to6to написа:И аз се чудя за едно рав-че 98г дългата база и прочетах всичко по темата и никои не казва постоянно ли е зацепено 4х4-то или само като превърти??? Ако някой знае мерси предварително! А и имат ли наистина тия от 98-ма блокаж?
Зацепено е постоянно, чрез виско-муфа. Това означава, че докато скоростта на въртене на предния и задния диференциали е еднаква, предните колела са двигателни, а задните се въртят паразитно, т.е. разпределението на въртящия момент е прибл. 100% отпред, 0% отзад. Казвам приблизително, защото все пак минимално усилие се предава и през виско-муфата. В момента, когато предните колела пробоксуват, скоростите на двата диференциала стават различни и виско-муфата сработва (представи си два диска, намазани с мед, на една ос, които се трият един срещу друг). Тогава до 50% от въртящия момент може да се предаде на задния диференциал, респ. задните колела.
Дори и да има заключване на средния диференциал(виско-муфата), ако и двата диференциала (предния и задния) са 'отворени', то колата ще закъса, ако две от страничните колела боксуват. Има някои модели с LSD заден диференциал (опция), те биха могли да издрапат в тази ситуация.