Двигателист написа: ↑09 Апр 2025 20:11
Някой може ли да сподели тези задни електродвигатели с какви характеристики са? Мощност, въртящ момент, скоростна характеристика...
Може би не за това питате и вероятно се знае - за двигателя са важни не само максималните мощност и въртящ момент, които могат да дадат, но как се изменят с оборотите (т. е. графиката - максимален въртящ момент в зависимост от оборотите, съответно графиката - максимална мощност в зависимост от оборотите се получава от предната, като се умножат максималния въртящ момент при съответните обороти по съответните обороти). Особено важно е за високопроходимите автомобили - въпреки, обикновено ниската скорост, задвижващите колела, всеки момент могат да загубят сцепление, дори при малко превишаване на допустимия въртящ момент, предаван към колелата. При автомобили с ДВГ обикновено се използват понижаващи предавки или хидротрансформатори - тъй като тези двигатели не могат да работят под определени обороти (под оборотите на "празен ход" (поне не "добре")), а скоростта често е много ниска, както и често е необходимо автомобила просто да потегли в много затруднени условия (в клипа, това и наблюдаваме - потегляне). Та електро моторите в тези отношения - силно превъзхождат ДВГ. В случая с почти всички ел автомобили и хибриди - електромоторите са синхронни или асинхронни с честотно управление на захранването. Така те могат да дадат максималния си въртящ момент (в зависимост от управляващата електроника и инвертора) от нула оборота, т. е. със самото потегляне. Също така - графиката на максималния въртящ момент на такива мотори, с такова управление показва, че могат да дават максималния си въртящ момент от нулата в широк диапазон обороти (графиката е паралелна на абцисата), т. е. там където е най-необходимо за високопроходимия автомобил. Та на "теория" - електромоторите би трябвало да дават предимства на високопроходимите автомобили, но не е така на практика, поне засега (и не само при тойота).
Предполагам, че проблема е в недобре разработеното управление, алгоритмите на това управление - за движение при такива условия, като е необходимо доста прецизно управление и сравнително добра адекватна реакция. При високопроходимите автомобили с ДВГ, със самоблокиращи се диференциали - нивото на самоуправление е на много високо ниво и предполагам, поради това теорията не е добре разработена, а това затруднява разработването на добри алгоритми.
Проблема според мен съвсем не е в недостатъчна мощност на задния ел мотор (всъщност, ако са верни данните в ауто-деита - задния ел мотор при рав 40 е по-голяма по сравнение с даденото за рав 50, по-голям е и въртящия му момент, та дори МГ2 при 40 дават, че е по-мощен). Мощността на задния мотор при рав 50 дават, че е 54 кс, като дори и десетократно по-малка мощност е повече от достатъчна да задвижи автомобил, като рав, стоящ на равно и да го свали от ролките. Вижда се, че проблема не е само в управлението на задния мотор - защо не се задвижва рав 40 и когато само едно от предните колела е на ролките - би трябвало да се задейства спирачката на колелото загубило сцепление и така към другото да се подаде достатъчен въртящ момент за да го "свалят" от ролките, без никакво "4 х 4". Това, че колелото от зад не превърта, когато е на ролките, съвсем не показва не достатъчна мощност от зад, а по-скоро показва лошо управление на системата - не се подава фактически никаква ел мощност към задния мотор (всъщност наричат го МГ3, защото може да работи и като генератор при забавяне, но до колко при такова управление). (Всъщност при адекватно реагираща система, веднъж установена загуба на сцепление, това колело може да се блокира от спирачката, но въпреки това ел двигателя може да дава дори максималния си въртящ момент и при неподвижен автомобил към другото колело и към блокираното, и при установено задвижване да се освободи блокираното колело, за да не се влачи, въпреки ниското сцепление.) Нормално е, когато превъртат колелата, задните да превъртат с по-малка скорост - защото в случая автомобила се "опитва" да се движи на пред, а така, при евентуално завиване или занасяне на предницата, задните двигателни колела, ако се задвижват с по-големи обороти ще допринесат за презавиване или до задълбочаване на занасянето - така, както в случая реагира системата, според мен е адекватно.
Това са само "разсъждения" на не специалист в областта, да участвам с мнение, че темата ми е любопитна, съвсем не попадам в категорията "компетентен колега" по въпроса.
