Страница 39 от 40

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 10:17
от Hursa
"Десетки милиарди" smile.gif, особено пък тойота - проверете си източниците. По нашите стандарти дизайнерските екипи получават много, особено водещия дизайнер и особено, ако е популярно име (но случая съвсем не е такъв - иначе задължително щяха да го споменат). Много - но десетки хиляди пъти по-малко от милиарди. smile.gif Прави се визията и после се щампова за екземплярите на модела. Особено пък при тойота - обикновено с един двигател и една трансмисия за модела, на стандартна платформа - примерно камрито от което са взели визията за новия рав. И после парите отиват за реклама - възторжено да ни внушават, колко трябва да сме възхитени и впечатлени от новия дизайн на модела, как той отговаря на най-новите модни течения. smile.gif
Преди 30 години. smile.gif То и колелото е било голяма крачка, трябва ли да се споменава. Та моделите се сменят през 5 6 години - и за да се нарече "нов", все пак трябва да има нещо ново, не само по-различно огъната ламарина и формована пластмаса. Преди 30 години са пуснали хибрида, но вече сме 30 години след това - всички пускат поколения хибриди, плъгини, електрички - със страхотни характеристики, все по-впечатляващи, с новаторски, авангардни решения.

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 11:07
от slowtraveler
Hursa написа: 23 Май 2025 10:17 "Десетки милиарди" , особено пък тойота - проверете си източниците.
Тук пишат, че дизайнът на нов модел струвал около 10млн$... https://www.cadcrowd.com/blog/automotiv ... companies/
За 75 години Тойота може да е минала милиарда, а като цяло за дизайн - не би ме учудило да е доста милиарди тоталната сума (като гледам - Пининфарина последните години все пак някой им е платил 60-70млн.Евро за година :))

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 11:31
от Hursa
Всъщност пише - "Product modeling design services for a one-off automotive design model costs around $10 million."
Това е за "продуктово моделиране" включващо "процеса на определяне и структуриране на търговските и маркетингови аспекти на продуктите (стоки или услуги), за да се улесни продажбата им на клиенти. В общи линии, това е начин да са представени продуктите по начин, който да привлече и задържи вниманието на целевата аудитория." Основните пари са за реклама - за обработка на евентуалните клиенти. Нищо действително продуктивно за автомобилостроенето.

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 11:52
от Тинк
Hursa написа: 23 Май 2025 10:17 "Десетки милиарди" smile.gif, особено пък тойота - проверете си източниците.
1. Говорех за всички автомобилни компании.
2. Имах предвид на протежение на автомобилната история. Със сигурност за похарчени десетки, ако не стотици милиарди откакто излиза Форд Т. Дизайнерския екип на новия Рав4 със сигурност не работи за 2000 евро на месец, а ще гушнат няколко милиона. Архитекти и дизайнери са скъпо нещо.
3. Самата пренастройка на роботите и поточните линии в завода струва една камара пари. Матриците на които се щамповат новите калници, брони, врати и т.н. също струват милиони. Всяка смяна на модел значи нови матрици и много похарчени пари.
4. Различен интериор = много пари. Не може да сложиш табло от Рав 2010 модел на сегашния Рав. Съответно пак става дума за милиони за нови матрици, нови видове пластмаса и ПВЦ покрития.
5. Икономия от мащаба - колкото повече модели прави една марка, толкова повече се губи икономията от мащаба. Може да питаме Ферари и Ролс Ройс колко им струва едно арматурно табло в сравнение с Рав 4. Демек, при бутиковите производители се губи икономията от мащаба. Е, Тойота със сигурност нямат тоя проблем заради големите мащаби, но и те не могат да пускат безкрайно нови модели, щото цената ще стане дебела.

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 12:06
от Hursa
Вижте за какво пишете. Пишете въобще за пускането на нов модел, действително нов, а не дизайнерски поразкрасен. Действително важното е разработката и изпитанията, внедряването в производство - на нов по-съвършен двигател с всичките му системи, на нова трансмисия, на нови по-съвършени платформа и окачване, нови по-съвършени системи за безопасност и асистиране - това са истинските, важните вложения. Те внасят действително новото в модела, но струват много повече. (Милиони за матрици, особено за матрици за шприцоване на пластмаси? smile.gif Пишем във форум, не рекламни слогани - да не си измисляме. Това да не е пътното строителство у нас.)

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 12:59
от Тинк
Hursa написа: 23 Май 2025 12:06 Пишете въобще за пускането на нов модел, действително нов, а не дизайнерски поразкрасен.
Така и правя. Съмнявам се 90% от купето на стария РАВ да могат да се сложат на новия.
То и Ярис Крос е Ярис, ама едва ли някой панел от Кроса ще стане на обикновения Ярис. Сега двигателите са друга работа, те могат да се слагат на различни модели.
Hursa написа: 23 Май 2025 12:06 Милиони за матрици, особено за матрици за шприцоване на пластмаси?
О да, няма съмнение в това. То една матрица за химикалка струва хиляди левове, какво остава за големи матрици. Които отгоре на всичко се произвеждат по доста бройки. Нали не си мислите, че заводите във Франция, САЩ, Япония и др. щамповат калници с една матрица, дето си я препращат по DHL?

На който му е интересно да чете. wink.gif

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 13:04
от Hursa
Ако ще фантазираме - да не пишем в тази тема. smile.gif

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 13:09
от mapamop
Hursa, имам приятел който от години се занимава с проектиране и производство на "епруветки", матрици и самите пластмасови бутилки (пласмасови - предимно PET, PP). Ако го погледнеш е нищо - някакви бутилки от които всяка една струва сигурно стотинки. Дори може и да са няколко за 10-20 стотинки. Обаче ... матрицата за епруветките е масивен "алуминиев" блок и той не е малък на размер и цената му не е много приятна за "домашен потребител". После имаш матрица за издуване на епруветката в бутилка. И там е "алумиев" блок който пак не е малък. За капак блоковете са по няколко защото машината издуваше по няколко бутилки наведнъж, а епруветките се изливаха мисля по 32 на един пас на машината. Тоя за епруветките си е цяла плоча. След като имаш блоковете за матриците имаш цифрови фрези, които са си цифра. Преди фрезите има CAD софтуер, за който се плаща лиценз и той е няколко хиляди на година. Софтуера се ползва да се спестят материали, защото освен да се сметнат размери, форми на матриците, има и фунция за тест на материалите и предвиждане кога ще се спука и къде ще се спука матрицата. Първоначално тая матрица се загрява, и после рязко се охлажда за да не залепне отливката. "Алуминият" всъщност е някаква специфична сплав, която трябва да издържа на топлинния стрес без да се спука максимално дълго, и да не се разширява и свива особено много под влияние на температурата.
Като натрупаш разходите по проектиране и подготовка за производство се събират няколко хиляди за примерно 2-3 вида от "едни нищо и никакви бутилки", още преди да са излезли на бял свят да може някой да ги пипне.
В сравнение с размерите на едно табло, кора за врата, облицовка на багажника - размерите на матрицата/калъпа за бутилката е мизерно малка.
Сметката излиза когато има много голям обем на произведените детайли с една матрица. Но реално има повече бутилки произведени отколкото табла. Въпреки че Тойота продава с милиони автомобили, все пак след някакви бройки матрицата се деформира и става неизползвам метал за претопяване. И си трябва нова. И като не се произвеждат само на едно място, пак трябват няколко неособено евтини матрици/калъпи и машини. На едната много стара машина на този мой приятел, захранващият блок и микроконтролерната платка бяха изгорели заради засран трафопост от "енергото" и си бяха към 30 000 лева български пари, някъде 2003-2004 година.

Така че не е само цената на пластмасата и тока да я разтопиш и щамповаш. Замесени са заплати на много хора, скъпи маериали и софтуер още преди да може някой да го пипне и види наживо това табло. Имам чувството че подценяваш началният "постоянен разход".

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 13:20
от Hursa
Вижте как се шприцоват по-големите детайли. Не е толкова по-скъпо. Не напразно имаме толкова пласмасория в съвременния автомобил - и в интериора, и в екстериора - евтино е. Вижте че пишат за "дигитален копит" - махат бутони, стрелкови прибори, всичко поевтинява, но да видим новата цена. Вижте и пресата за ламарините.
(Производството им не струва "жълти стотинки", но не са и милиони.)

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 14:45
от Тинк
Hursa написа: 23 Май 2025 13:20 Не напразно имаме толкова пласмасория в съвременния автомобил - и в интериора, и в екстериора - евтино е.
Самата пластмаса е доста евтина, но калъпите за частите от нея не са. Няма как това да струва 10 000 евро. А всеки модел си има собствени калъпи. И то по много.

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 15:30
от Hursa
А колко са калъпите за един модел. И вижте показания "калъп" - какво трябва да се промени за да започне да щампова подобни детайли за другия модел.

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 15:39
от mapamop
Hursa написа: 23 Май 2025 15:30 какво трябва да се промени за да започне да щампова детайли за другия модел
Изхвърляш стария калъп и фрезоваш нов от друг блок. Погледни колко чупки и нагънати повърхности има. Това отнема поне няколко часа на сериозна CNC фреза да го "изреже". Отделно че има и доста отвори със точен размер през които се инжектира пластмасата и после се избутва готовия детайл. Това което си показал в клипа не е никак просто за направа и не е никак евтино откъм труд и CAD.

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 15:50
от Hursa
Показаното е от към тилната страна на детайла, не е необходимо да е особено точно и с добра повърхност. Защо мислите, че се изработва на фреза. Отливка или прахова металургия. (Въобще дали е уместно да пишем за голяма точност при пластмасовите (лесно податливи) детайли, като при ламаринените има разминаване дори в милиметри, особено забележими на "фугите" (дори без хлабиномер smile.gif). Пластмасите са не само много евтини, а и с още по-евтино формоване и обработка, да не забравяме и за "3 д принтирането" при подготовка на калъп за отливки. smile.gif)

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 18:04
от Тинк
Hursa написа: 23 Май 2025 15:30 А колко са калъпите за един модел.
Много. 4 врати, багажник, подлакътник, прагове, жабка, арматурно табло, странични греди, предна и задна броня, огледала... За всеки модел ги правят различни. tooth.gif
Hursa написа: 23 Май 2025 15:30 какво трябва да се промени за да започне да щампова подобни детайли за другия модел.
Всичко. Пресата може и да остане, но калъпа е различен за всеки панел.
Освен това там се работи с изключителна прецизност, което е доста скъпо. Половин милиметър отклонение и почват да зеят разни грозни цепки, разминават се отвори за винтове и напасването става невъзможно.
А при металните части е още по сложно. Защото ако за пластмасата може да я фрезоваш от алуминий на на "евтина" CNC фреза (няколкостотин хиляди евро), то калъпа на металния детайл трябва да издържа натиск от порядъка на стотици тонове. Така че направията на такъв калъп не е никак лесна и евтина задача.

Toyota Motor Corp. - Новини и интересни факти за/от марката

Публикувано на: 23 Май 2025 18:15
от Hursa
И вярвате, че тоя калъп е 10000? Половин милиметър лесно се компенсира при пластмасите, особено при "меките" пластмаси в облицовката. Половин милиметър не е точност до хилядни - като при двигател или трансмисия. Стотици тонове? За термоформоване на пластмаса? Дори за ламарините са на порядък по-малко. smile.gif Фреза? (И за всеки калъп - купуват нова? smile.gif) За изработка на калъп от метален блок - за детайли от пластмаса? А не принтиране и отливка в калъп от кварцов пясък.