
Сутринта приятел пали нормално сравнително нов (2011г) японски автомобил луксозна марка, с голям (и мощен) атмосферен бензинов двигател и дойде за сутрешното кафе... След сутрешното ни кафе приятеля отива да пали колатада си заминава към офиса - нъцки... Както се казва - ни звук ни стон... Само свети жълто сигнала KEY, и имобилайзера мига... Колата се пали с бутон, и въобще не реагира на натискането на бутона...
Акумулатор - 12.4В...
Тъй като имах малко работа сутринта, изтървах около час от шоуто... Прибирам се към офиса, и гледам колата на друго място. Питам колегата да не би да са я запалили - не, избутали са я.. Веднага възникна въпроса как са освободили от скорост (автоматик) и как се е въртял волана... Ами имало процедура за скоростите, пък волана си е бил отключен (запомнете този пункт - на мен тогава ми мина покрай ушите).. ОК...
Акумулатора бе откачен за известно време - никакъв резултат и никаква промяна в поведението... Като вкараш картата в 'аварийния джоб' (в който би трябвало да работи дори без батерия) веднага почва да квичи 'да не си забравиш ключа' (вратата е отворена), обаче на екрана продължава да свети жълто KEY... Докара се втория ключ - никаква разлика. Смениха се батерийки в ключовете - същият ефект.
В ранен следобяд 'на гости' пристигнаха Акима и 2ADFHV за следобедното кафе, и с тяхна помощ започнахме опити за решаване на проблема.
Дойде някакъв ключар - 'ааа, акумулатора сигурно е слаб', сменете акумулатора и тогава ще дойдем пак...
От близкия магазин дойдоха с професионален тестер за акумулатор
- ааа, акумулатора е за смяна - показва 52%'.
- Ама той е гаранционен и на 1.5 години, и сутринта си е палил съвсем нормално, а и в момента стабилно държи 12.2-12.4В със запалени фарове...
- Може, ама е ДОБРЕ да го смените...
ОК - с помощта на Акима се осигурява резервен акумулатор, адаша 2ADFHV изкарва хубави инструментчета за смъкване на акумулатора (щото и приятеля и аз, освен контактния 'ключ' нямаме други ключове в колите). Резултатът - същата работа... Никаква промяна...
Идва следващия автоключар. Връзва компютри и т.н.. След половин час 'ама то може да е от акумулатора - нищо не може да се направи', събира такъмите и си заминава безславно.. През това време ние си пием поредното кафе, а огромните прозорци на барчето към паркинга са като големите телевизори в спортните барове - гледаме шоу

Следват обаждания на още няколко ключара.. Последния/поредния казва 'проверявам дали имам софтуер за тази марка'... Как да е - дойде след два часа...
Човърка, преглежда, препрограмира ключовете - без промяна... Само дето успя да прочете някакви кодове за грешка, сред които и S/L RELAY....
След половин час и те си прибраха такъмите и си заминаха безславно...
Както направихме и всички ние, щото вече се бе замръкнало, пък ние висяхме в това барче вече цял ден

Тъкмо разхождам вълкодава и ми звъни приятеля : ПУСКАМ ТИ КЛИПЧЕ ДА ВИДИШ КАКЪВ МОЖЕ ДА Е ПРОБЛЕМА...
И ми пуска по пощата клипче с възможен проблем в системата за заключване на волана... Веднага ми просветна - почти 100% бях уверен, че това е проблема, защото както писах по-горе питах как са отключили волана докато избутват колата на ново място на паркинга, и тогава приятеля каза, че е бил отключен... Ама тогава не обърнах внимание на този странен факт, въпреки, че знам, че волана се отключва при самото палене...
Днес сутринта приятеля отишъл с майстор при колата и описание на проблема, но не могли да решат проблема (май не са намерили и блока за заключване)...
По някое време се чуваме с приятеля и на база изровени от нета идеи решаваме да експериментираме с махане на бушони и т.н...
Отиваме при колата, и реших все пак да повторя видяното на клипчето... Да модула за заключване е на друго място, но ефекта може да е същия...
Та хващам големия чук, удрям два пъти по корпуса на блока, и чудо - колата запали все едно нищо не е било...
Причината - има едно микропревключвателче в блока, който отчита, че е отключен волана. И докато не отключи волана, не разрешава действия със стартовия бутон...
Удара по корпуса 'го намества', микропревключвателя дава сигнал и вече всичко е ОК...
Многократните стартирания и изгасвания на колата след това не показаха какъвто и да е дефект - заключваше и отключваше волана безпроблемно...
Препоръчах на приятеля към ключа за гумите да прибави и един чук - явно за японския автомобил ще е необходим

Оказа се, че за марката (и съпътстващите марки) има издаден TSB и леко разширена гаранция, който обаче не е задължителен.. Т.е. ако ти се счупи в дадения срок блока - ще ти го сменят с нова модификация... Ако ти се счупи впоследствие - плащаш... А цената на блока е над 700$....
Та така - щом и японците почнаха да правят такива простотии, накъде отива автомобилостроенето...