ivo_67 написа: ↑17 Сеп 2024 11:26
свободен кислород, който е в излишък при непълно изгаряне (СО)
Според това , което съм чел по въпроса с катализаторите, катализаторът работи най-ефективно в зоната на стехиометричната смес, затова се измерва Ламбда показателят с уреда ,който е някаква математическа зависимост и показва дали двигателят работи в ефективния за катализатора диапазон 0,97- 1,03
Ако двигателят работи с бедна смес Ламбда коефициентът ще покаже над 1,03 , тогава в изходящите газове преди катализатора ще има повече О2, който помага на катализатора да осъществи реакция с HC/ въглеводородите/ и CO и да ги превърне в по-безвредни CO2 и H20. При бедна смес обаче катализаторът се затруднява с NOx емисиите, които се увеличават, тоест азотните.
При богата смес пък се увеличават обратно - HC и CO, но O2 намалява и катализаторът намалява ефективността си при превръщането им във H20 и CO2, съответно тези емисии се повишават,а Nox емисиите намаляват.
Доколкото съм чел, катализаторът МОЖЕ и има за цел да съхранява излишния кислород, който се образува при работа с обеднени смеси и да го използва при работа с богато смеси и общо взето този цикъл на каталитични реакции обуславят ефективността на катализатора.