
Азот в гумите
- slowtraveler
- Мнения: 6208
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 345 пъти
- Получена благодарност: 375 пъти
Азот в гумите
Мнение от slowtraveler » 11 Сеп 2024 00:22

Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
-
- Мнения: 5669
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
Азот в гумите
Мнение от Hursa » 11 Сеп 2024 08:39



(Темата не е ли по-скоро за "офтоп" раздела

Hursa
- slowtraveler
- Мнения: 6208
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 345 пъти
- Получена благодарност: 375 пъти
Азот в гумите
Мнение от slowtraveler » 11 Сеп 2024 12:42

За спирането и нагряването на спирачките го бях споменал - има специални стопяеми вложки, които изпускат налягането за да не гръмне гумата...
Затова и единствената причина за напомпването с азот е, че е най-евтиният индустриален газ, който може да се пречисти без да има влага в него ...
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
-
- Мнения: 5669
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
Азот в гумите
Мнение от Hursa » 11 Сеп 2024 14:21



Hursa
-
- Мнения: 9
- Регистриран на: 28 Юли 2024 09:52
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Toyota Corolla 2024
- Получена благодарност: 1 път
Азот в гумите
Мнение от Myro » 11 Сеп 2024 19:12
И по темата, да, с азот е по добре , карам от 12 г. и до сега гума не ми се е запалвала

Myro
Hursa
-
- Мнения: 713
- Регистриран на: 23 Ное 2020 19:21
- Местоположение: Кюстендил
- Автомобил: Corolla ts
- Благодарил/а: 17 пъти
- Получена благодарност: 18 пъти
Азот в гумите
Мнение от Mcl » 11 Сеп 2024 21:03
Аз пък от 21 години си карам с въздух ,и също нямам запалена гума.Myro написа: ↑11 Сеп 2024 19:12 Този форум съм го признал, 98% от хората са инженери, строят от совалки до самолети и влакове. Тук се разтягат локуми от земята до марс, и накрая няма нищо съществено.
И по темата, да, с азот е по добре , карам от 12 г. и до сега гума не ми се е запалвалаПомпането с азот има само плюсове.



Mcl
- slowtraveler
- Мнения: 6208
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 345 пъти
- Получена благодарност: 375 пъти
Азот в гумите
Мнение от slowtraveler » 11 Сеп 2024 21:05
Аз от 37 карам с гуми, напомпани с въздух (с едно изключение - направих си експеримент) - и на мен не ми се е запалвала


Hursa, не ми се влиза в излишни спорове... Провери по-сериозно как стоят нещата... И защо на летищата има азот, и за какво се използва (къде 'се налива' по самолетите)...
Ще се убедиш, че използването му няма нищо общо с пожарната опасност, с изключение на някои системи за пълнене резервоарите с инертен газ...
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
-
- Мнения: 5669
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
Азот в гумите
Мнение от Hursa » 11 Сеп 2024 21:15

"Шины обычно накачивают до 14 атмосфер, и заполняются они не воздухом, а азотом. Во-первых, это безопасно, поскольку азот не горит ..."
Може да се прочете и това:
"Самые выносливые шины выдерживают приземление самолета на скорости 464 км в час. При этом шины прогреваются до 260 градусов Цельсия, но не плавятся. Хотя температура плавления обычной резины составляет 200 градусов Цельсия."
Както и че при около 200 градуса започват да се отделят горими газове от гумата - тези, които се отделят от външните и повърхности, не ни интересуват силно, но тези които се отделят от вътрешната и повърхност - дали не е силно препоръчително да попаднат в безкислородната среда на гума, напомпана с азот.
Hursa
Mcl
- slowtraveler
- Мнения: 6208
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 345 пъти
- Получена благодарност: 375 пъти
Азот в гумите
Мнение от slowtraveler » 11 Сеп 2024 22:06

И вероятно предполагат инцидента с Мексикана 940, където гумата е запълнена с въздух, взривява се заради прегряване от повредена спирачка... И разкъсвайки хидравлики, горивни магистрали, електрики и т.н., започва пожар заради което екипажа губи контрол над самолета...
Сигурно затова и амортисьорите/газовите пружини са с азот ..
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
-
- Мнения: 5669
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
Азот в гумите
Мнение от Hursa » 11 Сеп 2024 22:32


