За джантите
- Rudy
- Мнения: 1347
- Регистриран на: 14 Юни 2009 17:35
- Местоположение: София
- Получена благодарност: 1 път
За джантите
Мнение от Rudy » 22 Ное 2014 16:51
- на оста на главината или
- на болтовете или
- на двете
Ако както мисля е върху оста на главината - как се отразява употребата на пластмасови втулки коригиращи разликата в централния отвор на джантата?

Rudy
- Not_active_user_1
- Мнения: 1480
- Регистриран на: 16 Юни 2011 18:59
- Местоположение: Германия
Re: За джантите
Мнение от Not_active_user_1 » 22 Ное 2014 18:32
Not_active_user_1
- wscientist
- Мнения: 104
- Регистриран на: 25 Мар 2013 11:35
- Местоположение: София
Re: За джантите
Мнение от wscientist » 22 Ное 2014 18:42
Като техническо лице, бих отговорил по следния начин:
Ако вземем предвид леглата на гайките/болтовете в джантата:
При конусни легла, радиалните сили се поемат предимно от силите на триене (зависещи от въртящия момент на затягане на гайките/болтовете) в контакта между джантата и спирачния диск/барабан, силите на триене в контакта между джантата и гайките/болтовете, и контакта между джантата и цилиндричната част (ос на главина). Последното до голяма степен зависи от точността на изработка както на отвора в джантата, така и цилиндричната част. Ясно е, че има случаи, когато сглобката на това място е много стегната, а друг път е с хлабина. Конусните легла на болтовете/гайките осигуряват също и центриране на колелото спрямо оста на въртене. Разбира се това е валидно и за цилиндричната част (ос на главина). Конусните легла освен това имат склонността да се самозаклинват, което осигурява известна сигурност срещи саморазвиване.
Всичко това важи и за цилиндричните легла, с изключение на това, че им липсва свойството самозаклинване.
При плоските легла нещата са аналогични, но с тази разлика, че центрирането се извършва предимно по цилиндричната част на главината. При тях също липсва самозаклинване.
Що се отнася до използването на втулки, когато се използват джанти с по-голям диаметър на централния отвор... Може би е добре да се има предвид какви са леглата на джантите. Ако те осигуряват центриране на колелото, може да се използват неметални. Когато обаче се използват джанти с плоски легла, е добре да се използват метални (стоманени) втулки, за да сме сигурни, че в последствие няма да се получи радиално биене на колелото в следствие на смачкване на пластмасовите втулки.
wscientist
Rudy
- Not_active_user_1
- Мнения: 1480
- Регистриран на: 16 Юни 2011 18:59
- Местоположение: Германия
Re: За джантите
Мнение от Not_active_user_1 » 22 Ное 2014 18:55
Not_active_user_1
- wscientist
- Мнения: 104
- Регистриран на: 25 Мар 2013 11:35
- Местоположение: София
Re: За джантите
Мнение от wscientist » 22 Ное 2014 19:00
wscientist
- max-2
- Мнения: 2091
- Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
- Местоположение: Пловдив
- Благодарил/а: 42 пъти
- Получена благодарност: 111 пъти
Re: За джантите
Мнение от max-2 » 23 Ное 2014 08:56
max-2
- slowtraveler
- Мнения: 6214
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 347 пъти
- Получена благодарност: 376 пъти
Re: За джантите
Мнение от slowtraveler » 23 Ное 2014 09:22
Металните втулки имат няколко недостатъка
- трябва да са много точно изработени и монтирани на чисти повърхности. Всяка неточност или боклуче би преместило джантата с няколко десети, което пък умножено по радиуса на колелото веднага довежда до дисбаланс/биене. Неметалните втулки поемат известни неравности.
- при металните втулки има голяма вероятност от електрокорозия на мястото на контакта с джантата. Пластмасовата (тефлонова) или текстолитова втулки са електроизолатори и не предизвикват електрокорозия.
- навярно метала на втулката ще има различно температурно разширение, което може да товари джантата..
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
Re: За джантите
Мнение от memorex » 23 Ное 2014 12:28
memorex
- slowtraveler
- Мнения: 6214
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 347 пъти
- Получена благодарност: 376 пъти
Re: За джантите
Мнение от slowtraveler » 23 Ное 2014 13:46
В интерес на истината на Кашкая са около 5мм дебели...
Тя самата втулка като си влезе на мястото няма къде да бяга - може да понесе и голямо натоварване въпреки, че е тънка..
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
- ufer
- Мнения: 2817
- Регистриран на: 12 Ное 2010 10:35
- Местоположение: Бургас
- Автомобил: MR2 AW11 (MK1a)
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 77 пъти
Re: За джантите
Мнение от ufer » 24 Ное 2014 09:36
ufer
- BOz
- Мнения: 4545
- Регистриран на: 24 Сеп 2013 18:06
- Местоположение: София
- Благодарил/а: 6 пъти
- Получена благодарност: 206 пъти
Re: За джантите
Мнение от BOz » 24 Ное 2014 11:31
Винтовете/гайките.Rudy написа:Нека да уточня - ясно, че лежи върху главината, но кое поема натоварването?
Централния отвор, съответно втулката, не поема натоварване.

