Страница 7 от 8
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 04 Фев 2025 22:02
от TATI
Нещо за струните на гъдулката имате ли, че си поръчах 4 такива, вместо накладки?
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 04 Фев 2025 22:05
от Hursa
Защо пропуснахте удивителните

Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 04 Фев 2025 23:06
от mapamop
Намажете ги тия накладки със колофон. Разтваря се в спирт, киснат се накладките и като изсъхнат се монтират.
Ще има отчетливи звукови и димни сигнали при спиране.
После прискърцването ще ви се стори райска песен.
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 05 Фев 2025 08:12
от slowtraveler
Hursa написа: ↑04 Фев 2025 21:42
В случая диска не е съвсем струна
Е да - прилича повече на чинел

Това не променя физиката на процеса...
Тъй-като разговорът наистина премина към теория, за която има нужда от по-задълбочени познания, моля задълбай малко физиката - ще ти се обяснят доста неясноти...
Самият пример, че при 'лек удар на камбаната' щяла да звъни тихичко и да затихне бързо - ами пробвай да удариш с чукче камбаната, или чинел, а след това удари по същият начин гвоздей - кое ще резонира дълго и продължително , и от кое ще чуваш продължителен звук докато затихва резонанса

И в допълнение - знаете номера със стъклената чашата, която 'се взривява' заради резонанс при съвсем малко, но продължително въздействие - потриване на ръба и с пръст...
Да, чашата като всеки по-твърд предмет има резонансна честота в звуковият диапазон, та и затова 'звъни хубаво' като удариш две чаши
Вярно, че се отклонихме от темата, но резонансът е доста комплексно явление, което често има много 'странични ефекти', които е трудно да се предвидят...
Надявам се не мислите, че производителите нарочно правят 'свирещи спирачки' за да дразнят потребителите

Лично при мен досега съм имал едни спирачки, които дразнеха, и за които причината бе в мен - като млад шофьор не ги разработих правилно и ги прегрях....
Иначе просвирване съм имал инцидентни при определени условия, които са отминавали, макар, че може да се повторят след месец/година и т.н. при съвпадане на условията

Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 05 Фев 2025 11:30
от Hursa
Вие "задълбайте във физиката на процеса" - в случая не са нужни дълбоки познания по процеса, така че ще са достатъчни, тези които имаме.
(Защо струната "свири", когато музиканта "води" лъка по нея. Защо "струната" (или "тетивата"

) му трябва също да е обтегната, защо се натърква с колофон, а не с друго

. Това защо процеса е друг при струната и чинела, поне при "триене" - в случая със струната всъщност не е триене.)
Защо да удряме гвоздей? Да ударим чинела и спирачния диск - "кое ще резонира дълго и продължително , и от кое ще чуваш продължителен звук докато затихва резонанса"?

Така, че диска съвсем не е и не трябва да е чинел. Но нека е чинел. Трийте чинела и вижте дали ще "звъни" (а може и да го ударите и след това дори само да ги пипнете с пръст, дори да го допрете с палката - и да видите как звука "изчезва"). (Така и чашите - чукнете ги и след това пипнете едната, та дори просто ги допрете двете чаши и звука бързо "изчезва".) Звука при удряне, вибрацията която остава продължително време - е т. н. "собствена честота" на тялото. А в случая имаме не удряне на диска, а неговото притискане, при това двустранно притискане (разликата е съществена - при едностранно - трептенето спрямо контактната повърхност е само едностранно ограничено) и триене. За да има резонанс в случая - трябва честотата да съответства на цялата система от така "притиснати" тела (като и всеки преход между едно към друго тяло води до загуби в създаден колебателен процес, особено когато телата са с различна структура и от различни материали - предава се енергия между разнотипни "молекули", между разнотипни структури) и ако едно от тези тела е "слабо" вибриращо, силно разсейващо енергията на вибрациите - цялата система бързо ще погаси вибрациите си и вече не може да се пише за резонанс (или поне повишението на амплитудата при тази резонансна честота на системата ще е незначително).
Не мисля, че нарочно правят спирачките скърцащи, но мисля че е сравнително лесно да се направят не скърцащи и това не изисква много вложения.
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 05 Фев 2025 11:41
от slowtraveler
Hursa написа: ↑05 Фев 2025 11:30
Трийте чинела и вижте дали ще "звъни"
Разбира се - може да 'звъни' точно както чашата до степен да се разруши....
Това ме убеждава, че явно продължаваш да не разбираш какво представлява резонанса

Какво значение от коя страна е притиснат диска за резонансните явления?
От цялата тема по-нагоре (включително и статията на Феродо) предполагам е станало ясно на всеки, че това си е резонансен ефект

Явно само малка част от хората тук смятат, че производителя монтира специално свирка в спирачките да дразни клиентите
Което донякъде е и вярно де - механичните 'уведомления' за износени спирачки работят точно на този принцип - метална пластинка при износване започва да се докосва до диска и да предизвиква подобно 'свирене'...
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 05 Фев 2025 11:46
от gimara
Забелязвате ли, че колегата пуснал темата, повече не е писал? Защо ли?
То струни, то чинели.....
Предлагам да признаем, че инженерите на Тойота са некадърни, че Тойота пестят от материала на накладките и да се приключи тая драма.
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 05 Фев 2025 11:51
от Hursa
Явно вие не се и опитвате да разберете - вижте кога и как "свири" чашата. Отделно - че самата тя трябва да е оформена, като резонираща камера.
Какво е резонанса в случая на едно тяло - собствената му честота на трептене, когато към повърхността му е притиснато други тяло - тази повърхност предава трептенето си към другото тяло - енергията му на трептене се разсейва към другото тяло и ако "количеството" енергия "изтичащо" към другото тяло е значителна (какъвто е случая с двустранното притискане на диска от двете накладки) - трептенето се погасява практически "моментално".
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 05 Фев 2025 11:52
от gimara
hursa написа: ↑05 Фев 2025 11:46
но мисля че е сравнително лесно да се направят не скърцащи и това не изисква много вложения.
Измисли го, патентовай, ще станеш богат и ще останеш в историята на автомобилостроенето със златни букви.
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 05 Фев 2025 12:01
от Hursa
Измислили са го

. Знаят го, разбират го на порядъци повече от мен. Вижте колко са написали по темата, колегата го показа. Но води до допълнителни разходи, не големи, но съкращават печалбата на тойота.

Не от материала на накладките - пестят от неголеми конструктивни промени в спирачни апарати - така че да не скърцат дори с доста калпави накладки. Е може да се дължи и на съкращаване разходи поради влагане на не особено качествени материали, и съкращаване разходи за качествена изработка.
slowtraveler написа: ↑05 Фев 2025 11:41
метална пластинка при износване започва да се докосва до диска и да предизвиква подобно 'свирене'...
Вижте тази пластинка - какво представлява, къде и как е монтирана. Монтирана е, като "свирка", да вибрира свободно и да предава вибрациите си към въздуха.
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 05 Фев 2025 12:47
от slowtraveler
Hursa написа: ↑05 Фев 2025 11:51
Отделно - че самата тя трябва да е оформена, като резонираща камера.
Отново те съветвам да се информираш какво представлява резонанса... Струната, пластината да не би да са оформени като резонираща камера?! Дори една обикновена плоска ламарина може да резонира
Не разбирам и какво си се фиксирал толкова в 'притискане на друго тяло' - това в повечето случаи само изменя резонансната честота и е само един от факторите ...
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 05 Фев 2025 13:13
от Митхат
Еййй сто страници скърцане,майкуууу.
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 05 Фев 2025 13:15
от Hursa
Защо чашата се разрушава от звука. Защо струнните инструменти се нуждаят от резонансни камери. Защо закрепването на чинелите е колкото се на по малка площ и в центъра, оставяйки периферията свободна, защо не е плоска. Пластината вибрира, но вижте свободната и повърхност спрямо опорната. Притискането не просто изменя честотата на собствено трептене, то и подтиска това трептене. При спирачния диск има притискане, двустранно притискане на не малка площ именно на периферията.
Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 05 Фев 2025 13:17
от WoLF
Притискането просто добавя в системата още маса и изменя честотата, губейки резонанса. Но какво от това, за какво става въпрос в тази тема?!

Нова корола крос скърцане при натискане ма спирачка
Публикувано на: 05 Фев 2025 13:21
от Hursa
Че е лесно и сравнително евтино да не се допуска осезаемо скърцане от спирачките. Но производителя пести пести дори такива неголеми разходи.