Ако натоварването се поема само от болтовете или шпилките и центр. отвор е само за центриране, защо тогава като си сложиш джанта с по-голям центр. отвор и след няколко километра се разхлабват болтовете?max-2 написа:Най-общо казано, пластмасовата или метална централна втулка осигурява точната позиция център-център между джанта и главина докато се затегнат болтовете/гайките на колелото. След това вече не изпълнява носеща функция и стегнатостта на сглобката между джантата и главината на 4-те или 5-те места на болтовете е достатъчна,за да не позволи радиално изместване. Затова е задължително втулките да са точни или леко стегнати, отколкото с някакъв луфт от няколко десети.
За джантите
- Japanese_fever
- Мнения: 9475
- Регистриран на: 02 Мар 2005 05:48
- Местоположение: Touge, Japan
- Автомобил: 2014 Toyota Zelas
- Получена благодарност: 1 път
Re: За джантите
2014 Toyota Zelas, 2.5L VVT-i (2AR-FE), 6-speed
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!
- BOz
- Мнения: 4535
- Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
- Местоположение: София
- Благодарил/а: 6 пъти
- Получена благодарност: 199 пъти
Re: За джантите
Ами това не е вярно.Japanese_fever написа:Ако натоварването се поема само от болтовете или шпилките и центр. отвор е само за центриране, защо тогава като си сложиш джанта с по-голям центр. отвор и след няколко километра се разхлабват болтовете?max-2 написа:Най-общо казано, пластмасовата или метална централна втулка осигурява точната позиция център-център между джанта и главина докато се затегнат болтовете/гайките на колелото. След това вече не изпълнява носеща функция и стегнатостта на сглобката между джантата и главината на 4-те или 5-те места на болтовете е достатъчна,за да не позволи радиално изместване. Затова е задължително втулките да са точни или леко стегнати, отколкото с някакъв луфт от няколко десети.
Най-често тази причина е заради корозия я по джантата, я по главината.
А да те питам - както ще кажеш ако ти кажа, че има коли, които нямат центрираш борд на главината?
Разход на хибрид-> 
Разход на дизелов автоматик ->

Разход на дизелов автоматик ->

- Japanese_fever
- Мнения: 9475
- Регистриран на: 02 Мар 2005 05:48
- Местоположение: Touge, Japan
- Автомобил: 2014 Toyota Zelas
- Получена благодарност: 1 път
Re: За джантите
Вярно е, защото имаше оплаквания също и тук във форума. (Не ми се търси сега.)
Кои са тези коли без централен отвор - линк, снимки?
Кои са тези коли без централен отвор - линк, снимки?
2014 Toyota Zelas, 2.5L VVT-i (2AR-FE), 6-speed
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!
- slowtraveler
- Мнения: 6163
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
Re: За джантите
Хм... Да нямаш предвид 'Таврията'? При тях джантата лягаше пак на ръб на главината (т.е. централен отвор има, ама е мнооого голям и не е цилиндричен)...BOz написа:...А да те питам - както ще кажеш ако ти кажа, че има коли, които нямат центрираш борд на главината?
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
- ufer
- Мнения: 2815
- Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
- Местоположение: Бургас
- Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
- Благодарил/а: 25 пъти
- Получена благодарност: 77 пъти
Re: За джантите
Проблемът с разхлабването на джантите е много сериозен и все пак решението му е сравнително просто.Това важи особено за модерните алуминиеви джанти с втулки. За да се осигури добро центроване на колелото, втулките пък и самите джанти се произвеждат със сравнително малък луфт. Всъщност това е световна тенденция в цялата техника. Има я дори и при стоманените джанти. Не случайно затягането на болтовете/гайките става на кръст, но същевременно двете прилягащи повърхости (на джантата и главината) трябва да бъдат успоредни по време на затягането. За това донякъде спомага и завиването на кръст. Възможно е да се случи при този малък луфт джанта да бъде затегната накриво макар и с нужната сила чрез динамометричен ключ. И след това по време на движение да се намести... тогава някой от болтовете се освобождава от затягането и може да се разхлаби и да стане беля. Решението е само едно - между 5 и 30 км максимум, да се провери отново затягането на всички болтове или гайки. Дори и една елементарна проверка, условно казано след второто кръстовище, е полезна за сигурността. Ако сте били обслужвани в някои водещи западни сервизи и си погледнете фактурите, които на практика представляват и договор за услугата, на някои от тях пише, че клинтът е задължен да направи тази проверка и фирмата не носи отговорност, ако се докаже, че тази проверка не е направена. Педантичните клиенти обикновено се връщат след половин-един час в същия сервиз и механиците са длъжни безплатно да проверят затягането, естествено, най-добре с динамометричен ключ. При положение че днешните коли се движат с 200 км/ч това наистина е доста важно. Лошото е, че навсякъде има механици, които за да си вържат гащите стягат като за световно и постепенно развалят леглата на джантите, което пък крие допълнителни рискове. Отделно от това, като детайли със значителна важност, всички отвори за болтове или шпилки на главините в съвременната техника са перфектно оразмерени и изчислени за здравина. А относно центриращите втулки - дори и да имат някаква носеща роля при даден конкретен модел, тя е незначителна в сравнение с тази на болтовете и гайките.
- slowtraveler
- Мнения: 6163
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
Re: За джантите
'Носещата функция' на болтовете и гайките е по-малка дори от тази на централната втулка.
Целта на болтовете и гайките е да притисне джантата към главината. И 'носенето' се поема основно от силата на триене на самата джанта към главината...
При разхлабване на болтовете и изчезване на тази сила на триене, самите болтове и шпилки издържат много малко разстояние преди да се скъсат...
За проверките натегнатостта на болтовете - да, така е...
Във Варна само на едно място съм виждал затягане с динамометричен ключ (и молба да отида след ден да ми проверят затягането - не ми се губеше време да се разкарвам и сам си го проверих с динамометричния ключ)..
И никъде не съм виждал да ползват гайковерт за джанти (има такива специални - развива с максимално усилие, а усилието на затягане е тарирано и настройваемо като динамометричен ключ)...
Целта на болтовете и гайките е да притисне джантата към главината. И 'носенето' се поема основно от силата на триене на самата джанта към главината...
При разхлабване на болтовете и изчезване на тази сила на триене, самите болтове и шпилки издържат много малко разстояние преди да се скъсат...
За проверките натегнатостта на болтовете - да, така е...
Във Варна само на едно място съм виждал затягане с динамометричен ключ (и молба да отида след ден да ми проверят затягането - не ми се губеше време да се разкарвам и сам си го проверих с динамометричния ключ)..
И никъде не съм виждал да ползват гайковерт за джанти (има такива специални - развива с максимално усилие, а усилието на затягане е тарирано и настройваемо като динамометричен ключ)...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
- andrian999999
- Мнения: 1515
- Регистриран на: 19 Мар 2009 11:51
- Местоположение: София
- Благодарил/а: 1 път
- Получена благодарност: 1 път
Re: За джантите
никъде не съм виждал по гумаджииниците да ползват динометричен ключufer написа: По принцип стягането при алуминиевите джанти се прави с около 10-20 Nm повече в сравнение с железните. При стандартните автомобили обикновено това е между 100-120 Nm, при Порше например, което е с титаниеви гайки - 130 Nm, някои модeли на Ягуар - 160 Nm.
А някой идиоти гумаджии след като стегнат с пистолета стягат на ръка силно и след това няма развиване затова не им давам да ми стягат допълнително джантите. гледал съм да слагат дълго рамо на ключа за да развият гайките щото от силното натягане и след това се самонатягат и заваряват направо
професионален мапер
- slowtraveler
- Мнения: 6163
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
Re: За джантите
Ами във Варна има такава гумаджийницаandrian999999 написа:... никъде не съм виждал по гумаджииниците да ползват динометричен ключ....

Обаче и тук съм попадал на гумаджийници, които ми затегнаха новите джанти така, че развиването на края на сезона го правиха с чукове по гайката за да отлепи (вдигаха налягане в пистолетите, ползваха големи тръби-удължители - никаква полза)...
На същата гумаджийница на колегата му късаха шпилки на РАВ-ката...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
- Japanese_fever
- Мнения: 9475
- Регистриран на: 02 Мар 2005 05:48
- Местоположение: Touge, Japan
- Автомобил: 2014 Toyota Zelas
- Получена благодарност: 1 път
Re: За джантите
От 3 год. си затягам джантите с динамометричен ключ. За първи път го видях на едно аматьорско състезание - един приятел с БМВ. Тогава с надсмешка го попитах защо ползва такъв ключ за джантите. Той ми каза, че при загравяне на спирачките има разширение ма металите - на диска и на джантата. Ако джантара е прекалено стегната няма място за разширението и диска се криви.slowtraveler написа: За проверките натегнатостта на болтовете - да, така е...
Във Варна само на едно място съм виждал затягане с динамометричен ключ (и молба да отида след ден да ми проверят затягането - не ми се губеше време да се разкарвам и сам си го проверих с динамометричния ключ)..
И никъде не съм виждал да ползват гайковерт за джанти (има такива специални - развива с максимално усилие, а усилието на затягане е тарирано и настройваемо като динамометричен ключ)...
За моята кола, а и за Королите мисля е същото усилието е 80 ft/lb (фут/паунд). Виждам как и на мен ми се смеят някои като ме видят, че ги затягам така, но не ми дреме. Най-вредно е да се затягат с пневм. пистолет. Една нормално затегната джанта трябва да може със стандартния ключ да се отвие на ръка, дори без да стъпваш на ключа. Тези дето завиват до скърцане страшно ги презатягат!
Последно промяна от Japanese_fever на 25 Ное 2014 18:32, променено общо 1 път.
2014 Toyota Zelas, 2.5L VVT-i (2AR-FE), 6-speed
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!
- slowtraveler
- Мнения: 6163
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
Re: За джантите
Джап, по-горе писах - има специализирани пневматични пистолети - за мен няма значение с какво средство е затегната гайката, стига да е затегната с правилното усилие...Japanese_fever написа:...Най-вредно е да се затягат с пневм. пистолет....
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
- Not_active_user_1
- Мнения: 1480
- Регистриран на: 16 Юни 2011 18:59
- Местоположение: Германия
Re: За джантите
Никъде в Германия не съм виждал да не го ползват.andrian999999 написа:никъде не съм виждал по гумаджииниците да ползват динометричен ключ
А някой идиоти гумаджии след като стегнат с пистолета стягат на ръка силно и след това няма развиване затова не им давам да ми стягат допълнително джантите. гледал съм да слагат дълго рамо на ключа за да развият гайките щото от силното натягане и след това се самонатягат и заваряват направо

Пистолетите (гайковерт) за професионалисти се нагласят да стягат с определено усилие. После се донатяга с динамометричен ключ с точната сила по спецификация. След 100 км. отиваш да ти ги донатегнат безплатно. Така е и така трябва да бъде.
В БГ на времето (сега не знам как е) гумаджиите правеха почти всичко на ръка и никой за подобни ключове не бе чувал. Най-голямата им екстра беше пистолета )гайковерта) с който да завиват-отвиват гайките. Модерна раотъ... biggrin.gif
- Not_active_user_1
- Мнения: 1480
- Регистриран на: 16 Юни 2011 18:59
- Местоположение: Германия
Re: За джантите
Japanese_fever, от презатягане на джанта да ти се изкриви диска, звучи доста несериозно. biggrin.gif
Иначе динамометричният ключ е важно и неизбежно средство за затягането на джантите.
Иначе динамометричният ключ е важно и неизбежно средство за затягането на джантите.
Re: За джантите
prius 3 написа:Никъде в Германия не съм виждал да не го ползват.andrian999999 написа:никъде не съм виждал по гумаджииниците да ползват динометричен ключ
А някой идиоти гумаджии след като стегнат с пистолета стягат на ръка силно и след това няма развиване затова не им давам да ми стягат допълнително джантите. гледал съм да слагат дълго рамо на ключа за да развият гайките щото от силното натягане и след това се самонатягат и заваряват направо![]()
Пистолетите (гайковерт) за професионалисти се нагласят да стягат с определено усилие. После се донатяга с динамометричен ключ с точната сила по спецификация. След 100 км. отиваш да ти ги донатегнат безплатно. Така е и така трябва да бъде.
В БГ на времето (сега не знам как е) гумаджиите правеха почти всичко на ръка и никой за подобни ключове не бе чувал. Най-голямата им екстра беше пистолета )гайковерта) с който да завиват-отвиват гайките. Модерна раотъ... biggrin.gif

- slowtraveler
- Мнения: 6163
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
Re: За джантите
Малко силно изказване, че никой не е бил чувал - явно си попадал само на кофти гумаджии (или говориш са мноооого старо време)...prius 3 написа:...
В БГ на времето (сега не знам как е) гумаджиите правеха почти всичко на ръка и никой за подобни ключове не бе чувал. ...
Споменатата от мен гумаджийница работи във Варна от около 1995г... И винаги е работила с добре нивелирани машини, с динамометри и избор на газовата смес за помпане на гумите...
Чуваш ги как питат шефа си дадения автомобил с какво усилие и с какво налягане на гумите е и т.н.... И ги докарват/препроверяват ...
И не става въпрос за някаква изчанчена - съвсем обикновена гумаджийница с 'клетки' за два автомобила...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Re: За джантите
И те са правили грешки,платили са си ги и сега са на ниво.А динамометричен ключ не ползуваха в началото ами след един от гафовете.Ако не съм предугадил точно си взимам думите назад.slowtraveler написа:Малко силно изказване, че никой не е бил чувал - явно си попадал само на кофти гумаджии (или говориш са мноооого старо време)...prius 3 написа:...
В БГ на времето (сега не знам как е) гумаджиите правеха почти всичко на ръка и никой за подобни ключове не бе чувал. ...
Споменатата от мен гумаджийница работи във Варна от около 1995г... И винаги е работила с добре нивелирани машини, с динамометри и избор на газовата смес за помпане на гумите...
Чуваш ги как питат шефа си дадения автомобил с какво усилие и с какво налягане на гумите е и т.н.... И ги докарват/препроверяват ...
И не става въпрос за някаква изчанчена - съвсем обикновена гумаджийница с 'клетки' за два автомобила...
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: Semrush [Bot] и 6 госта