Разход на хибрид ->

Разход на дизелов автоматик ->

BOz
- slowtraveler
- Мнения: 6214
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 347 пъти
- Получена благодарност: 376 пъти
Re: За джантите
Мнение от slowtraveler » 24 Ное 2014 11:41
Що пъти свалях/балансирах/слагах такива джанти на Авенсиса не е истина - и пак биене/вибриране като разбалансирана гума...
Разкарах металните втулки и направих текстолитови - нещата се оправиха (донякъде, защото текстолитовите бяха с известен допуск - хлабави)...
А относно усилието - болтовете/шпилките не са направени да работят на срез, а работят на опън/натиск... Така, че навярно централната втулка също поема част от натоварването, намалявайки усилията в 'тънкото' място в джантите - там където се захващат гайките/болтовете..
Практически при нормална работа се разчита основно на силата на триене можеду джантата и главината, която сила на триене се гарантира от силата на болтовете/гайките, притискащи джантата към главината..
П.С. при мен с обикновени гайки стягането е 150Нм, но на повечето леки автомобили наистина усилието е 100-110Нм...
Откакто си взех динамометричен ключ за джантите, развиването им е песен - става без скачане на ключа дори и на алуминиевите джанти

Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
-
- Мнения: 1135
- Регистриран на: 03 Юни 2009 15:02
- Местоположение: София
- Получена благодарност: 1 път
Re: За джантите
Мнение от scorpion » 24 Ное 2014 13:13
Едит: Във всяка верига магазини за гуми и поставяне има и съответните втулки.
scorpion
- Japanese_fever
- Мнения: 9475
- Регистриран на: 02 Мар 2005 05:48
- Местоположение: Touge, Japan
- Автомобил: 2014 Toyota Zelas
- Получена благодарност: 1 път
Re: За джантите
Мнение от Japanese_fever » 24 Ное 2014 21:09
Натоварването се поема от това, на което лежи - оста на главината.
Аз карам с алуминиеви втулки вече 3 години. Нямам никакви проблеми.
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!
Japanese_fever
- Всичко за TOYOTA
- ↳ Общи теми
- ↳ Клубни срещи
- ↳ Toyota Мания
- Технически въпроси
- ↳ Общи технически въпроси
- ↳ Двигатели
- ↳ Газови уредби
- ↳ Електрическа система, навигация, музика
- ↳ Хибридно задвижване - Hybrid Synergy Drive (HSD)
- ↳ Трансмисия
- ↳ Спирачна система
- ↳ Окачване
- ↳ Интериор/екстериор
- Електрически автомобили
- ↳ Общи разсъждения
- ↳ Електрически автомобили Тойота
- ↳ Зарядни станции
- LEXUS
- ↳ Общи теми
- ↳ Технически въпроси
- Отдел Subaru
- ↳ Subaru + MX5
- Пазар, магазини и услуги
- ↳ Купува части
- ↳ Продава части
- ↳ Купува / Продава автомобил
- ↳ Сервизи / Магазини / Услуги
- ↳ Черен списък на некоректни търговци и сервизи
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 5 госта