Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 17 Авг 2016 18:58
Не знам схемата, нито пък имам някакви специални познания в електрониката на автомобила, разсъжденията ми са „голи” и по скоро спам.
Вентилаторите сега включват ли се по време на работа? Иначе като за всяка система, проблема може да е във всеки елемент по веригата. Може да е в това „реле за охлаждане на двигателя след изключване”, но може и да е в релето което включва двигателя на вентилатора на понижена скорост, ако системата е такава, че включва вентилатора (при изключване на ДВГ) само на понижена скорост, може предполагам причината да е в датчиците на изхода от радиатора – те обикновено били ниско долу и могат евентуално да се пръскат от вода – могат да са повредени, корозирали или да сработват при завишена температура спрямо нормалното, може дори проблема да е в кабелните връзки към тези датчици или в релетата, които задействат тези датчици, може и датчика на изхода на топлоносителя от двигателя да „дава” занижена температура – „голи разсъждения” само. Ако въобще не работят вентилаторите, вече причините могат да са много повече (предполагам), питахте за предпазителите, може би въобще не сте забелязвали да работят в последно време?
Но понеже сте сменяли „водната” помпа и антифриза – може би преди (когато са работили вентилаторите) системата да не е работила коректно. Ако например лопатките на работното колело на помпата са били частично „изронени”, не са цели – поради това помпата дава по малък разход от разчетния. По малкия разход през двигателя води до по голям нагрев на топлоносителя на изхода от двигателя и като цяло до по слабо охлаждане на двигателя. За да компенсира това термостата отваря повече давайки по голям разход към радиатора – но това докато отвори напълно. При по натъшно увеличение на топлоотделянето на двигателя с увеличаване на натоварването му - системата включва вентилатора – компенсирайки по големия нагрев с по-интензивно охлаждане в радиатора – включва го, когато при нормална работа на помпата не би го включила. Това води до по ниска температура на входа на топлоносителя в двигателя, но температурата на изхода пак е по-висока от нормалното – като средно двигателя работи без прегряване (– но пък в зависимост от избраната схема на обтичане на двигателя от топлоносителя се увеличава температурната разлика между участъците, където влиза и излиза антифриза, което съвсем не е желателно). С всичко това исках да кажа – системата установява завишена температура на изхода на топлоносителя. Което показва завишена температура на конструкционните материали (в този участък от двигателя) и евентуално кипене, когато принудителната циркулация (и интензивното топлоотвеждане) спре с изключване на двигателя (и помпата). (След изключване на помпата контура продължава да „циркулира” под въздействието на естествената конвекция – но със силно понижена скорост – колкото е по горещ двигателя и колкото по силно се отнема топлина в радиатора – с помощта на вентилатора, например – толкова е по интензивна тази циркулация.) Затова системата подава сигнал за включване на вентилатора – дори, ако до тогава не е бил включен. Подобно може да се държи системата, ако антифриза е с влошени качества – понижена топлопроводност, топлоемкост, дори повишен вискозитет. (Понижен може да е разхода на антифриз през двигателя и ако ремъка е „охлабен” или ремъчните „шайби” позволяват приплъзването му.) Не голямо кипене на топлоносителя, около нагретите стени, когато протича през двигателя – без масата на топлоносителя в този участък да е стигнал (като средно) температурата на кипене– не е опасно и силно интензифицира естествената циркулация (и може да съществува и при нормална работа на системата).
Само разсъждения, може да е и пълна глупост написаното и да няма връзка с въпроса.
Та мисля, че ако не наблюдавате значително повишено ниво на антифриза в разширителния съд (когато изключвате автомобила след „като колата е загрявана стабилно”), свидетелстващо за образуване на „парни обеми” в охлаждащите канали на двигателя. Не се наблюдава интензивно „бълбукане” показващо интензивно образуване на пара някъде в двигателя. Ако не отваря предпазния клапан, който обикновено е (май?) в капачката на разширителния съд и да се вдига пара от под капака. – Може би системата се държи нормално, без включване на вентилаторите – само предполагам.
