преди седмица Toyota Corolla 2009 1.6 124 к.с. (1ZR-FE) на над 180 хил. км изпищя с грешка за бобината на втори цилиндър - P0352 Ignition Coil B Primary/Secondary Circuit Malfunction.
На следващия ден сменихме 4-те свещи с нови Denso, понеже колата беше все още със заводските... 4 дена и 100 км по-късно компюътърът се обади отново със същата грешка. Ясно е, че следващият логически компонент за смяна е бобината.
Въпросът е дали е възможно да не прави добър контакт и евентуално едно почистване на контактите на бобината и запалителните кабели да помогне? Няма никакви признаци за загуба на мощност, работа на 3 цилиндъра и т.н. Дори според баща ми след смяната на свещите работата на двигателя се е подобрила (примерно при потегляне на светофар е трябвало да се подаде повече газ, за да "отлепи").
Не ме разбирайте като мизерник, който се опитва да се хване като удавник за сламка и да не смени бобината, просто ми е интересно технически как стоят нещата. Нямам омметър и необходимите уреди, за да направя детайлна диагностика, ще е интересно, ако някой е пинал по този път.
Огледай си и буксите на бобината. Зъбчето за закопчаването е важно, виж да не е недозакопчана. Ако са напълно здрави пробвай да им почистиш конекторите. Ако и това не помогне - въртиш със съседната бобина, гледаш дали ще се измести грешката. Според зависи от резултата - мисля че Akima продава съвместими бобини втора употреба в раздела за продажбите на форума, или 140 лева за нова "Denso", 70-80 леа за Magneti Marelli. За съжаление не са безсмъртни, въпреки че са с доста дълъг живот.
Благодаря за съветите, ще пробваме първо с почистване на контактите, може да сложа и малко диелектрична грес.
Дано само тази бобина да е дала фира. Моята кола е със същия двигател и сменях свещи на 160хил.км, като скоро наближавам 250хил.км и ще ги сменям пак. Не че бобините ще са безсмъртни, но със сигурност амортизацията е по-малка с правилни и навременно сменени свещи.
Както и да е. Ще споделя крайния резултат след поне месец.
beefeater написа: ↑28 Апр 2023 17:39
почистване на контактите
като "духаш" със контактен спрей конекторите, или извади гумените уплътнители, или се подсигури контактния спрей да не стига до тях - намокриш ли ги със контактния спрей стават три пъти по-големи и тоя конектор няма вкарване, без да скъсаш уплътнителя. Ако все пак успееш да ги претрепеш ми драсни едно лично да ти потърся в гаража да смениш. Не ме питай откъде го знам това, че се раздуват и колко големи стават
Почистихме внимателно конекторите и разменихме бобините на втори и трети цилиндър. Още на следващия ден грешката се премести на третия цилиндър.
Сменихме проблемната бобина с нова на Hella (80 лв) и 3 седмици и 700 км по-късно бащата не се е оплакал.
Не разчитайте много на Hella и подобните в този ценови клас - опитът показва, че само при големи късметлии изкарват над година.
Ако автомобилът има ГИ късметът намалява драстично заради температурното натоварване на цил.глава.
Тази марка май стана по-зле от останалите опаковчици? Или греша?
Едно време бяха водещи в осветлението за автомобили, сега марката се вижда на всякакви електрически и електронни модули.
Да не са фалирали и само да държат запазената марка като AEG, AKAI и подобните им бивши гиганти?
И аз съм скептично настроен към по-евтините алтернативи като Hella (made in China), но крайното решение си го взима собственикът. Кара се на бензин, ще видим колко ще издържи. Ако сдаде багажа, ще споделя
Иначе аз съм все още с оригиналните бобини на почти 250 хил. км, от които 90 на газ, което е доказателство за качеството на оригинала.
А доколкото знам, Hella си е все още немска собственост със сериозен принос към автоиндустрията в Германия, но са си изнесли голяма част от производството в Китай. Ползвал съм H11 крушки, същото незадоволително качество като Osram или Philips.
beefeater написа: ↑21 Май 2023 14:23
И аз съм скептично настроен към по-евтините алтернативи като Hella (made in China), но крайното решение си го взима собственикът. Кара се на
Имам негативен опит с Hella. Osram или Sonepar (мисля че е чешка марка) е по-добре.
Кратък ъпдейт: 2 години и ~30 000 км по-късно бобината на Hella се справя добре, само че се обади друга бобина без грешка в ECU - колата почнала да придърпва от време на време при ускорение.
След бърза диагностика с Techstream намерих проблемната бобина и бе сменена. За мен изводът от цялата история е да се сменят свещите по предписанието за сервизиране.
Не съм задълбавал толкова надълбоко в диагностиката и нямам никакъв сервизен опит, че да знам, че афтърмаркет части(те?) не изпращат сигнал за misfire. Споделям чист потребителски опит, без да правя реклама или да претендирам за меродавност. Все пак сме тук, за да си помагаме. Лично аз почти винаги съм избирал оригинални пред афтърмаркет части, но не всеки може да си позволи този лукс. Както в случая пенсионер е избрал ~64 лв за афтърмаркет срещу ~200 лв за оригинална част.
Но е хубаво, че споделяте тази информация, макар и твърде завоалирано. Интересно е дали всички афтърмаркет бобини не връщат сигнал за misfire или само в ниския/под средния клас?