Страница 4 от 7

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 16 Апр 2025 00:33
от slowtraveler
Hursa написа: 15 Апр 2025 22:49 Това няма как да стане, не и с муфа.
Има как да стане, и става... Въпросът е в дефиницията...
Защото вероятно според теб и при постоянно зацепен заден мост няма как въртящият момент да е 100% на предният мост :)
Ами погледни ролките и ще се убедиш :) Та обикновено при тези 'настройки' се споменава 'началният' баланс... Което бе видно при ежедневното шофиране - при SPORT (20/80) имаше доста шавлива задница... При лед (дето го пише сняг, ама става само за утъпкан сняг) процентът бе близо до 50/50, но без заключване (караш си спокойно на асфалт без недозавиване)... Виж ако заключиш раздатката - там не можеш да направиш никаква маневра със завит волан - ефектът бе все едно си дръпнал ръчната :)
При ЛС не съм се заглеждал каква му е точно трансмисията... По спомен - постоянно зацепен заден мост с хибридна система (от рода на eCVT) преди автоматична 4ск скоростна кутия... Ама каква му е раздатката и какво има в нея - дали фрикциони или нещо друго - не съм се интересувал... Но ефектът бе много добър - поведение точно на 4х4 с преобладаващ заден мост (поне на мен това ми е любимият баланс)..

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 16 Апр 2025 08:55
от dracunculus
Точно такава е задвижващата концепция на LS500h, каквато я описва Slowtraveler. И по всичко, което чета из форумите (самият аз не съм карал такъв) е адски приятно поведението, без да губи тракция дори и при резки маневри и на хлъзгаво. Ок, това в голяма степен го отдавам на много фината и прецизна регулация на ел. моторите (от където идва много голяма част от върт. момент) от TRC при потегляне (факт е, че даже моят със задното на сухо не превърта гуми при потегляне от място, ами просто тръгва много рязко напред без никаква осезаема загуба на върт. момент заради тракшън контрола)....но и 4х4 в LS-a със сигурност си играе роля.

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 16 Апр 2025 21:48
от Hursa
► Виж съдържание

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 16 Апр 2025 22:44
от slowtraveler
Hursa написа: 16 Апр 2025 21:48 Та, ако съм прав с горното, за автомобил с муфа към оста
Извинявай, но ми стана доста дълго за четене :)
Като цяло - има и вярни неща, но и напълно погрешни твърдения (и неотговарящи нито на механиката, нито на физиката :) )...
Накратко замисли се върху примера, който си дал при условие, че задният мост е директно вързан, а предният мост е през заключена муфа.. Ако на задният мост нямаш никакво сцепление, предният мост ще предаде 100% от въртящият момент на ДВГ (до границата на сцепление), въпреки, че е през муфа (да, задните колела ще се въртят с оборотите на предните)...
Относно LS-а - личните ми впечатления са за изключително балансиран и приятен за шофиране автомобил... Позволяващ и доста агресивно шофиране въпреки масата си... Дали превърта гуми - ами да, и 4-те при старт... И Джипа ги превърташе, въпреки, че бе с доста по-малко коне... Кашкая виж ако не е на лед - не можеш да видиш ТС да светне - конете му са малко (а при изключена муфа - върти спокойно гуми при старт) :) На 'full time AWD' с муфа просто муфата винаги е частично зацепена (и се управлява точно колко да е зацепена - в даден момент може да я заключи и на 100% или да я отвори напълно)... Та и затова успяваш спокойно да завиваш, без да усещаш самата муфа ако не е заключена напълно... От друга страна електромеханичното управление на муфата и диференциалите (ако има такава опция) позволява много бързо и гъвкаво преразпределяне на въртящият момент - нещо непостижимо с три отворени диференциала :)

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 17 Апр 2025 00:02
от zorbata
Пак се отплеснахте и почнахте да философствате!
Наблюденията са ми от RAV4 PHEV и при потегляне тръгва и с двата моста, също и при подаване на повече газ. Миналата седмица когато валя сняг се качих на Витоша, към Алеко пътя не беше чистен и на завоите при леко натискане на газта задницата тръгваше на страни. Което ме навежда на мисълта че задният мост(който е с ел. дв.) е само за да подпомага ускорението, вярно лампата примигваше, а и аз не смеех много да рискувам в "пързалянето".
Силно казано е 4х4, но ако софтуера за управление е добър може да се справи с оффроуда. Но за разлика от предишните ми коли "4х4"(ХС90 и СХ5) реагира доста по-бързо, но това е заради ел. двигателите. Като с волвото съм се качвал на Белмекен при доста екстремни условия и се справи отлично.

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 17 Апр 2025 10:12
от Hursa
slowtraveler написа: 16 Апр 2025 22:44 Ако на задният мост нямаш никакво сцепление, предният мост ще предаде 100% от въртящият момент на ДВГ (до границата на сцепление), въпреки, че е през муфа
Ами именно това пиша и аз. И няма нужда да е "заключена" муфата, достатъчно е да създава триене, по-голямо от подавания въртящ момент (или което е същото да е по-голямо съпротивителния момент на колелата в този момент, в случая - при потеглянето, реализиращо се от тези колела). Няма нужда (поне що се отнася за реализиране на предаването) да е заключена фрикционната муфа, както няма нужда да е заключен съединителя при механична скоростно кутия. Вие пишехте за разпределение на въртящия момент в някакви съотношения. smile.gif И сега го пишете. Да, може да превъртат и колелата на моста, който се включва през муфата при рязко потегляне, при достатъчно голям момент подаван от двигателя. Но защо го прави със закъснение - както се вижда, когато основния задвижващ мост е на "ролките". Значи муфата се задейства при превъртане на колелата на основния мост, я не е "вече задействана". Както и защо хибрида с ел мотор превърта колелата на основния мост преди да потегли - т. е. подава захранване към задния електромотор, когато вече системата установи превъртане и необходимост от включване на задния мост (в случая). А може да има режим - "перманентно 4х4" - така или иначе при потегляне хибрида потегля основно и най-вече, благодарение на тягата създавана от мг2, вместо това в такъв режим - може да се захранва мотора на задния мост. И тогава няма да "чака превъртане". И мисля, че за джипа, който сте имали - грешите за трансмисията му, предполагам от там е останало това за "заключване" на муфата. Кашкая има ли ги, а лс-а?

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 17 Апр 2025 10:48
от slowtraveler
Hursa, що годе правилни разсъждения с неправилни изводи :) Предполагам грешните изводи са на база опита на работа на АБС - там в повечето случаи не е про-активен, а следи актуалните условия... Въпреки, че има и доста общи неща - приеми, че трансмисиите на по-съвременните автомобили работят подобно на EBD (Brake distribution) - имаш някакъв зададен процент (при някои автомобили - се променя според настройка върху какви условия шофираш), който си е 'в покой'... Та дори и разпределението да е 50/50%, първо ще превъртят гумите с ниско сцепление, дори и тези с по-голямо сцепление да получават по-голям въртящ момент.. И да, след това муфата (или трансмисията, или компютъра на ел-двигателя) може да реши да преразпредели усилие така, че автомобилът да остане контролируем, а в същият момент най-ефективно да ускори или да тръгне :thumbsup: Предполагам това изяснява защо винаги колелата с по-голямо сцепление превъртат по-късно :)
Дали греша за трансмисията за джипа :)
Ами нищо не е изключено, но доста съм се ровил в чертежите на механиката и режимите, та въпросът съм го изчистил до такива детайли, че в голям чуждоезичен форум описанието ми на работата на тази трансмисия бе преместено на първа страница като 'инструкция за работа и избягване на излишни въпроси' :)

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 17 Апр 2025 21:24
от Hursa
Грешите. Да започнем от начало. smile.gif Имаме автомобил с постоянно задействан заден мост (само за пример, същото ще е и ако предния е постоянно задействания) и през муфа може да се задейства предния. "Качваме" на "ролките" (с много ниско триене, симулиращи загуба на сцепление) колелата на задния мост.
Аз го написах, после го разписвах. Вие също го написахте.
slowtraveler написа: 16 Апр 2025 22:44 Ако на задният мост нямаш никакво сцепление, предният мост ще предаде 100% от въртящият момент на ДВГ (до границата на сцепление)
► Виж съдържание
въпреки, че е през муфа (да, задните колела ще се въртят с оборотите на предните)...

А сега пак пишете за разпределение "50/50%" и "първо ще превъртят гумите с ниско сцепление", но нали и вие пишете, че "задните колела ще се въртят с оборотите на предните", а предните в случая са неподвижни преди да "тръгне" автомобила, т. е. и на задните оборотите трябва да са нулеви, докато не потегли. Та превъртането на задните показва, че муфата не е задействана и че се задейства след сигнал за "загуба на сцепление при колелата на постоянно задействания мост".
► Виж съдържание
Това го пиша, в това се опитвах да ви убедя и не само в това. Показва превъртане в муфата. И че триенето в нея е дотолкова ниско, че не позволява задвижване на автомобила дори на равно - в случая. Показва, че триенето в нея е толкова ниско, че на практика не предава въртящ момент от двигателя. Както, когато съединителя е разединил двигателя от трансмисията - при автомобил с ръчна скоростна кутия.
А за джипа - гранд чероки ли е. Покажете, ако имате - схеми и чертежи на трансмисията на този модел. Защото намирам за трансмисията му, наричана Quadra-Trac II с раздатъчната кутия NV245, както и Quadra-Drive II със същата раздатъчна кутия. Пишат и за още една, но за нея не намирам информация.

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 17 Апр 2025 21:40
от BOz
Аз пак да те попитам, Хурса.
Дай схема на "муфата" на ЛС500х.
Защото само бръщолевене.

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 17 Апр 2025 22:01
от Hursa
Добре. Разбрах. Компетентен сте по въпроса, но нищо няма да напишете - нека тъна в невежество. smile.gif

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 17 Апр 2025 22:03
от zorbata



Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 17 Апр 2025 22:43
от zorbata

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 17 Апр 2025 23:15
от slowtraveler
Hursa, оставам с впечатлението, че в главата ти е объркано и смесваш обороти и въртящ момент :) Пропускаш елементарни истини, че дори при прехвърляне на въртящ момент 50/50 е възможно единият мост да се върти с бясна скорост, а другият да е спрял :) Опитай се да си обясниш този 'феномен' и предполагам все пак ще разбереш 'как работят нещата' :thumbsup:

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 18 Апр 2025 20:05
от Hursa
► Виж съдържание

Задно задвижване при 4х4 хибридни модели на TOYOTA

Публикувано на: 18 Апр 2025 20:19
от slowtraveler
Hursa написа: 18 Апр 2025 20:05 В случая е фрикционна муфа - прехвърля целия подаден въртящ момент
Затова и се убеждавам, че малко ти е объркано в главата и смесваш обороти и въртящ момент :whistle:
Напълно заключената муфа само прехвърля еднакви обороти на валовете между мостовете, и като цяло - промяната на въртящият момент е вторичен ефект.. Всяко състояние ОСВЕН напълно заключена муфа, би довело първо до превъртане на моста, който няма сцепление...
Командването на муфата позволява когато е нужно (и при специфични условия) муфата да прехвърли от 0 до 100% от въртящият момент към контролираният мост...
Но за мен това започна да прилича на логорея, та затова спирам no.gif :thumbsup: