Здравейте, колеги!
От скоро съм собственик на седанова Toyota Corolla E120 с бензинов двигател 3ZZ-FE (1.6 VVTi)
и имам проблем със зареждането на акумулатора. Моля да споделите опита си и да ми помогнете с вашето компетентно мнение.
Благодаря ви предварително и дано не ви отегчи дългият текст!
Накратко:
Напрежението, измерено след зареждане, на клемите на акумулатора е 12.75 V .
При запалване на студен двигател, на празен ход без допълнителни консуматори, напрежението на клемите на акумулатора се вдига на 14.3 V
и след минутка-две, колата загрява и оборотите ѝ падат от 1700 до 800, с което спада и стойността на измерваното напрежение
до 12.3 V и не се вдига осезаемо (може би 200-400 mV) ако увелича оборотите до 2000-2500.
Напрежението спада до 11.9 V с включена радиоточка, печка и фарове и също не успява да се вдигне с увеличаване на оборотите.
Изключвам автомобила и го запалвам отново (вече загрял). Първоначално напрежението се повишава до 13.9 V и отново започва да пада до 12.3 V след по-малко от минута работа на празен ход.
Директно заподозрях алтернатора и го свалих. Отворих го, разгледах го, изрекох няколко заклинания и го затворих
Сложих го в колата и отново същите проблеми са налице.
По надолу съм се опитал подробно да обясня какво съм направил до този момент и ще се радвам ако някой ми даде съвет каква може да е причината за това поведение.
Предистория:
В дните след покупката на автомобила се качих да го разтикам из квартала и след час каране колата угасна и повече не запали.
Преди спирането нямаше никакви индикации, които да сигнализират за проблем с акумулатора.
При пробата на колата при покупката ѝ, както и припалването ѝ 2-3 пъти в следващите няколко дни, също не вещаеха наличието на проблем. Колата палеше като часовник.
След като установих, че акумулатора е "паднал" го заредих и на следващи ден измерих напреженията в/у изводите на батерията и алтернатора и не установих нищо съмнително по проводящата система. Затова свалих алтернатора за тестове.
Тестове преди сваянето на алтернатора:
1. Разлика в потенциалите на "+" полюса на акумулатора и "+" извода на алтернатора е около 12-20 mV.
2. Разлика в потенциалите на корпуса на алтернатора и "-" извода на акумулатора е около 10 mV.
Тестове след сваянето на алтернатора:
1. Насочих се към модула с регулатора на напрежение, където са и четките. Когато го свалих, при инспекция на око изглеждаха равномерно износени и двете. Измерих, че дължината им е около 7-8 mm.
Няколкократно ги наптиснах с пръст, за да ги прибера навътре (да свия пружините) и ги отпусках рязко. Започна да падат сажди отвътре и сега, след изтръскването, измерената дължина на откритата част на четките е 10.8мм - изглеждат ОК ( по спецификации са номинално 11-13.6 mm, а минимално 1.5mm ) Реших, че това запецване е бил проблема, но уви;
2. Съпротивление на роторната намотка - 2.5
О - изглежда ОК (по спецификации трябва да е в границите 2.47 - 2.73
О );
3. Диаметър на контактните пръстени на ротора - не съм отварял алтернатора и не мога да напъхам челюстите на шублера, но на око изглеждат издълбани не повече от 1мм спрямо номиналния размер;
4. Измерена проводимостта на изправителния блок ( 6 диода, закачени към статорните намотки ) - напрежение 0.44V в "права" посока и съпротивление, клонящо към безкрайност в обратна посока;
5. Измерено е съпротивлението на статорните намотки - около 0.05
О измерено с лаб. RLC мост.
6. Тест на регулатора с лабораторно DC захранване с променливо напрежение на изхода по метода " тест с контролна лампа". Няма да обяснявам подробно как се прави. Ако някой обаче поиска, ще го опиша. При достигане на напрежение около 14.5 V, подавано от регулируемото DC захранване, регулаторът (на алтернатора) прекъсва веригата и лампата угасва. При намаляване на подаваното напрежение, лампата отново светва. Изглеждаше, че регулаторът също сработва и реших, че не е в него проблема и затова се надявах да са запеклите четки....
Алтернаторът е Bosch(лаф) с ОЕМ 27060-0D140-B.
Регулаторът е също Bosch с номер BR14M2.