Hursa написа: ↑15 Апр 2022 20:35
А ел автомобила е бил иновация преди близо 150 години
Предният път, когато спомена това, не добавих коментар по този въпрос, тъй като не ми се искаше да отварям кутията на Пандора, започвайки дълга дискусия без реален шанс, която и да е от страните да приеме другата гледна точка. И все пак, тъй като конкретно ме цитира, мисля че вече ще бъде невъзпитано от моя страна ако не отговоря

. Изложеното долу е личното ми мнение и пак подчертавам, че не целя да убеждавам някого (не само Hursa) в него, а още по-малко да пораждам безкрайна дискусия по темата.
Когато една иновация успее да прескочи въпросната "пропаст" между Early Adopters и Early Majority (или на български казано - "успее да навлезе масово в ежедневието ни"), тя неизменно убива напълно или частично предишните масови технологии, които са решавали сходен проблем от ежедневието ни. Има множество примери в историята, в които огромни корпорации и дори цели промишлености буквално фалират и изчезват поради тромавите административни процеси и нежеланието/неумението да се адаптират към технологичните промени в тяхната област. Конкретно в автомобилната индустрия има цели държави, които десетилетия наред разчитат на природните ресурси на тяхна територия и трупат сериозни пари от това. Дори преди 150 години да е имало първи опити за създаване на електромобили, петролното лоби винаги е било много силно и е подтискало развитието на тази технология, тъй като е наясно, че при масовото й навлизане ще загуби много и лесни пари.
Затова от моята гледна точка истинското начало на иновацията започва с Тесла. Мъск не съм сигурен как успя да оцелее (дори и физически), изправен срещу влиянието на петролните босове, но определено с предприемачески нюх успя да направи достатъчен хайп, така че да напълни площта от първото стъпало с иноватори в
кривата за навлизане на нов пазарен продукт. Той беше наясно, че с първия си продукт не е нужно да таргетира прагматиците, тъй като и без това мнозинството от тях са трудно податливи към промяна, а по-скоро ентусиасти, за които парите не са пречка и са склонни да търпят някои неудобства на новата технология за сметка на интересни новаторски решения, които никой друг не предлага до този момент. Основните точки, с които според мен той успя да постигне достатъчна маса от последователи са:
- Електрическо ускорение - не знам електромобилите преди Тесла за какви ускорения са проектирани, но при Тесла това със сигурност е един от основните продажбени акценти, който успешно таргетира ентусиастите.
- Софтуерни нововъведения - иновативен автопилот и управление на колата от тъч скрийн. Случайно или не, преди Тесла автомобилната индустрия вървеше с години назад спрямо другите съвременни технологии. Аз не съм голям фен на тенденцията всичко да минава на тъч скрийн и предпочитам да има физически бутони за по-честите и по-спешните функции в колата, но се радвам, че в последните години се работи по-интензивно върху интеграцията с телефон и различни приложения в колата.
- Футуристичен дизайн - може би колите, струващи по няколко милиона, отдавна имат нестандартно отварящи се врати, но все пак Тесла струва само някакви си 100 хиляди долара, а съм сигурен че вратите на Model X с "крилатото" си отваряне и сензори за адаптиране спрямо заобикалящите обекти са допринесни значително за таргетирането на ентусиасти. Тук малко го има и ефекта - "гледай сега с какво ще се изфукам пред приятелите"

- Иноваторски практични решения - осново визирам усвояването на пространството, така че да са максимизират възможностите за организиране на багажни отделения навсякъде (отзад, отпред, вътре в купето)
- Нулеви вибрации и шум от двигател - това го има при всички електромобили и е една от "екстрите", които успешно таргетират и по-широка аудитория от тази на ентусиастите. Аз със сигурност влизам в групата на харесващите тази страна на електромобилите.
- Екологичен фактор - нулево замърсяване на въздуха при експлоатацията. Тук също електромобилите печелят по-широка аудитория от почитатели (включително и аз влизам в тази сметка). Знам, че някои ще кажат - ама как се произвежда тока, ама как се рециклират батериите. Това са процеси, които могат да се контролират и подобряват и в бъдеще. Дори замърсяването да е същото, самият факт, че ще се изнесе изнесе извън градовете за мен е достатъчен на този етап. Вчера реших да изляза до близкия магазин пеша в 18:00 - изключително недалновидно решение от моя страна. В квартала беше тотално задръстено от бръмчащите и пушещи недоразумения, които всички караме и смърдеше отвратително на бензин и дизел. Еми надишах се хубаво с незнайни елементи от Менделеевата таблица. В 8-9 сутринта е същата смрад. Не че през останалата част на деня няма замърсяване, но има малко повече възможност да се поразсее и да не се усеща толкова.
С тази тирада от точки не целя да направя реклама на Тесла. По-скоро изредих точките, с които Мъск направи успяващ бранд, следвайки практики, известни при създаването на съвременни софтуерни продукти. Аз предпочитам да купя кола за семейството си от компании като Шкода и Тойота, които са се доказали в създаването на надеждни автомобили, а не от софтуерна компания, която продава автомобили. И все пак трябва да се отчете, че Rav4 PHEV, която наскоро поръчах, е с няколко десетки хиляди лева по-евтина от Tesla Model Y, а всички знаем кога гроздето е най-кисело.
Hursa написа: ↑15 Апр 2022 20:35
Та значи от стъпалото на иноваторите да се стигне до стъпалото на т. н. „Early Adopters” са били нужни над 120 години, а за да се прескочи споменаваната пропаст ще са достатъчни 5?
И аз не съм сигурен, че нещата ще станат точно за 5 години (макар че много бих се радвал ако тогава е поне началото на масовото минаване към електромобили), но причината да смятам за вероятно да се случи в близки до този срокове е масовостта, с която се работи по тези нови технологии. В тези първи 120 години, за които говориш, вече споменах, че става въпрос за единични разработки, които по една или друга причина са били спирани. Откакто Тесла се появи на пазара другите автомобилни производители видяха заплахата за тяхното бъдеще и доброзорлем (каква чудесна българска дума) започнаха да инвестират в електромобили. Когато всички големи брандове се надпреварват да иновират в тази сфера, развитието със сигурност ще се случва в пъти (много пъти) по-бързо. Дори и Тойота пускат първия си електромобил това лято

(това не е съвсем вярно, тъй като е имало Rav4 EV преди години, но е бил доста скопен откъм пробег и скорост на зареждането и съответно е имало нищожни продажби). В момента, в който пробега на масовите електромобили се удвои и има достатъчно гъста мрежа от бързи публични зарядни навсякъде, тогава никой повече няма да иска да купи нова бръмчаща и пушеща кола (освен онези, които са в най-дясната част от
кривата на Chasm).
Hursa написа: ↑15 Апр 2022 20:35
Не мисля, че има общо тази теория с реалното насилване пазара (под силен административен натиск) да приеме ел автомобилите.
Това не е единствен пример на развиваща се технология, която бива подпомагана, с цел достигане на масовост. Ще дам пример с очилата за виртуална реалност, за които също е имало разработки от десетилетия, но реално масовостта на продажбите започна да се увеличава рязко в последните години, когато Facebook решиха да купят Oculus и да наливат сериозни пари, за да направят достъпни за масовия потребител устройства. В момента цената на Oculus (Meta) Quest е колкото на телефон среден клас и вече няма нужда от скъпа гейминг машина, за да подкараш VR. Там технологията също е на етап Early Adopters (продават се по няколко милиони девайса годишно) и още не може да прескочи "chasm" пропастта, за да достигне до Early Majority, тъй като устройствата все още са сравнително обемисти за ежедневна употреба и повечето хора, които ги припознават са или гейминг гийкове или бизнеси, които ги използват за виртуални обучения. Като станат с размера на обикновени очила, със сигурност има добър потенциал за прескачане на "пропастта" и достигане на масовост.
Аз лично одобрявам поощренията за преминаване към електромобили по следните причини:
- Екологичния фактор за въздуха градовете - вече го описах по-нагоре. Дори само личните автомобили да преминат на ток, това ще има сериозен ефект за въздуха. За товарните, които пътуват дълги разстояния и би се забавила дейността им заради скоростта на зареждане на батерията, моментът на смяна ще настъпи, когато/ако развитието на технологията го позволи.
- Намаляне на зависимостта на икономиката ни от чужди ресурси - макар и първоначалната инвестиция да изглежда по-голяма, то в средносрочен план ще можем сами да си произвеждаме ресурса, който ни трябва и няма да наливаме милиарди в чужди икономики. Ако управляващите не се бяха чудили последното десетилетие да обясняват колко милиарда щяло да ни струва инвестицията в разширяването на атомните ни мощности и какво сме щели да правим тока, сега нямаше да стои въпроса откъде ще взимаме ток ако всички минат на електромобили. Иначе същите милиарди ги наляха в съмнителни проекти, а с инфлацията тогаващната инвестиция в ядрени мощности според мен сега щеше да изглежда като изключително изгодна стъпка. Но всичките тези решения сме наясно, че се взимат с пари под масата от лобита, за които споменах и за съжаление никога не сме били достатъчно силни, за да взимаме сами решения за бъдещето си.
Единственото, което според мен би било хубаво да се подобри в стратегията в краткосрочен план е да се помисли за стимулиране на покупката на плъг-ин хибридите и особено тези с по-голяма батерия. Това би могло да помогне за доста по-бързо за почистването на въздуха в градовете, тъй като предвид текущото развитие на технологиите на батериите и зареждането им, повечето хора са склонни да купят плъг-ин хибрид, отколкото чиста електричка. Има чисти електрички, които са с по 16-18 kWh батерия (Smart EQ и първият VW e-up, който още се ползва от Spark например), така че плъг-ин хибридите със сходна батерия според мен са напълно достатъчни за изцяло електрически градски пробег и трябва да има стимули, така че да виждаме повече такива коли в градовете. В Щатите например за плъг-ин хибриди с батерия над 15 kWh се дава пълна субсидия, а за тези под тази граница - половин субсидия.
P. S.: Извинете ме за чуждиците. Ако някой се сеща за добра българска алтернатива на "хайп" и други такива, които съм ползвал, нека сподели.
