Махане на секретни гайки

Аватар
mapamop
Мнения: 5548
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis WG T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 177 пъти
Получена  благодарност: 677 пъти

Махане на секретни гайки

Мнение от mapamop » 12 Окт 2025 19:42

dracunculus написа: 12 Окт 2025 19:12100нМ
В книжката ма дъртия ми курник по спомен даваха 80Nm за алуминиеви джанти и 100-110Nm за метални.
Може и там да е уловката да не искат да се развият. Отделно че самите секретни гайки може да имат друга граница на стягане, която е по-малка.
Преди месец го ядох със хидравличната помпа стегната от майсторите на над 80Nm, при заводска норма 25Nm.
Казвам над 80 защото тресчотката за компресора не успя да ги развие, а на кутията ѝ пише толкова да ѝ е максималния въртящ момент.
Давам ти повод за размисъл, а не "другарска критика пред строя"
dracunculus написа: 12 Окт 2025 19:12 Ако не стане....ще боря пръстена да го махна, че екстракторът да хване по-добре
Къса видия за метал, нещо от сорта на 3-4мм, колкото да влезе между пръстена и гайката и да заклини. Ще ти е много гадно докато я навиеш в тесния отвор, и е желателно да е самонарезна. Дано не стигнеш до там.
dracunculus написа: 12 Окт 2025 19:35 Скоро на Авенсис смених лагер преден
Десния обикновено заминава първи от личен опит.
Когато сменях предни лагери десния беше ужасно зле - сачмите изпаднаха сами още при освобождаването на главината от шенкела.
Левия и той си виеше, и той беше с лилави сачми но излезе целия с главината. Лагери вероятно заводски, на 320 000 пробег към момента на смяната.
Ако е бил десен не смятам че е зависимост от ударите само. В крайна сметка обира повечето удари в бордюрите при паркиране, утаената мизерия в края на пътя и т.н.
Opel Astra F 1.7D(1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251L / Corolla Verso (07.2007), E: 1ZZFE, F: ZNR11L
--
Тц...тц...тц...

dracunculus
Мнения: 1546
Регистриран на: 06 Мар 2011 23:14
Местоположение: Deutschland (Rosenheim am Inn)
Благодарил/а: 214 пъти
Получена  благодарност: 127 пъти

Махане на секретни гайки

Мнение от dracunculus » 12 Окт 2025 20:08

В книжката пише 105нМ. Но ония малоумните навиват с по 130-140. Но, както казах мисля (почти съм сигурен), че секретите аз си ги сложих, защото онези не бяха....Та аз не навивам с над 105
Toyota Corolla 1,6 Valvematic 2012 Luna Navi-> ех
Toyota Avensis 1,8 Valvematic 2017 Elegance MT
Lexus IS300h 2020 Luxury Line

dracunculus
Мнения: 1546
Регистриран на: 06 Мар 2011 23:14
Местоположение: Deutschland (Rosenheim am Inn)
Благодарил/а: 214 пъти
Получена  благодарност: 127 пъти

Махане на секретни гайки

Мнение от dracunculus » 13 Окт 2025 10:26

Hursa написа: 12 Окт 2025 19:38 Нещо подобно? С "разпробиване" на горната част на гайката? (Всъщност, май с ексцентричен отвор - в канала на секрета и използване, като опора на този отвор - може би е по-добро решение.)
Това, което е предложил centil е реално същото, само дето е разновидност...и си има явно приставките, които центрират бургията
Toyota Corolla 1,6 Valvematic 2012 Luna Navi-> ех
Toyota Avensis 1,8 Valvematic 2017 Elegance MT
Lexus IS300h 2020 Luxury Line

Аватар
south
Мнения: 90
Регистриран на: 09 Май 2014 13:08
Местоположение: София
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 8 пъти

Махане на секретни гайки

Мнение от south » 13 Окт 2025 12:56

dracunculus написа: 12 Окт 2025 20:08105нМ
По спомен за Корола, а и за други на Тойота е 103 nm, май и за метални и алуминиеви джанти. Някъде имаше бюлетин на Тойота Европа с ревизия от последни години и имаше за повечето модели конкретно, но сега не го намирам. За секрети специфично изискване май не съм срещал. Така или иначе всеки динамоментричен има 3-4% допустимо отклонение, но над 110 и на мен ми се вижда вече много (за тези, за които е посочено да речем 103 nm)!

Аватар
ufer
Мнения: 2841
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 27 пъти
Получена  благодарност: 80 пъти

Махане на секретни гайки

Мнение от ufer » 15 Окт 2025 13:48

Ако не е разрешен проблемът със секретнита гайки, може да се опита още нещо, ако случайно не е пробвано вече. Останалите гайки - 3 или 4 се стягат с един динамометричен ключ със 120-130 Nm (биха издържали, защото вероятно и те са били затягани с гайковерта...), секретната гайка се облива сериозно с Caramba или WD-40, предварително 15-20 мин. и с гореспоменатите методи се пробва...
dracunculus написа: 12 Окт 2025 20:08 В книжката пише 105нМ.
mapamop написа: 12 Окт 2025 19:42 по спомен даваха 80Nm за алуминиеви джанти и 100-110Nm за метални
Таро, да не грешиш, обикновено малката стойност е за стоманени джанти, а голямата - за алуминиеви... :D

Аватар
south
Мнения: 90
Регистриран на: 09 Май 2014 13:08
Местоположение: София
Благодарил/а: 3 пъти
Получена  благодарност: 8 пъти

Махане на секретни гайки

Мнение от south » 15 Окт 2025 14:38

Ако каченото на страницата от линка е от оригинален източник, са посочени nm, както изглежда за метални и алуминиеви, а за някои модели за конкретни джанти по вид (алуминиеви или метални). Но последни актуализации са от 22-ра година: https://manuals.plus/m/77247d286deafe8f ... 8dab72fcf8

Аватар
mapamop
Мнения: 5548
Регистриран на: 28 Юли 2019 12:49
Местоположение: Русе
Автомобил: Avensis WG T25,1ZZFE,2005
Благодарил/а: 177 пъти
Получена  благодарност: 677 пъти

Махане на секретни гайки

Мнение от mapamop » 15 Окт 2025 14:46

ufer написа: 15 Окт 2025 13:48 Таро, да не грешиш, обикновено малката стойност е за стоманени джанти, а голямата - за алуминиеви...
Тотално съм в грешка евентуално, защото в "Люзър МанОела" дават една единствена стойност:
При първа възмож­ност след смяна на колело затегнете гайките с динамометричен ключ с въртящ момент 103 Н.м (10,5 кгс.м). В противен случай гайките могат да се разх­лабят самоволно и колелата да изпаднат, което може да причини сериозно произшес­твие.
от 80 до 110 или 103 мисля че даваха граници в сервизното. Ще ровя като остане време.
Opel Astra F 1.7D(1993) -> Toyota Avensis T25 (2005), E: 1ZZFE, F: ZZT251L / Corolla Verso (07.2007), E: 1ZZFE, F: ZNR11L
--
Тц...тц...тц...

Аватар
ufer
Мнения: 2841
Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
Местоположение: Бургас
Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
Благодарил/а: 27 пъти
Получена  благодарност: 80 пъти

Махане на секретни гайки

Мнение от ufer » 15 Окт 2025 15:20

Моята MR2-ка не я броят за Тойота, ама аз си знам... :D

dracunculus
Мнения: 1546
Регистриран на: 06 Мар 2011 23:14
Местоположение: Deutschland (Rosenheim am Inn)
Благодарил/а: 214 пъти
Получена  благодарност: 127 пъти

Махане на секретни гайки

Мнение от dracunculus » 15 Окт 2025 16:53

Утре ще ги видя какво ще измъдрят в дилърството. Имали някакви "тяхни" екстрактори.
Toyota Corolla 1,6 Valvematic 2012 Luna Navi-> ех
Toyota Avensis 1,8 Valvematic 2017 Elegance MT
Lexus IS300h 2020 Luxury Line

Himbo
Мнения: 108
Регистриран на: 08 Сеп 2016 12:40
Местоположение: София
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 1 път

Махане на секретни гайки

Мнение от Himbo » 18 Окт 2025 18:07

Здравейте,
При мен проблемът е обратния - болтът ми се струва общо взето добре, но секретния ключ ми е за кофата. Днес бях на гумаджия - махнаха три от четирите болта, общо взето лесно, но четвъртия .... се хвана за чука. Въртят ги с гайковерта едва ли не навсякъде, аз съм виждал доста гумаджии.
Идеята ми най.напред е - имам един код от производителя: 83900А057, тойотски. Дали пък няма някой с ключ такъв код, за гр. София, да го помоля да се видим и да пробваме да развием болта с него? Ще почерпя разбира се :cheers: Идва време за смяна на гумите и не знам дали ще мога да чакам да се разправям с дилъра или гумаджията.
Бъдете здрави.

dracunculus
Мнения: 1546
Регистриран на: 06 Мар 2011 23:14
Местоположение: Deutschland (Rosenheim am Inn)
Благодарил/а: 214 пъти
Получена  благодарност: 127 пъти

Махане на секретни гайки

Мнение от dracunculus » 18 Окт 2025 19:49

Развоят на събитията....в Германия не се нае никой да ги махне. Наложи ми се да запаля колата и да дойда до София. Един приятел има сервиз тук и ги махна за към 20мин. Махна с длето пръстените, наби едно гедоре 19нр. и стана работата.
Toyota Corolla 1,6 Valvematic 2012 Luna Navi-> ех
Toyota Avensis 1,8 Valvematic 2017 Elegance MT
Lexus IS300h 2020 Luxury Line

gena_bs
Мнения: 1658
Регистриран на: 20 Яну 2010 19:43
Местоположение: Бургас
Автомобил: служебен
Благодарил/а: 430 пъти
Получена  благодарност: 105 пъти

Махане на секретни гайки

Мнение от gena_bs » 18 Окт 2025 20:14

Аз ти дадох доста линкове точно за този метод..
Но явно не са ти допаднали!
Жив и здрав!

Всеки път на гумаджиите специално им обръщам внимание да намалят въртящия момент при завиване на секретките.
Последните няколко пъти ми спестяват стройността на 4 джанти + гуми.
Български са и бяха смешни пари, когато ги купувах
За нищо на света няма да оставя джантите без секрети!
Не, че не могат да ги махнат, ако са тръгнали специално за тях.
Обаче случайните апаши се отказват практически веднага да се занимават.

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 гост