Страница 4 от 5

Прекъсвач

Публикувано на: 12 Окт 2025 19:02
от slowtraveler
Дали е привлекателно или не - в случая говорим за чисто механични ограничения... Каквито винаги е имало...
Може да искаш ДВГ да ти се развърта до 20х.об/мин, ама на - производителят взел че му сложил ограничител на 4х или 6х об/мин :)
Същата е причината и за тези ограничения при хибридите..

Прекъсвач

Публикувано на: 12 Окт 2025 19:06
от Hursa
То винаги е имало - но в случая ограничава значително скоростта. Много под достижимата съобразно мощността (дори само на двг).
slowtraveler написа: 12 Окт 2025 19:02 производителят взел че му сложил ограничител на 4х или 6х об/мин
Производителя му слага ограничител, но той в споменатия случай е по обороти над максималната мощност. И автомобила, въпреки ограничителя си достига максималната скорост. smile.gif

Прекъсвач

Публикувано на: 12 Окт 2025 19:28
от BOz
Hursa написа: 12 Окт 2025 18:25 Е в случая - дебата е за ограничението по максимална скорост, а това си е свързано с оборотите на мг2 (до колкото разбирам). smile.gif (Затова, това че е на "задно" няма отношение, поне така предполагам smile.gif. Сигурно има разлика в трансмисията, в конфигурацията и, но дали това налага използването на други предавателни съотношения.)
Естествено, че има разлика, като всичко е различно.
Други части, други крайни характеристики.

Прекъсвач

Публикувано на: 12 Окт 2025 19:44
от Hursa
► Виж съдържание

Прекъсвач

Публикувано на: 12 Окт 2025 20:05
от mukot
Към ограничението на максималната скорост - "прекъсвач" има отношение и прегряването на батерията. Такова беше официалното обяснение на Нисан за тяхното ограничение, което за Кашкай e-Power е 170 км./час. Разбира се обяснението беше с използването на други думи - намаляване на ефективността поради голямата дистрибуция на електроенергия. Също като при чстите електрички - при високота скорост се претоварва и електромотора, загрява и батерията. Знаете и съобщението от австралийската полиция в Куинсленд. https://automedia.investor.bg/a/2-novin ... ka-sluzhba

Прекъсвач

Публикувано на: 12 Окт 2025 20:11
от slowtraveler
Hursa написа: 12 Окт 2025 19:06 Производителя му слага ограничител, но той в споменатия случай е по обороти над максималната мощност
Съвсем не... Бъркаш причина и следствие.. Има физико-механични ограничения за даденият двигател... Няма двигател, без ограничения по обороти... Искаш ли по-висока мощност - повишаваш оборотите на двигателя (ако конструкцията му позволява повишаване на оборотите) - примерът е 'гонката за оборотите' във Ф1 и последващите ограничения.
При такъв тип предавка както е при 'обикновения хибрид' с фиксирано предавателно число винаги трябва да търсиш баланс между динамика и максимална скорост (то и на другите автомобили се прави с внимателен подбор на предавателните отношения на предавките)...
В конкретния случай за мен нещата са прости: 1. ограничението е поради допустими обороти на МГ; 2. Подбраното крайно предавателно отношение е позволило добра динамика, допускайки максимална скорост доста над позволената във всички страни по света (с изключение на конкретни пътища в една :) ) .....

Прекъсвач

Публикувано на: 12 Окт 2025 20:12
от Hursa
При хибридите - при поддържането на скоростта продължително време - не се използва батерията. Използва се енергията - генерирана от двг.

Прекъсвач

Публикувано на: 12 Окт 2025 20:17
от Hursa
Вие бъркате. smile.gif Вижте характеристиките на повечето масови двг (най-вече "атмосферни") - вижте как пада въртящия момент, поради това и мощността над определени обороти. Основно поради влошено пълнене.
mukot написа: 12 Окт 2025 20:05 Към ограничението на максималната скорост - "прекъсвач" има отношение и прегряването на батерията.
При хибридите - при поддържането на скоростта продължително време - не се използва батерията. Използва се енергията - генерирана от двг.

Прекъсвач

Публикувано на: 12 Окт 2025 20:17
от mukot
Hursa написа: 12 Окт 2025 20:12 При хибридите - при поддържането на скоростта продължително време - не се използва батерията. Използва се енергията - генерирана от двг.
Така е. При Тойота и Хонда. При последователните на Нисан си е като електричка. Но при ускоренията до тези скорости и електромоторите влизат в действие и дърпат яко от малките батерии и ги греят.

Прекъсвач

Публикувано на: 12 Окт 2025 20:24
от Hursa
При ускоренията - да. Но в случая - пишем предимно за максималната скорост, която може да поддържа продължително време. Така, че няма значение - последователен хибрид е - но за да поддържа тази скорост дълго време прехвърля генерираното от двг-генератор (през инвертора) към ел мотора задвижващ автомобила. Батерията пак не участва (поне според мен, не е необходимо да участва smile.gif).

Прекъсвач

Публикувано на: 12 Окт 2025 20:51
от BOz
Hursa написа: 12 Окт 2025 19:44 Няма нужда да са различни предавателните отношения - поради това, че е на "задно".
Ама реално са различни. Може да се каже и обратното - няма нужда да гласят отношенията да са еднакви при различни чаркове. tooth.gif
Ако имаше за цел да са с еднакви характеристики, щяха да си спестят разходите и разправиите от различното задвижване.

Прекъсвач

Публикувано на: 12 Окт 2025 21:27
от slowtraveler
Hursa написа: 12 Окт 2025 20:17 Вижте характеристиките на повечето масови двг (най-вече "атмосферни") - вижте как пада въртящия момент, поради това и мощността над определени обороти. Основно поради влошено пълнене.
Точно затова и казвам, че бъркаш причината и следствието... Когато е конструиран двигателя с дадените параметри (обороти), се подбира газоразпределението и въобще - горивни карти, предварение и т.н. съобразно тези условия... И виждаш 'картата' на въртящ момент/мощност...
При ДВГ нещата са пределно прости - горивото, което може да бъде изгорено за единица време (т.е. мощността) пряко зависи от количеството въздух, с което може да бъде изгорено горивото... А този въздух при атмосферният ДВГ пряко зависи от оборотите - колкото по-високи обороти, толкова повече гориво можеш да изгориш за единица време и по-голяма мощност можеш да отдадеш.. Аналогично и при турбодвигателите - при еднакъв наддув ДВГ с по-високи обороти ще може да отдаде по-висока мощност...
Но това е не е точно по темата...
При хибридите за мен причините са само горните - механични ограничения за обороти на МГ, и компромисно крайно предавателно число, позволяващо добра динамика в работният диапазон, и в същото време - приемлива максимална скорост...

Прекъсвач

Публикувано на: 12 Окт 2025 23:35
от zorbata
Hursa написа: 12 Окт 2025 20:24 Но в случая - пишем предимно за максималната скорост, която може да поддържа продължително време.
Да, но за да достигнеш тази максимална скорост се ползва ел. мотора и съответно батерията загрява, а колкото е по-висока тази мах. скорост толкова по-дълго се ползва този ел. мотор.
Да не говорим, че на хибридите батериите са малки и не могат дълго време да отдават мощност, а знаем, че колкото по-голяма е мах. скорост толкова по-трудно се достига особено с маломощни двигатели.

Прекъсвач

Публикувано на: 13 Окт 2025 11:50
от Hursa
За да се достигне, например 200 км от да кажем 100 на кашкая с мощност 190 кс ще му трябват двадесетина секунди. А с тази скорост може евентуално да се движи половин час и повече. Кратковременната мощност, която могат да отдават безопасно за живота си батериите - може да надвишава до в пъти дълговременната. Но и не това е определящото в случая - ако проблема бе действително в батерията, за да ограничат скоростта му - то просто биха задействали алгоритъма (който и без това сигурно го има) за ограничаване или дори за "изключване" на батерията при достигане на определени условия. Но автомобила пак би достигнал висока скорост с мощността получавана от двг. Вижте, че батерията дава само 16-17% от пълната мощност на кашкая. Двигателя, с мощност от 158 кс е напълно достатъчен да го ускори до тази скорост със добро темпо. Вижте колко по-маломощни автомобили достигат например 200. Вижте и че в документацията при не спортните автомобили, като в примера - дават ускорения до 100 и максимална скорост, а не времената за ускорения до тази максимална скорост. Вижте дори дадения пример с лексус, а и самата тема - за максималната скорост, значи потребители се интересуват именно от нея. А не особено от темпа с който се достига.
BOz написа: 12 Окт 2025 20:51 Ако имаше за цел да са с еднакви характеристики
Явно не е целта - еднакви характеристики, но не е причината в задното. smile.gif А иначе повече от достатъчно са спестили - премиум модел със същия двг, с почти същата хибридна система, но все пак трябва да има отличие и в характеристиките, което да оправдае значително по-високата цена. И като не е по-високата мощност, то поне да е по-високата макс скорост. Все пак модела дори не е сув, а при премиум лимузината клиента гледа и други характеристики освен лукса.
slowtraveler написа: 12 Окт 2025 21:27 При ДВГ нещата са пределно прости
Ето къде ви е грешката smile.gif - при двг нещата никога не са били прости. И особено при по съвременните изисквания, поставяни пред двг, и още повече при добавяне на строгите еко норми.
Пишете за оборотите - вижте един сравнително високооборотен двг, но от долната част на този диапазон - с максимална мощност достигана при 6000 об/мин, четирицилиндров, двулитров - че лесно се смята. Един оборот при тези обороти прави за една стотна от секундата, един такт е 5 хилядни. За един такт трябва да пропусне през отворите на два клапана половин литър въздух с налягане не значително по-ниско от от атмосферното (да не вакуумира силно, не само поради много по-малкото количество въздух, което би постъпило). За тези хилядни да се образува достатъчно хомогенна смес, с концентрация на горивото много близко до стехеометричното съотношение (спрямо количеството въздух, постъпил в цилиндъра). Да се подаде искрата и сместа да изгори до достигане около 12 градуса след горна мъртва точка (без при това да създаде голямо противоналягане преди тази точка) - т. е. сместа да се възпламени и изгори за около и под една хилядна (а вижте скоростта за разпространение на изгарянето) и да изгори достатъчно плавно, фронта да се разпространи и да протече сравнително "пълно" изгаряне. Та казвате - просто. Странно защо при дизела не повишават оборотите така. Дали защото е просто - действително високооборотните двг - са с къс ход, но със значителна площ на буталото, в частност за да могат да се вградят в главата клапанни отвори с голяма площ. Въпреки, че при това горивната камера (особено при съвременната висока степен на компресия) - е много далеч от оптималната кълбовидна форма, въпреки че при това се налагат ограничения на отварянето на клапаните, въпреки че при това масивните клапани вече трудно затварят за по-малко от хилядна от секундата под действие на не особено усъвършенстваните пружини. При изпускането и изхвърлянето на изгорелите газове за тези времена - ограниченията не са така забележими, но съществуват и в цилиндъра остават не малко изгорели газове. Налягането на изхода се редуцира и това понижава енергията им използвана евентуално в турбината (а компресора, при високи обороти трябва да създаде значително налягане, използвано само частично, за да има значим ефект принудителното пълнене). Затова и за много друго, неизброено - не мисля, че е просто. Вижте и, че при съвременните двг, въпреки налагането на т. н. "даунсайзинг" оборотите не се повишиха много при двг. Вижте и, че сега отхвърлят тези двг с много малък обем. Защо ли ограничават количеството цилиндри, вместо големия брой с малки бутала, които биха понесли по-добре високите обороти. Защо ли, повечето съвременни и бензинови двг са с дълъг ход на буталото - дали не е свързано с по-доброто изгаряне и оползотворяване на енергията. Защо ли се вземат толкова мерки за да подобрят смесообразуването - както при ниски, така и при високи обороти, като е много трудно да се направи това в широк оборотен диапазон. Не мисля, че е просто - повишаването на оборотите съвсем не е обязятелно свързано с повишаване на мощността, а за да стане това трябва да се интегрират ред други решения, които взаимно си противоречат, внасят свои недостатъци - както по отношение на икономичността, така и по отношение на екологичността, така и по отношение на надежността и съкращаване "живота" на двг. smile.gif

Прекъсвач

Публикувано на: 13 Окт 2025 12:28
от dracunculus
Hursa написа: 12 Окт 2025 20:11 А иначе повече от достатъчно са спестили - премиум модел със същия двг, с почти същата хибридна система
Едва ли е толкова просто за обяснение. Започвайки от това, че IS300h започват да го разработват през далечната 2010г. Далеч преди да се появи актуалното Камри с аналогичната хибридна система. Т.е. в този ред на мисли това твърдение е грешно, просто защото IS-ът е ПЪРВАТА от двете коли с тези параметри. И обяснението за по-високата макс. скорост не е това