Азот в гумите

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6162
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Азот в гумите

Мнение от slowtraveler » 11 Сеп 2024 00:22

Вихрите при малко по-висока скорост са такива, че размесва всичко за части от секундата :)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Азот в гумите

Мнение от Hursa » 11 Сеп 2024 08:39

Но и взривното възпламеняване става за хилядна от секундата. smile.gif (В случая с конкорда не твърдя, че въздуха от гумата има принос, дори само защото вероятно са били с азот, за да се избегне подобно влияние на компресирания въздух при възникване на запалване. smile.gif) Основния проблем е ако гумата се пукне вече прибрана, дори не и "взривно". Дори при кацане, когато колесника е вън, при екстремно забавяне, виждали сме спирачни апарати нажежени до червено дори при обикновени автомобили, това са около 500 градуса, при самолета не знам как е, но при определени ситуации може да е много по-висока скоростта. Шрапнел от спирачния апарат може да повреди джантата, а магнезия е запалим, още при 350 градуса, образувалия се оксиден слой на повърхността спира да го защитава и започва окисление. При около 600 градуса се запалва и гори интензивно, топейки се (пламъка му излъчва дори ултравиолет). Контакта с вода, например от мокра настилка, интензифицира изгарянето. Гасенето с въглероден двуокис от системи за автоматично пожарогасене е невъзможно и реакцията продължава вече с въглеродния двуокис. Та по тази причина, може би е нежелателно също авиационните гуми (та и гумите на "болид" с такива джанти) да са напомпани с въздух и той да раздухва евентуално образувало се "огнище на запалване". smile.gif
(Темата не е ли по-скоро за "офтоп" раздела smile.gif)
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6162
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Азот в гумите

Мнение от slowtraveler » 11 Сеп 2024 12:42

Значи те притеснява въздухът в гумата, а не този извън нея (който е в доста по-голямо количество от този в гумата ) :)
За спирането и нагряването на спирачките го бях споменал - има специални стопяеми вложки, които изпускат налягането за да не гръмне гумата...
Затова и единствената причина за напомпването с азот е, че е най-евтиният индустриален газ, който може да се пречисти без да има влага в него ...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Азот в гумите

Мнение от Hursa » 11 Сеп 2024 14:21

В случая със самолетните колела - най-евтиния не поддържащ горенето газ. smile.gif Външния въздух не го прибираме в тясната гондола за колесника с налягане около 10 атмосфери. Колкото и да е вентилируема при спукване там ще се получи рязко повишаване на налягането и ако има запалване, на хидравликата прибираща колесника или на спирачните апарати например - това би стимулирало превръщането на запалването в голям пожар. smile.gif Отделно може това разхерметизиране да повреди електрически кабели на механизацията на крилото или на самия колесник. Въобще предния колесник може да повреди доста повече електрически кабели, които да заискрят. Външния въздух не е компресиран в гумата и да изтича през пукнатина в джантата и да стимулира запалването и (вместо това изтичане да задуши, да изолира от окислителя огнището на запалване). Системите за безопасност са надеждни, но и те сдават сбой. По-евтиния сух газ е изсушения въздух, изсушава се даже в ресивер на по-мощните компресори, при охлаждането си след компресиране. smile.gif
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Myro
Мнения: 9
Регистриран на: 28 Юли 2024 09:52
Местоположение: Варна
Автомобил: Toyota Corolla 2024
Получена  благодарност: 1 път

Азот в гумите

Мнение от Myro » 11 Сеп 2024 19:12

Този форум съм го признал, 98% от хората са инженери, строят от совалки до самолети и влакове. Тук се разтягат локуми от земята до марс, и накрая няма нищо съществено.
И по темата, да, с азот е по добре , карам от 12 г. и до сега гума не ми се е запалвала tooth.gif Помпането с азот има само плюсове.

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Азот в гумите

Мнение от Hursa » 11 Сеп 2024 19:21

Защото не са самолетни гумите ви и предполагам, че не вдигате автомобила много над земята. Та за какво съществено предпочитате да пишете във форумите? Какви са плюсовете на азота?
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Mcl
Мнения: 713
Регистриран на: 23 Ное 2020 19:21
Местоположение: Кюстендил
Автомобил: Corolla ts
Благодарил/а: 17 пъти
Получена  благодарност: 18 пъти

Азот в гумите

Мнение от Mcl » 11 Сеп 2024 21:03

Myro написа: 11 Сеп 2024 19:12 Този форум съм го признал, 98% от хората са инженери, строят от совалки до самолети и влакове. Тук се разтягат локуми от земята до марс, и накрая няма нищо съществено.
И по темата, да, с азот е по добре , карам от 12 г. и до сега гума не ми се е запалвала tooth.gif Помпането с азот има само плюсове.
Аз пък от 21 години си карам с въздух ,и също нямам запалена гума. tooth.gif tooth.gif tooth.gif
Corolla ts 1.8 hybrid 2020

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6162
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Азот в гумите

Мнение от slowtraveler » 11 Сеп 2024 21:05

Myro написа: 11 Сеп 2024 19:12 карам от 12 г. и до сега гума не ми се е запалвала
Аз от 37 карам с гуми, напомпани с въздух (с едно изключение - направих си експеримент) - и на мен не ми се е запалвала tooth.gif (хаха, Mcl ме е изпреварил за малко с отговора - мислим еднакво :) )
Hursa, не ми се влиза в излишни спорове... Провери по-сериозно как стоят нещата... И защо на летищата има азот, и за какво се използва (къде 'се налива' по самолетите)...
Ще се убедиш, че използването му няма нищо общо с пожарната опасност, с изключение на някои системи за пълнене резервоарите с инертен газ...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Азот в гумите

Мнение от Hursa » 11 Сеп 2024 21:15

Вие проверете - пишат си го, защо се използва азот за напомпване на "гумите" в авиацията. smile.gif
"Шины обычно накачивают до 14 атмосфер, и заполняются они не воздухом, а азотом. Во-первых, это безопасно, поскольку азот не горит ..."
Може да се прочете и това:
"Самые выносливые шины выдерживают приземление самолета на скорости 464 км в час. При этом шины прогреваются до 260 градусов Цельсия, но не плавятся. Хотя температура плавления обычной резины составляет 200 градусов Цельсия."
Както и че при около 200 градуса започват да се отделят горими газове от гумата - тези, които се отделят от външните и повърхности, не ни интересуват силно, но тези които се отделят от вътрешната и повърхност - дали не е силно препоръчително да попаднат в безкислородната среда на гума, напомпана с азот.
Последно промяна от Hursa на 11 Сеп 2024 21:47, променено общо 1 път.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Mcl
Мнения: 713
Регистриран на: 23 Ное 2020 19:21
Местоположение: Кюстендил
Автомобил: Corolla ts
Благодарил/а: 17 пъти
Получена  благодарност: 18 пъти

Азот в гумите

Мнение от Mcl » 11 Сеп 2024 21:40

Който следи формула 1 ще си отговори на въпроса, защо се ползва азот.
Corolla ts 1.8 hybrid 2020

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6162
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Азот в гумите

Мнение от slowtraveler » 11 Сеп 2024 22:06

Вероятно това е цитат от някой 'авиоексперт' :)
И вероятно предполагат инцидента с Мексикана 940, където гумата е запълнена с въздух, взривява се заради прегряване от повредена спирачка... И разкъсвайки хидравлики, горивни магистрали, електрики и т.н., започва пожар заради което екипажа губи контрол над самолета...
Сигурно затова и амортисьорите/газовите пружини са с азот ..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Азот в гумите

Мнение от Hursa » 11 Сеп 2024 22:32

Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6162
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Азот в гумите

Мнение от slowtraveler » 11 Сеп 2024 23:27

Това имам предвид под 'експерти' - можеха да прочетат официалният доклад..
Където за предполагаемата причина за катастрофата е посочено (с гугъл преводач):
1. повреда в спирачната система, причиняваща провлачване на комплект номер едно, генериране на високи температури, които, когато се предават нa колелото и на въздуха, поместен в гумите, причиняват експлозия на гума номер едно, раздробявайки колелото
2. прекъсване на горивния тръбопровод, който захранва двигател номер едно и хидравлични тръбопроводи, причинявайки интензивен пожар, който унищожава долната задна част на фюзелажа, отслабвайки долната конструкция, причинявайки отделяне на опашката и вследствие на това загуба на контрол над самолета
Да, наличието на влага във въздуха е причинило неразчетно увеличаване налягането в гумата и спукването (експлозия) при прегряването - за това спор няма... Останалото е измислици...
И да - с годините се поставят термодатчици в колесника за избягване на такъв инцидент.
Енергията в сгъстеният газ е огромна (да не говорим за парата - неслучайно парните машини са относително малки) :)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Азот в гумите

Мнение от Hursa » 12 Сеп 2024 18:02

► Виж съдържание
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6162
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Азот в гумите

Мнение от slowtraveler » 12 Сеп 2024 23:10

Мигащото червено не е вписано в официалният доклад - значи е догадка на някого... Това имах предвид...
Затова и споделих какво пише в официалният доклад. С какво налягане е била гумата, и в какво състояние - това е съвсем друг въпрос... Защото гумата на Конкорда се взриви както е с азот.
Самото тълкувание, че парите са кондензирали при висока температура ме навежда на мисълта, че не осмисляш добре физичните процеси :)
При загряване дори кондензиралата в даден момент вода би се изпарила, разтворила във въздуха и разширила.
Затова и лятото абсолютната влажност на въздуха обикновено е много по-голяма отколкото зимата, а сутрин често има роса при спадането на температурата през нощта...
Но в конкретния случай (и не само при него) - прочети за пиролизата на гумата при нагряване... Пиролизата не изисква въобще кислород. ...
Едно видео за започнал пиролитичен процес...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта