МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Заключено
Аватар
Ивайло Димов
Мнения: 1537
Регистриран на: 11 Яну 2022 15:35
Местоположение: Шумен
Автомобил: Seat Toledo1,8 20V AGN
Благодарил/а: 162 пъти
Получена  благодарност: 154 пъти

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от Ивайло Димов » 31 Май 2024 20:32

offtopic.gif Препоръките в книжките относно API ,АСЕА,и Ilsac не винагиса релевантни за кола над 5 години..щото вече са излезли нови спецификации ,които покриват старите.

Аватар
nov
Мнения: 1133
Регистриран на: 28 Яну 2007 19:15
Местоположение: Bulgaria
Автомобил: XA30 3ZR-FAE,B6304T4
Благодарил/а: 51 пъти
Получена  благодарност: 40 пъти

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от nov » 31 Май 2024 20:50

gena_bs написа: 31 Май 2024 19:46 А то - обикновен градски автомобил.
Сега, ако смяташ да се състезаваш с него от между светофарите, наистина трябва да се замислиш за качествата на маслото.. :thumbsup:
Само където вътъкът на двигателя няма да е достаъчен.
Колега, да ме прощаваш, но не съм съгласен с теб - с това, което съм цитирал, това, че е малък градски Хавтомобил незначи, че не може да затегне мотора или да го износи прекалено точно заради лошо подбрано масло по вискозитет, а дори и марка.
Към колегата с Яриса и моето мнение по твоя казус:
Избора на конкретно масло за конкретно твоя автомобил зависи от много фактори с които трябва да се съобразиш, ако искаш да си пазиш колата (както правя аз например).Какво правя аз , като си взема автомобил (без Тази последната Тойота - не слушай никой, че не са капризни на масло, напротив супер капризни са и не търпят компромиси и дори в момента да не го усетиш ако е по-дълго време при теб ще разбереш, но ще требва вече да вадиш доларЕтЕ). Аз правя следното - отварям си юзър менюъла на колата и гледам какви спецификации трябва да покрива маслото (те може вече да са остарели), гледам с какво масло е карана до момента (ако има някакви доказателства) и специално за вискозитета се съобразявам с горните 2 фактора, както и отварям някой онлайн ойл селектор (файндър), като на Равенол например, защото е доста детайлен и от точно определен визкозен клас имат по 5 вида масло. основно обаче се придържам към това, което е дал производителя защото там са мислили над това нещо редица инженери и конструктори как колата да си изкара гаранцията при големите сервизни интервали 15-20к.км, а в някой случай и 30к.км, както ми беше на дизеловото Волво. Та специално за Тойота за ТВОЯ код на двигателя има едни графики със стрелки откъде до къде кой вискозитет се простира, но това е ориентировъчно, вземаш предвид стил на каране, среда на каране градско/извън, износване на двигателя (пипа ли масло и при какви режими и т.н.).Нито 5в40 ще го сбърка нито 5в30, сменяй го максимум на 10к.км или една година, което дойде първо и нямаш проблеми.
Сега за марката - гледай да е истинско, гледай да внимаваш с масовите масла - Кастрол,Мобил и т.н. не, че са лоши но имат доста дубликати. Минал съм много километри с Тотал, но истински и съм много доволен, както и от Елф, но......................не бих ги сипал на Тойота. Аз лично, като марки специално за моя ориз залагам САМО и единствено на YACCO и/или Равенол с вискозитет 0в20 (колата в момента е на 310 реални километри и няма никакви проблеми с тях), сменям на между 8 и 10к.км, задължително, като сега за летните месеци залагам на вискозитет 5в30(който според ръководството е допустим избор конкретно за моя код на двигателя ако се кара в натоварени режими, тегли се каравана, аз не карам така, но един вид застраховка за летните горещини) пак на въпросните две марки, но аз реално сменям през 2-3 месеца масло. Задължително след, като запалиш студения мотор изчакай 1 минута ако имаш възможност, сменяй го навреме с качествено масло и няма да имаш грижи.Другото много добро масло за МЕН е Kroon - Oil, но послендите 5-6 години цената му се повиши значително (май, че е ребрандиран Шел, което не значи, че е лошо) .
Горните 2 марки са среден клас масла, но за парите си представят много добри характеристики и според мен няма смисъл да се занасяш по по-скъпи и бутикови масла, като например Редлайн или Роял Пърпъл.
Само за твое сведени с горните 2 масла на тази Тойота имам изминати вече 93к.км за година и половина и няма мърдане, никакви оплаквания, като съотношението , като марки YACCO: Ravenol при мен е 80:20.
Така, че сега з ажегите налей 5в40 да видиш как ще се държи, но си подбери доказана марка, гарантирано качествена, а не менте за да нямаш главоболия. Японските автомобили са МНОГО капризни на качествено масло, не слушай кой какво ти разправя, че нямало значение, може да не го усетиш веднага, но ако мислиш дълго да я караш - ремонта ще го плащаш ти, та 2 са условията: правилно подбрано и качествено масло и навременна смяна с качествен филтър.
NO PAIN, NO GAIN!
Дизел САМО дънки!!!

Аватар
nov
Мнения: 1133
Регистриран на: 28 Яну 2007 19:15
Местоположение: Bulgaria
Автомобил: XA30 3ZR-FAE,B6304T4
Благодарил/а: 51 пъти
Получена  благодарност: 40 пъти

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от nov » 31 Май 2024 20:53

Ивайло Димов написа: 31 Май 2024 20:32 offtopic.gif Препоръките в книжките относно API ,АСЕА,и Ilsac не винагиса релевантни за кола над 5 години..щото вече са излезли нови спецификации ,които покриват старите.
Към днешна дата за стара кола най-вероятно не са релевантни, но новите спецификации обикновенно покриват старите, а и ги превъзхождат.
NO PAIN, NO GAIN!
Дизел САМО дънки!!!

Аватар
Ивайло Димов
Мнения: 1537
Регистриран на: 11 Яну 2022 15:35
Местоположение: Шумен
Автомобил: Seat Toledo1,8 20V AGN
Благодарил/а: 162 пъти
Получена  благодарност: 154 пъти

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от Ивайло Димов » 31 Май 2024 21:13

Май ме четеш по диагонал tooth.gif ,аз рекох същото бре .От книжлето тря се гледат само възможните вискозитети .

Лично аз въпросния Ярис бих го карал целогодишно с 5W30 ACEA A5/B5 или Ilsac GF5

Аватар
nov
Мнения: 1133
Регистриран на: 28 Яну 2007 19:15
Местоположение: Bulgaria
Автомобил: XA30 3ZR-FAE,B6304T4
Благодарил/а: 51 пъти
Получена  благодарност: 40 пъти

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от nov » 31 Май 2024 21:20

Не бре, потвърдих го, не казах нищо ново специално, като те цитирах.
NO PAIN, NO GAIN!
Дизел САМО дънки!!!

maestrosocio
Мнения: 2
Регистриран на: 16 Май 2024 18:55
Местоположение: Свищов
Автомобил: Toyota Yaris

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от maestrosocio » 31 Май 2024 21:33

Здравейте, един въпрос към господин Ивайло Димов относно Yaris,XP90 1.0 12V VVT-i (2005 - 2011) .Каква конкретна спецификация на RAVENOL 5W30 е подходяща за тази мотор 1KR-FE ? На сайта им излизат доста -VMP,SMP,DXG,HLS,VMO,HDX ? Благодаря !

Аватар
Ивайло Димов
Мнения: 1537
Регистриран на: 11 Яну 2022 15:35
Местоположение: Шумен
Автомобил: Seat Toledo1,8 20V AGN
Благодарил/а: 162 пъти
Получена  благодарност: 154 пъти

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от Ивайло Димов » 31 Май 2024 21:49

DXG ,топ масло на база PAO +ester :cheers: .Но ако караш предимно градско бих заложил на бренд цена-качество и бих сменял на 4-5000 хил км :thumbsup:

gena_bs
Мнения: 1420
Регистриран на: 20 Яну 2010 19:43
Местоположение: Бургас
Автомобил: служебен
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 91 пъти

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от gena_bs » 01 Юни 2024 00:56

Аз не мога да разбера какво толкова превъзнасяте Ravenol, Yacco, че и Motul?
Не добиват нефт, не произвеждат базови масла, още по-малко собствени добавки.
На всичкото отгоре последните две френски са и прекалено скъпи за това, което представляват.
А относно Ravenol - при тях нещата са пълна мъгла!
"The strategy of sustained growth was underlined by a comprehensive re-launch of the brand in autumn 2012."
На адресът на Deutsche Ölwerke Lubmin GmbH излиза това:
https://www.google.com/search?q=Freesen ... e&ie=UTF-8
https://www.dol-oil.de/en/about-us
https://www.aveno-oil.de/en/kontakt

Аватар
Ивайло Димов
Мнения: 1537
Регистриран на: 11 Яну 2022 15:35
Местоположение: Шумен
Автомобил: Seat Toledo1,8 20V AGN
Благодарил/а: 162 пъти
Получена  благодарност: 154 пъти

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от Ивайло Димов » 01 Юни 2024 13:03

offtopic.gif Това,че един производител е блендер....няма лошо ,Valvoline ,Amsoil,Red Line ...Fuchs също нямат рафинерии,не сондират нефт ,не преработват базови масла ,но пък произвеждат висококачествена продукция .Тоя бизнес е толкова особен и преплетен ,а че две конкурентни компании Exxon Mobil и Shell притежават заедно Infinium ,които пък са най-иновативните в нови рецепти ,основен производител на присадки .Eni-Agip и Lukoil са нефтодобивни ,преработващи и произвеждащи базови масла но не са много ползвани и известни в България ,Repsol също са огромен испански производител но малко познат ...мога да продължавам и с Petronas ,Cyclon ,Eko ,OMV .....и т.н . ...Yacco е най-стария френски производител ,Motul пък са първите пуснали естерни масла на пазара за обикновенни коли ,Равенол предлагат огромна гама масла на база 4 и 5 та група за почти всички производители на автомобили.Да всички тези компании имат много агресивен маркетинг ,цените им са надути .....но те реално освен масла и автохимия друго не предлагат ,когато искаш да си част от глутницата тря виеш с вълците .Големите 7 които имат завършен цикъл -от добива на петрола през транспорта,преработка и дистрибуция оборота им от масла е 3-4 % ,парите са в горивата .От един барел петрол 154 литра излиза само 1 литър минерално масло ;) .Така наречената маркетингова синтетика или 3-група хидрокрекингово минерално масло масло се произвежда основно от две компании корейската SK Lubricants и финландската Neste .Процеса е скъп ,високотехнологичен и дори на най-големите в бранша им е изгодно да си купят готова база .Нещата са толкова сложни колкото и прости и няма нужда човек да си блъска главата .Винаги съм казвал - най - хубавото масло е свежото и наличието му в картера .

Едно време нашите бащи и дядовци са наливали в колите си M8 и M10 ,масла които по SAE влизат в графата SAE 20 и SAE 30 .

Правете като японците ,смяна на масло на 4-5000 хил км ....

Аватар
WoLF
Мнения: 3439
Регистриран на: 05 Май 2016 09:21
Местоположение: Стара Загора
Благодарил/а: 684 пъти
Получена  благодарност: 267 пъти

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от WoLF » 01 Юни 2024 15:34

Ивайло Димов написа: 01 Юни 2024 13:03 Правете като японците ,смяна на масло на 4-5000 хил км ....
Аз съм вече в тази графа, да. Карам само градско и само под 5км на излизане tooth.gif
ИзображениеИзображениеИзображение

r34c7
Мнения: 299
Регистриран на: 09 Фев 2017 18:43
Местоположение: Дупница
Автомобил: AT220 4A-FE
Благодарил/а: 46 пъти
Получена  благодарност: 60 пъти

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от r34c7 » 01 Юни 2024 15:55

Не мислете, че маслото зависи само от основата, не случайно синтетиката става все по-рядко срещана. Съвременните масла - 0W20, 0W16, 0W8, дори 5W30 изискват МНОГО повече от просто химия или ПАО, за да изпълняват това, което е нужно за един сериозен период от 250-300 часа. Писал съм го и преди, в крайна сметка фирмите, които могат да си позволят да изследват, формулират и произведат топ продукт във вискозитети 0W20, 0W30, 5W30, 0W40, 5W40 колкото и да не ви харесва са тези, които не са просто блендери.

Под топ продукт разбирайте масло, което няма да остави депозити след себе си, било то в сегментите или другаде, докато предоставя най-добрите условия за работа на ДВГ. Не си мислете, че това са прости работи, например взимаме тия 2 бази в съотношение 2:1, наливаме ги в миксер заедно с Infineum P6660 според препоръките и продаваме в туби каквото се е получило...
Баба Яга - Изображение
Параход 3.2 - Изображение

Аватар
Ивайло Димов
Мнения: 1537
Регистриран на: 11 Яну 2022 15:35
Местоположение: Шумен
Автомобил: Seat Toledo1,8 20V AGN
Благодарил/а: 162 пъти
Получена  благодарност: 154 пъти

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от Ивайло Димов » 01 Юни 2024 16:38

90 % от фирмите работят на тоя принцип ,купуват си лиценза за рецептата ,всички компоненти и следват точно процедурите .Т. е ползват чужд опит ,за което си плащат ,ако искат да са в списъка на API с одобрени масла си плащат ,ако искат да са в списъка с одобрени масла на автопроизводителите пак си плащат .Всичко струва пари .Всеки един блендер има лаборатория ,в която изпитват готовата си продукция и издават TDS и MSDS ,без тези два документа маслата не могат да се продават никъде по света .
Компаниите ,които имат цели екипи учени и въобще изучават реология,трибология и изграждат всяка една рецепта като проект се броят на пръстите на ръцете.Самите тестове на моторни стендове са безумно скъпи ,за всеки отделен вискозитет могат да сигнат шестцифрена сума в долари.За това и някои производители предпочитат на тубите им да пише recommended вместо approved ,за да избегнат плащане на лицензи и да е по-достъпна продукцията им.

gena_bs
Мнения: 1420
Регистриран на: 20 Яну 2010 19:43
Местоположение: Бургас
Автомобил: служебен
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 91 пъти

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от gena_bs » 01 Юни 2024 18:36

Документация за маслата трябва да има на сайта на всеки производител.
От трите марки на сайтовете само на Yacco TDS било търговска и производствена тайна... tongue.gif
Колко е стара фирмата пък въобще не е от значение. Справка - достатъчно фалирали и купени от китайци, и индийци марки има само в автомобилния бизнес.
Специално за Ravenol в нета при руснаците имаше огромна дискусия. Преди 2022, защото вече не им пука за тази марка.
И има лаборатории, извършващи химически анализ на маслата. Моторни тестове сигурно и производителите вече не правят. Всичко е "компютърно" моделирано и с планирано остаряване, за съжаление.

Според Nippon-ски User & operation manual за бензинова Mazda, препоръчаният интервал за смяна при тежък режим на работа на висококачествено двигателно масло е 5000км! А за нашите условия и менте масла - 2500км. Да и това са предвидили япончетата!
Иначе кой на какъвто интервал иска, да прави замяната.

А на колегата, който не знам колко автомобила е управлявал и обслужвал, мога да му препоръчам да се запознае по-подробно с причините за заклинване на двигателите!

Аватар
nov
Мнения: 1133
Регистриран на: 28 Яну 2007 19:15
Местоположение: Bulgaria
Автомобил: XA30 3ZR-FAE,B6304T4
Благодарил/а: 51 пъти
Получена  благодарност: 40 пъти

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от nov » 01 Юни 2024 19:35

Търсих tds за Манол Тойота серия за да видя за какво иде реч - не намерих.
По темата за "заклинването на двигател" - винаги съм готов да науча нещо ново и с удоволствие бих се информирал как т.нар. "заклинване" НЕ СЕ получава от нискокачествено масло, изключвайки охлаждането с антифриз, като параметър (фактор на влияние)?
NO PAIN, NO GAIN!
Дизел САМО дънки!!!

r34c7
Мнения: 299
Регистриран на: 09 Фев 2017 18:43
Местоположение: Дупница
Автомобил: AT220 4A-FE
Благодарил/а: 46 пъти
Получена  благодарност: 60 пъти

МАСЛА - типове,видове и употреба - "Какво да налея?" - ОБЩА

Мнение от r34c7 » 01 Юни 2024 19:59

За да се получи "заклинване" трябва или:
  • да се заварят лагери за коляновия вал
  • да се завари буталото към цилиндъра
Изобщо наличието на масло под налягане (каквото и да е) намалява драстично възможността и за двата варианта. Тия работи се случват когато няма мазане, каквото и да е, от каквото и да е масло или когато лагерите са толкова износени, че не могат да създадат условията за наличието на маслен клин. Не знам дали да обсъждаме варианта цилиндъра да е станал на елипса толкова, че да завариш буталото в него, това са някакви чудовищни повреди за един автомобил. Виж, при моторите се случва tooth.gif
Баба Яга - Изображение
Параход 3.2 - Изображение

Заключено

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 6 госта