Азот в гумите

Аватар
zorbata
Мнения: 335
Регистриран на: 11 Юни 2024 19:15
Местоположение: София
Автомобил: RAV4 GR PHEV
Благодарил/а: 45 пъти
Получена  благодарност: 58 пъти

Азот в гумите

Мнение от zorbata » 06 Сеп 2024 12:48

biro написа: 02 Сеп 2024 12:43 Стана хладно и налягането в гумите спадна.
Напомпай ги с азот и няма да имаш този проблем.
caryЦар

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Hursa » 06 Сеп 2024 15:11

А дали можете да го подкрепите с аргументи? smile.gif
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6162
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от slowtraveler » 06 Сеп 2024 18:01

zorbata написа: 06 Сеп 2024 12:48 Напомпай ги с азот и няма да имаш този проблем.
Уверен съм, че ги е напомпал с поне 78% азот :)
Затова вместо да помпате с азот, си помпете гумите зимата в голям студ - тогава ще вкарате по-малко влага в гумите и ефектът от промяна на налягането при промяна на температурата ще е минимален, защото реално водните пари се разширяват и свиват при промяна на температурата и променят налягането в гумата :)
Просто някои рекламират помпенето на гумите със 'сух азот' (като че ли има мокър :) ), щото е сравнително евтин заместител на изсушен въздух... Иначе като характеристики са практически еднакви :)

Filbor, да, вероятно не уточних какво имам предвид под 'проблеми' - излишно съобразяване с автомобила :)
Онзи ден с минаването ми по Тракия като гледам съм врътнал около 550-600км... Т.е. зареждането би отнело сигурно около 2.5-3 часа ако зарядните станции са винаги свободни... Ами това е 50% от времето за пътуване...
Дали има проблем - разбира се че няма... Просто тези 3 часа предпочитам да ги оползотворя на маса с приятели :)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Hursa » 08 Сеп 2024 15:07

slowtraveler написа: 06 Сеп 2024 18:01 водните пари се разширяват и свиват
Проблема е, че кондензират/изпаряват - и така променят обема си около и над 1000 пъти. (Разширяването и свиването им е практически еднакво с другите съставки на въздуха.)
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6162
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от slowtraveler » 08 Сеп 2024 23:09

Да, това имах предвид - (не исках да влизам в детайли, и затова неправилно се изразих) :thumbsup:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
zorbata
Мнения: 335
Регистриран на: 11 Юни 2024 19:15
Местоположение: София
Автомобил: RAV4 GR PHEV
Благодарил/а: 45 пъти
Получена  благодарност: 58 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от zorbata » 10 Сеп 2024 00:04

slowtraveler написа: 06 Сеп 2024 18:01
zorbata написа: 06 Сеп 2024 12:48 Напомпай ги с азот и няма да имаш този проблем.
Уверен съм, че ги е напомпал с поне 78% азот :)
Мога да поспоря, но ще дам за пример само, че самолетните гуми се помпат с азот.
caryЦар

Аватар
WoLF
Мнения: 3439
Регистриран на: 05 Май 2016 09:21
Местоположение: Стара Загора
Благодарил/а: 684 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от WoLF » 10 Сеп 2024 00:49

Ако гумата ти достига температури над 200 градуса и ти ще помпаш със 100% азот, че и с други неща :thumbsup:
ИзображениеИзображениеИзображение

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6162
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от slowtraveler » 10 Сеп 2024 10:01

zorbata написа: 10 Сеп 2024 00:04 Мога да поспоря, но ще дам за пример само, че самолетните гуми се помпат с азот.
С кое да поспориш - че и сега са напомпани с поне 78% азот ? tooth.gif ppp.gif
За самолетните гуми - не споря - това си е всеизвестен факт. Само дето самолетната гума може да има температурна разлика от над 100С. Самолетът може да излети от място, където асфалта е нагрят до над 50С (дори и да не отчитаме допълнителното загряване от въртене на натоварена гума с висока скорост), и след 20 минути да е на място, където температурата е -65С. След което да кацне пак на горещо място, че и удряйки спирачки, с което ще нагрееш гумите до много високи температури (това е и едно от ограниченията за това колко скоро може да излети самолет след като е кацнал - трябва му време за охлаждане на гуми/спирачки). Тези водни пари (особено при високото налягане в самолетните гуми - вкарани са по-голямото количество водни пари) ще окажат много по-голямо въздействие върху налягането, отколкото при лек автомобил, чиято температура на гумите я се промени с 20С, я не, а и я има 10гр вода, я не...
Лично на мен никога не ми е пречило есен да си проверя налягането на гумите и да го направя 'малко над горна граница за натоварване на празен автомобил' - така се случва зимата в студовете да се изравни с налягането на празен автомобил, а към лятото малко или много гумите са изпуснали част от въздуха. Та следващата нужда от припомпване е следващата есен (или дълго пътуване с натоварен автомобил)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Hursa » 10 Сеп 2024 13:37

Колелата на самолета се прибират в корпуса. Не бихте искали компресиран въздух в корпуса, когато самолета излети, заедно с нагретите колела. Не бихте искали и компресиран въздух при спукване на гумата, около магнезиевите джанти. Прави се с оглед на пожарната безопасност, (същата причина, поради която и в резервоарите се подава азот) не за стабилност на налягането в гумите.
Поспорете все пак, поне малко. smile.gif
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Mcl
Мнения: 713
Регистриран на: 23 Ное 2020 19:21
Местоположение: Кюстендил
Автомобил: Corolla ts
Благодарил/а: 17 пъти
Получена  благодарност: 18 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Mcl » 10 Сеп 2024 21:47

Е за кое да поспори с вашите доводи, и то верни не вярвам да пише повече. Не за друго но ако е разумен няма да се изложи. tooth.gif tooth.gif tooth.gif
Corolla ts 1.8 hybrid 2020

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6162
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от slowtraveler » 10 Сеп 2024 21:59

Hursa написа: 10 Сеп 2024 13:37 Колелата на самолета се прибират в корпуса.
И да и не :) На някои се прибират донякъде в корпуса, а външната им част остава отвън :) Като на Боинг 737-200 :)
А общо взето всичките са в нехерметизиран отсек, оставени на външните влияния (затова и редовно загиват нелегални пътници, криещи се в колесника)...
Hursa написа: 10 Сеп 2024 13:37 Прави се с оглед на пожарната безопасност
Не, прави се точно заради стабилността на гумите и намалено окисление на гумата от кислорода разбира се...
Но пожароопасността в случая не е приоритет (нито е сериозна опасност) - има термодатчици - ако е 'гореща' гумата при излитане - можеш да я оставиш минута-две 'навън' да се охлади :)
А ако е гореща при кацане - има стопяеми вложки, които да изпуснат гумата и предотварят взрива...
Но не е сериозно да се сравняват условията, на които е подложена една самолетна, и една автомобилна гума :whistle:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Hursa » 10 Сеп 2024 23:20

Ами това за окислението - сигурно и за това. Но външната част на гумата, която е много по-важна, като и е подложена на много по-интензивни влияния от външни въздействия си контактува с кислорода във въздуха. Вътрешната и част може по-лесно да се защити от кислорода без да повлияе значимо на качествата и. Все пак мисля, че пожарозащитата в случая е основната причина. Виждал съм взрив на гума на товарен автомобил - а около гумата е рама от масивни стоманени елементи. Налягането в авиационните гуми е доста по-високо, а и "балона" им е от по-голям до много по-голям. Взрив на такава гума близо до елементите на самолета, изградени от леки, тънкостенни или композитни материали ще нанесе в пъти по-големи поражения. Дори в нехерметичен обем или частично "потопена" - пак би създала много по-значими поражения в такова дори частично затворено пространство, по сравнение с такъв взрив на гума под калника на автомобила например. И този взрив може да стане, когато самолета е във въздуха, а това не е като подобен взрив докато е на земята. Та ако към подобен взрив от газ под налягане се добави и кислород - опасността от запалване става многократно по-голяма. Има примери при които взрив на гумата при самолета е предизвиквала запалване, например поради пробив на резервоар в крилото или засягане на двигател, въпреки "напомпването" и с азот. Та едно е да имаме "инертен" газ под налягане в самолета, което само по-себе си носи рискове, и рисковете значително нарастват, когато този газ съдържа и кислород.
Но както и да е - въпроса все пак беше съвсем различен - дали гумите "напомпани" с азот биха "загубили от налягането си" при по-хладно време. И ако "не" или "да" - защо smile.gif
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6162
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от slowtraveler » 11 Сеп 2024 00:00

Hursa написа: 10 Сеп 2024 23:20 Има примери при които взрив на гумата при самолета е предизвиквала запалване, например поради пробив на резервоар в крилото или засягане на двигател, въпреки "напомпването" и с азот - май това е предполагаемата причина за запалването на конкорда при излитането му.
Неправилно тълкуване... Веригата събития е много по-дълга... Не 'взрив на гумата' предизвиква запалване, а срязването на гумата при висока скорост предизвиква разпадане на гумата на парчета, едно от които удря резервоара, като вероятно дори не енергията от парчето, а заради резонансно събитие (концентриране на вълните в една точка при отразяването от стените), той се пробива.. Запалването се получава при попадане на гориво в нагорещеният двигател, и опит на двигателя да го изгори (получава преобогатена смес)... Газът/азотът е бил разнесен в първите части от секундата, и не би оказал каквото и да е влияние дори да бе чист кислород в гумата).. И да, взрив на гума на самолет е събитие, по-тежко от взрив на гума на камион, но не предизвиква пожар от само себе си (за съжаление преди дни двама американци ot Делта еърлайнс загинаха, а един бе тежко ранен при взрив на такава гума - по спомен още преди демонтажа на гума тя трябва да бъде изпусната, което явно е пропуснато)..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Електрически коли, но Не от ТОЙОТА

Мнение от Hursa » 11 Сеп 2024 00:04

Е да, взрива на гума, сам по себе си не предизвиква пожар. Но когато разгаряме огнище, не му духаме с чист азот smile.gif
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
WoLF
Мнения: 3439
Регистриран на: 05 Май 2016 09:21
Местоположение: Стара Загора
Благодарил/а: 684 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

Азот в гумите

Мнение от WoLF » 11 Сеп 2024 00:14

Точно пък въздуха от гумата ще е разорял огнището, не всичкия въздух около самолета tooth.gif Нещата са описани подробно от разследващите експерти, няма упоменаване на вида газ в гумата да е оказал влияние. Ламаринката от предния самолет обаче...
ИзображениеИзображениеИзображение

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 4 госта