В цитираната тема има чисто теоретични сметки, обаче "без кръчмар". Развива се теория колко според теб/него/мен би струвала колата, колко според нас сме дали, колко според нас е обезценяване и теоретична дискусия без практически пример.
Ето реалната ситуация, с която се сблъсквам в момента и от 1 месец се опитвам да намеря нов лизингополучател на сегашния си автомобил:
- При 26,000лв автомобила (обща цена по ценова листа)
- 2600лв платени за първоначална вноска
- 1700лв каско общо платени до момента
- 400лв платена такса за одобрение на лизинга
- 310лв платени за регистрация в КАТ
- 50лв данък
- 18 платени вноски по 420лв = 7500лв
- 1 техническо обслужване - 270лв
- 4 зимни гуми - 400лв
Общо платени пари до тук за 18 месеца = 2600 + 1700 + 400 + 310 + 50 + 7500 + 270 + 400 =
13,230лв
Остават ми 17,500лв лизинг (3.5 години още).
Реалната пазарна стойност на автомобила в момента е около 20,500 - 21,000лв.
Всеки автомобил, всяка марка, без изключение се обезценява около 20% - 25% за първата година, година и половина. Дали Тойота, дали Лексус, дали Мерцедес, няма значение. Обезценката е толкова, реалната, пазарната, както и да я наречем, това е простата истина.
За да покрия оставащия лизинг от 17,500лв и при продажба на колата от моя страна с прехвърляне на лизинга към друг купувач, в добрия случай ще взема около 3500лв, като с някой друг коментар по цената и разни други фактори, сумата ще спадне средно до 2500лв и то не за друго, а защото си вървят вноските, върви си каското, разходите не спират.
Реалната сметка е, че съм дал 13,200лв, а ще взема 2500лв. Нека извадим гумите ("не се броят"), да извадим каското и годишното обслужване. Остават 11,000лвм които съм дал с около 2500лв възвращаемост. АКО, теоретично си доизплатя лизинга от 17,500лв, ще мога да я продам за около 10,000лв на 5-тата година. Общата стойност, която ще съм дал ще бъде към 30,000лв (без обслужване, гуми и застраховки, само за лизинга и първоначалните разходи!), а общата възвращаемост ще бъде към 10,000лв.
Българина, обаче прави следната сметка "Тя колата струва 26,000лв, ти после ще я продадеш за 10,000, което са си 38%, а можеш даже и 50% да и вземеш, ако е в добро състояние и на малко километри". Напълно нормално, всички тези цифри изглеждат крайно объркващо, това е и целта им. Простичката сметка за разбиране е, че един чисто нов автомобил се обезценява с около 20%-25% за първата година, а до 5-тата година стойността му е между 30% и 40%.
5 годишен Авенсис автоматик, при това дизел струва към 16,500 - 18,500лв. Цената му като нов е била около 48,000лв. С 10% отстъпка да е струвал 43,300лв. В тези 43,200, обаче не влизат първоначалните разходи, такси, оскъпяване от лизинг, регистрация, обслужвания, застраховки. Дори да приемем, че "те са си за всяка кола", сметката излиза 1 към 1 с горната, около 38% остатъчна стойност на 5-тата година.
Има и друго много важно нещо, цялата тази сметка не може еднозначно да се разглежда като "чиста загуба", защото с кажи-речи минимални първоначални разходи са ти дали чисто нова кола, която да караш ДНЕС. Иначе казано, щеше ли да е по-оферта да изплащаш нещо 5 години БЕЗ да го имаш и чак, когато го изплатиш да ти го дадат да си го ползваш?
P.S. Има и един... да кажем плюс на Оптимал Лизинга, според мен. Позволява ти 5 години да караш кола с доста по-малка вноска. Не за друго, а просто имаш това "спокойствие", че си плащаш вноската и си караш. Разбира се, има загуба, във всеки, повтарям ВСЕКИ вариант за купуване на чисто нов автомобил всеки от нас си купува 50%-60% обезценяване на инвестираните пари и то за брутално кратки срокове. Но сметката би била нещо подобно:
- около 550лв месечна вноска (нормален лизинг), но БЕЗ включени технически обслужвания, т.е. един път в годината ще има вноска + каско + техничексо обслужване + ГО
- около 470лв месечна вноска (оптимал лизинг), но СЪС (нарочно го пиша така) включени технически обслужвания за целия период на лизинга
Ако идеята ти е да придобиеш колата след лизинга и да си я караш още 4-5 години до 9-10та година, първия вариант е супер. Ако обаче смяташ на 5-6-та година да продадеш колата, която си изплатил на 100% вече, сметката излиза малко крива, защото ще си инвестирал всичко в нея до 100% и после ще се надяваш на частно да и вземеш добри пари. На практика няма много хора, които да са готови, да искат или да могат да платят 17,000-19,000лв накуп за кола втора ръка, на 5-6 години, вече извън гаранция или с много малко оставаща такава. По-скоро подобен купувач ще иска да вземе тази кола на лизинг за себе си, при тази сума. А как ще му я дадеш на лизинг, като си е твоя е друг въпрос
