Колеги, как ви работят климатиците?
Засипах те с термини,защото искам преди да продължим да изясним базата за разговор без да изпадаме в безкрайни спорове.Моите наблюдения се свеждат до следното:всички автомобилни климатици (с някой груби изключения)автоматично поддържат температурата зададена независимо как дали с механичен или дискретен бутон(в щатите без врътки не можеш да продадеш).Автоматичните управляват и скоростта на турбината(ите) в зависимост от детектваната температура и интензитета на светлината(два датчика с мултипликации от модела)по предварително заложен алгоритъм за разпределение на въздушния поток през дюзите в зависимост от интервалите в който се намират показанията на датчиците.Климатрониците освен това променят и начина на компенсиране на температурната разлика т.е. грубо казано духат топло или студено в зависимост от това дали трябва да работят като отоплители или като охладители(или по нашенски климатици).Единственната кола от среден и нисък клас,която съм карал с климатроник е едно рено модус - без отоплител от охл. течност , а само от обръщането на посоката.Рекламата беше ,че се спестява място и ресурс на мотора при бързото достигане на раб.температура.Моето мнение,че всички имате автоматични климатици и пази боже да имате климатроници защото това е компромис.
AVENSIS SEDAN 1.6 FaceLift2007
- Me4oKyX
- Мнения: 2201
- Регистриран на: 10 Яну 2007 14:16
- Местоположение: Пловдив
- Получена благодарност: 1 път
- Обратна връзка:
Колегата е прав. Климатиците в колите работят само на студен режим. Просто ако зададеш да е топло, преминава през топлообменника и вдига температурата. Но определено няма цикъл топло, както домашния климатик. Това е главната идея на климата в колата, като мине през топлообменика, изсушава въздуха и е най-добре да караш с пуснат климатик при дъжд, мъгла, снеговалеж. А ако излезеш с довода, че някои коли духат топло много преди да са загрели, вариантите са два:
1. Колата е с печка на гориво/ток, която е независима от ДВГ-то(почти)
2. Колата има подгряване на въздуха (със свещи на въздуховода) - като Камри/Солара, Круйзера и други модели.
Но 100% няма климатик за кола с двата цикъла, които са абсолютно противоположни.... Няма и смисъл да има цикъл топло, при положение, че двигателя отделя толкова много неизползвана топлина.
1. Колата е с печка на гориво/ток, която е независима от ДВГ-то(почти)
2. Колата има подгряване на въздуха (със свещи на въздуховода) - като Камри/Солара, Круйзера и други модели.
Но 100% няма климатик за кола с двата цикъла, които са абсолютно противоположни.... Няма и смисъл да има цикъл топло, при положение, че двигателя отделя толкова много неизползвана топлина.

- slowtraveler
- Мнения: 6163
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
- Me4oKyX
- Мнения: 2201
- Регистриран на: 10 Яну 2007 14:16
- Местоположение: Пловдив
- Получена благодарност: 1 път
- Обратна връзка:
Много коли имат тази екстра, която наистина си заслужава, стига да се предлага за твоя модел автомобил... Соларата на брата духва прилично топло, а стрелката избощо не отлепва на температурата. Зимно време почти до минимум е сведено така тракането на зъбите laugh.gif Екстра, която всички дизели трябва да имат според мен.... Круйзера и той така - пускаш Power Heat и след 2 мин духа та ти пари на ушите, а и седалките сгряват .... А при хибрида е задължително, че иначе се сещай кога ще постигне работна температура и ква икономия ще даде laugh.gifslowtraveler написа:Хибридите май имат ел.подгрев, а чисто електрическите автомобили - не знам......
Разговора тръгна от класификацията на типовете управление,респективно терминологията за това какво се разбира под климатроник и аз пак ви казвам ,че модуса няма топлообменник от двигателя в купето за да се използва за така нареченото парно.Просто един е топлообменника и той е свързан само с помпата на "климатика".Зимата топлото тръгва на минутата, но при големи студове не върши работа.Това според рекламата е климатроник,като по този начин не се влияе на коректния топлинен режим на мотора и се пести място,поддържането на зададения темп.интервал е в мнго по-широки граници и т.н.И пак,че се отвлякох тоест ако това е климатроник значи това в другите коли е автоматичен климатик ,който работи до 15 градуса, а от там се включва "парното".Това исках да изясним - автоматичен климатик или климатроник,защото явно нещата се бъркат ,например според рекламата новият авенсис вече е с автоматичен климатик,а предния беше с климатроник,а на практика в сервиза казаха ,че няма разлика в модула, което е така и от тук възникна темата където намесих и модусчето ,защото не съм виждал друга с такава компановка.
AVENSIS SEDAN 1.6 FaceLift2007
- slowtraveler
- Мнения: 6163
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
Без да вземам отношение към спора - можеш да ползваш топлината на двигателя само ако има 'излишък'....
Предполагам, че съвсем скоро (ако не са го направили вече) в разработките ще се включат термо-помпите (реверсивните климатици)...
Особено след като производството им стана доста евтино. На времето те бяха запазена марка за 'Запада' заради четирипътния клапан, с който се реверсира посоката на движение на фреона, но вече технологиите са напреднали и няма причина да не се ползва и в автомобилите.
С отпадането на ДВГ (или с намаляване ролята му), ще се намали 'излишната' топлина, която в момента се ползва за затопляне, и ще има нужда от икономичен топлоизточник, консумиращ малко енергия.
Термопомпата е единствения такъв - топлинно КПД > 200-300%....
Много по-икономична е от един реотан...
@shtephan - реното да не е южно изпълнение, защото доколкото си спомням за арабите правиха автомобили въобще без парно...

Предполагам, че съвсем скоро (ако не са го направили вече) в разработките ще се включат термо-помпите (реверсивните климатици)...
Особено след като производството им стана доста евтино. На времето те бяха запазена марка за 'Запада' заради четирипътния клапан, с който се реверсира посоката на движение на фреона, но вече технологиите са напреднали и няма причина да не се ползва и в автомобилите.
С отпадането на ДВГ (или с намаляване ролята му), ще се намали 'излишната' топлина, която в момента се ползва за затопляне, и ще има нужда от икономичен топлоизточник, консумиращ малко енергия.
Термопомпата е единствения такъв - топлинно КПД > 200-300%....
Много по-икономична е от един реотан...
@shtephan - реното да не е южно изпълнение, защото доколкото си спомням за арабите правиха автомобили въобще без парно...

Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Шефа го купи от едно автоизложение май в Испания и се оказа доста странно, когато го караха за първи път в сервиз за ТО стана скандал защото казаха че няма от този модел с такъв двигател 1.4-98 или 100 коня не помня точно и правихме отделен техно тест .И има фул екстри без кожен салон ,а пък няма задни ел. стъкла бе драма търсим да се оттървем от него.И от тук като се оплаквахме от слабо парно ни обясниха ,че няма отделен топлообменник и се разчита на така наречения климатроник.
Между другото видях климатик за кола с ел.помпа т.е. става напълно независим от мотора.
Между другото видях климатик за кола с ел.помпа т.е. става напълно независим от мотора.
AVENSIS SEDAN 1.6 FaceLift2007
- slowtraveler
- Мнения: 6163
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
С ел-помпа са всички хибриди с климатик.
Та в тоя ред на мисли, предположих, че в най-скоро време ще започнат да монтират и този четирипътен клапан и климатика ще може и да топли...
Та в тоя ред на мисли, предположих, че в най-скоро време ще започнат да монтират и този четирипътен клапан и климатика ще може и да топли...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Купи си Celica `93 няма климатик няма ел. стъкла и всякакви подобни екстриugabuga написа:da no pri prodaljitelno karane e "annoying". puk i az ne sam prost, ako iskam moga da si pusna klimatika da mi izduha, kogato si iskam shto za prostashtina e tva da go napraviat avtomatichno. aman veche s tia avtomatizirani prostotii, nakraia kolite sami shte ni karat deto iskame.
aide che pak se iadosah


- slowtraveler
- Мнения: 6163
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 334 пъти
- Получена благодарност: 364 пъти
Защо да не стане? Клапана е разликата между тези климатици, дето духат само студено и 'реверсивните' (е-има малко модификации в електрониката, но това е)....marcov_bg написа:s 4paten ventil nyama da stane mnogo shte se uskapi
А се съмнявам цената на клапана да е по-голяма от радиатора и заслонките на парното.
Все пак вече дори и най-евтините домашни климатици са 'реверсивни', а цените на целия климатик (включително скъпия компресор) вече са 3-400 лв...
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта