лети алуминиеви джанти-предимства и недостатъци

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Публикувай отговор
Аватар
slowtraveler
Мнения: 6166
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Мнение от slowtraveler » 23 Яну 2010 10:10

При мен бяха в комплект с джантите (20бр гайки, 4 втулки, ключ за гайките).
Но зависи от конкретния доставчик - може да ти ги продадат и без втулки/гайки...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
Creep
Мнения: 120
Регистриран на: 17 Апр 2009 16:48
Местоположение: Sofia
Обратна връзка:

Мнение от Creep » 23 Яну 2010 11:30

slowtraveler написа:При мен бяха в комплект с джантите (20бр гайки, 4 втулки, ключ за гайките).
Но зависи от конкретния доставчик - може да ти ги продадат и без втулки/гайки...
Да де, аз питах конкретно за МотоЕксперт (Фулда България) - като вносител и голям ритейлър дали искат допълнително пари за втулките най-вече (за гайките е нормално да са в комплекта, мисля си)...
Изображение
Изображение

sacho7803
Мнения: 345
Регистриран на: 27 Юли 2009 18:01
Местоположение: Русе

Мнение от sacho7803 » 12 Фев 2010 22:08

привет.джантите ми дойдоха даже вече и ходих да им нахлузят летните гуми.сега ще изчакам март и ги слагам.понеже сам ша си прехвърлям вече зимни-летни комплект с джанти искам да запитам ......тия летите джанти нужно ли е да ги стягам повече или....нормално колкото се стягат стоманените?аз никога не стягам кат хамалин а съвсем леко.но последната ми кола беше с лети и когато се опитах да развия болтовете--не успях.ходих при гумаджия и ми ги разви с една двуметрова тръба ohmy.gif та той ми каза че лети джанти се стягат мааалко повече от стоманените----ееее не чак толкоз колкото бяха стегнати де.вярно ли е това?
Toyota YARIS 1.33-100кс.2009..... Renault megan-Coatch 1.6-90кс-98г

MX5
Мнения: 2560
Регистриран на: 20 Ное 2008 09:47
Местоположение: Los Angeles

Мнение от MX5 » 12 Фев 2010 23:41

sacho7803 написа:привет.джантите ми дойдоха даже вече и ходих да им нахлузят летните гуми.сега ще изчакам март и ги слагам.понеже сам ша си прехвърлям вече зимни-летни комплект с джанти искам да запитам ......тия летите джанти нужно ли е да ги стягам повече или....нормално колкото се стягат стоманените?аз никога не стягам кат хамалин а съвсем леко.но последната ми кола беше с лети и когато се опитах да развия болтовете--не успях.ходих при гумаджия и ми ги разви с една двуметрова тръба ohmy.gif та той ми каза че лети джанти се стягат мааалко повече от стоманените----ееее не чак толкоз колкото бяха стегнати де.вярно ли е това?
Стягаш ги с динамометричен ключ, колкото ти пише в ръководството за колата. В книжката е даден интервал от допустими стойности, така че нагласяш скалата на ключа да е на число в средата на интервала и затягаш на толкова - без значение дали са железни или алуминиеви.

Сигурно ще е нещо от сорта на 80 lbs/ft (или превръщай там в нютони или кг/м в зависимост каква е скалата на ключа), но все пак провери дали е толкова в ръководството.

Зятягай на кръст (нали си с 4 x 100).
Първото минаване с ключа нагласен на 80% от въртящия момент, второто на 100% и после минаваш още веднъж на 100%.

Преди да затягаш намажи шпилките/болтовете с antiseize compound (оная алуминиевата паста), та стягането, на което си нагласил ключа, да не е различно заради триенето на резбите.

Минаваш 100 километра и после пак още един път с динамометричния ключ.

Общо взето като са правилно завити, после можеш да ги развиеш съвсем леко на ръка, без напъване и съвсем без да ти трябват 2-метрови тръби и т.н.
Ако се е наложило 2-метрова тръба да се ползва, почти е сигурно, че резбите на шпилките вече са разтегнати в някаква степен, което не е на добре ...


Аватар
ValShopov
Мнения: 29
Регистриран на: 11 Фев 2010 21:35
Местоположение: sofiq

Мнение от ValShopov » 13 Фев 2010 08:32

абе вземе си като имаш парички ама ако колата струва 10 хил и да дадеш 2 за джанти няма смисъл

sacho7803
Мнения: 345
Регистриран на: 27 Юли 2009 18:01
Местоположение: Русе

Мнение от sacho7803 » 15 Фев 2010 22:13

мерси за отговора на колегата MX5.сега един последен въпрос biggrin.gif стоковите стоманени джанти са с ширина 5.5 инча а тия са с ширина 6.5 инча.стоковите ми гуми са 185/60/15.на 5.5 джантата стояха като мекица--всмисъл разлято а сега на 6.5 стоят наравно с джантата.та въпроса ми е със същото предписано налягане ли трябва да ги карам или.........различно?и според мен сега колата ще вози по-твърдо.само се надявам да не почне да бяга из пътя като я изджаскам до ламарина на магистралата mellow.gif
Toyota YARIS 1.33-100кс.2009..... Renault megan-Coatch 1.6-90кс-98г

Аватар
zi_zi_top
Мнения: 4234
Регистриран на: 09 Май 2008 22:57
Местоположение: София
Автомобил: CorollaCcross MyT 2023
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Мнение от zi_zi_top » 15 Фев 2010 22:26

От Мотоексперт не са ми искали допълнително пари за втулките и гайките, включени са в цената.
Известната мъдрост учи да се избягва даването храна на троловете и да се устоява на изкушението да им се отговаря.
Войнстващата простащина е последната защитна линия на всяко неаргументирано становище, но тя не го прави по-аргументирано!

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6166
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Мнение от slowtraveler » 16 Фев 2010 08:08

МХ5 е прав за завиването на гайките.
Необходимата сила е 100-110Nm (по книжка на повечето автомобили).
'Майсторите', които завиват гайки с гайковерта не ги допускам въобще до автомобила. Такива майстори скъсаха две шпилки при развиване, на чисто новия РАВ4 на колегата (колата бе на около 2х.км...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
SFINKS
Мнения: 1342
Регистриран на: 28 Сеп 2007 10:48
Местоположение: София

Мнение от SFINKS » 16 Фев 2010 09:57

ляти джанти винаги ги стягам здраво biggrin.gif
не веднъж ми се е случвало с ляти джанти да почнат да се разхлабват biggrin.gif
ALIENO ARCANUM RP5 / 2018
S 500 , LORINSER / 1996
CLK 55 AMG , CABRIO / 1999
Q7 , 3.0 DIESEL / 2007
COROLLA 1.4 DIESEL / 2007

Аватар
Petar
Мнения: 2029
Регистриран на: 16 Юни 2007 21:20
Местоположение: Велико Търново

Мнение от Petar » 16 Фев 2010 11:25

Mnogo zavisi syhto taka ot boltovete ili gaikite .Zahtoto sym vijdal kak niakoi hora si praviat ekperimenti kato slagat gaiki ot jelezni djanti na aluminievi koeti sie napravo risk

Аватар
max-2
Мнения: 2089
Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
Местоположение: Пловдив
Благодарил/а: 42 пъти
Получена  благодарност: 110 пъти

Мнение от max-2 » 16 Фев 2010 15:43

На Карината оригиналните лети и железни джанти си бяха с едни и същи гайки, с цял конус, не съм имал проблем с нормално стягане и отвиването след края на сезона.
Carina E 4AFE LB 1992

baba_metca
Мнения: 587
Регистриран на: 28 Апр 2009 07:55
Местоположение: София и Пазарджик

Мнение от baba_metca » 17 Фев 2010 15:52

Това за силата за завъртане е много вярно, както и никакви винтоверти или други подобни. Че ще спукаш гума някъде и ще си останеш там. На мен така от тея винтоврти ми разбиха секретната гайка и неприятно се получи. Само още нещо, то е леко извън темата може би. Ти все разказваш за това, че сам ще си ги въртиш зимни/летни, но не забравяй да ги балансираш преди смяната.

Аватар
newmiro
Мнения: 1360
Регистриран на: 03 Апр 2006 21:59
Местоположение: Варна

Мнение от newmiro » 22 Фев 2010 19:58

баканс преди смяна е добра идея.
иначе моите гайки от летите джанти, бяха гадни и ми попрецакаха на места шпилките. от тойота варна ме посъветваха да си сложа гайките от железните джанти (оригиналните), тъй като те са по-здрави и не се гънат като тези (CMS). все пак фабричното си е фабрично. разликата е единствено че ония красивичките изглеждаха по-добре, но ако ги бях оставил щаха да ми прецакат шпилките съвсем. за това смених само две:) и сега си карам с оригиналните ("грозни") гайки и на лети и на железни джанти;) няма никакъв проблем!
stay up and keep shining!!


slowtraveler каза: Срещу мен на около 150м имаше спрели фарове - един мерцедес с модните по него време (пък май и сега) борци, които на въпроса ми дали имат лопата отговориха, че имат само пистолети и бухалки tongue.gif

sacho7803
Мнения: 345
Регистриран на: 27 Юли 2009 18:01
Местоположение: Русе

Мнение от sacho7803 » 27 Фев 2010 22:19

newmiro написа:баканс преди смяна е добра идея.
иначе моите гайки от летите джанти, бяха гадни и ми попрецакаха на места шпилките. от тойота варна ме посъветваха да си сложа гайките от железните джанти (оригиналните), тъй като те са по-здрави и не се гънат като тези (CMS). все пак фабричното си е фабрично. разликата е единствено че ония красивичките изглеждаха по-добре, но ако ги бях оставил щаха да ми прецакат шпилките съвсем. за това смених само две:) и сега си карам с оригиналните ("грозни") гайки и на лети и на железни джанти;) няма никакъв проблем!
според мен ако гайките са били гадни не биха могли да прецакат шпилките а напротив--прецакват се резбите на самите гайки тъй като са от по-мека сплав.днес говорих с един гумаджия който ми е познат от 100години а аз не знаех че е гумаджия biggrin.gif та той ми обясни доста неща.каза че тойота като цяло имали слаби шпилки и лесно се късали.той редовно ги късал особено на корола-версо дето били не с конус а с няква шайба на гайките.обясни ми че летите джанти като са нови единствено първоначално се стягали повече а после...нормално.и аз викам....бах мааамууу сега кат слагам мойте тряяя ги стегна повече--да не скъсам някой шпилка--оня са хили и вика нема страшно--ела аз ша ти ги сменя biggrin.gif апоказах му мойте гайки и втулки които ми пратиха комплект с джантите---каза че са сууупер.между другото джантите ги поръчах от фулда трейдинг еоод.
Toyota YARIS 1.33-100кс.2009..... Renault megan-Coatch 1.6-90кс-98г

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6166
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Мнение от slowtraveler » 27 Фев 2010 22:38

Не знам ама тея приказки на 'майстори', че шпилките били слаби са чиста глупост....
Като не му стига акъла на майстора да ги затегне с точния въртящ момент, каквато и да е шпилката - ще се скъса...
Явно толкова му е бил майсторлъка, че да къса редовно шпилки...
Гайковерт - само за развиване...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 6 госта