Вентилаторите сега включват ли се по време на работа? Иначе като за всяка система, проблема може да е във всеки елемент по веригата. Може да е в това „реле за охлаждане на двигателя след изключване”, но може и да е в релето което включва двигателя на вентилатора на понижена скорост, ако системата е такава, че включва вентилатора (при изключване на ДВГ) само на понижена скорост, може предполагам причината да е в датчиците на изхода от радиатора – те обикновено били ниско долу и могат евентуално да се пръскат от вода – могат да са повредени, корозирали или да сработват при завишена температура спрямо нормалното, може дори проблема да е в кабелните връзки към тези датчици или в релетата, които задействат тези датчици, може и датчика на изхода на топлоносителя от двигателя да „дава” занижена температура – „голи разсъждения” само. Ако въобще не работят вентилаторите, вече причините могат да са много повече (предполагам), питахте за предпазителите, може би въобще не сте забелязвали да работят в последно време?
Но понеже сте сменяли „водната” помпа и антифриза – може би преди (когато са работили вентилаторите) системата да не е работила коректно. Ако например лопатките на работното колело на помпата са били частично „изронени”, не са цели – поради това помпата дава по малък разход от разчетния. По малкия разход през двигателя води до по голям нагрев на топлоносителя на изхода от двигателя и като цяло до по слабо охлаждане на двигателя. За да компенсира това термостата отваря повече давайки по голям разход към радиатора – но това докато отвори напълно. При по натъшно увеличение на топлоотделянето на двигателя с увеличаване на натоварването му - системата включва вентилатора – компенсирайки по големия нагрев с по-интензивно охлаждане в радиатора – включва го, когато при нормална работа на помпата не би го включила. Това води до по ниска температура на входа на топлоносителя в двигателя, но температурата на изхода пак е по-висока от нормалното – като средно двигателя работи без прегряване (– но пък в зависимост от избраната схема на обтичане на двигателя от топлоносителя се увеличава температурната разлика между участъците, където влиза и излиза антифриза, което съвсем не е желателно). С всичко това исках да кажа – системата установява завишена температура на изхода на топлоносителя. Което показва завишена температура на конструкционните материали (в този участък от двигателя) и евентуално кипене, когато принудителната циркулация (и интензивното топлоотвеждане) спре с изключване на двигателя (и помпата). (След изключване на помпата контура продължава да „циркулира” под въздействието на естествената конвекция – но със силно понижена скорост – колкото е по горещ двигателя и колкото по силно се отнема топлина в радиатора – с помощта на вентилатора, например – толкова е по интензивна тази циркулация.) Затова системата подава сигнал за включване на вентилатора – дори, ако до тогава не е бил включен. Подобно може да се държи системата, ако антифриза е с влошени качества – понижена топлопроводност, топлоемкост, дори повишен вискозитет. (Понижен може да е разхода на антифриз през двигателя и ако ремъка е „охлабен” или ремъчните „шайби” позволяват приплъзването му.) Не голямо кипене на топлоносителя, около нагретите стени, когато протича през двигателя – без масата на топлоносителя в този участък да е стигнал (като средно) температурата на кипене– не е опасно и силно интензифицира естествената циркулация (и може да съществува и при нормална работа на системата).
Само разсъждения, може да е и пълна глупост написаното и да няма връзка с въпроса.
Та мисля, че ако не наблюдавате значително повишено ниво на антифриза в разширителния съд (когато изключвате автомобила след „като колата е загрявана стабилно”), свидетелстващо за образуване на „парни обеми” в охлаждащите канали на двигателя. Не се наблюдава интензивно „бълбукане” показващо интензивно образуване на пара някъде в двигателя. Ако не отваря предпазния клапан, който обикновено е (май?) в капачката на разширителния съд и да се вдига пара от под капака. – Може би системата се държи нормално, без включване на вентилаторите – само предполагам.