Клапани с различен ъгъл на фаската - 60°, вместо 45°
- ufer
- Мнения: 2815
- Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
- Местоположение: Бургас
- Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
- Благодарил/а: 25 пъти
- Получена благодарност: 77 пъти
Клапани с различен ъгъл на фаската - 60°, вместо 45°
Колеги, с удоволствие чета форума и понякога вземам участие в него. Сега имам един въпрос, свързан най-вече с газоразпределението, и бих искал да споделите вашето мнение.
Какъв ефект би се получил, ако на бензинов автомобилен двигател, който фабрично е с клапани с ъгъл на фаската 45°, тези клапани се подменят с други с ъгъл 60°?
Пределно ми е ясно, че термодинамичната характеристика на двигателя ще се промени. Но все пак как би се променила? Някой занимавал ли се е с подобен казус? Аз имам много версии за ефекта, но все пак ми е интересно, вие какво мислите по въпроса. Ще ценя всяко мнение по него с подобаващ респект. В случая става дума донякъде за експеримент - двигателят е V6, 2.0 l, 90 PS, карбураторен, с две глави и 12 клапана.
Какъв ефект би се получил, ако на бензинов автомобилен двигател, който фабрично е с клапани с ъгъл на фаската 45°, тези клапани се подменят с други с ъгъл 60°?
Пределно ми е ясно, че термодинамичната характеристика на двигателя ще се промени. Но все пак как би се променила? Някой занимавал ли се е с подобен казус? Аз имам много версии за ефекта, но все пак ми е интересно, вие какво мислите по въпроса. Ще ценя всяко мнение по него с подобаващ респект. В случая става дума донякъде за експеримент - двигателят е V6, 2.0 l, 90 PS, карбураторен, с две глави и 12 клапана.
-
- Мнения: 5663
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 168 пъти
Клапани с различен ъгъл на фаската - 60°, вместо 45°
Седлата им също ще се сменят?
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid
- ufer
- Мнения: 2815
- Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
- Местоположение: Бургас
- Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
- Благодарил/а: 25 пъти
- Получена благодарност: 77 пъти
Клапани с различен ъгъл на фаската - 60°, вместо 45°
Да, разбира се. Ще се сложат стоманени. Керамичните са твърде скъпи за този проект.
-
- Мнения: 5663
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 168 пъти
Клапани с различен ъгъл на фаската - 60°, вместо 45°
A спрямо оста на клапана ли фаската да е 60°? Мислех, че се дава спрямо „равнината” на „главата” му. До колкото знам на по спортните двигатели ги изработват с ъгъл на фаската спрямо тази равнина до около 30°. Така се увеличава проходното сечение м/у клапана и седлото при един и същ ход на клапана (с фаска 45°) и се подобрява "пълненето" за смукателния клапан. За испускателния клапан се подобрява "изпускането", "очистването" от изгорелите газове.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid
- skydiver
- Мнения: 652
- Регистриран на: 05 Май 2015 23:55
- Местоположение: София
- Автомобил: Rav4.2
- Благодарил/а: 3 пъти
- Получена благодарност: 1 път
Клапани с различен ъгъл на фаската - 60°, вместо 45°
Any car can get you where you need to go, a special car gets you there with a smile on your face...
-
- Мнения: 5663
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 168 пъти
Клапани с различен ъгъл на фаската - 60°, вместо 45°
Мисля, че това което предлагате е по малка стъпка. Това само оформя обтичането на главата на клапана и на седлото. Малко или повече това е реализирано на всеки клапан, предполагам и на сега работещите в двигателя. По малкия контактен ъгъл м/у седлото и главата на клапана освен увеличаване проходното сечение в отворено положение, също така "скъсява" така оформения канал между седлото и главата на клапана. Освен това - съществено се намалява "дебелината" на главата на клапана - което го прави по лек и по добре реагиращ при работа на високи обороти. При затваряне се намалява вероятността да "отскочи" от седлото при затваряне. Това олекотяване дава възможност новите клапани с по малък скос да са с по тънко стебло на участъка между направляващата втулка и главата (на клапана) - това го олекотява още повече и като цяло увеличава проходното сечение на участъка преди главата на клапана. Но като цяло такива клапани трябва да са от значително по качествен материал - относително по натоварени са.
(Това е само ако се запазват диаметрите на клапаните. Ако се увеличават и диаметрите проекта се усложнява на порядък, според мен
)
(Това е само ако се запазват диаметрите на клапаните. Ако се увеличават и диаметрите проекта се усложнява на порядък, според мен

Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid
- slowtraveler
- Мнения: 6165
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
Клапани с различен ъгъл на фаската - 60°, вместо 45°
На времето съм го правил на Шкодичката този процес на ръка... И то си е стадартен процес...
Отнякъде баща ми бе намерил специален шлайф за тази работа (тогава за първи път видях машина, работеща на 14х.об./мин, пък била тя и електрическа

Имаше няколко абразивни накрайника които се сменяха. Бяха под рязлични ъгли (да, основния - 45градуса, а другите по спомен бяха 30 и 60, но мога и да греша)...
Слагаш накрайника, прекарваш го през един абразивоустойчив 'ъгломер' за да докараш точния ъгъл на абразивната част.
Вкарваш стебло/водач в леглото на клапана (в комплект с шлайфа), и прекарваш абразивната част токато изравниш повърхностите по дебелина..,
За мен е излишна процедурата... Баща ми на времето правеше редовно такива експерименти за промяна пълнене и газоразпределение с много сметки и умения (машинен инженер с много шлосерски разряди - т.е. не любителски подход)..
Ефекта обикновено бе доста променен звук, мааалко подобрено вървене, и МНОООГО негативи за ежедневен автомобил (като по-трудно палене, по-голям разход, по-малък живот и т.н.)
Последно бе решил да променя газоразпределението на вартбурга - бе станал 'спортист' - наистина трудно палеше, но вървеше като дзвер..
След втория сменен за кратко време блок (сложи стандартен за да няма проблеми новия собственик), продаде колата, щото все пак му трябваше и работеща кола за ходене на риба

Ако толкова ти се занимава - по-добре му сложи турбо

Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
- ufer
- Мнения: 2815
- Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
- Местоположение: Бургас
- Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
- Благодарил/а: 25 пъти
- Получена благодарност: 77 пъти
Клапани с различен ъгъл на фаската - 60°, вместо 45°
Благодаря за мненията. Турбо не му трябва. Това е един олдтаймер и нямам намерение да го "парфюмирам". Просто ми е интересно до каква степен може да повлияе промяната на ъгъла, като същевременно малко ще се увеличи диаметъра и на всички клапани. Всъщност това вече съм го правил и резултатът беше сравнително добър. Причината сега е, че търся клапани по размери и попаднах на едни подходящи от Алфа с ъгъл 60°. Същевременно ще се слагат и стоманени седла, тъй като оригинално главите са чугунени и оригиналните клапани вече не вършат работа, а там няма ремонтни размери. Освен това си мисля, че евентуално използването на алтернативно гориво (да речем пропан-бутан) ще бъде улеснено, тъй като на газ чугунените легла на клапаните не издържат (това вече съм го преживявал). То и при безоловния бензин проблемът горе-долу е същият. Бих се радвал, ако успея да постигна малко повече динамика на автомобила и по-точно по-добър "респонс" (дано правилно да употребявам този термин). Тоест моторът да реагира малко по-бързо при подаването на газ. Определено мисля, че скоростта на газоразпределение ще се увеличи с всичките позитиви и негативи (разход на гориво), разбира се. Това с 3-те ъгъла е много интересно, но то е за сериозна техника, сериозни майстори и сериозни пари. Пък аз общо взето съм "несериозен". 

- slowtraveler
- Мнения: 6165
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
Клапани с различен ъгъл на фаската - 60°, вместо 45°
Напротив - елементарно е (доста по-лесно от смяната на леглата например

Просто прекарваш абразивите с трите ъгъла, като внимаваш за ширината на полето на основния...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
- ufer
- Мнения: 2815
- Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
- Местоположение: Бургас
- Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
- Благодарил/а: 25 пъти
- Получена благодарност: 77 пъти
Клапани с различен ъгъл на фаската - 60°, вместо 45°
Като знам, че добрите стругари в Бургас са на привършване... Пък и не са само клапаните, а и леглата трябва да се направят, че на всичкото отгоре са 2 х 12 бр. (V6). Освен това при мен няма просто смяна на легла, а фрезоване на гнездо в чугун, където се набиват леглата. А това се прави по принцип с леко нагряване на главата и човекът трябва да има достатъчно опит, за да не бъде леглото нито много хлабаво, нито много натегнато, защото при температурните разширения на различните материали могат и да се спукат главите. 

- slowtraveler
- Мнения: 6165
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
Клапани с различен ъгъл на фаската - 60°, вместо 45°
За леглата - прав си.. Но за правенето на правилния ъгъл на леглото - наистина е елементарно при използване на правилния инструмент..
Правил съм го като ученик без някакви специални знания.. Райбери за грубото оформяне, и високооборотен шлайф за финото..
Без тази операция ме съмнява да успееш да докараш добро уплътняване на клапаните..
Навярно не уточних как точно изглеждаше инструмента - 'Машинката' приличаше на дрелка, но върха и бе с полусферичен шестостен, за да може да не оказва усукване на вала... Вала - с диаметър стеблото на клапана, влиза и се води от водача на клапана в главата. И на вала има абразивен елемент (шмиргел), който преди работата по дадено легло, се 'шмиргели' един стоманен 'ъгъл', настроен на правилния градус, който да оформи абразива правилно, и да премахне износването му от предходно легло.. И отгоре на вала - легло, където да можеш да го завъртиш с 'дрелката'...
Общо взето нанизваш цялата тази работа вместо клапан, и работиш. Ориентира бе следата (дебелината на следата)...
П.С. райберите също бяха с нанизан на тях вал за водене по водача на клапана...
Правил съм го като ученик без някакви специални знания.. Райбери за грубото оформяне, и високооборотен шлайф за финото..
Без тази операция ме съмнява да успееш да докараш добро уплътняване на клапаните..
Навярно не уточних как точно изглеждаше инструмента - 'Машинката' приличаше на дрелка, но върха и бе с полусферичен шестостен, за да може да не оказва усукване на вала... Вала - с диаметър стеблото на клапана, влиза и се води от водача на клапана в главата. И на вала има абразивен елемент (шмиргел), който преди работата по дадено легло, се 'шмиргели' един стоманен 'ъгъл', настроен на правилния градус, който да оформи абразива правилно, и да премахне износването му от предходно легло.. И отгоре на вала - легло, където да можеш да го завъртиш с 'дрелката'...
Общо взето нанизваш цялата тази работа вместо клапан, и работиш. Ориентира бе следата (дебелината на следата)...
П.С. райберите също бяха с нанизан на тях вал за водене по водача на клапана...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
- ufer
- Мнения: 2815
- Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
- Местоположение: Бургас
- Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
- Благодарил/а: 25 пъти
- Получена благодарност: 77 пъти
Клапани с различен ъгъл на фаската - 60°, вместо 45°
Това е добре, ако имаш само тази обработка. Но в случая заради леглата, тяхното набиване в главата с предхождащо фрезоване стават много последователни процеси. Затова е по-добре всичко при един майстор с добри инструменти и той да си свърши работата. Дори имам и приблизителна ценова оферта, но за мен е по-важно да намеря точните клапани, а се оказа, че това не е никак лесна работа - да намериш клапани на нормална цена, а не преоскъпени от специализирани търговци.
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 6 госта