Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувай отговор
Двигателист
Мнения: 554
Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
Местоположение: София
Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
Благодарил/а: 23 пъти
Получена  благодарност: 61 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от Двигателист » 09 Апр 2025 20:11

Здравейте!
Бих се радвал, ако се включите с мнения по този въпрос – задното задвижване при 4х4 хибридните модели. Възможно е да напиша някоя глупост и е добре да ме поправите, защото не съм много навътре в хибридната технология на Тойота, а същевременно виждам много компетентни колеги в тази област. Принципно темата е за всички такива модели, а на практика ме провокира да я пусна един клип, който ще прикача в мнението.
Понеже хибридите ми допадат до известна степен, но пък и искам да е 4х4, затова се поинтересувах от RAV4 XA40. Доколкото разбрах, това е първата хибридна РАВ4 и задвижването на задния мост е с отделен електродвигател. Предполагам, че е не нещо ново, защото доколкото помня първите Lexus RX използват този принцип.
Някой може ли да сподели тези задни електродвигатели с какви характеристики са? Мощност, въртящ момент, скоростна характеристика... Достатъчни ли са и адекватно ли се държат извън пътя? Гледах клипове, хората си ги ползват на лек офроуд, нищо изненадващо... после попаднах на клипа с теста с ролки и останах малко изненадан от резултата. Защо XA40 e абсолютно безпомощна в тази тестова процедура, а XA50 не? Софтуера/алгоритъма за управление ли е различен? При ХА40, сякаш предните колела се развъртат до безобразие, а отзад мощността е символична, дотолкова, че не може да преодолее съпротивленито на ролковите опори... буквално все едно нямаш задно.
Би ми било интересно, колеги, които имат такива хибридни автомобили със заден електродвигател, да споделят впечатления как се справят при лек офроуд, усеща ли се достъчно мощност отзад?

Ето го и въпросният клип, който ме накара да пусна темата:



Ако се сетя още нещо, ще питам... smile.gif

Аватар
memorex
Мнения: 1063
Регистриран на: 17 Фев 2021 21:29
Местоположение: Varna
Автомобил: avatar
Благодарил/а: 90 пъти
Получена  благодарност: 67 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от memorex » 09 Апр 2025 20:55

Желая ви успех. offtopic.gif
"Великите умове обсъждат идеи, средните умове обсъждат събития, малките умове обсъждат хората."
'Without data, you’re just another person with an opinion', W. Edwards Deming

Аватар
WoLF
Мнения: 3439
Регистриран на: 05 Май 2016 09:21
Местоположение: Стара Загора
Благодарил/а: 684 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от WoLF » 09 Апр 2025 23:20

Няма никой отзад и на по-новите...
ИзображениеИзображениеИзображение

Двигателист
Мнения: 554
Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
Местоположение: София
Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
Благодарил/а: 23 пъти
Получена  благодарност: 61 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от Двигателист » 10 Апр 2025 08:31

WoLF, какво имаш предвид? Че електромоторът е недостатъчно мощен, или че управлението му в подобни ситуации не е достатъчно адекватно?

Интересно, във връзка със ситуацията от клипа, дали електромоторите в 4-та и 5-та генерация рав4 са различни, респективно и управлението им? Защото се вижда, че резултатът при равни условия е доста различен.

vfr800
Мнения: 532
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 102 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от vfr800 » 10 Апр 2025 09:32

Това не изглежда да е реална ситуация, изглежда нагласено. В момента в който колата усети , че едната гума превърта тракшън контрола би трябвало да се намеси и да отнеме газта или да натисне спирачката. Въобще не коментирам 4х4 или каквото и да е свързано с тази система. Просто наблюдавам, че колата върти гума без проблем все едно TRC е изключен. Говоря за ситуацията, в която само левите или само десните гуми имат сцепление. Нещо не е наред. По-добре намери някой собтвеник на такава и направете тестове.

Двигателист
Мнения: 554
Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
Местоположение: София
Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
Благодарил/а: 23 пъти
Получена  благодарност: 61 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от Двигателист » 10 Апр 2025 10:00

vfr800,
тя самата ситуация от клипа си е много частен случай, защото имитира почти нулево сцепление на предните колела. Но виж, относно тракшън контрол/виртуален блокаж, не мисля, че тук има някакво отношение, защото няма кинематична връзка между предния и задния мост и не може да се разсъждава в тази посока, както е при класическо задвижване с кардан назад. Там може да забавяш (блокираш) свободни (висящи) колела без сцепление с пътя за да може през диференциала да се прехвърли момент към други колела, но при тези РАВ4 отзад има просто електродвигател, който е напълно независим от предния мост.
Последно промяна от Двигателист на 10 Апр 2025 12:22, променено общо 1 път.

