Страница 1 от 2
Зависимостта на разхода от дупките на пътя
Публикувано на: 25 Апр 2010 00:46
от Vesko
Има ли пряка зависимост на разхода от дупките на пътя? Пътувак по маршрута София, Страра загора, Нова загора, петолъчката, рижкият проход, шъмен, варна добрич. На Нова Загора заредих до горе и на Добрич също.КОличеството дупки на рижкият проход беше огромно, както и на определен участък от магистралата Шумен Варна. Другото което ми направи впечатление след като заредих до горе в Добрич е че заредих 49л при изминати 342км, което си е около 14л/100км направо огромен разход.... навежда ме на мисалта че дупките по пътя увеличават разхода....
Публикувано на: 25 Апр 2010 01:01
от Me4oKyX
А дали не са те минали при зареждането ?! И ако си заобикалял плавно и бавно дупките, може затова да ти е вдигнал разхода.... biggrin.gif
Публикувано на: 25 Апр 2010 10:46
от nikolov22
ако на всяка дупка си намалял от 120 до 50 и си смъквал 2 предавки надолу не 14 ами и 20 ще арчи то тва не е режим извънградско ами офрод
Публикувано на: 25 Апр 2010 11:23
от mitoko
скоро и аз мислих над тази тема , според мен е доста интересна
на теория като караш под или над оптималната скорост за икономия се вдига разхода както и сяка дупка или изпъкналост е препятствие за и от това зависи , и като намаляваш по 4есто и после ускоряваш по рязко и ето ти по-висок разход
колко то е разхода нормално като караш по Убави пътища
Публикувано на: 25 Апр 2010 11:40
от slowtraveler
При мен разхода на гориво при каране по път с дупки рязко спада....
Просто смъквам темпото, за да не се налага да скачам в траповете.
От там и разхода ми спада с над 1л/100км извънградско....
Публикувано на: 25 Апр 2010 11:44
от Рошко
Правило ми е впечатление, че има разлика в показанията за моментния разход на БК дори и само при разлика в грапавостта на настилката, какво остава за дупки... Ако се движа да речем със 80 км/ч на 5-та предавка по участък с нова, изключително гладка настилка и "гъделичкам" педала, моментният ми разход за продължително време се заковава на 4.1 - 4-3/100. Когато карам със същата скорост, на същата предавка и по същия начин "гъделичкам" газта, за да видя колко най-много мога да сваля, на участък с грапав асфалт и с леки бабуни, разходът се движи око 5.8/100. Замислял съм се каква може да е причината и единственото сравнително логично обяснение, докоето успях да стигна, е че при гладката настилка, гумата контактува по-добре с асфалта и цялата сила, предадена от въртенето на гумите, се оползотворява за движението на автомобила. Когато настилката е по-грапава, гумата има по-малка контактна площ с асфалта, следователно има по-големи загуби на енергия - не се оползотворява цялата енергия от въртенето за задвижване на автомобила, следователно, за да се движа със същата скорост от 80 км/ч по грапавия участък, трябва да натисна газта малко повече, за да компенсирам загубите от по-малката контактна площ.
Не твърдя, че разсъжденията ми са правилни, обаче е факт, че по гладка настилка разходът ми е по-нисък.
Публикувано на: 25 Апр 2010 11:53
от mitoko
прост опит
засилваме колата с 40 и я пускаме по инерция на равно по равен аЦвалт
и пак същото ама с дупки и неравности
кога ше спре по - бързо

Публикувано на: 25 Апр 2010 14:03
от slowtraveler
Друг прост опит, който го направих миналата седмица:
караш с темпо 130-140км/ч по гладък асфалт (магистралата от Шумен до Каспичан).
Достигаш участък с дупки и отнемаш газта, като сваляш темпото на 60км/ч, като от време на време намаляваш до 40км/ч за да заобиколиш някоя по-голяма дупка (от разклона на Каспичан до малко след Шел).
Къде ще ти е по-голям разхода: при средна скорост 120км/ч, или при 50км/ч, като и при двете не си използвал интензивно спирачки.
Виж ако при дупките караш газ/спирачка - то разхода ти ще скочи, и това е съвсем логично.
Но ако караш разумно - разхода ти ще спадне поради спадане на средната скорост
Публикувано на: 25 Апр 2010 14:27
от Me4oKyX
Пропускаме момента със съпротивелнието на настилката, спрямо контактуването на гумата с повърхността. Не случайно АДАК и другите фирми производители на гуми, правят такива с минимално съпротивление на търкалянето. А при неравен път със скапана настилка наистина съпротивлението е дооста по-голямо, от това на магистралата или на път с нов хубав прав асфалт.... Щом само от гумата гарантират сваляне на разход до 200 грама производителите, а наистина го засичат и при разните им тестове, значи има логика и орбатно пропорционалното

Така че, да, напълно нормално си е при скапан път разхода да се вдигне, особено ако караш по един и същ начин, или по-точно натискаш колата да караш по един и същ начин с еднакво темпо... Но чак да вдигне 6-7 литра отгоре..... Веско - а с коя кола беше ?!?
Re: Зависимостта на разхода от дупките на пътя
Публикувано на: 25 Апр 2010 15:46
от Scott
Vesko написа:Има ли пряка зависимост на разхода от дупките на пътя? Пътувак по маршрута София, Страра загора, Нова загора, петолъчката, рижкият проход, шъмен, варна добрич. На Нова Загора заредих до горе и на Добрич също.КОличеството дупки на рижкият проход беше огромно, както и на определен участък от магистралата Шумен Варна. Другото което ми направи впечатление след като заредих до горе в Добрич е че заредих 49л при изминати 342км, което си е около 14л/100км направо огромен разход.... навежда ме на мисалта че дупките по пътя увеличават разхода....
По-скоро изкачването през прохода се е отразило на разхода ти.
Аз пък съм забелязал че разхода по един и същи път, с една и съща скорост, се вдига при дъжд или мокра настилка. Но това е обяснимо с повишеното съпротивление на търкаляне.
Re: Зависимостта на разхода от дупките на пътя
Публикувано на: 25 Апр 2010 15:50
от slowtraveler
Scott написа:...Аз пък съм забелязал че разхода по един и същи път, с една и съща скорост, се вдига при дъжд или мокра настилка. Но това е обяснимо с повишеното съпротивление на търкаляне.
Така е - много енергия се губи за вдигането и разпрашаването на литри вода зад колата

Re: Зависимостта на разхода от дупките на пътя
Публикувано на: 25 Апр 2010 22:22
от Vesko
Scott написа:Vesko написа:Има ли пряка зависимост на разхода от дупките на пътя? Пътувак по маршрута София, Страра загора, Нова загора, петолъчката, рижкият проход, шъмен, варна добрич. На Нова Загора заредих до горе и на Добрич също.КОличеството дупки на рижкият проход беше огромно, както и на определен участък от магистралата Шумен Варна. Другото което ми направи впечатление след като заредих до горе в Добрич е че заредих 49л при изминати 342км, което си е около 14л/100км направо огромен разход.... навежда ме на мисалта че дупките по пътя увеличават разхода....
По-скоро изкачването през прохода се е отразило на разхода ти.
Аз пък съм забелязал че разхода по един и същи път, с една и съща скорост, се вдига при дъжд или мокра настилка. Но това е обяснимо с повишеното съпротивление на търкаляне.
Проблема беше че не виждах всумрака и когато нямаше дупки "компенсирах" намаляването на средната скорост за да стигна по светло
ПП: като на следващият ден отидог до представителството на тойота за да и сложат летните гуми и паркирайки установих че десният ми фабричен ксенон на късите не свети и това е вероятната причина да не виждам в сумрака. За щастие се установи че проблема е откачена фасунга и като я закачиха си свети. Но винаги съм си мислил че фабричните ксенони имат кампичка на таблото ако нещо не наред... но уви понищо не се различават от китайските biggrin.gif
Re: Зависимостта на разхода от дупките на пътя
Публикувано на: 26 Апр 2010 00:12
от Scott
Vesko написа:... но уви понищо не се различават от китайските...
Ъмчи нъл там съ праят и 'фабричнити'

Публикувано на: 26 Апр 2010 07:56
от slowtraveler
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ами и при мен няма никаква индикация нито за габарити, нито за ксенона... И според мен е напълно нормално - за какво ти е индикация за нещо, което само индикира за изправността си (ксенона) - все едно да имаш лампа, която да ти показва дали слънцето свети laugh.gif
Но комбинацията 'лошо осветление/път с дупки' е много неприятна и може да е способствала вдигането на разхода ти - в последния момент виждаш някои дупки и вместо да ги заобиколиш предвидливо, се налага да удряш спирачки и след това отново да ускоряваш...
Публикувано на: 26 Апр 2010 08:30
от Vesko
slowtraveler написа:laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ами и при мен няма никаква индикация нито за габарити, нито за ксенона... И според мен е напълно нормално - за какво ти е индикация за нещо, което само индикира за изправността си (ксенона) - все едно да имаш лампа, която да ти показва дали слънцето свети laugh.gif
Slunceto go vijdash. A ako imashe lampichka shtiah da otida v serviza predi da trugn, ne sled kato rpistignah biggrin.gif
Otdawna se zamislqm da si sloja sistemata za sledenena naliaganeto w gumite, no poneje ia ma samo za aerkanskiat pazar fabrichno se chudia ako si kupia ACU-to i datchicite dali kolata shte ia razpoznae...