Corolla E21 / Auris E21 - Поколение XII - /2019-2024/ - двигатели/задвижване и дизайн
Krachunov
- veso_hds
- Мнения: 1476
- Регистриран на: 13 Май 2012 12:06
- Местоположение: Бургас
- Благодарил/а: 51 пъти
- Получена благодарност: 39 пъти
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Мнение от veso_hds » 31 Май 2023 19:14

veso_hds
-
- Мнения: 80
- Регистриран на: 10 Фев 2022 17:22
- Местоположение: Стара Загора
- Автомобил: Corolla 1.8HSD Executive+ MY22
- Благодарил/а: 1 път
- Получена благодарност: 1 път
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Мнение от tonystz » 03 Юни 2023 18:06
tonystz
- stereo_man
- Мнения: 221
- Регистриран на: 22 Юни 2010 18:54
- Местоположение: София
- Автомобил: Corolla E210
- Благодарил/а: 8 пъти
- Получена благодарност: 4 пъти
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Мнение от stereo_man » 03 Юни 2023 22:08
Corolla E210
stereo_man
-
- Мнения: 80
- Регистриран на: 10 Фев 2022 17:22
- Местоположение: Стара Загора
- Автомобил: Corolla 1.8HSD Executive+ MY22
- Благодарил/а: 1 път
- Получена благодарност: 1 път
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Мнение от tonystz » 10 Юни 2023 20:05
В момента колата я карам смесено - всяка вечер до населено място на 15км от града по планински маршрут и всяка сутрин обратно до града. На връщане към града понеже е предимно надолнище, батерията се зарежда до горе и в града няколко километра се движда изцяло на ток докато се поизпрани. При тези условия разхода ми е около 4.2л/100км в режим ECO (резултат на водача обикновено 90-97). В крада обаче батерията стои постоянно на това ниво като на снимката:
- 20230610_191735.jpg (288.44 KiB) Преглеждано 1868 пъти
tonystz
-
- Мнения: 5668
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Мнение от Hursa » 10 Юни 2023 20:49
При "градско" - когато батерията падне до ниско ниво - пали двигателя и като се позареди "малко" - изключва. Може да се измисли как да се стартира пак, но не мисля, че е желателно. Предполагам в управляващия алгоритъм е заложен това относително ниско ниво (при относително ниска скорост и чести спирания - "градско" шофиране). Ако "пали" по-рядко и съответно зарежда повече батерията - би се спестил разхода (ел енергия и гориво) при самото стартиране, но тъй като се стартира от мощна ел машина, развъртайки двигателя бързо и до относително високи обороти (за стартиращ ДВГ) - мисля, че е относително много малък. С по-честото "палене" на ДВГ - мисля, че се цели задържане на масления филм, т. е. стартира преди голяма част от маслото да е успяла да се стече в картера, относително голяма част от маслото е все още по сегментите и цилиндровите стени. Поддържа се и относително висока температура на двигателя и маслото (а така и ниския му вискозитет). Да не стартира (ДВГ) често от състояние близко до "студен" старт. Мисля, че целта е оптимизация - по-чести стартирания, но "горещи", вместо по-редки, но "по-хладни" и най-вече - "по-сухи".
Hursa
-
- Мнения: 1051
- Регистриран на: 17 Авг 2020 08:26
- Местоположение: София
- Автомобил: Тойота корола
- Благодарил/а: 69 пъти
- Получена благодарност: 38 пъти
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Мнение от Krachunov » 12 Юни 2023 18:29
Като цяло това, че не се движиш САМО на ток, не значи че системата не работи и/или че не ти пести разход. В града особено ако е равнинен, няма начин да си на пълна батерия освен ако нямаш 1-2 км спускане, непосредствено преди мястото където паркираш.
Разхода основно се влияе от начина ти на каране, както и колко е натоварена колата - ОСОБЕНО на магистрала (по този въпрос - последните 2 месеца въртя доста често по около 70 км в посока по Струма, с пълен багажник с инструменти и последно го изпразних, разхода падна с близо литър ) а не толкова от нивото на батерията. Този диспелй е чист маркетинг да ти е приятно да си го гледаш. Нито може да разредиш батерията на минимум нито да я заредиш на макс
Krachunov
- memorex
- Мнения: 1063
- Регистриран на: 17 Фев 2021 21:29
- Местоположение: Varna
- Автомобил: avatar
- Благодарил/а: 90 пъти
- Получена благодарност: 67 пъти
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Мнение от memorex » 12 Юни 2023 20:15
'Without data, you’re just another person with an opinion', W. Edwards Deming
memorex
-
- Мнения: 5668
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Мнение от Hursa » 12 Юни 2023 20:48
Hursa
-
- Мнения: 1051
- Регистриран на: 17 Авг 2020 08:26
- Местоположение: София
- Автомобил: Тойота корола
- Благодарил/а: 69 пъти
- Получена благодарност: 38 пъти
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Мнение от Krachunov » 12 Юни 2023 23:15
Както искай си го обяснявай. Кърти ли? Лепи ли? Все ми е едно как точно го приемаш или не го приемаш. На короларта ДВГ е 90 коня, сумарната е 122.
Из нета
Hursa го е обяснил добре и пак може условно да се направи препратка към турбото. Пак повтарям за неразбралите... УСЛОВНО.Турбото (или турбина) в дизеловия двигател служи за повишаване на налягането на въздуха, който влиза в цилиндъра по време на работния такт. Когато дизеловият двигател работи с турбо, горивото се впръсква във въздушно-горивната смес, която се загрява и разширява.
Това повишено налягане на въздуха, позволява на двигателя да изгаря повече гориво и да генерира по-голямо количество мощност. Това води до по-добро ускорение, повишена ефективност на двигателя и по-висок въртящ момент при ниски обороти.

Krachunov
-
- Мнения: 5668
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Мнение от Hursa » 13 Юни 2023 14:48
В близкото минало използваха думата „турбо“ за какво ли не. Но специално за ДВГ (май от това „турбо“ започна използването на думата, като нарицателна):
„Турбо“ – идва от турбокомпресор, компресор задвижван от турбина (сравнително не масивно устройство – турбина и компресор монтирани на общ вал, като обикновено между двете устройства са разположени лагерите на вала, лагерното тяло, а на него са монтирани от едната страна корпуса на турбината, от другата - корпуса на компресора). Компресора (в това му предназначение) при четиритактовите ДВГ (не само „дизелови“, но и „бензинови“) – служи за „принудително пълнене“ (обикновено – на цилиндрите). Така се избягват непосредствените „помпени" или „смукателни“ загуби на ДВГ – т. е. загубите от засмукване на въздух или горивовъздушна смес от „смукателния“ колектор. Но основното, което дава принудителното пълнене – в двигателя постъпва по-голямо количество въздух (или горивовъздушна смес) – така може да се повиши „литровата“ мощност на двигателя, от двигател с определен работен обем, може да се получи по-висока мощност (при други равни условия). (Подобно „пълнене“ има и други предимства, но има и недостатъци.) Не е задължително компресора да е турбокомпресор. Имало е и има – „механични“ компресори – задвижвани от вала на ДВГ. Компресори – задвижвани от електродвигател. (Вероятно и други – за които не се сещам.) При турбокомпресора – турбината се задвижва от остатъчната енергия на отработените газове на ДВГ. Поради това загубите, като цяло са относително доста по-малки при ДВГ с така задвижван компресор – затова и се налага така широко.
До колкото знам – между ДВГ и турбокомпресора има и по-развита интеграция при двутактовите ДВГ. А също така при т. н. „компаунд“ (може термина да не е верен) двигатели – турбината използваща остатъчната енергия на отработените от ДВГ газове – е присъединена механически към вала на ДВГ и така се оползотворява непосредствено тази енергия. Т. е. такава схема дава повишена ефективност, подобна (и дори по-голяма) – от ДВГ работещи по т. н. „цикъл на Аткинсън“ („цикъл на Милър“). Но това съм го писал, както и за „турбокомпресора“ при формула 1. Непосредствено на вала на турбокомпресора е монтиран и електрически мотор-генератор. Така турбината задвижва и генератор – остатъчната енергия на изгорелите газове се използва и за генериране на ел енергия (в по-голяма част от времето). А когато е необходимо бързо повишаване на мощността на ДВГ – мотор-генератора в двигателен режим развърта компресора, действайки „изпреварващо“, т. е. ДВГ получава подобрено пълнене още преди да се развърти турбокомпресора от повишеното количество изгорели газове при форсиране на ДВГ („няма турбодупка“), всъщност още преди да се развърти самия ДВГ (така има предимства и пред механично задвижван компресор по отношение на реакцията).
Hursa
-
- Мнения: 236
- Регистриран на: 24 Яну 2022 22:06
- Местоположение: Sofia
- Автомобил: RAV4, MY2022, 2.5 HSD Luxury
- Благодарил/а: 15 пъти
- Получена благодарност: 7 пъти
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Мнение от OVI » 13 Юни 2023 15:31
Точно така!
Електрическата енергия, която се черпи от батерията за да се движи автомобила се конвертира до кинетична /Ек/(за изминаването на определено разстояние) и потенциална /Еп/ (при изкачване; спрямо дадена отправна точка). Допълнително са загубите (конверсията на ел.енергия) във вид на топлина /Ез/- нагряването на намотки, кабели, ел.компоненти, през които протича ел. ток.
Т.е., пълната енергия, която ще се вземе от батерията е Е = Ек + Еп + Ез.
От своя страна, Ек = 0.5 * m * V^2, a Eп = m * g * h, където:
m - масата на автомобила+товара;
V - скоростта на движение;
h - денивилацията (разликата в надморката височина между начална и крайна точка; ако се движи по "равен" път h=0, и от там и Еп=0)
g - земното ускорение = 9.8 m/s^2
От горните изрази е ясно, че ако караш по дадена отсечка с определена скорост, но в единия случай колата е по-тежко натоварена, ще ти трябва повече енергия, спрямо изминаването на същия път, със същата скорост, но с по-малка маса на автомобила.
Горното е вярно и ако караш не на ток, а на бензин/дизел- тогава за преместване на по-голямата маса ще трябва повече гориво (тогава превръщаш топлинната енергия от окислението/изгарянето в механична), от колкото за по лек автомобил.
Видно е също, че ако се движиш със скорост V, нужната енергия ще е една, но при движение със скорост 2*V, вече ще ти е нужна ЧЕТИРИ пъти повече енергия, при 3*V- ДЕВЕТ пъти и т.н.
OVI
-
- Мнения: 5668
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Мнение от Hursa » 13 Юни 2023 16:21

Hursa
- slowtraveler
- Мнения: 6192
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 340 пъти
- Получена благодарност: 371 пъти
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Мнение от slowtraveler » 13 Юни 2023 16:54
При хибрида - по-големият разход при ускорение при по-голяма маса позволява обратното усвояване на по-голяма енергия при спускане /намаляване на скоростта...
Така, че нещата не са толкова прости... Има условности - например ако хибридната система не може да усвои толкова голям прилив на енергия и се ползват спирачките - да, това ще се отрази на разхода... Но ако го забавянето/регенерацията го държиш в рамките на усвояемото от хибридната система - влиянието на масата няма да е толкова голямо (ще бъде в рамките на разликата от КПД на хибридната система)... За разлика от обикновения автомобил - там само внасяш енергия и тя ще е по-голяма при по-голяма маса, без да имаш възможност да усвоиш обратно тази по-голяма привнесена енергия при спиране...
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
-
- Мнения: 1051
- Регистриран на: 17 Авг 2020 08:26
- Местоположение: София
- Автомобил: Тойота корола
- Благодарил/а: 69 пъти
- Получена благодарност: 38 пъти
Новите Corolla / Auris Поколение XII - /2019- / - двигатели/задвижване и дизайн
Мнение от Krachunov » 13 Юни 2023 17:03
Мисля че се отплеснахме в твърде детайлна тематика. Средностатистическия човек не го "брига" как аджеба работи турбото. Това че лайшкото определение не съвпада на техническото е все 200 не говоря за това.
Ами пак с всички условности не може ли да кажеш, че колата с 90 коня двигател се получаваш по - висока мощност (при други равни условия)?
Krachunov
- Всичко за TOYOTA
- ↳ Общи теми
- ↳ Клубни срещи
- ↳ Toyota Мания
- Технически въпроси
- ↳ Общи технически въпроси
- ↳ Двигатели
- ↳ Газови уредби
- ↳ Електрическа система, навигация, музика
- ↳ Хибридно задвижване - Hybrid Synergy Drive (HSD)
- ↳ Трансмисия
- ↳ Спирачна система
- ↳ Окачване
- ↳ Интериор/екстериор
- Електрически автомобили
- ↳ Общи разсъждения
- ↳ Електрически автомобили Тойота
- ↳ Зарядни станции
- LEXUS
- ↳ Общи теми
- ↳ Технически въпроси
- Отдел Subaru
- ↳ Subaru + MX5
- Пазар, магазини и услуги
- ↳ Купува части
- ↳ Продава части
- ↳ Купува / Продава автомобил
- ↳ Сервизи / Магазини / Услуги
- ↳ Черен списък на некоректни търговци и сервизи
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта