Зимни условия

Публикувай отговор
Jister
Мнения: 43
Регистриран на: 26 Окт 2008 01:08
Местоположение: София

Мнение от Jister » 24 Ное 2008 13:56

belchilov написа: Съгласен съм за ефективноста на спиране казана от теб ,но трябва да споменем ,че при натискане на спирачките се получава тъй наречения Ундерстиар и колата не завива ,а продължава на право .За това отнемане на гаста или спиране преди завоя и ако поднесе в завоя по добре малко газ отколко спирачка .Говоря конкретно за колите с FWD !!
Ъндърстиър може да се получи ако караш кола без АБС и блокираш колелата

при кола с АБС - е по вероятно да получиш Ъндърстиър когато си дал повече газ от колкото когато си натиснал спирачките :)

това което написах е относно - как се кара ефективно кола с АБС
незнам защо колегата ми дава за пример коли без АБС :)

това което си написал важи с пълна сила но за колите със задно ;)
при тези с предно - ъгъла на колата в завой и Ъндърстиъра се контролират много по ефективно с ръчната спирачка

схемата за която говориш - намаляване преди завоя и след това газ в завоя - се прави с цел колата да не поднесе - но поднесе ли веднъж, при Ъндърстиър на FWD повечето газ само ще усложни нещата , по добре е да пуснеш леко газта, и ако колата продължи да Ъндърстиърва , да дръпнеш малко ръчна, (ако ситуацията е зле може да си помогнеш малко и с крачната спирачка!)
ИзображениеИзображение

Аватар
Troshko
Мнения: 2094
Регистриран на: 24 Яну 2006 11:58
Местоположение: София

Мнение от Troshko » 24 Ное 2008 13:59

*** deleted ***
Последно промяна от Troshko на 24 Ное 2008 17:15, променено общо 1 път.

Jister
Мнения: 43
Регистриран на: 26 Окт 2008 01:08
Местоположение: София

Мнение от Jister » 24 Ное 2008 14:07

не е погрешно :)
просто зависи от ситуацията - понякога по твоя начин е по добре, по някога по друг начин :)
ИзображениеИзображение

DMDimitrov
Мнения: 295
Регистриран на: 23 Окт 2007 15:00
Местоположение: Sofia
Обратна връзка:

Мнение от DMDimitrov » 24 Ное 2008 14:08

Най-добре да изчака до утре - температурите дават да се вдигнат до около 10 градуса... остави колата на слънце и после действай.


Jister, имаш погрешна представа за Understeer... точно с газ се излиза от такава ситуация на недозавиване при коли FWD и 4WD... но не смятам да влизам в безсмислени спорове.


Тошко, като каза преди малко "да помагаме" - ще искам и аз малко помощ , но за друг проблем, а и ще ти пиша ЛС когато съм готов. smile.gif
Corolla Е11 G6 Compact 1.3i 16V 4E-FE 98г
Lexus RX400h, 2008г

Аватар
Pateto
Мнения: 24
Регистриран на: 22 Окт 2008 22:30

.

Мнение от Pateto » 24 Ное 2008 14:17

:) айде чакам ви :)

DMDimitrov
Мнения: 295
Регистриран на: 23 Окт 2007 15:00
Местоположение: Sofia
Обратна връзка:

Re: .

Мнение от DMDimitrov » 24 Ное 2008 14:25

Pateto написа::) айде чакам ви :)
къде ще чакаш, да не стане разминаване laugh.gif biggrin.gif
Corolla Е11 G6 Compact 1.3i 16V 4E-FE 98г
Lexus RX400h, 2008г

Аватар
Ael
Мнения: 772
Регистриран на: 10 Ное 2007 00:00
Местоположение: Пловдив
Получена  благодарност: 4 пъти
Обратна връзка:

Мнение от Ael » 24 Ное 2008 17:00

Точно в събота беше завалял хубавия сняг в София на летището и слизам си аз към паркинга на терминал 2. Гледам пред мен на около 100м доло по наклона една кола спряла и чака да и се дигне бариерата. Движех се с около 20км и прецених че може да е заледено. В момента в който натиснах спирачките се включи ABS-a. Сурках се около 50м а колата не спираше изобщо. Дръпнах и ръчна и взе да ми се върти задника biggrin.gif Спрях чак доло пред бариерата ,добре че човека вече се беше преместил иначе щях да го вкарам на сила в паркинга. В този конкретен случай ABS-a не ми помогна никак. Но в много други на равно на лед пък съм спирал доста добре. Така че мисля че спора ви е малко излишен biggrin.gif
Изображение1G-FE

Аватар
Vesko
ЗАВИНАГИ С НАС.....
Мнения: 3835
Регистриран на: 27 Авг 2007 18:25
Местоположение: София
Обратна връзка:

Мнение от Vesko » 24 Ное 2008 17:22

Да не би ръчната да ти помогна? biggrin.gif

Jister
Мнения: 43
Регистриран на: 26 Окт 2008 01:08
Местоположение: София

Мнение от Jister » 24 Ное 2008 17:52

DMDimitrov написа: Jister, имаш погрешна представа за Understeer... точно с газ се излиза от такава ситуация на недозавиване при коли FWD и 4WD... но не смятам да влизам в безсмислени спорове.
ами не трябва да се спори безмислено то е ясно :)
understeer е често срещано явление при колите с предно предаване точно поради факта че задвижващите колела са отпред ;)
при тези коли при подаването на повече газ в завой, предните колела могат да превъртят и да изгубят сцепление ;) - това се нарича Understeer
когато колелата превъртят - ми се струва малко странно да даваш още газ ;)

а пък ако си си блокирал колелата защото си се набрал на спирачките в завой (това също води до understeer) - това вече си е друг въпрос, а и не е необходимо да даваш газ, а трябва просто да пуснеш спирачките и колата ще завие :)

кажи ми ситуация в която трябва да дадеш газ за да излезеш от understeer на кола с предно? (колите с предно и 4х4 имат прекалено много разлики в поведението че да ги слагаш под общ знаменател :) )
ИзображениеИзображение

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6178
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 366 пъти

Мнение от slowtraveler » 24 Ное 2008 18:34

Ами като почнах шофьорския си стаж колите нямаха още АБС и съм пробвал всякакви варианти на лед/сняг/сухо biggrin.gif
Не си мисли, че АБС чака гумата да блокира за да я освободи. Съвременните АБС следят скоростта, с която се движи колелото и то много пъти на един оборот, и при всяко намаляване скоростта на движение на конкретното колело (започване на приплъзване) АБС отпуска спирачката.
Илюзорното 'по-бързо спиране' не можеш да го направиш при лед, защото за да знаеш границата на приплъзване ти трябва да я достигнеш (т.е. поне веднъж да приплъзнеш гумите, за да знаеш, че там е границата), докато АБС го прави динамично. Ако 10м след започване на спирането леда е по-грапав или има малко по-добра тракция, АБС ще задържи повече спирачките, скъсявайки спирачния път....
И за да не съм голословен - виж реални тестове на 66 средни водачи (дори не става въпрос за новаци): http://www.veta.se/abs66ice.htm
Разбира се АБС не е панацея, но комбинацията от добри гуми и АБС може да работи учудващо ефективно дори и в такива условия. Имал съм случай, при който на гладък лед самото докосване на спирачка ми блокираше колелата и колата продължаваше да се пързаля с 3км/ч. След време на същия участък съм си правил експерименти с АБС - колкото и бавно да спира колата на лед, пак бе значително по-ефективно...
Но с леда шега не бива - имал съм случай, при който на кола без АБС и опит да намаля скоростта с двигателя, при самото отнемане на газта (колкото и плавно да го направиш) двигателните колелета започваха неконтролируемо пързаляне....
Така, че всичко трябва да се прави много плавно, бавно и разумно...

При лед, спирачки и завиване, пускането на спирачката може въобще да не те спаси от understeer ако си завъртял повече волана. Колата ще си продължи напред. В такъв момент аз изправям волана и отново започвам завоя. Някои в него момент подават газ и отместват предницата навътре в завоя (когато колелата са завити навътре в завоя, вектора на двигателното усилие е по посока на завиването - там накъдето сочат гумите...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
Vesko
ЗАВИНАГИ С НАС.....
Мнения: 3835
Регистриран на: 27 Авг 2007 18:25
Местоположение: София
Обратна връзка:

Мнение от Vesko » 24 Ное 2008 19:30

slowtraveler написа:Не си мисли, че АБС чака гумата да блокира за да я освободи. Съвременните АБС следят скоростта, с която се движи колелото и то много пъти на един оборот, и при всяко намаляване скоростта на движение на конкретното колело (започване на приплъзване) АБС отпуска спирачката.
Приплъзването може да е за части от секундата, но го има. До колкото спирачката е натисната в момента в който няма сцепление колелото ще блокира. И мисля че или има сцепление или няма, май няма средно положение.

Аватар
Ael
Мнения: 772
Регистриран на: 10 Ное 2007 00:00
Местоположение: Пловдив
Получена  благодарност: 4 пъти
Обратна връзка:

Мнение от Ael » 24 Ное 2008 20:04

Vesko написа:Да не би ръчната да ти помогна? biggrin.gif
Не ,нали казах ,само дупето ми се врътна , ма то като се пързаляш към кола с натисната спирачка и няма на къде да завиеш инстиктивно дърпаш ръчната без да се усетиш. Поне при мен така стана. Ма може и да е помогнало ,едно е да се пързалят 2 гуми друго е 4 да се трият в леда laugh.gif
Изображение1G-FE

Аватар
desSs
Мнения: 3289
Регистриран на: 02 Окт 2007 23:11
Местоположение: Варна

Мнение от desSs » 24 Ное 2008 20:48

хм, аз пък специално отидох в една затънтена заледена улица да си изпробвам АБС-а...еми нито веднъж не съм се поднесла, нито тогава, нито после /пък аз както нямам навик да спазвам дистанция ми се наложи няколко пъти laugh.gif biggrin.gif /
шантава работа rolleyes.gif

tribalistas
Мнения: 190
Регистриран на: 19 Апр 2008 11:26
Местоположение: софия

Мнение от tribalistas » 25 Ное 2008 17:05

Незнам ама абс-а нещо по голям наклон с много бавна скорост, "която не позволява да си на скорост" се активира не е много ефективен.
FJ Cruiser limited edition

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6178
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 366 пъти

Мнение от slowtraveler » 25 Ное 2008 17:33

@tribalistas,
Имай впредвид, че АБС има минимална скорост на сработване (обикновенно в диапазона 5-8км/ч).
При натискане на спирачка под тази скорост АБС просто не се активира... :thumbsup:
Пък и физиката никой не я е отменил - не можеш да искаш техниката да прескача физическите закони при лошо сцепление. tongue.gif
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 9 госта