Страница 3 от 4
Публикувано на: 08 Май 2006 10:27
от cj
Аз да се върна малко на въпроса за пружините. Ето резултат от същата анкета в aeu86.org:
http://www.aeu86.org/forum/viewtopic.php?t=2997
От това, което аз четох из нета като техническо инфо, забелязах че при измерване твърдостта на пружина не се гледа за нейната височина. Определящите параметри са дебелина на намотка, общ диаметър на пружини, брой активни намотки и един коефициент, който включва в уравнението субективния фактор "свойства на материала". Ето една от статиите, които разглеждах:
http://www.engineersedge.com/spring_comp_calc_k.htm
При рязането на пружини, обаче, въпросният коефициент е константна величина (материалът не променя свойствата си).
За да се изчервя още малко, ще си призная, че не съм сигурен за алгоритъмът (уравнението) за изчисляване на твърдостта, но от това, което забелязах при ползването на он-лайн калкулатори е, че при намаляване стойността на параметъра "брой активни намотки" (т.е. режем ги) твърдостта на пружината се покачва като краен резултат.
За илюстрация, по-долу ъплоаднах един калкулатор на Excell (не е правен от мен и не съм запознат с алгоритъма му на изчисляване).
Публикувано на: 08 Май 2006 11:26
от cj
Относно моя конкретен случай, пружините са скъсени до 19.5 см. Както знаете - след скъсяването задницата е доста твърда. В такъв случай предполагам, че горните уравнения са верни като принцип. За този ефект, обаче, не е ясно как се разпределя "вината" между амортисьорите и пружините (сложих ги наведнъж). Следват допълните тестове - ще ви информирам ако има напредък.
Още няколко мисли... сега задницата е с около 1-2 см по-ниска от предницата. Колата пак е леко смешна. Няма да се впускам в подробности, но смятам, че е станала грешка при рязането с около 2 см. В момента търся да си поръчам ТРД пружини, както бях писал по-горе.
Публикувано на: 08 Май 2006 11:26
от cj
ALTEZZA написа:ima samo edno istinsko reshenie, no shte triabva da spestish i malko pari, vzemi si edni coilovers TEIN det da imat regulirovka na tvardosta na amortesiora, pak ako si vzemesh i elektronnata djaja det regulira tvardosta na amortesiorite s natiskane na kopche, greshka niama da imash. taka kolata shte mojesh mnogo lesno da ia promeniash ot okachvane za drifting, na takova za iz grada.
По повод окачването - първо да уточня, моите амортисьори СА регулируеми. Нямат "копче"

, но се настройват с тънко шестограмче през върха на стержина. В тази връзка исках да споделя още малко "experience": още в петък омекотих задните амортисьори. Колата стана търпима

Доста се покефих и на дрифт и на грип (и в двата случая на хубав асфалт). Въздържам се, обаче, да я карам, тъй като в следсвие на "2 см-овата предполагаема грешка" задните гуми са под калниците и на по-малко от 1 см от тях по ширина - то при яки завои гумата се тарка в ламарината.
Публикувано на: 08 Май 2006 13:23
от cj
Ето обещаните снимки:
stock strut vs coil-over strut:
stock front spring vs short stroke front spring + 40mm RCA
регулируема задна щанга
изработка на стоманен адаптер за ползване на фабричните шапки с късите пружини:
монтиран преден койл-овър кит
набор от задни пружини:
най-дясната е свалената от колата преди модификациите (не казвам "фабричната", защото от скоро имам известни съмнения, че някой е пипал там преди мен)
зелените са Weitec, но не пасват с малко на диаметър
черните са тези, на които се спрях и в последствие рязах
задни амортисьори: stock (Билстайн) vs short stroke (Токико)
А това е максимално разпънат амортисьор Токико при 21 см-ова пружина. Това е въпросният ход от 1.5 см на амортисьора, за който писах по-горе и който наложи послеващо рязане. Тук, обаче, и смятам че е грешката, за която споменах - най-вероятно на този етап пружината не е била 21 см, а по-скоро около 23.
колата преди промените:
колата след първите промени:
отпред: койл-овър + токико + къси пружини
отзад: стандартни амортисьори + твърди пружини (черните от снимките по-горе) без рязане
колата след втори промени:
отпред: койл-овър + токико + къси пружини
отзад: токико амортисьори + рязани пружини до 19.5 см

Публикувано на: 08 Май 2006 20:12
от agent dust
много е клекнала наистина biggrin.gif, коиловърите са много красиви
задната щанга, която хваща купето и задния мост - така я купи или някой ти я преработи в раздвижна - и това е болен въпрос
Публикувано на: 08 Май 2006 20:38
от ALTEZZA
cj написа:
По повод окачването - първо да уточня, моите амортисьори СА регулируеми. Нямат "копче"

, но се настройват с тънко шестограмче през върха на стержина.
te i TEIN se regulirat po sashtia nachin, mashinkata s kopcheto e prosto dopalnitelna opcia za ulesnenie na shofiora.
inache prednicata si ia napravil taka kakto triabva da e, obache zadnicata baia ste ia reznali, izlgejda kato che e s vazdushno okachvane v pokoi chakashto da bade naduto. TRD zadni prujini predpolagam shte pasnat dobre na Tokiko-to, obache TRD prujinite sas sigurnost shte sa dosta po meki ot prednite prujini na coilover-ite i pak shte imash nesaotvestvie mejdu predno-zadno okachvane. za primer shte ti dam coiloverite koito imah predi na moita kola. prednite prujini biaha 560lbs(10kg), zadnite 450lbs(8kg). ti otpred v momenta si s 400lbs, ta za zadni prujiti predpolagam che ti triabva neshto v poriadaka na 300lbs, TRD prujinite ne viarvam da sa nad 200lbs.
btw, kato regulirash tvardosta na amortesiorite, ne triabva da gi pravish prekaleno meki zashtoto shte gi razvalish. za TEIN naprimer kazvat da ne se vartiat poveche ot 16 shtrakania kat pochnesh ot nai-stegnatoto polojenie.
Публикувано на: 09 Май 2006 05:46
от Japanese_fever
Za6to nqkoj spomena, 4e za drift avtomobilite e hubavo zadnicata da e po-niska ot prednicata?!?

Tova sum go zabelqzal i na Corollata na punkara?
Visokata zadnica ne se li zanasq po-lesno? Ili puk ot druga strana e po-meka ot po-niskata?
Za6toto kato forma na kolata e malko grozno zadnicata da e po-niska ot prednicata, a puk i az do sega ne sum go vijdal na sporten avtomobil?
Публикувано на: 09 Май 2006 08:47
от ALTEZZA
poprincip mnogo ot prujinite det se prodavat svaliat zadnicata poveche ot prednicata. problema pri cj spored men e che e svalena prekaleno mnogo, no tova moje i da e iluzia idvashta ot formata na kalnika vse pak.
Публикувано на: 09 Май 2006 08:48
от cj
maggkrabar написа:задната щанга, която хваща купето и задния мост - така я купи или някой ти я преработи в раздвижна - и това е болен въпрос
Възелът, който позволява настройка, ми беше предоставен от колега от форума. Самата щанга е преправяна на място - мерене, рязане, заваряне, грундиране, боядисване.
В тази връзка искам да споделя още нещо интересно. По обща логика при снижаване на автомобила следва тази щанга да се скъси. Това, обаче, е в случай, че щангата не подмине нивото на моста (както се получи при мен). Сега не ми достига около 1 см на дължина. Не бързам да я удължавам, защото с ТРД пружините височината ще се вдигне и може моята щанга да ми е достатъчна.
ЗАБЕЛЕЖКА: при определяне максималната дължина на регулируемата щанга за отправна точка ползвах дължината на фабричната щанга - не предполагах, че ще се наложи удължаване.
Публикувано на: 09 Май 2006 08:59
от cj
ALTEZZA написа:
otpred v momenta si s 400lbs, ta za zadni prujiti predpolagam che ti triabva neshto v poriadaka na 300lbs, TRD prujinite ne viarvam da sa nad 200lbs.
Напротив, имат и то доста над 200 паунда/инч. Насочил съм се именно към задни около 325 паунда/инч.
ALTEZZA написа:
btw, kato regulirash tvardosta na amortesiorite, ne triabva da gi pravish prekaleno meki zashtoto shte gi razvalish. za TEIN naprimer kazvat da ne se vartiat poveche ot 16 shtrakania kat pochnesh ot nai-stegnatoto polojenie.
Това не го знаех, ще проуча допуските на Токико, защото наръчника за настройка е на японски.
Публикувано на: 09 Май 2006 09:01
от cj
Japanese_fever написа:Za6to nqkoj spomena, 4e za drift avtomobilite e hubavo zadnicata da e po-niska ot prednicata?!?

Tova sum go zabelqzal i na Corollata na punkara?
Visokata zadnica ne se li zanasq po-lesno? Ili puk ot druga strana e po-meka ot po-niskata?
Za6toto kato forma na kolata e malko grozno zadnicata da e po-niska ot prednicata, a puk i az do sega ne sum go vijdal na sporten avtomobil?
ALTEZZA написа:poprincip mnogo ot prujinite det se prodavat svaliat zadnicata poveche ot prednicata. problema pri cj spored men e che e svalena prekaleno mnogo, no tova moje i da e iluzia idvashta ot formata na kalnika vse pak.
Да уточня нещо за последен път: При мен по-ниската задница не е умишлено, а издънка. Вземам мерки за отстраняването й.

Публикувано на: 09 Май 2006 09:42
от El Camino
cj написа:maggkrabar написа:задната щанга, която хваща купето и задния мост - така я купи или някой ти я преработи в раздвижна - и това е болен въпрос
Възелът, който позволява настройка, ми беше предоставен от колега от форума. Самата щанга е преправяна на място - мерене, рязане, заваряне, грундиране, боядисване.
В тази връзка искам да споделя още нещо интересно. По обща логика при снижаване на автомобила следва тази щанга да се скъси. Това, обаче, е в случай, че щангата не подмине нивото на моста (както се получи при мен). Сега не ми достига около 1 см на дължина. Не бързам да я удължавам, защото с ТРД пружините височината ще се вдигне и може моята щанга да ми е достатъчна.
ЗАБЕЛЕЖКА: при определяне максималната дължина на регулируемата щанга за отправна точка ползвах дължината на фабричната щанга - не предполагах, че ще се наложи удължаване.
CJ, това е много интересен въпрос, който исках да обсъдим. Принципно проблема ми е, че не знам задната щанга точно как трябва да стои. Моята е толкова паднала, че е успоредна на моста.
Напук на общото схващане, че panharda служи за стягане на задницата, аз си представям функцията и, че е за стабилизиране или по - точно фиксиране на задния мост напречно. Пример: какво би станало ако я няма? Ами задния мост ще се държи на 4ри пръчки, които го фиксират надлъжно, но наляво и на дясно ще се клати осезаемо. За да покрепя твърдението си с факти ще кажа, че имаше един период, в който гредата, която държи panharda от към купето беше скъсана и цялата задница си плуваше свободно.
Сега пак на моя проблем - при скок най - често (не метър над земята, ами и загуба на сцепление от неравност при висока скорост), при призимяването я усещам, как се приземява на криво. Ако блокирам задните гуми, при превключване на ниска предавка - същото се случва.
Обяснявам си го с това, че са ми меки пружините и тази щанга вече не центрира моста, а го държи малко по в страни. Решението би било регулираща щанга. Само дето не знам дали има някакво правило за натягането на щангата - т.е. как трябва да стои.
Ти каза, че трябва да стои над моста? При вдигната кола ли я настройваш?
Публикувано на: 09 Май 2006 09:43
от ALTEZZA
cj написа:ALTEZZA написа:
otpred v momenta si s 400lbs, ta za zadni prujiti predpolagam che ti triabva neshto v poriadaka na 300lbs, TRD prujinite ne viarvam da sa nad 200lbs.
Напротив, имат и то доста над 200 паунда/инч. Насочил съм се именно към задни около 325 паунда/инч.
ami stokata det se predlaga v katalozite na TRD za USA e sravnitelno dosta konservativno nasochena, i tam me samniavat da imat nesto nad 200lbs. no inache sigurno si prav, v Japan kataloga ima neveroiatno mnogo chasti, i tam moje i da ima dosta po tvardi. btw, niakade prochetoh che za driftvane ne se preporachvat progresivni prujini, ami samo linearni(ako izobsto ima takava duma na BG)
Публикувано на: 09 Май 2006 18:08
от agent dust
El Camino написа:
Обяснявам си го с това, че са ми меки пружините и тази щанга вече не центрира моста, а го държи малко по в страни. Решението би било регулираща щанга. Само дето не знам дали има някакво правило за натягането на щангата - т.е. как трябва да стои.
върши точно това, което описваш. мисля че трябва да стои така, че задния мост да е симетрично разположен спрямо централната надлъжна ос на купето, а как точно ще му е положението зависи от това колко са ти къси задните пружини. стандартната му дължина е изчислена за стандартната височина и пружини на тойотата и като сложиш по-къси задни пружини задния мост отива на една страна - затова панхарда трябва да е раздвижен - както е направен на cj. ghost rider има същия проблем като теб - той е с къси задни пружини и моста му бяга малко на една страна - също иска да модифицира тази щанга. проблема при cj е решен много елегантно, с Миро обсъждахме точно същия вариант
Публикувано на: 09 Май 2006 18:55
от cj
El Camino написа:не знам задната щанга точно как трябва да стои.
За да си сигурен, че задната ти щанга "си върши работата", а не пречи - отиваш да си стендоваш ходовата част. Ако щангате е регулируема - там би трябвало да ти я фиксират без проблеми. Аз все още не съм ходил, защото проблемът с дължината е видим с просто око, а и колата не е с подходящите пружини.
В тази връзка един ориентир (не точен анализ) за правилно позиционирана щанга е разстоянието от върха на задната гума до калника по хоризонтала. Ако калникът не застъпва гумата (май само при мен е така

) - спускаш мислена линия и мериш до нея. Но пак подчертавам - това е само ориентир, защото има и други фактори, които могат до доведат до неравенство между ляво и дясно.
El Camino написа:Ти каза, че трябва да стои над моста?
Не е задължително - просто при мен беше така преди промените.