slowtraveler написа: .....
Поради горните фактори се търси разумен компромис за ширината на използваните гуми...
Търсисе първо и основно на каква настилка ще се кара тази гума!
Всесезонна гума, мисля всеки се е убедил, че нЕма такова животно.
Аз карам с всесезонни Йокохама и са много добри, но за зимата са КОМПРОМИС и мног внимавам, въпреки, че са нови.
Та за широката гума.
1. С колко ще е по-широка от оригналната?
2. джанта също ще трябва да се смени, каква джанта ще се сложи?
3. АКО ще се променя и диаметъра на гумата с КОЛКО?
4. Каква ще височината на гумата(страничната стена) като % спярамо ширината на гумата?
Пример - 195/55 R15 -> ширина 195mm, височина 55% от 195mm, диаметър на дянтата 15 инча.
Следователно дямтур на джантата + височина на гумата = на диаметър на колелото!
5. Да се изчисли колко ще бъде разликата в показателите скоростомера(спеедометер-a).
Минуси на широката гума:
1. По-тежка, по-голямо сцепление = по-голям разход на гориво
2. Ако не е изчислена височината на гумата(което е вторият параметър от горния пример) гумата може да има прекалено голяма стена и да загуби ЗАНчИТЕЛНО стабилност в завои. Огъване на страничната стена на гумата, а НЕ грайфера! За сметка на това ще се повиши комфорта, ще вози по-меко самата кола.
3. Ако диаметъра на колелото е доста по-голям от оригиналния се натоварват лагери, трансмисия и т.н.
За БГ е хубаво да се сложи по-висока гума като малко се ощетява стабилността в завои, но за сметка натова минаването през дупки тип лунен пейзаж няма да те карат да сменяш гуми и дянти всеки път като скочиш в дупка.
Най-голямото предимство на широката гума сравнена с по-тесната оригиналона е, че повишаваш сцеплението и ако профила(страничната стена) е изчислена се повишава стабилността в завои.
За аква планиннг и сняг въобще не говоря, защото ако самата гума е проектирана за вода или сняг няма да има проблем. Горе беше споменато, че широки гуми не са подходящи за сбяг и беше обяснено защо.
Ето и калкулатора които изчислява преминаването от един размер на друг и ти показва какви ще са измененията в показателите на скоростомера:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
p.s.
Дянтата, сянта = джанта
