Страница 6 от 7

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 17 Авг 2024 09:01
от max-2
Благодаря за мненията. Ще почистя климатичния външен радиатор. Водния е сменян преди години и нямаше замърсяване между двата, не знам как го правят инженерите на Тойота. Водната система е чиста и не мисля да има проблем там. При каквото и да е натоварване като се движи колата не загрява. Явно го прави на място само, но ако се поддържат обороти по-високи от празен ход, отделно от това колата е на газ. Ако видя загряване тези дни просто ще превключа на бензин при същите условия и ще докладвам. :thumbsup:

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 17 Авг 2024 15:11
от slowtraveler
BOz написа: 17 Авг 2024 00:36 Което няма нищо общо с режима на работа, за който се говори тук.
Капацитета на радиатора дори със 60 градуса температура на обдухване е много по-голям от произвеждането на топлина с 2 литра гориво на час.
Както казах, всяка кола с изправена охладителна система и постоянно обдухване на радиатора на място, нормално да стои на минимална температура на антифриза, на ръба на отваряне на термостата.
На Карина отпреди 20г ? :)
Капацитетът на радиатора започва да е недостатъчен при висока температура на околната среда и нисък поток на въздуха... Не съм измервал температурата в жегата при надут климатик, ама все ми се струва, че ще е над 60С пред радиатора :) То само толкова е напеченият асфалт под автомобила, пък климатика успява да свали с 40-50С температурата на входящият въздух - съответно покачва сигурно с 20С температурата пред радиатора.....
НИКОЯ кола не включва постоянно обдухване на радиатора на ДВГ на място при минимална температура на антифриза на ръба на отваряне на термостата...
Това обдухване го включва когато термостатът е напълно отворен, а радиатора на ДВГ се е нагрял 'в горната граница'...
Минималното и периодично обдухване, включвано за охлаждане на кондензатора на климатика няма достатъчно ефективност за реално обдухване на радиатора на ДВГ..

max-2, да най-лесно и добре е да почистиш топлообменниците отпред... Но това с възстановяване температурата при повишени обороти ме навежда на мисълта, че може да имаш въздух в системата, който да пречи на добрата циркулация при празен ход... Или проблемна водна помпа..

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 17 Авг 2024 16:02
от max-2
Не, температурата се покачва ако поддържам обороти на място с климатик. Около 1500 до 2000. Това го направих, защото алтернаторът е разчетен да зарежда в норма при 1500 оборота. А акумулатора не се зарежда като е на обороти с включен климатик, перки и музика. Пада на 12.6 в.
То и според мен е нормално при всичко нагрято в коша, дори и скоростната кутия е напечена от дългото шофиране в 37 градуса, а нея няма какво да я охлади на място освен горещия въздух от вентилаторите, допълнително подгрят от преминаването покрай изпускателния колектор.
А радиатора на климатика дори и да няма листа и видимо замърсяване все пак има слой 32 годишно замърсяване. Но пък климатика се справя добре, значи му стиха това обдухване и проблемът е зад него.

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 17 Авг 2024 16:14
от slowtraveler
Все пак кондензатора на климатика се обдухва със 'свеж' въздух (доколкото е възможно при тези жеги :) )...
А радиатора на ДВГ се обдухва с допълнително подгрятия от климатика въздух tooth.gif

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 17 Авг 2024 16:44
от Ивайло Димов
offtopic.gif Странно поведение за алтернатор ,винаги ли е било така ? При мен на включени фарове,радио и компресор пада до 13.7-13.8 ,без консуматори 14-14,5 .Съмнявам се така да е фабрично ..би било техническа безумица.Реално под 13 трудно може да зарежда акумулатора,да не кажа невъзможно бавно.

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 17 Авг 2024 16:52
от WoLF
Остави загряването, виж алтернатора ermm.gif

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 17 Авг 2024 16:58
от max-2
Гледал съм го. По инструкция се проверява на 1500 оборота от 13 до 15 волта да поддържа в зависимост от консумация, зареденост на батерията трябва да е в тези граници. Гледането беше преди да ги знам тези неща. Дигне ли обороти стои на 14.4. Ако е претоварен с консуматори 14, а зимата след запалване 14.7.

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 17 Авг 2024 18:23
от Ивайло Димов
Сегс като се замисля ...колата е 1992 ,едва ли има много ел модули ,които да имат нужда от ток.Сиреч поддържане на 12,5 в режим празен ход би удължило живота на алтернатора,не работи винаги в пиков режим защото няма нужда .Аз друга логика не виждам :cheers:

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 17 Авг 2024 18:28
от max-2
Абе има си доста електроника. Когато няма товар на празен ход е минимум 13.7 ако е голяма жега и е зареден акумулатора. Иначе си държи 14 волта на празен ход, зимата 14.4. Климатика фаровете и музиката го бутат на 12.5 .

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 17 Авг 2024 19:14
от Двигателист
max-2,
При включен климатик, вентилатор(и) отпред работят ли на някаква скорост, примерно ниска (първа степен)?
Ако си на място но не с повишени обороти температурата спада ли, или не?

За мен не е нормално, дори и при висока температура на външния въздух. Имам Т22 с 3S-FE, който си е почти Карина и никога не ми се случвало стрелката за температурата да мръдне (дори и в Гърция при над 40 градуса на въздуха), освен когато ми се пръсна менте газаджийски маркуч за антифриз. Ако колата ми е ценна, бих сменил водна помпа, термостат и радиатор, нов антифриз и бих измил кондензатора. Знам, че покрай счупеното ще смениш и здраво, но това е най-бързия (не най-евтиния) начин.
Всичко това има смисъл, ако говорим за правилно настроена газова и да не е недай Боже цъфнала гарнитура на цилиндровата глава.

За зареждането - виж си инструкцията, но според мен там нямаш проблем. Просто много консуматори, много висока външна температура и ниски обороти на вала на генератора може да доведат до ниското напрежение.

offtopic.gif
Ако на RAV4 XA30 покажеш напрежението на зареждане на някой, който не е запознат с нещата, ще ти каже да сменяш генератор... Примерно - 12.1-15.4 се води нормално. Зимата го гледам почти постоянно 14-14.2. Сега в жегите, особено след по дълго каране си седи 12.3-12.5... От време на време вдигне 13... При принудителен празен ход 14.5 (икономия на гориво tooth.gif ) И така.

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 17 Авг 2024 19:25
от max-2
Вентилаторите работят, но не знам на каква степен. Никога не съм ги заглеждал дали имат степени. Като видях, че загрява изключих климатика, не съм пробвал на обороти дали ще намали температурата. След изключване на климатика започна да спада без да пускам парно. Имам нова помпа, но не я смених, защото старата беше здрава. Термостата е сменян доста отдавна с оригинален, може би 15 години и над 200000 хиляди. Със стария не загряваше зимата. Радиатора е сменен преди 6-7 години, защото протече от горната пластмасова част, получава се една гънка от топло-студено. Системата е чиста и сменям редовно антифриз.

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 18 Авг 2024 00:22
от slowtraveler
Относно алтернатора - ВСЕКИ алтернатор има крива на мощностите... И при ниски обороти логично обикновено не може да изкара максималната си мощност...
Просто възбуждането на ротора (и самият регулатор) има максимално допустим ток... Т.е. при искане на голям товар електрониката (регулатора) достига максималният си ток... При повишаване на оборотите изходящата мощност се увеличава до момента на покриване на нуждите (докарване на нужното напрежение).. Чак тогава започва ограничаването на възбуждането...
Ако алтернатора е 200А, а ти му искаш 'само' 50А, то и на празен ход ще го ограничи и ще си държи 14В.. Ама ако алтернатора е 70А, пък ти му искаш 50А - няма да може да ти ги даде на празен ход при максимално възбуждане, и напрежението ще е ниско :thumbsup:

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 18 Авг 2024 01:48
от BOz
Ивайло Димов написа: 17 Авг 2024 05:37 Тва не е вярно ,кво значи "на ръба " ,нещо като полусъединител ли
Чети точно какво съм написал:
BOz написа: 16 Авг 2024 19:08 Дори напротив, температурата трябва да стои близо до температурата, при която термостата започва да отваря.
slowtraveler написа: 17 Авг 2024 15:11 На Карина отпреди 20г ?
И на Карина от преди 20 години. Техническите изисквания не са се променяли от много десетилетия. А тук говорим за много нисък товарен режим, като системата за охлаждане се проектира за много по-високи натоварвания.
slowtraveler написа: 17 Авг 2024 15:11 Капацитетът на радиатора започва да е недостатъчен при висока температура на околната среда и нисък поток на въздуха...
Пак не четеш. Не случайно съм написал с климатик. Точно климатика прави потока на въздуха да е максимален (спрямо капацитета на перките), при много нисък товарен режим за радиатора, само с цел да може да охлади кондензатора, но за охлаждането на ДВГ винаги охлаждането идва в повече от необходимото, точно поради причината, че охлаждането е проектирано да може да извлече много повече топлина от генерираната на едно място на празен ход.
slowtraveler написа: 17 Авг 2024 15:11 НИКОЯ кола не включва постоянно обдухване на радиатора на ДВГ на място при минимална температура на антифриза на ръба на отваряне на термостата...
Пак не четеш. Всяка кола го прави, когато пуснеш климатика, което се дискутира.
А и в горния цитат точно, само защото думата е изписана цялата с големи букви, понеже си споделял, че си карал Шкода 1000МБ, каквато и аз съм карал, дали обдухването на радиатора не е постоянно "включено"... :whistle:
slowtraveler написа: 17 Авг 2024 15:11 Това обдухване го включва когато термостатът е напълно отворен, а радиатора на ДВГ се е нагрял 'в горната граница'...
И това не е вярно. Всяка кола включва по-ниска скорост на перките преди крайното положение на отворен термостат и включва максимална скорост винаги след максималното положение на термостата.

И понеже днес покарах малко колата, за да я загрея колкото може (минах 300 км през една от горещите зони в България - Благоевград, където температурата беше 40 градуса (между другото не бях карал от много време в температура от 40 градуса)), стори ми се добра идея да направя и логове за доказателство:

По абцисата е времето, за което логвам температурата на ДВГ. Тоест тази снимка обхваща диапазон от 3 минути и 31 секудни до 3 минути и 56 секунди от началото на логване на температурата. Тук е без климатик, оставено на съдбата на ЕКУ-то кога и на какви обороти да пуска перката за охлаждане.
ЕКУ-то държеше температурата на ДВГ чрез перката на ниски обороти в диапазона на 94-97 градуса. При ~96.5 градуса засилва перката, при около ~94 градуса я спира. И така в този луп.

Изображение

И така до 7-мата минута, когато пускам климатика, който принудително да завърти и задържи охлаждането на по-високи скорости, за да даде възможност кондензатора да си изпълнява ролята (логовете са при външна температура от 36 градуса).

Изображение

След 3 минутен непрекъснат спад на температурата, същата се застопорява на минимума, където идва ръба (съединителя за колегата) на отваряне/затваряне на термостата. В случая на този автомобил, термостата по техническа характеристика му дават да започне да отваря на 87 градуса. Нека колегата сам прецени дели колата е или не е: "колата ти не влиза никога в оптимален работен режим"

Изображение

И така следващите 5 минути (или колкото искаш да си висиш), температурата не мърда с повече от 0.2-0.3 градуса, където термостата застава в минимално отворено състояние, което е абсолютно достатъчно при този минимален товарен режим за ДВГ, респективно радиатора.

Изображение

Както казах, всяка кола, която е с изправна охладителна система, на място с пуснат климатик (принудително и с постоянно работещи перки за охлаждане), не трябва да прехвърля с 2-3 градуса температурата на отваряне на термостата. Защото капацитета на топлоотдаването на радиатора е много по-голям, отколкото производството на топлина от ДВГ в този момент.
Това винаги съм го наблюдавал на всяка кола, пак да повторя - която няма някакъв проблем в охладителната система. :whistle:

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 18 Авг 2024 06:25
от Ивайло Димов
offtopic.gif На моята кола отваря на 87 ,на 92 е напълно отворен ,на 95 пуска първата степен ,на 102 втората .Безмислено е да се пуска вента ако не е отворил напълно защото няма никва техническа обосновка в тая ситуация .Идеята е да се отвори напълно термостата ,за да циркулира течността в цялата система :thumbsup: .Само така ДВГ работи в оптимален режим .Описания начин от теб е безмислен ,така притока от загрят антифриз към радиатора винаги ще е с малък дебит защото вента ще го оглажда .Самите вентилатори са защита от прегряване след като системата е изцяло отворена но радиатора не смогва да отдава топлината .

Загряване при продължително изкачване

Публикувано на: 18 Авг 2024 10:07
от centil
Всяка кола пуска перките, когато пуснеш климатика.