Да, колата идва така, с нагревател на задното стъкло с относително малка мощност. Затова "грее" бавно.
zorbata написа: ↑20 Фев 2025 18:54
Всяко едно нарушение променя съпротивлението на въпросният нагревател и то в посока да го намалява!!! Което съответно увеличава тока - все пак напрежението е константа!
Как? Повредата на лентата може да намали напречното и сечение. Съпротивлението при това нараства, а тока намалява. Вижте формулата как се изчислява съпротивлението на "проводник". R=r*l/S (- r специфично съпротивление на материала, l - дължината на проводника, S - сечението му). Допълнително - нараняването на проводника води и до структурни промени, които също увеличават съпротивлението в наранения участък. Защо често "изгаря" проводника в наранения участък? Защото съпротивлението нараства. И в тази зона започва да се нагрява повече. А това предизвиква допълнително нарастване на съпротивлението в този участък. И така, докато температурата не достигне температурата на топене на материала, но това при засягане сечението над определена стойност.
Може би объркването ви идва от тук. Съпротивлението в мястото на "повредата" се увеличава, увеличава се общото съпротивление. Но общото съпротивление се увеличава слабо, тъй като дължината на засегнатия участък е малка (по формулата за изчисляване на съпротивлението - дължината на засегнатия участък е малка, спрямо останалата дължина на проводника - в случая това е нагревателя, една лента от електрическия товар). Така тока при зададено напрежение се понижава слабо. А в наранения участък температурата се повишава поради повишеното съпротивление. По формулата на Джаул-Ленц - Q=R*I
2*t (t - времето, Q - количеството топлина генерирано от "нагревателя" в случая). Общото количество топлина генерирано от нагревателя е намаляла след повредата, но с малко, тъй като тока е намалял с малко (макар да влияе квадратично). А в наранения участък се е увеличила генерираната топлина, поради увеличеното съпротивление - но това увеличение е много малко спрямо общото количество топлина отделяно от нагревателя. (Ако обаче нараним нагревателя в широк участък - то генерираната топлина ще се понижи значително, поради значително нарасналото общо съпротивление на нагревателя и значителното понижение на тока. Температурата на нагревателя, както и дали ще се стопи - зависи от баланса между генерираната и разсейваната от нагревателя топлинна енергия на всеки участък от дължината му.)
zorbata написа: ↑20 Фев 2025 18:54
ако ти се прекъснат N броя ленти да изгори той, а не целият нагревател(всички ленти).
Ако се прекъснат ленти - това са паралелно "включени" съпротивления. Как се изчислява сумарното съпротивление при паралелно свързани съпротивления - реципрочната стойност на сумарното съпротивление (проводимостта му) е равна на сумата от реципрочните стойности на паралелно свързаните съпротивления. В случая могат да се приемат за еднакви - или 1/R =N/r следователно R=r/N. Колкото повече са "прекъснати" толкова общото съпротивление нараства - следва и от закона на Кирхоф за тока в "точката" на свързване на паралелните клонове от съпротивления. Т. е. тока намалява при прекъсване на ленти - затова намалява и мощността на нагревателя, греят по-малък брой ленти.