Страница 4 от 8

Публикувано на: 24 Ное 2008 13:56
от Jister
belchilov написа: Съгласен съм за ефективноста на спиране казана от теб ,но трябва да споменем ,че при натискане на спирачките се получава тъй наречения Ундерстиар и колата не завива ,а продължава на право .За това отнемане на гаста или спиране преди завоя и ако поднесе в завоя по добре малко газ отколко спирачка .Говоря конкретно за колите с FWD !!
Ъндърстиър може да се получи ако караш кола без АБС и блокираш колелата

при кола с АБС - е по вероятно да получиш Ъндърстиър когато си дал повече газ от колкото когато си натиснал спирачките :)

това което написах е относно - как се кара ефективно кола с АБС
незнам защо колегата ми дава за пример коли без АБС :)

това което си написал важи с пълна сила но за колите със задно ;)
при тези с предно - ъгъла на колата в завой и Ъндърстиъра се контролират много по ефективно с ръчната спирачка

схемата за която говориш - намаляване преди завоя и след това газ в завоя - се прави с цел колата да не поднесе - но поднесе ли веднъж, при Ъндърстиър на FWD повечето газ само ще усложни нещата , по добре е да пуснеш леко газта, и ако колата продължи да Ъндърстиърва , да дръпнеш малко ръчна, (ако ситуацията е зле може да си помогнеш малко и с крачната спирачка!)

Публикувано на: 24 Ное 2008 13:59
от Troshko
*** deleted ***

Публикувано на: 24 Ное 2008 14:07
от Jister
не е погрешно :)
просто зависи от ситуацията - понякога по твоя начин е по добре, по някога по друг начин :)

Публикувано на: 24 Ное 2008 14:08
от DMDimitrov
Най-добре да изчака до утре - температурите дават да се вдигнат до около 10 градуса... остави колата на слънце и после действай.


Jister, имаш погрешна представа за Understeer... точно с газ се излиза от такава ситуация на недозавиване при коли FWD и 4WD... но не смятам да влизам в безсмислени спорове.


Тошко, като каза преди малко "да помагаме" - ще искам и аз малко помощ , но за друг проблем, а и ще ти пиша ЛС когато съм готов. smile.gif

.

Публикувано на: 24 Ное 2008 14:17
от Pateto
:) айде чакам ви :)

Re: .

Публикувано на: 24 Ное 2008 14:25
от DMDimitrov
Pateto написа::) айде чакам ви :)
къде ще чакаш, да не стане разминаване laugh.gif biggrin.gif

Публикувано на: 24 Ное 2008 17:00
от Ael
Точно в събота беше завалял хубавия сняг в София на летището и слизам си аз към паркинга на терминал 2. Гледам пред мен на около 100м доло по наклона една кола спряла и чака да и се дигне бариерата. Движех се с около 20км и прецених че може да е заледено. В момента в който натиснах спирачките се включи ABS-a. Сурках се около 50м а колата не спираше изобщо. Дръпнах и ръчна и взе да ми се върти задника biggrin.gif Спрях чак доло пред бариерата ,добре че човека вече се беше преместил иначе щях да го вкарам на сила в паркинга. В този конкретен случай ABS-a не ми помогна никак. Но в много други на равно на лед пък съм спирал доста добре. Така че мисля че спора ви е малко излишен biggrin.gif

Публикувано на: 24 Ное 2008 17:22
от Vesko
Да не би ръчната да ти помогна? biggrin.gif

Публикувано на: 24 Ное 2008 17:52
от Jister
DMDimitrov написа: Jister, имаш погрешна представа за Understeer... точно с газ се излиза от такава ситуация на недозавиване при коли FWD и 4WD... но не смятам да влизам в безсмислени спорове.
ами не трябва да се спори безмислено то е ясно :)
understeer е често срещано явление при колите с предно предаване точно поради факта че задвижващите колела са отпред ;)
при тези коли при подаването на повече газ в завой, предните колела могат да превъртят и да изгубят сцепление ;) - това се нарича Understeer
когато колелата превъртят - ми се струва малко странно да даваш още газ ;)

а пък ако си си блокирал колелата защото си се набрал на спирачките в завой (това също води до understeer) - това вече си е друг въпрос, а и не е необходимо да даваш газ, а трябва просто да пуснеш спирачките и колата ще завие :)

кажи ми ситуация в която трябва да дадеш газ за да излезеш от understeer на кола с предно? (колите с предно и 4х4 имат прекалено много разлики в поведението че да ги слагаш под общ знаменател :) )

Публикувано на: 24 Ное 2008 18:34
от slowtraveler
Ами като почнах шофьорския си стаж колите нямаха още АБС и съм пробвал всякакви варианти на лед/сняг/сухо biggrin.gif
Не си мисли, че АБС чака гумата да блокира за да я освободи. Съвременните АБС следят скоростта, с която се движи колелото и то много пъти на един оборот, и при всяко намаляване скоростта на движение на конкретното колело (започване на приплъзване) АБС отпуска спирачката.
Илюзорното 'по-бързо спиране' не можеш да го направиш при лед, защото за да знаеш границата на приплъзване ти трябва да я достигнеш (т.е. поне веднъж да приплъзнеш гумите, за да знаеш, че там е границата), докато АБС го прави динамично. Ако 10м след започване на спирането леда е по-грапав или има малко по-добра тракция, АБС ще задържи повече спирачките, скъсявайки спирачния път....
И за да не съм голословен - виж реални тестове на 66 средни водачи (дори не става въпрос за новаци): http://www.veta.se/abs66ice.htm
Разбира се АБС не е панацея, но комбинацията от добри гуми и АБС може да работи учудващо ефективно дори и в такива условия. Имал съм случай, при който на гладък лед самото докосване на спирачка ми блокираше колелата и колата продължаваше да се пързаля с 3км/ч. След време на същия участък съм си правил експерименти с АБС - колкото и бавно да спира колата на лед, пак бе значително по-ефективно...
Но с леда шега не бива - имал съм случай, при който на кола без АБС и опит да намаля скоростта с двигателя, при самото отнемане на газта (колкото и плавно да го направиш) двигателните колелета започваха неконтролируемо пързаляне....
Така, че всичко трябва да се прави много плавно, бавно и разумно...

При лед, спирачки и завиване, пускането на спирачката може въобще да не те спаси от understeer ако си завъртял повече волана. Колата ще си продължи напред. В такъв момент аз изправям волана и отново започвам завоя. Някои в него момент подават газ и отместват предницата навътре в завоя (когато колелата са завити навътре в завоя, вектора на двигателното усилие е по посока на завиването - там накъдето сочат гумите...

Публикувано на: 24 Ное 2008 19:30
от Vesko
slowtraveler написа:Не си мисли, че АБС чака гумата да блокира за да я освободи. Съвременните АБС следят скоростта, с която се движи колелото и то много пъти на един оборот, и при всяко намаляване скоростта на движение на конкретното колело (започване на приплъзване) АБС отпуска спирачката.
Приплъзването може да е за части от секундата, но го има. До колкото спирачката е натисната в момента в който няма сцепление колелото ще блокира. И мисля че или има сцепление или няма, май няма средно положение.

Публикувано на: 24 Ное 2008 20:04
от Ael
Vesko написа:Да не би ръчната да ти помогна? biggrin.gif
Не ,нали казах ,само дупето ми се врътна , ма то като се пързаляш към кола с натисната спирачка и няма на къде да завиеш инстиктивно дърпаш ръчната без да се усетиш. Поне при мен така стана. Ма може и да е помогнало ,едно е да се пързалят 2 гуми друго е 4 да се трият в леда laugh.gif

Публикувано на: 24 Ное 2008 20:48
от desSs
хм, аз пък специално отидох в една затънтена заледена улица да си изпробвам АБС-а...еми нито веднъж не съм се поднесла, нито тогава, нито после /пък аз както нямам навик да спазвам дистанция ми се наложи няколко пъти laugh.gif biggrin.gif /
шантава работа rolleyes.gif

Публикувано на: 25 Ное 2008 17:05
от tribalistas
Незнам ама абс-а нещо по голям наклон с много бавна скорост, "която не позволява да си на скорост" се активира не е много ефективен.

Публикувано на: 25 Ное 2008 17:33
от slowtraveler
@tribalistas,
Имай впредвид, че АБС има минимална скорост на сработване (обикновенно в диапазона 5-8км/ч).
При натискане на спирачка под тази скорост АБС просто не се активира... :thumbsup:
Пък и физиката никой не я е отменил - не можеш да искаш техниката да прескача физическите закони при лошо сцепление. tongue.gif