Страница 1 от 3

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 12 Авг 2016 20:56
от kostadinnm
Здравейте, тойотаджии. Пак опирам до Вас.

Въпросните перки на автомобила от подписа преди време се включваха И на загасен двигател. От около година и повече не го правят, а не е като да не съм я загрявал стабилно колата(без да минава много от средата на индикатора на таблото, разбира се). Доколкото разбрах от нета, първо се проверявал бушона. Ето схемата на фюзелажа от обратната страна на капака:

Изображение

Въпросът е кое бушонче отговаря за перките и случвало ли се е на някой подобна аномалия?
На някои автомобили знам, че не се активират вентилаторите при гасене, но на королката си се включваха, при това и по два-три пъти.

Поздрави,
Костадин

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 13 Авг 2016 14:22
от nikdel
Само предполагам - RDI FAN 40A. Радиаторен вентилатор.

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 14 Авг 2016 09:46
от kostadinnm
Да, това трябва да е. По-точното му наименование май е реле. Също, четейки из нета, това, което е CDS FAN би трябвало да отговаря за радиатора за климатика. Но, още не съм го отварял наново капака(нямам готовност за проверка). Иначе, мисля че са две еднакви перки една до друга.

Поздрави,
Костадин

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 14 Авг 2016 10:05
от slowtraveler
Щом не загрява автомобила какво те притеснява?
Перките се включват само когато има нужда да се охлади радиатора на двигателя или на климатика...
Т.е. сега биха работили ако включиш климатика...
А да работят при изгасен двигател и изключен контакт - не знам... При мен никога не са работили при изключен контакт..

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 14 Авг 2016 13:22
от Scott
slowtraveler написа:... При мен никога не са работили при изключен контакт..
Предполагам искаш да кажеш че "никога не си забелязвал да се включват", защото вентилаторите на радиатора на всички съвременни автомобили са така конструирани че да могат да продължат да охлаждат и след изгасяне на двигатела и напускане на автомобила.

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 14 Авг 2016 14:35
от Hursa
На всички? Това е недостатък, да работят след изключване на двигателя, поне според мен. Какъв е смисъла, топлоотделяне няма (е не точно, охлажда се метала на двигателя), естествената циркулация на охладителя е много малка по сравнение с принудителната, ако въобще е конструирана системата да я има. Какъв е смисъла? Дори ако има такова принудително охлаждане след като двигателя е изключен, ми се струва нежелателно. Не твърдя, че съм прав, но какъв е смисъла.
(Единствено смисъл виждам да се стимулира естествената циркулация през външния кръг и да се избегне кипене в охлаждащата течност (и локално охлаждане) и евентуално по равномерно охлаждане - може би все пак има смисъл)

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 14 Авг 2016 14:41
от TATI
Не е на всички, спокойно. Всъщност са малко марките, на които е така, а Тойота не е от тези марки.

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 14 Авг 2016 15:51
от slowtraveler
Scott написа: Предполагам искаш да кажеш че "никога не си забелязвал да се включват", защото вентилаторите на радиатора на всички съвременни автомобили са така конструирани че да могат да продължат да охлаждат и след изгасяне на двигатела и напускане на автомобила.
Не, искам да кажа, че на Авенсиса ми, Маздата, Кашкая, Шкодичката, Джипа, Опела никога не се включват вентилаторите когато автомобила не е на контакт....
Трябва да си много завеян за да не чуеш такъв голям работещ вентилатор... На Рена-та се чува от 50 метра tooth.gif tooth.gif tooth.gif
Просто освен изтощаване на акумулатора, не виждам друг смисъл от въртенето на тези вентилатори - радиатора и така си е с най-ниската температура от целия кръг, и е с повишено топлоотдаване. Затова и без вентилаторите сам ще се продължава да се охлажда конвекционно доста бързо... За разлика от двигателя, който е останал без циркулация на охлаждаща течност в прегретите участъци...
Тъй-като логиката на сработване обикновено рядко се променя при производителите, се надявам колегите да споделят дали са наблюдавали оставане на включен вентилатор след изключване на контакта (би ме учудило ако е се включват и на новите модели)... Като нямам предвид изгасване на двигателя (например от СТАРТ-СТОП системата, при която всичко остава работещо), а изключване от контакт (ключа на ОФФ)...

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 14 Авг 2016 17:07
от Hursa
Мисля, че повечето охлаждащи системи са конструирани да се запазва естествена циркулация на топлоносителя в контура – възходящо в двигателя и низходящо в радиатора – и тогава евентуално работещия вентилатор би стимулирал циркулацията поради по интензивното охлаждане в радиатора. Но не виждам особен смисъл да се интензифицира този топлообмен при изгасен двигател. Дори при автомобилите със старт-стоп система – там дори целта е да се запази топъл двигателя при изключване – до колкото знам (но друг е въпроса ако преди да се изключи е „загрял” над определена степен, там „логиката” може да се промени).
На ауриса по някога се включва, но рядко, при стръмно изкачване в планината лятно време с малка скорост, в жегите (вероятно и климатика внася своя дял).
(Два вентилатора са на повечето автомобили – до колкото знам, единия се включва при достигане на определен праг по температура на топлоносителя, втория се включва, ако първия не е "достатъчен" и антифриза стигне „втори праг” по температура – и тогава работят двата.)

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 14 Авг 2016 17:56
от slowtraveler
Hursa написа: На ауриса по някога се включва
При изгасен двигател когато си излязъл от автомобила?

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 14 Авг 2016 18:55
от Hursa
Само веднъж ми направи впечатление, двигателя точно бе изгаснал, но дали бях изключил системата не съм сигурен. Бяхме спрели да снимаме и да разкараме кучето, понякога изключвам понякога не (напоследък след случката с акумулатора не изключвам дори, ако се отдалечаваме от колата).

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 14 Авг 2016 19:54
от Scott
Включването на вентилатора не е за да охлажда радиатора, а за да компенсира загубата на охлаждащия въздушен поток при спрял автомобил. Това е особено важно при автоматични скоростни кутии и системи с регенерация в катализатора - DPF и подобни

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 14 Авг 2016 20:15
от slowtraveler
Въпрос на тълкуване... При изключен климатик и студен радиатор колкото и да спираш, няма да включи вентилатора за да ти компенсира загубата на въздушен поток при спрял автомобил tooth.gif
Освен това на някои автомобили вентилаторите са преди радиатора - тогава какво правят - вкарват горещ въздух при двигателя за да компенсират загубата на въздушен поток или ускоряват охлаждането на радиатора? :whistle:
Неслучайно на повечето автомобили датчика за включване на вентилатора е на самия радиатор (да, сега вече почват да се правят на умни с управляеми водни помпи, логика и предвиждане за включване на вентилатори и т.н.)....

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 14 Авг 2016 20:25
от Hursa
Е потока въздух от вентилатора, който отива към скоростната кутия не е голям (има такива с радиатор, но дори те не виждам защо да се охлаждат допълнително когато е неподвижна) , а дпф филтъра едва ли го "усеща".
А и защо и е на неподвижната скоростна кутия да се охлажда когато сме "изключили" двигателя, механизмите и се охлаждат от маслото, а когато е неподвижна и то не "циркулира", (по скоро е желателно да се охлажда бавно)? А дпф филтъра защо да се охлажда тогава? Неговата работна температура е сравнително висока до колкото знам и е желателно да не се охлажда бързо. По добре да изстиват "естествено" бавно, според мен.

Корола Е12 - бушон перки

Публикувано на: 14 Авг 2016 20:32
от slowtraveler
При мен турбото, EGR и скоростна кутия и масло доколкото знам се охлаждат с охладителната течност...
Т.е. всичко излиза отново към стандартния радиатор..