Регулиране на хлабина на клапани посредством шлайфане на повдигачи...
-
Двигателист
- Мнения: 591
- Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
- Местоположение: София
- Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
- Благодарил/а: 29 пъти
- Получена благодарност: 89 пъти
Регулиране на хлабина на клапани посредством шлайфане на повдигачи...
Както знаете има един период от около 10-15 години в който Тойота и Лексус използват размерни повдигачи за осигуряване на правилната хлабина на клапаните. Преди това бяха размерни шайби (пулове), а след това преминаха на хидравлични компенсатори. Умишлено не споменавам определен код на двигател, защото в случая това е без значение, принципът е еднакъв.
Тук обръщам внимание, че ми е пределно ясно, че правилният начин, според сервизната документация е смяна на повдигачите, така че по този въпрос две мнения няма.
Въпросът е, някой колега правил ли е процедурата и по-важното – какво се случва след 50000-100000 км? Има ли проблем?
Става въпрос за намаляване на височината на пънчето от долната страна на повдигача, към клапана. Колко материал може да се отнеме? Има ли информация за тип и дълбочина на термообработката на детайла?
Доколкото знам сервизите за ремонт на цилиндрови глави не сменят повдигачи, а режат/шлайфат опашката (стеблото) на клапана и/или повдигача.
Информацията която се намира е основно от Русия, по обясними причини. Има както откоровено текезесарски изпълнения (пилене на ръка с бормашина, което е без коментар), така и по-гарамотни металообработващи процеси – струг, фреза, със съответното правилно позициониране за да се спази равнинността на обработваната повърхнина. Моментния резултат винаги е налице, но липсва информация, какво се случва след време.
В нашия форум единствено skydiver пише по въпроса, но той шлайфа горната повърхност към разпределителния вал. И доколкото разбрах след време не се наблюдават някакви аномалии по повдигача и по гърбиците.
Питам, за да съм подготвен, ако евентуално не могат да ми доставят необходимите размери и ще трябва да мисля за подобни варианти.
Грамотно шлайфане на машина мога да направя, но въпросът е, дали това е трайно във времето решение?
Тук обръщам внимание, че ми е пределно ясно, че правилният начин, според сервизната документация е смяна на повдигачите, така че по този въпрос две мнения няма.
Въпросът е, някой колега правил ли е процедурата и по-важното – какво се случва след 50000-100000 км? Има ли проблем?
Става въпрос за намаляване на височината на пънчето от долната страна на повдигача, към клапана. Колко материал може да се отнеме? Има ли информация за тип и дълбочина на термообработката на детайла?
Доколкото знам сервизите за ремонт на цилиндрови глави не сменят повдигачи, а режат/шлайфат опашката (стеблото) на клапана и/или повдигача.
Информацията която се намира е основно от Русия, по обясними причини. Има както откоровено текезесарски изпълнения (пилене на ръка с бормашина, което е без коментар), така и по-гарамотни металообработващи процеси – струг, фреза, със съответното правилно позициониране за да се спази равнинността на обработваната повърхнина. Моментния резултат винаги е налице, но липсва информация, какво се случва след време.
В нашия форум единствено skydiver пише по въпроса, но той шлайфа горната повърхност към разпределителния вал. И доколкото разбрах след време не се наблюдават някакви аномалии по повдигача и по гърбиците.
Питам, за да съм подготвен, ако евентуално не могат да ми доставят необходимите размери и ще трябва да мисля за подобни варианти.
Грамотно шлайфане на машина мога да направя, но въпросът е, дали това е трайно във времето решение?
-
Двигателист
- Мнения: 591
- Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
- Местоположение: София
- Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
- Благодарил/а: 29 пъти
- Получена благодарност: 89 пъти
Регулиране на хлабина на клапани посредством шлайфане на повдигачи...
Оставяйки теорията настрана, поразглобих, измерих хлабините, измерих повдигачите и поръчах нови. Е, и сглобих, защото новите ще пристигнат някога. Следващите редове касаят по-скоро газифицираните автомобили, защото от дълго време се чудя с какъв темп потъват клапаните в седлата при каране на газ и вече мога да дам малко информация от първо лице.
Двигател 1AZ-FE. На около 144000 км измерих хлабини. На изпускателните клапани бяха съответно 0.30/0.30/0.30/0.30/0.35/0.35/0.35/0.35 мм, тоест 1-ви и 2-ри цил. са били на минимум. Сега (178000 км) стойностите са 0.25/0.30/0.30/0.30/0.30/0.30/0.30/0.30 мм, поради което реших, че е време да се заема с корекция. Трябва да се отбележи, че двигателят изстина само до 30-35 градуса, при сегашното мерене (много жега тези дни), което може да повлияе малко, или много на точността.
Най-общо казано при моите условия на експлоатация наблюдавам темп на потъване около 0.15 мм/100000 км.
Излишно е да споменавам, че при пълнителните клапани не се наблюдава промяна и те са всички на 0.25 мм. Вероятно и при изпускателните би било така, ако се кара само на бензин.
Обръщам внимание, че няма ограничение за пропан-бутана по обороти, или по натоварване, тоест не се използва бензин, нито за довпръскване, нито за изцяло заместване, след като се премине на газ (над 35 градуса на охл.течност в редуктор-изпарителя).
Това е, което мога да кажа относно газ и изпускателни клапани на 1AZ-FE.
Двигател 1AZ-FE. На около 144000 км измерих хлабини. На изпускателните клапани бяха съответно 0.30/0.30/0.30/0.30/0.35/0.35/0.35/0.35 мм, тоест 1-ви и 2-ри цил. са били на минимум. Сега (178000 км) стойностите са 0.25/0.30/0.30/0.30/0.30/0.30/0.30/0.30 мм, поради което реших, че е време да се заема с корекция. Трябва да се отбележи, че двигателят изстина само до 30-35 градуса, при сегашното мерене (много жега тези дни), което може да повлияе малко, или много на точността.
Най-общо казано при моите условия на експлоатация наблюдавам темп на потъване около 0.15 мм/100000 км.
Излишно е да споменавам, че при пълнителните клапани не се наблюдава промяна и те са всички на 0.25 мм. Вероятно и при изпускателните би било така, ако се кара само на бензин.
Обръщам внимание, че няма ограничение за пропан-бутана по обороти, или по натоварване, тоест не се използва бензин, нито за довпръскване, нито за изцяло заместване, след като се премине на газ (над 35 градуса на охл.течност в редуктор-изпарителя).
Това е, което мога да кажа относно газ и изпускателни клапани на 1AZ-FE.
- skydiver
- Мнения: 654
- Регистриран на: 05 Май 2015 23:55
- Местоположение: София
- Автомобил: Rav4.2
- Благодарил/а: 3 пъти
- Получена благодарност: 2 пъти
Регулиране на хлабина на клапани посредством шлайфане на повдигачи...
Моят двигател в момента е на около 420к км реални.
Изминати след тоази манипулация почти 200к км.
Няма никаква видима след нито по валове ,нито по чашки.
Дали е най-правилният начин - коментирали сме го.
Изминати след тоази манипулация почти 200к км.
Няма никаква видима след нито по валове ,нито по чашки.
Дали е най-правилният начин - коментирали сме го.
Последно промяна от Akima на 16 Авг 2025 17:31, променено общо 1 път.
Причина: Съкратен цитат на последователни мнения.
Причина: Съкратен цитат на последователни мнения.
Any car can get you where you need to go, a special car gets you there with a smile on your face...
-
Юлиан70
- Мнения: 16
- Регистриран на: 31 Авг 2021 13:35
- Местоположение: с.Мърчаево
- Автомобил: СВ6581СС
- Благодарил/а: 1 път
Регулиране на хлабина на клапани посредством шлайфане на повдигачи...
Здравей,
моята Тойота Ярис е газифицирана и на 239000километра се наложи да правия клапани разпределителен вал глава след като на газ изминах 72000километра.
Тойота реши че ще работи на три цилиндара,хлабините бяха изчезнали на 1,15,1.20 и за това прекъсваше така каза майстора.Тойотата е направена и вече е по пътищата на България сега работи като часовник но незнам до кога със сменена верига зъбни колела,чашки. Дано повече изкара от колкото сега.
моята Тойота Ярис е газифицирана и на 239000километра се наложи да правия клапани разпределителен вал глава след като на газ изминах 72000километра.
Тойота реши че ще работи на три цилиндара,хлабините бяха изчезнали на 1,15,1.20 и за това прекъсваше така каза майстора.Тойотата е направена и вече е по пътищата на България сега работи като часовник но незнам до кога със сменена верига зъбни колела,чашки. Дано повече изкара от колкото сега.
- FearSoft
- Мнения: 661
- Регистриран на: 20 Май 2022 09:51
- Местоположение: Пловдив
- Автомобил: Corolla Hybrid 1.8. Tук е!
- Благодарил/а: 67 пъти
- Получена благодарност: 125 пъти
Регулиране на хлабина на клапани посредством шлайфане на повдигачи...
► Виж съдържание
Toyota Corolla 1.8L (HEV Special), Ex+, MC23


-
Hursa
- Мнения: 6100
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 42 пъти
- Получена благодарност: 211 пъти
Регулиране на хлабина на клапани посредством шлайфане на повдигачи...
Хлабини ли са това 1.15, 1.20?
Може би 0.15, 0.20.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid
-
Юлиан70
- Мнения: 16
- Регистриран на: 31 Авг 2021 13:35
- Местоположение: с.Мърчаево
- Автомобил: СВ6581СС
- Благодарил/а: 1 път
Регулиране на хлабина на клапани посредством шлайфане на повдигачи...
Здравейте,
Грешката е моя 0,15 и 0,20 бяха хлабините на клапаните.
Грешката е моя 0,15 и 0,20 бяха хлабините на клапаните.
-
Двигателист
- Мнения: 591
- Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
- Местоположение: София
- Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
- Благодарил/а: 29 пъти
- Получена благодарност: 89 пъти
Регулиране на хлабина на клапани посредством шлайфане на повдигачи...
Сега виждам, че съм пропуснал да довърша темата.
Регулирането го направих отдавна. Някои от повдигачите пристигнаха бързо, но последните 3 ги чаках 3 седмици, което не е проблем, защото аз си бях сглобил нещата. Сега хлабините са горната граница (кара се на газ).
Нещо интересно – в документацията старите повдигачи се измерват за да изчислят размерите на новите. Принципно, ако двигателя е в нормално състояние (при мен 180000 км), измерения размер съвпада с маркировката на повдигача, тоест няма износване, или е 0.01-0.02 мм. Тоест и без мерене, а само с пресмятане на базата на маркировката, нещата се получават. Ако разбира се, не са шлайфани, защото тогава си трябва задължително мерене.
Понеже, явно съм имал някакво излишно време и се заиграх да опитам да измеря хлабините с новите повдигачи, напълно точно с индикаторен часовник. Не че класическият метод с хлабиномерните пластини не е ок, а просто за спорта. За съжаление, за да стане както трябва, поне според мен трябва да се направи добра база някъде по цилиндровата глава. Аз мислих да се отвие някоя от лагерните капачки на съседния разпределителен вал и там да се позиционира стойката, но не намерих подходящ материал за целта. Иначе, по този начин се получават доста шарени стойности в сравнение с луфтомера (успях на един два клапана, да измеря, използвайки магнитната база).
Седем от новите повдигачи са с относително междинни размери (24, 26, 28, 30), но единият клапан първи цилиндър отнесе повдигач с маркировка 16, което означава, че ще може да понесе само още един реглаж със спазване на документацията, защото най-малкия размер, който се предлага е 06, тоест въпросният клапан има още 0.10 мм за „потъване“ до минимум, които да могат да се компенсират с нов повдигач. Това на теория.
Ако се кара само на бензин, всичко това няма голям смисъл, но за съжаление не ми се получава финансово.
Снимки:
Регулирането го направих отдавна. Някои от повдигачите пристигнаха бързо, но последните 3 ги чаках 3 седмици, което не е проблем, защото аз си бях сглобил нещата. Сега хлабините са горната граница (кара се на газ).
Нещо интересно – в документацията старите повдигачи се измерват за да изчислят размерите на новите. Принципно, ако двигателя е в нормално състояние (при мен 180000 км), измерения размер съвпада с маркировката на повдигача, тоест няма износване, или е 0.01-0.02 мм. Тоест и без мерене, а само с пресмятане на базата на маркировката, нещата се получават. Ако разбира се, не са шлайфани, защото тогава си трябва задължително мерене.
Понеже, явно съм имал някакво излишно време и се заиграх да опитам да измеря хлабините с новите повдигачи, напълно точно с индикаторен часовник. Не че класическият метод с хлабиномерните пластини не е ок, а просто за спорта. За съжаление, за да стане както трябва, поне според мен трябва да се направи добра база някъде по цилиндровата глава. Аз мислих да се отвие някоя от лагерните капачки на съседния разпределителен вал и там да се позиционира стойката, но не намерих подходящ материал за целта. Иначе, по този начин се получават доста шарени стойности в сравнение с луфтомера (успях на един два клапана, да измеря, използвайки магнитната база).
Седем от новите повдигачи са с относително междинни размери (24, 26, 28, 30), но единият клапан първи цилиндър отнесе повдигач с маркировка 16, което означава, че ще може да понесе само още един реглаж със спазване на документацията, защото най-малкия размер, който се предлага е 06, тоест въпросният клапан има още 0.10 мм за „потъване“ до минимум, които да могат да се компенсират с нов повдигач. Това на теория.
Ако се кара само на бензин, всичко това няма голям смисъл, но за съжаление не ми се получава финансово.
Снимки:
► Виж съдържание
- mapamop
- Мнения: 5623
- Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
- Местоположение: Русе
- Автомобил: Avensis WG T25,1ZZFE,2005
- Благодарил/а: 180 пъти
- Получена благодарност: 709 пъти
Регулиране на хлабина на клапани посредством шлайфане на повдигачи...
Съдейки по измерените хлабини на общо 2 глави които имам в ръцете си - при каране на бензин са склонни по-скоро да се охлабват, защото явно лифтъра / повдигача / чашката (който както го нарича този детайл) и опашката на клапана се износват по-бързо от триенето, отколкото успяват да набият леглата на главата. Авенсиса е на почти 397000 и е на практика извън горната граница на допуска и на двата реда клапани. Изходящите са почти на 0.40, защото с малко повече натиск, но без злоба на няколко от тях мога да вкарам пластина 0.40, а на другите 0.35 е осезателно хлабава. Входящите и те са близо до 0.30. Лифтъри не съм мерил/вадил на Авенсиса. На Корола-Версото ситуацията е подобна, и на лифтърите им липсва минимум по 0.01мм че и отгоре.Двигателист написа: ↑10 Дек 2025 19:47 тоест въпросният клапан има още 0.10 мм за „потъване“ до минимум
На тия клапани с лифтър 16 може и вевентуално да мине номера да смениш само клапан, и да ти излезе пак на същия размер повдигач, но съм скептичен, защото ще трябва да се напасва новия клапан, а там отнемаш материал със шлайфпастата. Съответно клапана отива нагоре и свива хлабината.
Като цяло газта съсипва главата предимно. Знам че има вариант да се фрезова леглото, и да се сложи набивка, но за това само съм чувал, и нямам мнение дали е сполучливо. При употреба на газ вариант за реанимация е друга глава според мен.
Opel Astra F 1.7D(1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251L / Corolla Verso (07.2007), E: 1ZZFE, F: ZNR11L
--
Тц...тц...тц...
--
Тц...тц...тц...
-
Двигателист
- Мнения: 591
- Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
- Местоположение: София
- Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
- Благодарил/а: 29 пъти
- Получена благодарност: 89 пъти
Регулиране на хлабина на клапани посредством шлайфане на повдигачи...
Не планирам да ремонтирам, ако разбира се, не стане някоя скорошна мизерия... Живот и здраве, след 50-тина хиляди ще измеря (това при сегашното ми каране са към две години), ако ми се занимава ще регулирам за последно, ако не, просто ще продължа да използвам само бензин, макар че след две години, я камилата, я камиларя... нищо не се знае.
А иначе сервизите, които ремонтират цилиндрови глави си предлагат и техни собствена изработка, които, при правилно подбран материал и последваща обработка може и да стават, нямам представа... Предполагам хора от таксиметровия бранш могат да кажат, защото те са им голям клиент.
При тези двигатели (AZ) гнездото/седлото си се предлага като оригинална резервна част, че отгоре на всичко и в два размера, така че, при желание ремонт на главата може да се направи по книга.
А иначе сервизите, които ремонтират цилиндрови глави си предлагат и техни собствена изработка, които, при правилно подбран материал и последваща обработка може и да стават, нямам представа... Предполагам хора от таксиметровия бранш могат да кажат, защото те са им голям клиент.
- mapamop
- Мнения: 5623
- Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
- Местоположение: Русе
- Автомобил: Avensis WG T25,1ZZFE,2005
- Благодарил/а: 180 пъти
- Получена благодарност: 709 пъти
Регулиране на хлабина на клапани посредством шлайфане на повдигачи...
При потънали легла на клапаните, и на бензин и на газ ще работи от зле до много зле, отделно и икономията ще е много ВГЗ. Нямаш полезен ход при потънали легла на клапаните, освен да сваляш глава и/или реглаж на клапани, или да я караш предимно на газ, ако успееш да я нагласиш през газта. И хлабавите клапани не са оферта както ми се струва. Авенсиса е с -14% до -21% дълга корекция, отзад си мирише на суров бензин, и е гладен и мързелив. Предвид че си мисля че от масата са махнати дюзи, компютър, бензинова помпа/кошница, дросел, ангренажна група - остава да са клапани. Времето много се развали обаче, за да кибича в гаража, да си пробвам късмета дали ще мина примерно само с едни маслообирачи и лифтъри, или ще се обезглавява мотора. Напролет ще се разбере.
Opel Astra F 1.7D(1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251L / Corolla Verso (07.2007), E: 1ZZFE, F: ZNR11L
--
Тц...тц...тц...
--
Тц...тц...тц...
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 гост