Съвети за намаляване на разхода

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Публикувай отговор
Аватар
zi_zi_top
Мнения: 4234
Регистриран на: 09 Май 2008 22:57
Местоположение: София
Автомобил: CorollaCcross MyT 2023
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Мнение от zi_zi_top » 05 Апр 2012 15:33

Темата по принцип е сбъркана. Според мен трябва да се стремим да увеличим прихода, а не да намаляваме разхода. cool.gif
Известната мъдрост учи да се избягва даването храна на троловете и да се устоява на изкушението да им се отговаря.
Войнстващата простащина е последната защитна линия на всяко неаргументирано становище, но тя не го прави по-аргументирано!

Аватар
Raya
Мнения: 1793
Регистриран на: 10 Апр 2009 12:17
Местоположение: Варна
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 2 пъти

Мнение от Raya » 05 Апр 2012 15:58

prius 3 написа: И накарайте приятелката/жената да поотслабне, защото вдига разхода...и не само... biggrin.gif
Защо само жените да поотслабват, а мъжете?
....--Celica 1.8_00г--Avensis 1.6_00г--Avensis 1.8_05г--....

Аватар
Not_active_user_1
Мнения: 1480
Регистриран на: 16 Юни 2011 18:59
Местоположение: Германия

Мнение от Not_active_user_1 » 05 Апр 2012 20:41

Добре де, хайде и мъжете да отслабват, за да има мир и любов! biggrin.gif
Двамата отиват на дебелариум, смъкват по 20 кила и разхода им пада с 1 л. Така по-добре ли звучи? laugh.gif

Аватар
Raya
Мнения: 1793
Регистриран на: 10 Апр 2009 12:17
Местоположение: Варна
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 2 пъти

Мнение от Raya » 05 Апр 2012 21:05

prius 3 написа: Така по-добре ли звучи? laugh.gif
Да, по-добре. Иначе ми мирише на дискриминация.
....--Celica 1.8_00г--Avensis 1.6_00г--Avensis 1.8_05г--....

Аватар
zi_zi_top
Мнения: 4234
Регистриран на: 09 Май 2008 22:57
Местоположение: София
Автомобил: CorollaCcross MyT 2023
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 33 пъти

Мнение от zi_zi_top » 05 Апр 2012 21:35

Отслабването води и до други по-съществени икономии - храна, дрехи, лекарства, хонорари на лекари и пластични хирурзи и т.н.
Известната мъдрост учи да се избягва даването храна на троловете и да се устоява на изкушението да им се отговаря.
Войнстващата простащина е последната защитна линия на всяко неаргументирано становище, но тя не го прави по-аргументирано!

Аватар
Raya
Мнения: 1793
Регистриран на: 10 Апр 2009 12:17
Местоположение: Варна
Благодарил/а: 1 път
Получена  благодарност: 2 пъти

Мнение от Raya » 05 Апр 2012 21:41

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
....--Celica 1.8_00г--Avensis 1.6_00г--Avensis 1.8_05г--....

Аватар
Kiki
Мнения: 8201
Регистриран на: 05 Фев 2008 21:24
Местоположение: София
Автомобил: РАВ 4 ХА 30
Благодарил/а: 4 пъти
Получена  благодарност: 14 пъти

Мнение от Kiki » 05 Апр 2012 21:59

Сега с летните обувки ще намалим разхода. biggrin.gif
За разлика от главата, коремът казва кога е празен!

gicho
Мнения: 330
Регистриран на: 27 Сеп 2010 08:15

Мнение от gicho » 05 Апр 2012 22:41

prius 3 написа:... За дизелите мах до 2500 об/мин.
Около 1800 об/мин са максимално ефективния режим на турбодизелите. Препоръката ми е - след потегляне максимална газ до 1800-1900, смяна на горна предавка, макс газ, смяна пак на 1800-1900 и така до 5-та или 6-та извън града, или до примерно 3-та или 4-та според това каква скорост изискват пътните условия (40км/ч, 130км/ч). Това естествено съобразено с условията в смисъл да не се налага използване на спирачка - ако в далечината се вижда задръстване, започнете спиране (по инерция или на двигателна спирачка) толкова рано, че да не ви се налага използване на спирачката.
Ефективността (кпд) на ДВГ е толкова по-висока, колкото по-близо е режима му до максимално натоварване, т.е. по-близо до пълна газ.
Идеята е да се държи двигателя в максимално високата предавка, която позволява режим с максимално кпд, без да се налага губене на енергия в спиране.
Пример - по пътя ми от работата към вкъщи има сериозно изкачване, около 1 километър. В началото му излизам от страничен път със стоп, т.е. от 1-ва. От там потеглям и на 1900 сменям на следваща докато стигна последната пета. Оттам държа на 1900 на 5-та (малко е над градското ограничение, ама няма как ...). На 150-200 преди билото изключвам от скорост и по инерция стигам с около 40-50км/ч до билото. Оттам следва спускане по инерция и т.н. През целият участък не съм ползвал спирачка, двигателят е бил на максимално висока предавка за обороти до 1800-1900.
Това, че съм натискал докрай газта не значи че губя нещо - всичката произведена мощност и енергия е отишла за движението ми (ускорение). Има го и момента че може би стигайки на 5-та трябва да поддържам малко по-ниска скорост за да намаля въздушното съпротивление.
Всичкото това го говоря за дизелчето - макар и теорията да е подобна и за бензиновите мотори (дори в по-голяма степен заради частично затворената дроселова клапа), нещо бордовия на авенсиса не се съгласява ...

За фаровете - има си изследвания, наистина повишават разхода - ама спомена ми е за 0.050..0.100л/100км. Аз също предпочитам да са включени целогодишно. Истинското решение е да си монтираме дневни светлини с ефективен източник - LED, HID. Към момента можете да имате 1000лумена с 10вт. Когато са насочени подходящо (като дълги) и 30% от това е предостатъчно.
Убаво еФтино нема!
Баси! И тия почнали да правят боклуци !!!(Специален поздрав за Тойота във връзка с "чудния" 1ZZ-FE)
Вече и на газ ...

Аватар
Japanese_fever
Мнения: 9475
Регистриран на: 02 Мар 2005 05:48
Местоположение: Touge, Japan
Автомобил: 2014 Toyota Zelas
Получена  благодарност: 1 път

Мнение от Japanese_fever » 05 Апр 2012 23:11

prius 3 написа:Защо да си бавен при тези обороти?
Съвсем нормално си е да сменяш предавка на около 3000 без да се влачиш. Виж, ако си състезателен тип и сменяш на прекъсвач е съвсем друга работа. wink.gif
На колегата Веско сигурно оборотомера му се вижда малък всеки път, като вземе да настъпва. biggrin.gif
Posledniq edin mesec prevklu4vam na ne pove4e ot 2500 oborota. Da, na svetofarite sum mnogo baven.
2014 Toyota Zelas, 2.5L VVT-i (2AR-FE), 6-speed

България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6164
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Мнение от slowtraveler » 05 Апр 2012 23:20

gicho написа:....
Ефективността (кпд) на ДВГ е толкова по-висока, колкото по-близо е режима му до максимално натоварване, т.е. по-близо до пълна газ. ...
Не си прав колега.
Съвременните двигатели променят характеристиките си като най-общо се избира между 'слабо натоварване - икономично шофиране' и 'неикономично, но даващо голяма динамика и мощност'...
Така, че натиснеш ли ги - дава мощността, но и става неикономичен (не само в абсолютна стойност, но и като относителен разход гр/к.с./ч)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Аватар
Not_active_user_1
Мнения: 1480
Регистриран на: 16 Юни 2011 18:59
Местоположение: Германия

Мнение от Not_active_user_1 » 06 Апр 2012 10:24

Зависи от дизела колега dicho. Също така зависи и дали тръгваш на равно или на баир. Двигател, скорстна кутия на градско, извънградско или магистрала. Нали не си мислиш, че на извънградско или магистрала ще караш до 1800 об/мин.? Точно поради тези причини съм казал максимум до 2500 об. wink.gif

Аватар
Not_active_user_1
Мнения: 1480
Регистриран на: 16 Юни 2011 18:59
Местоположение: Германия

Мнение от Not_active_user_1 » 06 Апр 2012 10:32

slowtraveler написа:
gicho написа:....
Ефективността (кпд) на ДВГ е толкова по-висока, колкото по-близо е режима му до максимално натоварване, т.е. по-близо до пълна газ. ...
Не си прав колега.
Съвременните двигатели променят характеристиките си като най-общо се избира между 'слабо натоварване - икономично шофиране' и 'неикономично, но даващо голяма динамика и мощност'...
Така, че натиснеш ли ги - дава мощността, но и става неикономичен (не само в абсолютна стойност, но и като относителен разход гр/к.с./ч)
Има си графики за тази работа и там най добре се вижда при какви обороти ДВГ-то е в най-оптимален режим. Това с натискането на газта са малко приказки ей така да се намираме на приказка. Обикновено най-високо КПД се получава при достигането на максималният въртящ момент. След това то пада. Получава се, че за повече изразходено гориво имаме по-малко извършена работа. Загубите се увеличават. wink.gif

nowyaris
Мнения: 4507
Регистриран на: 11 Фев 2009 16:17
Местоположение: ЛИНЦ/АТ
Получена  благодарност: 2 пъти

Мнение от nowyaris » 06 Апр 2012 13:28

Raya написа:
prius 3 написа: И накарайте приятелката/жената да поотслабне, защото вдига разхода...и не само... biggrin.gif
Защо само жените да поотслабват, а мъжете?
Щото мъжете трябва да тежим.Понякога друго не можем да правим.Аз така или иначе не мога да отслабна с тез бири и тоз свински врат напоследък,така че майната му на разхода.Един път се живее.

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6164
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Мнение от slowtraveler » 06 Апр 2012 13:51

prius, имах предвид, че компа на двигателя следи режима на двигателя, и му променя параметрите - дали да е с максимално КПД (максимално икономичен) при даденото натоварване, или да направи компромис с КПД-то, но да отдаде максимална мощност (което се получава при максимална газ)... Точно такъв пример бе даден в другата тема - двигател, който работи по цикъла на Аткинсън при малко натоварване, за да е максимално икономичен, и в същото време - става ламя ако го настъпиш, но пък позволява при нужда достигане на максимална мощност, недостижима за двигател, работещ по цикъла на Аткинсън...
Всичко е игра на газоразпределение и управление на двигателя.
Но КПД-то съвсем не е най-определящия фактор за икономичността...
Основното е шофьора и съобразяването му с конкретната обстановка.
Например - кой автомобил ще изгори повече за изминаване на дадено разстояние с еднаква средна скорост:
- даваш рязко газ и ускоряваш бързо до 55км/ч (с лошо КПД), след което изключваш от скорост и до следващия светофар двигателя 'тиктака' на празен ход с минимални загуби
- ускоряваш плааавно с добро КПД, но до другия светофар въртиш двигателя със значително по-високи обороти от на празен ход...
Ами в зависимост от конкретните условия и изпълнение - всеки от двата варианта може да е по-икономичен от другя... :thumbsup:
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

proscrip
Мнения: 373
Регистриран на: 26 Мар 2006 12:46
Местоположение: Варна

Мнение от proscrip » 06 Апр 2012 16:15

slowtraveler написа:prius, имах предвид, че компа на двигателя следи режима на двигателя, и му променя параметрите - дали да е с максимално КПД (максимално икономичен) при даденото натоварване, или да направи компромис с КПД-то, но да отдаде максимална мощност (което се получава при максимална газ)... Точно такъв пример бе даден в другата тема - двигател, който работи по цикъла на Аткинсън при малко натоварване, за да е максимално икономичен, и в същото време - става ламя ако го настъпиш, но пък позволява при нужда достигане на максимална мощност, недостижима за двигател, работещ по цикъла на Аткинсън...
Всичко е игра на газоразпределение и управление на двигателя.
Но КПД-то съвсем не е най-определящия фактор за икономичността...
Основното е шофьора и съобразяването му с конкретната обстановка.
Например - кой автомобил ще изгори повече за изминаване на дадено разстояние с еднаква средна скорост:
- даваш рязко газ и ускоряваш бързо до 55км/ч (с лошо КПД), след което изключваш от скорост и до следващия светофар двигателя 'тиктака' на празен ход с минимални загуби
- ускоряваш плааавно с добро КПД, но до другия светофар въртиш двигателя със значително по-високи обороти от на празен ход...
Ами в зависимост от конкретните условия и изпълнение - всеки от двата варианта може да е по-икономичен от другя... :thumbsup:
Според мен последния пример, който си дал не е особено удачен за града - защото основната причина, която би вдигнала разхода в дадената ситуация е кога ще пристигнеш до другия светофар, колко коли има да се изнесат преди теб и съответно, ако минаваш всеки ден по един маршрут - знаеш как са навързани светофарите в различните периоди на деня . Сутрин, обед и вечер - режимите са различни, както и събота и неделя - когато знаеш, коя кола тръгваш от единия светофар, с каква средна скорост се движиш, за да се хванеш в движение следващия и тнт.

Ако приемем, че така или иначе ще пристигнеш на червено, каквото и да правиш, то следващата основна променлива е наклона на настилката, едва тогава - следва въпроса за бързото или плавно ускорение.

Разбира се си напълно прав, че най-голямата променлива е този, който управлява колата.

По едни и същи маршрути във Варна с една и съща кола, за едно и също разстояние и време за изминаването му - аз докаравам 4.7/100 по компа на колата като се прибера вечер, ако я оставя на баща ми да отиде до офиса и да се прибере - разхода е над 6.6/100, а аз съм 20 кг по-тежък от него. За това винаги съм се чудел как така на хората колите им имат толкова голяма разлика градско и извън градско - като при мен разликата е в рамките на 0.5/100 - и с голямо търпение, извън града! Дори Тойотата - 2.5 Д4Д я докарвам градско 7-7.5, колкото е и извън града.

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Google [Bot] и 5 госта