Аватар
WoLF
Мнения: 3439
Регистриран на: 05 Май 2016 09:21
Местоположение: Стара Загора
Благодарил/а: 684 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от WoLF » 10 Апр 2025 11:22

Не е толкова нереален случай. Като качваш заснежен хълм може предните колела да попаднат на драстично по-лоша повърхност от задните. Според мен е повече в контрола проблема. Имат в канала си клипове точно с тестове в реални условия и там се вижда как задната ос реагира абсолютно неадекватно...
ИзображениеИзображениеИзображение

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от Hursa » 10 Апр 2025 13:05

Да, при движение по неравен терен - възможно е едно, та и две колела (всъщност мисля и това се имитира с поставяне на ролките под колелата стоящи на "диагонала", като е необходима много бърза реакция на задвижването) да "увиснат" във въздуха (а така сцеплението е дори по-ниско по сравнение с поставянето на ролки smile.gif).
► Виж съдържание
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

vfr800
Мнения: 532
Регистриран на: 19 Сеп 2019 17:24
Местоположение: София
Автомобил: Тойота,Митсубиши,Нисан,Лексус
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 102 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от vfr800 » 10 Апр 2025 15:48

Двигателист написа: 10 Апр 2025 10:00 vfr800,
тя самата ситуация от клипа си е много частен случай, защото имитира почти нулево сцепление на предните колела. Но виж, относно тракшън контрол/виртуален блокаж, не мисля, че тук има някакво отношение, защото няма кинематична връзка между предния и задния мост и не може да се разсъждава в тази посока, както е при класическо задвижване с кардан назад. Там може да забавяш (блокираш) свободни (висящи) колела без сцепление с пътя за да може през диференциала да се прехвърли момент към други колела, но при тези РАВ4 отзад има просто електродвигател, който е напълно независим от предния мост.
Аз говоря за факта, че TRC не работи , което не е нормално. Изобщо не коментирам системата 4х4 и начина на предаване между преди задни гуми. Това няма нищо общо. Факт е , че в единия тест предна дясна гума се върти постоянно докато предна лява не мърда. Това няма как да стане , ако TRC работи. Или ще върне газта или ще натисне спирачката на гумата без сцепление. Това не се случва, което ме навежда на мисълта , че целия тест е манипулиран.

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от Hursa » 10 Апр 2025 16:12

Ако бе само този тест - да е манипулиран. Но са много. Още когато започнаха да предлагат рав 40 хибрид се появиха тестовете, показващи пълната му безпомощност в такива. Дори не сув модели, с задвижване на един мост, не би трябвало да се представят така зле. Вижда се, че системата снижава режима, при който работи, оборотите се понижават и до там. Защо обаче не коригират проблема, може би не е само в управлението на системите, може би не е само "софтуерен".
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

dracunculus
Мнения: 1435
Регистриран на: 06 Мар 2011 23:14
Местоположение: Deutschland (Rosenheim am Inn)
Благодарил/а: 177 пъти
Получена  благодарност: 116 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от dracunculus » 10 Апр 2025 16:44

Между другото попаднах на същия тест за плъг ин РАВ и работата изглеждаше доста по-добре, ще се опитам да го намеря. Да, няма да се превърне колата в Land Cruiser, но явно е по-добре от обикновения хибрид
Toyota Corolla 1,6 Valvematic 2012 Luna Navi-> ех
Toyota Avensis 1,8 Valvematic 2017 Elegance MT
Lexus IS300h 2020 Luxury Line -> https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 07509.html

Двигателист
Мнения: 554
Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
Местоположение: София
Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
Благодарил/а: 23 пъти
Получена  благодарност: 61 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от Двигателист » 10 Апр 2025 20:21

Ааа, vfr800, не съм те разбрал. Ти говориш за разпределението ляво / дясно, а аз се бях фиксирал върху задното. Сега, дали е изключена системата, или просто си е неадекватна - не знам. Принципно при Тойота тази имитация на блокаж работи много консервативно, което на практика означава, че не върши работа, но това си е въпрос на софтуер. Защо така са решили, нямам представа. Виждал съм доста по-агресивни настройки при други марки, когато наистина системата може да имитира/замества донякъде доста успешно блокаж на диференциал, но при Тойота действа прекалено предпазливо. Всъщност, не съм прав да обобщавам така, защото предполагам, че при Ленд Крузер, системата работи точно както се очаква от нея.

Hursa, явно нещо не е както трябва, щом отзад има 30-40 киловатов електродвигател... Поради някаква причина му командват много ниска мощност. Защо, могат да кажат само от Тойота. Може би, щеше да е хубаво, ако има втори режим, значително по-агресивен от базовия, който да се включва с бутон и евентуално да е активен само до някаква ниска скорост (30 км/ч).

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от Hursa » 10 Апр 2025 21:03

Отзад мощността е напълно достатъчна за да даде проходимост (според мен), при това рав си е сув, не същински високопроходим автомобил. За висока проходимост не е нужна голяма мощност, а достатъчна - скоростта си е ниска, а предавателното число голямо, така че предавания въртящ момент може да бъде много голям, все пак не е автомобил за рали. Явно задното предаване е с приложение предимно за ниска скорост. А защо не е по-голяма мощността - ще трябва ел мотора да е по-голям, съответно по-тежък, ще трябва редуктора към диференциала да е по-масивен - за да предава по-големия въртящ момент и мощност, ще трябва и диференциала, както и полуосите да са по-масивни - поради същите причини. А при хибрида на тойота - електрическата мощност е голяма само при относително ниска скорост, батерията е относително маломощна тр, само при ниска скорост ДВГ генерира значителна ел мощност, при по-висока - трансмисията предава почти цялата му мощност директно към колелата, т. е. към предните колела. Така, че защо да се инсталира тази доста по-значителна маса отзад, която е и по-обемна - обема отзад и без това си е по-ограничен от батерията. Като така или иначе основното и приложение ще е при ниска скорост. А системната мощност все пак не е голяма (а по-мощния заден ел мотор няма да я повиши - лимитира се от мощността на двг и батерията) - по-тежкия автомобил ще е по-тромав, а е сув - търсят се по-динамични модели на шосето. Така, че по-голямата мощност отзад - означава по-скъп, по-тежък автомобил, по-тромав, с по-малък багажник, без реални значими предимства пред избрания от производителя вариант.
пс Допълнително, по-големите и по-масивни детайли на задния мост, при това - това са въртящи се маси, ще допринесат и до по-големи загуби и по-голям разход, по-голяма инерционност (мотора е постоянно зацепен към трансмисията) - дори когато задното задвижване е изключено (а то се включва за относително много малко време, с цел икономичност, така че винаги ще има по-големи загуби и ще нарастват със скоростта).
Последно промяна от Hursa на 10 Апр 2025 22:30, променено общо 1 път.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

mukot
Мнения: 53
Регистриран на: 08 Авг 2023 23:08
Местоположение: София
Автомобил: Toyota Corolla Cross 2,0 FWD
Благодарил/а: 88 пъти
Получена  благодарност: 17 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от mukot » 10 Апр 2025 21:22

Мисля, че проблемът е софтуерен. За това големите японски фирми /Тойота, Хонда и Нисан/ направиха обща фирма. Да разработва софтуер за електическо и хибридно 4х4. Проблем е и че освен при ниски скорости за оф роуд и потегляне при лош грип на някое от колелата системата трябва да е адекватна и при високи скорости, включително в завои с намалено сцепление. При такива усилия даването от системата на по-голям торк на задния мост води до нестабилност, а не до стабилизация. По-лесна е разработката на софтуер за чисто електрически машини и това е една от причините Нисан да правят техния последователен хибрид. Така ползват тези карти и за чисто електрически модели /Ариа/ и за хибриди /Х трейл/. Като имат и торк векторинг, който позволява по-голяма управляемост при високи скорости чрез регулиране на торка /въртящия момент/ между левите и десните задни колелета. Но изискванията при потегляне и извън пътя са различни и софтуера трябва да го "знае". А Хонда са по-консервативни и на хибирдния си CR-V слагат кардан и стария софтуер на муфата. Тойота също е консервативна и обяснението за маломощния мотор отзад, който даже софтуерно се ограничава още, е риска от нестабилност в завой при висока скорост и хлъзгав терен. Особено в Щатите това е риск от скъпи дела. mellow.gif
Всъщност според мен причината да се предлага 4х4 на тези СУВ е пазарна. Пазарът ги иска. smile.gif

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Мнение от Hursa » 10 Апр 2025 22:04

При намалено сцепление - не може да се предаде по-голям въртящ момент от синхронен ел мотор - какъвто е в случая. Защото оборотите му зависят от честотата на захранването му, а тя зависи от управлението. Т. е. ако управлението не греши с честотата, не може да се получи превъртане на задните колела. А лошото управление е по-голям проблем в случая, когато сцеплението е добро - ако се подаде захранване с по-голяма честота от необходимата - поради по-доброто сцепление от зад, може да се загуби управление на предните колела, носенето им.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта