Ako срежа пружина ще получа по-твърда или по-мека пружина?
Аз да се върна малко на въпроса за пружините. Ето резултат от същата анкета в aeu86.org:
http://www.aeu86.org/forum/viewtopic.php?t=2997
От това, което аз четох из нета като техническо инфо, забелязах че при измерване твърдостта на пружина не се гледа за нейната височина. Определящите параметри са дебелина на намотка, общ диаметър на пружини, брой активни намотки и един коефициент, който включва в уравнението субективния фактор "свойства на материала". Ето една от статиите, които разглеждах:
http://www.engineersedge.com/spring_comp_calc_k.htm
При рязането на пружини, обаче, въпросният коефициент е константна величина (материалът не променя свойствата си).
За да се изчервя още малко, ще си призная, че не съм сигурен за алгоритъмът (уравнението) за изчисляване на твърдостта, но от това, което забелязах при ползването на он-лайн калкулатори е, че при намаляване стойността на параметъра "брой активни намотки" (т.е. режем ги) твърдостта на пружината се покачва като краен резултат.
За илюстрация, по-долу ъплоаднах един калкулатор на Excell (не е правен от мен и не съм запознат с алгоритъма му на изчисляване).
http://www.aeu86.org/forum/viewtopic.php?t=2997
От това, което аз четох из нета като техническо инфо, забелязах че при измерване твърдостта на пружина не се гледа за нейната височина. Определящите параметри са дебелина на намотка, общ диаметър на пружини, брой активни намотки и един коефициент, който включва в уравнението субективния фактор "свойства на материала". Ето една от статиите, които разглеждах:
http://www.engineersedge.com/spring_comp_calc_k.htm
При рязането на пружини, обаче, въпросният коефициент е константна величина (материалът не променя свойствата си).
За да се изчервя още малко, ще си призная, че не съм сигурен за алгоритъмът (уравнението) за изчисляване на твърдостта, но от това, което забелязах при ползването на он-лайн калкулатори е, че при намаляване стойността на параметъра "брой активни намотки" (т.е. режем ги) твърдостта на пружината се покачва като краен резултат.
За илюстрация, по-долу ъплоаднах един калкулатор на Excell (не е правен от мен и не съм запознат с алгоритъма му на изчисляване).
1984 Тойота Корола 4AGE 20v
2007 Субару Импреза STi

2007 Субару Импреза STi
Относно моя конкретен случай, пружините са скъсени до 19.5 см. Както знаете - след скъсяването задницата е доста твърда. В такъв случай предполагам, че горните уравнения са верни като принцип. За този ефект, обаче, не е ясно как се разпределя "вината" между амортисьорите и пружините (сложих ги наведнъж). Следват допълните тестове - ще ви информирам ако има напредък.
Още няколко мисли... сега задницата е с около 1-2 см по-ниска от предницата. Колата пак е леко смешна. Няма да се впускам в подробности, но смятам, че е станала грешка при рязането с около 2 см. В момента търся да си поръчам ТРД пружини, както бях писал по-горе.
Още няколко мисли... сега задницата е с около 1-2 см по-ниска от предницата. Колата пак е леко смешна. Няма да се впускам в подробности, но смятам, че е станала грешка при рязането с около 2 см. В момента търся да си поръчам ТРД пружини, както бях писал по-горе.
1984 Тойота Корола 4AGE 20v
2007 Субару Импреза STi

2007 Субару Импреза STi
По повод окачването - първо да уточня, моите амортисьори СА регулируеми. Нямат "копче"ALTEZZA написа:ima samo edno istinsko reshenie, no shte triabva da spestish i malko pari, vzemi si edni coilovers TEIN det da imat regulirovka na tvardosta na amortesiora, pak ako si vzemesh i elektronnata djaja det regulira tvardosta na amortesiorite s natiskane na kopche, greshka niama da imash. taka kolata shte mojesh mnogo lesno da ia promeniash ot okachvane za drifting, na takova za iz grada.


1984 Тойота Корола 4AGE 20v
2007 Субару Импреза STi

2007 Субару Импреза STi
Ето обещаните снимки:


stock strut vs coil-over strut:

stock front spring vs short stroke front spring + 40mm RCA

регулируема задна щанга


изработка на стоманен адаптер за ползване на фабричните шапки с късите пружини:


монтиран преден койл-овър кит

набор от задни пружини:
най-дясната е свалената от колата преди модификациите (не казвам "фабричната", защото от скоро имам известни съмнения, че някой е пипал там преди мен)
зелените са Weitec, но не пасват с малко на диаметър
черните са тези, на които се спрях и в последствие рязах

задни амортисьори: stock (Билстайн) vs short stroke (Токико)

А това е максимално разпънат амортисьор Токико при 21 см-ова пружина. Това е въпросният ход от 1.5 см на амортисьора, за който писах по-горе и който наложи послеващо рязане. Тук, обаче, и смятам че е грешката, за която споменах - най-вероятно на този етап пружината не е била 21 см, а по-скоро около 23.

колата преди промените:

колата след първите промени:
отпред: койл-овър + токико + къси пружини
отзад: стандартни амортисьори + твърди пружини (черните от снимките по-горе) без рязане

колата след втори промени:
отпред: койл-овър + токико + къси пружини
отзад: токико амортисьори + рязани пружини до 19.5 см

stock strut vs coil-over strut:
stock front spring vs short stroke front spring + 40mm RCA
регулируема задна щанга
изработка на стоманен адаптер за ползване на фабричните шапки с късите пружини:
монтиран преден койл-овър кит
набор от задни пружини:
най-дясната е свалената от колата преди модификациите (не казвам "фабричната", защото от скоро имам известни съмнения, че някой е пипал там преди мен)
зелените са Weitec, но не пасват с малко на диаметър
черните са тези, на които се спрях и в последствие рязах
задни амортисьори: stock (Билстайн) vs short stroke (Токико)
А това е максимално разпънат амортисьор Токико при 21 см-ова пружина. Това е въпросният ход от 1.5 см на амортисьора, за който писах по-горе и който наложи послеващо рязане. Тук, обаче, и смятам че е грешката, за която споменах - най-вероятно на този етап пружината не е била 21 см, а по-скоро около 23.
колата преди промените:
колата след първите промени:
отпред: койл-овър + токико + къси пружини
отзад: стандартни амортисьори + твърди пружини (черните от снимките по-горе) без рязане
колата след втори промени:
отпред: койл-овър + токико + къси пружини
отзад: токико амортисьори + рязани пружини до 19.5 см
1984 Тойота Корола 4AGE 20v
2007 Субару Импреза STi

2007 Субару Импреза STi
-
- Мнения: 2235
- Регистриран на: 15 Авг 2005 23:26
- Местоположение: София
te i TEIN se regulirat po sashtia nachin, mashinkata s kopcheto e prosto dopalnitelna opcia za ulesnenie na shofiora.cj написа:
По повод окачването - първо да уточня, моите амортисьори СА регулируеми. Нямат "копче", но се настройват с тънко шестограмче през върха на стержина.
inache prednicata si ia napravil taka kakto triabva da e, obache zadnicata baia ste ia reznali, izlgejda kato che e s vazdushno okachvane v pokoi chakashto da bade naduto. TRD zadni prujini predpolagam shte pasnat dobre na Tokiko-to, obache TRD prujinite sas sigurnost shte sa dosta po meki ot prednite prujini na coilover-ite i pak shte imash nesaotvestvie mejdu predno-zadno okachvane. za primer shte ti dam coiloverite koito imah predi na moita kola. prednite prujini biaha 560lbs(10kg), zadnite 450lbs(8kg). ti otpred v momenta si s 400lbs, ta za zadni prujiti predpolagam che ti triabva neshto v poriadaka na 300lbs, TRD prujinite ne viarvam da sa nad 200lbs.
btw, kato regulirash tvardosta na amortesiorite, ne triabva da gi pravish prekaleno meki zashtoto shte gi razvalish. za TEIN naprimer kazvat da ne se vartiat poveche ot 16 shtrakania kat pochnesh ot nai-stegnatoto polojenie.
->
- Japanese_fever
- Мнения: 9475
- Регистриран на: 02 Мар 2005 05:48
- Местоположение: Touge, Japan
- Автомобил: 2014 Toyota Zelas
- Получена благодарност: 1 път
Za6to nqkoj spomena, 4e za drift avtomobilite e hubavo zadnicata da e po-niska ot prednicata?!?
Tova sum go zabelqzal i na Corollata na punkara?
Visokata zadnica ne se li zanasq po-lesno? Ili puk ot druga strana e po-meka ot po-niskata?
Za6toto kato forma na kolata e malko grozno zadnicata da e po-niska ot prednicata, a puk i az do sega ne sum go vijdal na sporten avtomobil?


Visokata zadnica ne se li zanasq po-lesno? Ili puk ot druga strana e po-meka ot po-niskata?
Za6toto kato forma na kolata e malko grozno zadnicata da e po-niska ot prednicata, a puk i az do sega ne sum go vijdal na sporten avtomobil?
2014 Toyota Zelas, 2.5L VVT-i (2AR-FE), 6-speed
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!
България ще се оправи тогава, когато всички, които са свалили катализаторите си - ги сложат обратно!
Възелът, който позволява настройка, ми беше предоставен от колега от форума. Самата щанга е преправяна на място - мерене, рязане, заваряне, грундиране, боядисване.maggkrabar написа:задната щанга, която хваща купето и задния мост - така я купи или някой ти я преработи в раздвижна - и това е болен въпрос
В тази връзка искам да споделя още нещо интересно. По обща логика при снижаване на автомобила следва тази щанга да се скъси. Това, обаче, е в случай, че щангата не подмине нивото на моста (както се получи при мен). Сега не ми достига около 1 см на дължина. Не бързам да я удължавам, защото с ТРД пружините височината ще се вдигне и може моята щанга да ми е достатъчна.
ЗАБЕЛЕЖКА: при определяне максималната дължина на регулируемата щанга за отправна точка ползвах дължината на фабричната щанга - не предполагах, че ще се наложи удължаване.
1984 Тойота Корола 4AGE 20v
2007 Субару Импреза STi

2007 Субару Импреза STi
Напротив, имат и то доста над 200 паунда/инч. Насочил съм се именно към задни около 325 паунда/инч.ALTEZZA написа: otpred v momenta si s 400lbs, ta za zadni prujiti predpolagam che ti triabva neshto v poriadaka na 300lbs, TRD prujinite ne viarvam da sa nad 200lbs.
Това не го знаех, ще проуча допуските на Токико, защото наръчника за настройка е на японски.ALTEZZA написа: btw, kato regulirash tvardosta na amortesiorite, ne triabva da gi pravish prekaleno meki zashtoto shte gi razvalish. za TEIN naprimer kazvat da ne se vartiat poveche ot 16 shtrakania kat pochnesh ot nai-stegnatoto polojenie.
1984 Тойота Корола 4AGE 20v
2007 Субару Импреза STi

2007 Субару Импреза STi
Japanese_fever написа:Za6to nqkoj spomena, 4e za drift avtomobilite e hubavo zadnicata da e po-niska ot prednicata?!?Tova sum go zabelqzal i na Corollata na punkara?
![]()
Visokata zadnica ne se li zanasq po-lesno? Ili puk ot druga strana e po-meka ot po-niskata?
Za6toto kato forma na kolata e malko grozno zadnicata da e po-niska ot prednicata, a puk i az do sega ne sum go vijdal na sporten avtomobil?
Да уточня нещо за последен път: При мен по-ниската задница не е умишлено, а издънка. Вземам мерки за отстраняването й.ALTEZZA написа:poprincip mnogo ot prujinite det se prodavat svaliat zadnicata poveche ot prednicata. problema pri cj spored men e che e svalena prekaleno mnogo, no tova moje i da e iluzia idvashta ot formata na kalnika vse pak.

1984 Тойота Корола 4AGE 20v
2007 Субару Импреза STi

2007 Субару Импреза STi
CJ, това е много интересен въпрос, който исках да обсъдим. Принципно проблема ми е, че не знам задната щанга точно как трябва да стои. Моята е толкова паднала, че е успоредна на моста.cj написа:Възелът, който позволява настройка, ми беше предоставен от колега от форума. Самата щанга е преправяна на място - мерене, рязане, заваряне, грундиране, боядисване.maggkrabar написа:задната щанга, която хваща купето и задния мост - така я купи или някой ти я преработи в раздвижна - и това е болен въпрос
В тази връзка искам да споделя още нещо интересно. По обща логика при снижаване на автомобила следва тази щанга да се скъси. Това, обаче, е в случай, че щангата не подмине нивото на моста (както се получи при мен). Сега не ми достига около 1 см на дължина. Не бързам да я удължавам, защото с ТРД пружините височината ще се вдигне и може моята щанга да ми е достатъчна.
ЗАБЕЛЕЖКА: при определяне максималната дължина на регулируемата щанга за отправна точка ползвах дължината на фабричната щанга - не предполагах, че ще се наложи удължаване.
Напук на общото схващане, че panharda служи за стягане на задницата, аз си представям функцията и, че е за стабилизиране или по - точно фиксиране на задния мост напречно. Пример: какво би станало ако я няма? Ами задния мост ще се държи на 4ри пръчки, които го фиксират надлъжно, но наляво и на дясно ще се клати осезаемо. За да покрепя твърдението си с факти ще кажа, че имаше един период, в който гредата, която държи panharda от към купето беше скъсана и цялата задница си плуваше свободно.
Сега пак на моя проблем - при скок най - често (не метър над земята, ами и загуба на сцепление от неравност при висока скорост), при призимяването я усещам, как се приземява на криво. Ако блокирам задните гуми, при превключване на ниска предавка - същото се случва.
Обяснявам си го с това, че са ми меки пружините и тази щанга вече не центрира моста, а го държи малко по в страни. Решението би било регулираща щанга. Само дето не знам дали има някакво правило за натягането на щангата - т.е. как трябва да стои.
Ти каза, че трябва да стои над моста? При вдигната кола ли я настройваш?
ami stokata det se predlaga v katalozite na TRD za USA e sravnitelno dosta konservativno nasochena, i tam me samniavat da imat nesto nad 200lbs. no inache sigurno si prav, v Japan kataloga ima neveroiatno mnogo chasti, i tam moje i da ima dosta po tvardi. btw, niakade prochetoh che za driftvane ne se preporachvat progresivni prujini, ami samo linearni(ako izobsto ima takava duma na BG)cj написа:Напротив, имат и то доста над 200 паунда/инч. Насочил съм се именно към задни около 325 паунда/инч.ALTEZZA написа: otpred v momenta si s 400lbs, ta za zadni prujiti predpolagam che ti triabva neshto v poriadaka na 300lbs, TRD prujinite ne viarvam da sa nad 200lbs.
->
-
- Мнения: 2235
- Регистриран на: 15 Авг 2005 23:26
- Местоположение: София
върши точно това, което описваш. мисля че трябва да стои така, че задния мост да е симетрично разположен спрямо централната надлъжна ос на купето, а как точно ще му е положението зависи от това колко са ти къси задните пружини. стандартната му дължина е изчислена за стандартната височина и пружини на тойотата и като сложиш по-къси задни пружини задния мост отива на една страна - затова панхарда трябва да е раздвижен - както е направен на cj. ghost rider има същия проблем като теб - той е с къси задни пружини и моста му бяга малко на една страна - също иска да модифицира тази щанга. проблема при cj е решен много елегантно, с Миро обсъждахме точно същия вариантEl Camino написа: Обяснявам си го с това, че са ми меки пружините и тази щанга вече не центрира моста, а го държи малко по в страни. Решението би било регулираща щанга. Само дето не знам дали има някакво правило за натягането на щангата - т.е. как трябва да стои.
status: за БАН
За да си сигурен, че задната ти щанга "си върши работата", а не пречи - отиваш да си стендоваш ходовата част. Ако щангате е регулируема - там би трябвало да ти я фиксират без проблеми. Аз все още не съм ходил, защото проблемът с дължината е видим с просто око, а и колата не е с подходящите пружини.El Camino написа:не знам задната щанга точно как трябва да стои.
В тази връзка един ориентир (не точен анализ) за правилно позиционирана щанга е разстоянието от върха на задната гума до калника по хоризонтала. Ако калникът не застъпва гумата (май само при мен е така

Не е задължително - просто при мен беше така преди промените.El Camino написа:Ти каза, че трябва да стои над моста?
1984 Тойота Корола 4AGE 20v
2007 Субару Импреза STi

2007 Субару Импреза STi
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: Bing [Bot] и 7 госта