"Истинная причина катастрофы заключалась в нарушении процедуры технического обслуживания. Было установлено, что техники в аэропорту Мехико заправили шины шасси не азотом, а обычным сжатым воздухом. Помимо этого, на самолёте на левой стойке шасси были неисправны тормоза, в результате чего колодки прижимались к тормозным дискам. В результате при взлёте у рейса 940 одна шина левого шасси нагрелась. Так как внутри неё находился не азот, а воздух, то под воздействием большого давления и температуры произошла химическая реакция продуктов крекинга резины с воздухом внутри шины и она взорвалась."
Hursa
- slowtraveler
- Мнения: 6208
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 345 пъти
- Получена благодарност: 375 пъти
Азот в гумите
Мнение от slowtraveler » 11 Сеп 2024 23:27
Където за предполагаемата причина за катастрофата е посочено (с гугъл преводач):
Да, наличието на влага във въздуха е причинило неразчетно увеличаване налягането в гумата и спукването (експлозия) при прегряването - за това спор няма... Останалото е измислици...1. повреда в спирачната система, причиняваща провлачване на комплект номер едно, генериране на високи температури, които, когато се предават нa колелото и на въздуха, поместен в гумите, причиняват експлозия на гума номер едно, раздробявайки колелото
2. прекъсване на горивния тръбопровод, който захранва двигател номер едно и хидравлични тръбопроводи, причинявайки интензивен пожар, който унищожава долната задна част на фюзелажа, отслабвайки долната конструкция, причинявайки отделяне на опашката и вследствие на това загуба на контрол над самолета
И да - с годините се поставят термодатчици в колесника за избягване на такъв инцидент.
Енергията в сгъстеният газ е огромна (да не говорим за парата - неслучайно парните машини са относително малки)

Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
-
- Мнения: 5669
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
Азот в гумите
Мнение от Hursa » 12 Сеп 2024 18:02

На базата на ваши догадки - заключавате, че написаното в статия не е от експерти и се базира на грешни предположения по определен случай. Като там въобще не е цитиран споменатия инцидент (като и аз го чувам за пръв път), а е писано по принципни въпроси. Чета за случая и цитирам съвсем друг източник, за споменатия инцидент в който има препратки към документи за разследването, но пак информацията "не струва" и се основава на тия според вас грешни предположения.

Същевременно заключавате, че "наличието на влага във въздуха е причинило неразчетно увеличаване налягането в гумата и спукването (експлозия) при прегряването", като по случая никъде не се споменава за влага. Но пък цитираното от другите "са измислици" на тия неексперти.

За да има влагата някакво отношение по случая, трябва при напомпването и с въздуха да са вкарали такова количество водни пари, че те в последствие да са кондензирали, преди прегряването на гумата, при това количеството на кондензата трябва да е значително. Но едва ли са помпили гумата с ръчна помпа, а вероятно с голям компресор, поне подобен на тези, които са инсталирани по бензиностанциите и "гумаджийниците", но още по-мощен. Такива компресори са (до колкото знам) с ресивер, обемен съд в който нагнетяват въздуха до налягане от по-високо от нужното, до в пъти по-високо. Като нагретия при компресирането въздух преминава през охладител (особено силно нагретия при подобна относително голяма степен на компресиране). При охлаждането в охладителя, както и в ресивера (или както там е по-правилно да се изпише думата) въздуха се охлажда до температура близка до околната, като при това се извежда образувалия се кондензат. Та влагата в така напомпаните гуми е била вероятно, колкото влагата на въздух, компресиран до по-високото налягане в ресивера, т. е. във вид на пари - и поради това няма допълнителен принос за увеличаване на налягането при нагряването в резултат на изпарение. (По темата - за да ограничим понижаването на налягането в нашите гуми, според мен, е добре да ги помпим не у дома, а в "гумаджийница" или на бензиностанция - там въздуха е относително доста по-сух, та и "по-хладен". Това, ако не искаме да даваме излишно пари за азот. Пак добре, че не са измислили помпане с нещо по-скъпо.)
Показали сте изпитания на авиационна гума - трябва да понесе минимум четирикратно превишаване на разчетното налягане. Но за да се повиши налягането четирикратно в резултат на нагряването и, то температурата трябва да се повиши четирикратно. А това означава да се повиши до 600 градуса, но гумата при такава температура, дори ако е особено високотемпературна, ако не се възпламени, то поне ще се разтопи и то доста преди да достигне тази температура. Т. е. не може да се каже, че гумата се е "спукала" при повишаване на налягането в резултат само на нагряването и.
Затова в официалното съобщение по случая пишат:
"Mexicana Flight 940 took off from Mexico City (MEX) at 08:40 for a flight to Puerto Vallarta (PVR), Mazatlán (MZT) and Los Angeles (LAX). The left main gear brake was overheated during the takeoff run. When the aircraft had reached FL310 the heat caused a tyre on the left hand main gear to explode. Fuel and hydraulic lines were ruptured and electrical cables severed resulting in a cabin decompression. An emergency was declared, but spilt fuel ignited and caused a massive fire on board. Control was lost and the aircraft crashed into a mountain in the Sierra Madre, at an elevation of 9000 feet. It was found that the tire had been serviced with air rather than nitrogen. The air, under high temperature and pressure, resulted in a chemical reaction with the tire itself. This led to a chemical explosion of the tire."
"Failure in the brake system caused the number one assembly to drag, generating high temperatures that, when transmitted to the hub (wheel) and the air enclosed in the tires, resulted in the explosion of tire number one, fragmenting hub number two, breaking the fuel line that supplied engine number one and hydraulic lines, causing an intense fire that destroyed the lower rear part of the fuselage, weakening the lower structure, leading to the detachment of the tail unit and consequently the loss of control of the aircraft."
Т. е. действително причините за аварията са повредата в спирачните апарати на споменатия колесник и напомпването на гумите с въздух в нарушение на противопожарните мерки в авиацията. Та значи горе цитираното - "Так как внутри неё находился не азот, а воздух, то под воздействием большого давления и температуры произошла химическая реакция продуктов крекинга резины с воздухом внутри шины и она взорвалась." - си е вярно.

Hursa
- slowtraveler
- Мнения: 6208
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 345 пъти
- Получена благодарност: 375 пъти
Азот в гумите
Мнение от slowtraveler » 12 Сеп 2024 23:10
Затова и споделих какво пише в официалният доклад. С какво налягане е била гумата, и в какво състояние - това е съвсем друг въпрос... Защото гумата на Конкорда се взриви както е с азот.
Самото тълкувание, че парите са кондензирали при висока температура ме навежда на мисълта, че не осмисляш добре физичните процеси

При загряване дори кондензиралата в даден момент вода би се изпарила, разтворила във въздуха и разширила.
Затова и лятото абсолютната влажност на въздуха обикновено е много по-голяма отколкото зимата, а сутрин често има роса при спадането на температурата през нощта...
Но в конкретния случай (и не само при него) - прочети за пиролизата на гумата при нагряване... Пиролизата не изисква въобще кислород. ...
Едно видео за започнал пиролитичен процес...
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
- Всичко за TOYOTA
- ↳ Общи теми
- ↳ Клубни срещи
- ↳ Toyota Мания
- Технически въпроси
- ↳ Общи технически въпроси
- ↳ Двигатели
- ↳ Газови уредби
- ↳ Електрическа система, навигация, музика
- ↳ Хибридно задвижване - Hybrid Synergy Drive (HSD)
- ↳ Трансмисия
- ↳ Спирачна система
- ↳ Окачване
- ↳ Интериор/екстериор
- Електрически автомобили
- ↳ Общи разсъждения
- ↳ Електрически автомобили Тойота
- ↳ Зарядни станции
- LEXUS
- ↳ Общи теми
- ↳ Технически въпроси
- Отдел Subaru
- ↳ Subaru + MX5
- Пазар, магазини и услуги
- ↳ Купува части
- ↳ Продава части
- ↳ Купува / Продава автомобил
- ↳ Сервизи / Магазини / Услуги
- ↳ Черен списък на некоректни търговци и сервизи
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта