За джантите
- Rudy
- Мнения: 1347
- Регистриран на: 14 Юни 2009 17:35
- Местоположение: София
- Получена благодарност: 1 път
За джантите
На какво лежат джантите върху главината?
- на оста на главината или
- на болтовете или
- на двете
Ако както мисля е върху оста на главината - как се отразява употребата на пластмасови втулки коригиращи разликата в централния отвор на джантата?
- на оста на главината или
- на болтовете или
- на двете
Ако както мисля е върху оста на главината - как се отразява употребата на пластмасови втулки коригиращи разликата в централния отвор на джантата?

- Not_active_user_1
- Мнения: 1480
- Регистриран на: 16 Юни 2011 18:59
- Местоположение: Германия
Re: За джантите
Лежи върху главината, а болтовете са за закрепване на джантата върху нея. Ползвал съм втулки (не пластмасови, а от материал подобен на текстолит) и няма никакъв проблем. Така, че можеш да ползваш без притеснения, стига всичко да е направено, както трябва и да не е някакво менте.
- wscientist
- Мнения: 104
- Регистриран на: 25 Мар 2013 11:35
- Местоположение: София
Re: За джантите
Предполагам, че под "ос на главината" имаш предвид цилиндричната част, която излиза на няколко милиметра извън равнината на спирачния диск/барабан, върху която ляга джантата.
Като техническо лице, бих отговорил по следния начин:
Ако вземем предвид леглата на гайките/болтовете в джантата:
При конусни легла, радиалните сили се поемат предимно от силите на триене (зависещи от въртящия момент на затягане на гайките/болтовете) в контакта между джантата и спирачния диск/барабан, силите на триене в контакта между джантата и гайките/болтовете, и контакта между джантата и цилиндричната част (ос на главина). Последното до голяма степен зависи от точността на изработка както на отвора в джантата, така и цилиндричната част. Ясно е, че има случаи, когато сглобката на това място е много стегната, а друг път е с хлабина. Конусните легла на болтовете/гайките осигуряват също и центриране на колелото спрямо оста на въртене. Разбира се това е валидно и за цилиндричната част (ос на главина). Конусните легла освен това имат склонността да се самозаклинват, което осигурява известна сигурност срещи саморазвиване.
Всичко това важи и за цилиндричните легла, с изключение на това, че им липсва свойството самозаклинване.
При плоските легла нещата са аналогични, но с тази разлика, че центрирането се извършва предимно по цилиндричната част на главината. При тях също липсва самозаклинване.
Що се отнася до използването на втулки, когато се използват джанти с по-голям диаметър на централния отвор... Може би е добре да се има предвид какви са леглата на джантите. Ако те осигуряват центриране на колелото, може да се използват неметални. Когато обаче се използват джанти с плоски легла, е добре да се използват метални (стоманени) втулки, за да сме сигурни, че в последствие няма да се получи радиално биене на колелото в следствие на смачкване на пластмасовите втулки.
Като техническо лице, бих отговорил по следния начин:
Ако вземем предвид леглата на гайките/болтовете в джантата:
При конусни легла, радиалните сили се поемат предимно от силите на триене (зависещи от въртящия момент на затягане на гайките/болтовете) в контакта между джантата и спирачния диск/барабан, силите на триене в контакта между джантата и гайките/болтовете, и контакта между джантата и цилиндричната част (ос на главина). Последното до голяма степен зависи от точността на изработка както на отвора в джантата, така и цилиндричната част. Ясно е, че има случаи, когато сглобката на това място е много стегната, а друг път е с хлабина. Конусните легла на болтовете/гайките осигуряват също и центриране на колелото спрямо оста на въртене. Разбира се това е валидно и за цилиндричната част (ос на главина). Конусните легла освен това имат склонността да се самозаклинват, което осигурява известна сигурност срещи саморазвиване.
Всичко това важи и за цилиндричните легла, с изключение на това, че им липсва свойството самозаклинване.
При плоските легла нещата са аналогични, но с тази разлика, че центрирането се извършва предимно по цилиндричната част на главината. При тях също липсва самозаклинване.
Що се отнася до използването на втулки, когато се използват джанти с по-голям диаметър на централния отвор... Може би е добре да се има предвид какви са леглата на джантите. Ако те осигуряват центриране на колелото, може да се използват неметални. Когато обаче се използват джанти с плоски легла, е добре да се използват метални (стоманени) втулки, за да сме сигурни, че в последствие няма да се получи радиално биене на колелото в следствие на смачкване на пластмасовите втулки.
Toyota Yaris 1.33 VVT-i, 99hp, 6-степенна, ръчна, 09.2011.
- Not_active_user_1
- Мнения: 1480
- Регистриран на: 16 Юни 2011 18:59
- Местоположение: Германия
Re: За джантите
И двете поемат натоварването в зависимост аксиално или радиално е то. Притесненията ти да се смачка втулката са необосновани. Ако има някакъв луфт и джантата не е закрепена правилно да, но при правилен монтаж не виждам как може да се деформира тази фтулка. При някакъв много силен удар може би може да се получи, но там първата деформация ще е върху болтовете и самата джанта и чак накрая евентуално върху втулката. Скачал съм в яма и последвал зверски удар на колата при приземяване. Окривих 3 джанти, но втулките останаха непокътнати.
- wscientist
- Мнения: 104
- Регистриран на: 25 Мар 2013 11:35
- Местоположение: София
Re: За джантите
Да, за смачкването имах предвид, когато нещо не е наред със закрепването на колелото, което да доведе до радиално изместване и поемане на радиалните сили изцяло от втулките.
Toyota Yaris 1.33 VVT-i, 99hp, 6-степенна, ръчна, 09.2011.
- max-2
- Мнения: 2089
- Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
- Местоположение: Пловдив
- Благодарил/а: 42 пъти
- Получена благодарност: 110 пъти
Re: За джантите
Най-общо казано, пластмасовата или метална централна втулка осигурява точната позиция център-център между джанта и главина докато се затегнат болтовете/гайките на колелото. След това вече не изпълнява носеща функция и стегнатостта на сглобката между джантата и главината на 4-те или 5-те места на болтовете е достатъчна,за да не позволи радиално изместване. Затова е задължително втулките да са точни или леко стегнати, отколкото с някакъв луфт от няколко десети.
Carina E 4AFE LB 1992
- slowtraveler
- Мнения: 6162
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
Re: За джантите
Само едно допълнение - добрите втулки са неметални...
Металните втулки имат няколко недостатъка
- трябва да са много точно изработени и монтирани на чисти повърхности. Всяка неточност или боклуче би преместило джантата с няколко десети, което пък умножено по радиуса на колелото веднага довежда до дисбаланс/биене. Неметалните втулки поемат известни неравности.
- при металните втулки има голяма вероятност от електрокорозия на мястото на контакта с джантата. Пластмасовата (тефлонова) или текстолитова втулки са електроизолатори и не предизвикват електрокорозия.
- навярно метала на втулката ще има различно температурно разширение, което може да товари джантата..
Металните втулки имат няколко недостатъка
- трябва да са много точно изработени и монтирани на чисти повърхности. Всяка неточност или боклуче би преместило джантата с няколко десети, което пък умножено по радиуса на колелото веднага довежда до дисбаланс/биене. Неметалните втулки поемат известни неравности.
- при металните втулки има голяма вероятност от електрокорозия на мястото на контакта с джантата. Пластмасовата (тефлонова) или текстолитова втулки са електроизолатори и не предизвикват електрокорозия.
- навярно метала на втулката ще има различно температурно разширение, което може да товари джантата..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Re: За джантите
Ами ако трябват втулки 1.5-2.0 mm , тефлонови/ неметални намират ли се?Ако да , удачно ли е да се поставят такива на този размер?
- slowtraveler
- Мнения: 6162
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
Re: За джантите
Би трябвало читав стругар да може да ти ги врътне...
В интерес на истината на Кашкая са около 5мм дебели...
Тя самата втулка като си влезе на мястото няма къде да бяга - може да понесе и голямо натоварване въпреки, че е тънка..
В интерес на истината на Кашкая са около 5мм дебели...
Тя самата втулка като си влезе на мястото няма къде да бяга - може да понесе и голямо натоварване въпреки, че е тънка..
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
- ufer
- Мнения: 2815
- Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
- Местоположение: Бургас
- Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
- Благодарил/а: 25 пъти
- Получена благодарност: 77 пъти
Re: За джантите
Колегата макс-2 най-добре го е изразил! Генерално втулките при алуминиевите джанти служат основно за центроване, а носенето се осъществява от болтовете или гайките, като те също участват в центроването. Не случайно се препоръчва и стягането им с динамометричен ключ, защото някои хора не си знаят силата и сами си съсипват леглата. При железните джанти и центроването, и носенето на товара се осъществява само от болтовете или гайките. По принцип стягането при алуминиевите джанти се прави с около 10-20 Nm повече в сравнение с железните. При стандартните автомобили обикновено това е между 100-120 Nm, при Порше например, което е с титаниеви гайки - 130 Nm, някои модeли на Ягуар - 160 Nm.
- BOz
- Мнения: 4535
- Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
- Местоположение: София
- Благодарил/а: 6 пъти
- Получена благодарност: 199 пъти
Re: За джантите
Винтовете/гайките.Rudy написа:Нека да уточня - ясно, че лежи върху главината, но кое поема натоварването?
Централния отвор, съответно втулката, не поема натоварване.
Разход на хибрид-> 
Разход на дизелов автоматик ->

Разход на дизелов автоматик ->

- slowtraveler
- Мнения: 6162
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
Re: За джантите
Личния ми опит с неправилни/неточни/неплътни втулки показва, че точно центроване не може да стане само с гайките...
Що пъти свалях/балансирах/слагах такива джанти на Авенсиса не е истина - и пак биене/вибриране като разбалансирана гума...
Разкарах металните втулки и направих текстолитови - нещата се оправиха (донякъде, защото текстолитовите бяха с известен допуск - хлабави)...
А относно усилието - болтовете/шпилките не са направени да работят на срез, а работят на опън/натиск... Така, че навярно централната втулка също поема част от натоварването, намалявайки усилията в 'тънкото' място в джантите - там където се захващат гайките/болтовете..
Практически при нормална работа се разчита основно на силата на триене можеду джантата и главината, която сила на триене се гарантира от силата на болтовете/гайките, притискащи джантата към главината..
П.С. при мен с обикновени гайки стягането е 150Нм, но на повечето леки автомобили наистина усилието е 100-110Нм...
Откакто си взех динамометричен ключ за джантите, развиването им е песен - става без скачане на ключа дори и на алуминиевите джанти
Що пъти свалях/балансирах/слагах такива джанти на Авенсиса не е истина - и пак биене/вибриране като разбалансирана гума...
Разкарах металните втулки и направих текстолитови - нещата се оправиха (донякъде, защото текстолитовите бяха с известен допуск - хлабави)...
А относно усилието - болтовете/шпилките не са направени да работят на срез, а работят на опън/натиск... Така, че навярно централната втулка също поема част от натоварването, намалявайки усилията в 'тънкото' място в джантите - там където се захващат гайките/болтовете..
Практически при нормална работа се разчита основно на силата на триене можеду джантата и главината, която сила на триене се гарантира от силата на болтовете/гайките, притискащи джантата към главината..
П.С. при мен с обикновени гайки стягането е 150Нм, но на повечето леки автомобили наистина усилието е 100-110Нм...
Откакто си взех динамометричен ключ за джантите, развиването им е песен - става без скачане на ключа дори и на алуминиевите джанти

Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
-
- Мнения: 1135
- Регистриран на: 03 Юни 2009 15:02
- Местоположение: София
- Получена благодарност: 1 път
Re: За джантите
За зимата ползвам комплект алуминиеви джанти с тефлонова втулка за централния отвор (имаше някаква промоция на джантите и затова ги взех) , като гайката и дупките на отвора на самата джанта са с конусовидна форма. Втулката служи да се центрира добре джантата , а след това гайките си вършат работата. Вече 5-та година нямам проблем.
Едит: Във всяка верига магазини за гуми и поставяне има и съответните втулки.
Едит: Във всяка верига магазини за гуми и поставяне има и съответните втулки.
- Japanese_fever
- Мнения: 9475
- Регистриран на: 02 Мар 2005 05:48
- Местоположение: Touge, Japan
- Автомобил: 2014 Toyota Zelas
- Получена благодарност: 1 път
Re: За джантите
На оста на главината.
Натоварването се поема от това, на което лежи - оста на главината.
Аз карам с алуминиеви втулки вече 3 години. Нямам никакви проблеми.
Натоварването се поема от това, на което лежи - оста на главината.
Аз карам с алуминиеви втулки вече 3 години. Нямам никакви проблеми.
2014 Toyota Zelas, 2.5L VVT-i (2AR-FE), 6-speed
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта