Страница 1 от 1

Шумен вентилатор на двигателя, 1ZZ-FE (и не само)

Публикувано на: 26 Юни 2023 08:57
от mapamop
От 2 години спорадично като се пусне вентилатора на двигателя и се чува стържене от него. Вчера му дойде времето за отваряне.
ОЕМ номера на двигателчето е 16363-0H030 / 16363-28150. Реших да видя какво има вътре и подлежи ли на някаква профилактика.
В общи линии беше пълен с прах от четките, отзад на оста има месингова втулка и никаква смазка. Отпред има лагер NSK 608Z Indonesia.
Предполагам конструкцията на дизеловите вентилатори ще е същата, но по спомен номера на мотора е друг. Не съм си играл да ги налагам един до друг да видя разликите.
Самият вентилатор при мен е на 2 щипки в горната част, които се стискат за да освободят, а отдолу е на жлебове. Откача се и маркуча от страната на преливника на радиатора към разширителния съд. Захранващият кабел е на щипки със "свински опашки" - имат езичета и се освобождават със тънък остър предмет без рязане.
От там натаък има една гайка за ключе 7 или 8 отпред на перката, 3 изгнили винта М5x1 със рапидна глава ("кръстачка"). Като се развият и се махне перката, излиза двигателчето.
Самият двигател е затворен с метални езичета, които са смачкани и се разтварят с плоска отвертка.
Напълних около лагера колкото може с графитна грес, сложих и отзад на втулката и засега не "търкаля топчетата в кофата", но лагера ще се сменя.
Лагера трябва да е някъде 5-6 лева като цена, докато менташко моторче май го бяха оценили на около 100.
Снимки:

Шумен вентилатор на двигателя, 1ZZ-FE (и не само)

Публикувано на: 26 Юни 2023 19:43
от mapamop
Последни думички от мен по тази тема:
Двустранно капсулован аналогичен лагер на FAG, 608Z / 608ZZ (8x22mm), днес го купих за 4 лева от магазин за лагери.
Стария го избих с чука и "каруцарски" болт 8мм. Новия го вкарах с гайка М8х1 със широка периферия и винт М8х1 със шайба със широка периферия. Влезе "мазно" докато стягах с 2 ключа 14 и няма вид оста да стърже и да стои на една страна.
И го няма онова гадното хрупане на орехи от коша на мотора!

Шумен вентилатор на двигателя, 1ZZ-FE (и не само)

Публикувано на: 27 Юни 2023 17:26
от slowtraveler
Явно са сменили конструкцията на вентилатора... На моя Т22 бяха два вентилатора - единият Бош, другият Денсо... Боша бе неразглобяем - кернигована някаква тънка ламаринка за корпус, която загуби всякаква форма като го разкерниговах и вече стените не можеха да заемат цилиндрична форма...
И от това двигател не ставаше... Вътре бе само на сериозно износени втулки (на около 40х.км), та затова си поръчах директно нов тайвански вентилатор 'plug&play' за около 130лв...
При мен нямаше хрупане, а първо си мислех, че двигателя работи на три цилиндъра - такава вибрация излизаше от тази зона...

Шумен вентилатор на двигателя, 1ZZ-FE (и не само)

Публикувано на: 27 Юни 2023 21:24
от mapamop
Дизелите са със 2 вентилатора, и номерата им мисля да бяха различни за двата, и съвсем различни от бензиновия номер. На десняка на мой приятел със 1ZZ-FE/2001 година перката е една пак, но не знам какво е като двигател там.
В интерес на истината и аз се учудих че са сложили лагер, а очаквах 2 втулки евентуално текстолитни или тефлонови, и почти невероятно да са месингови.

Шумен вентилатор на двигателя, 1ZZ-FE (и не само)

Публикувано на: 27 Юни 2023 21:28
от slowtraveler
mapamop написа: 27 Юни 2023 21:24 Дизелите са със 2 вентилатора
Моя бе 3ZZ-FE / 2002г...

Шумен вентилатор на двигателя, 1ZZ-FE (и не само)

Публикувано на: 27 Юни 2023 21:37
от mapamop
Аз съм в грешка. 2 вентилатора са на десняка 1ZZ-FE (произведена 09.2000): 16363-02070 BOSCH // Motor, Cooling fan + 16363-22070 Motor Assy, Blower (for condenser)
Визуално поне на картинката от каталога и формата на лопатките на перките са различни.

Шумен вентилатор на двигателя, 1ZZ-FE (и не само)

Публикувано на: 27 Юни 2023 22:36
от slowtraveler
Да, Денсото бе с 'завити' перки, а БОШ-а - с прави поне по спомен... Боша май бе само вкл/изкл, докато Денсото имаше управление.. Странно инженерно решение..

Шумен вентилатор на двигателя, 1ZZ-FE (и не само)

Публикувано на: 27 Юни 2023 22:40
от mapamop
Евентуално загрелия мотор не пречи на климатика (много) и климатика не пречи (много) на студения мотор. За да е идеална ситуацията с двата вентилатора, трябва двата радиатора да са половин ширина и сложени един до друг, ама не са май....
В момента не ми е останал много фреон заради течове, и за да е поносима температурата в купето климатика е настроен на 19 градуса. Съответно съм като стар биплан - перката на мотора върти на пълни обороти непрекъснато. Не съм пробвал дали не мога да се задвижа напред, само с перката на мотора tooth.gif

Шумен вентилатор на двигателя, 1ZZ-FE (и не само)

Публикувано на: 28 Юни 2023 10:47
от BOz
Виско перките са като самолет. Много яко се чуват и дават поне 5 коня подемна сила. tooth.gif

Шумен вентилатор на двигателя, 1ZZ-FE (и не само)

Публикувано на: 28 Юни 2023 13:48
от slowtraveler
E конкретните са електрически, ама ефектът е същия :)

Шумен вентилатор на двигателя, 1ZZ-FE (и не само)

Публикувано на: 28 Юни 2023 13:55
от mapamop
BOz написа: 28 Юни 2023 10:47 Виско перките са като самолет. Много яко се чуват и дават поне 5 коня подемна сила.
slowtraveler, да внимава да не го отнеса с Авенсиса иззад някой облак tooth.gif

Шумен вентилатор на двигателя, 1ZZ-FE (и не само)

Публикувано на: 28 Юни 2023 14:20
от slowtraveler
tooth.gif :thumbsup: