slowtraveler написа:
3. Ако колата е с АБС - той е ефективен най-вече на хлъзгава повърхност (вкл. и лед). Натискаш до дупка и задържаш натиска без значение, че АБС се опитва да ти върне педала. Но разбира се АБС не може да прескочи физическите закони и пак можеш да спираш значително по-дълго от обикновенно.
П.С. не съм съгласен с т.8 на Juster. Отпускаш спирачката ПРЕДИ да започнеш да въртиш волана - така първо възстановяваш контакта и след това започваш отново да търсиш границата на поднасяне..
относно ABS`a никак не си прав

1. ABS не е направен с цел колата да спира по добре при нормални ситуации!!! - точно затова се препоръчва - независимо от състоянието на пътя - педала да се натиска ЛЕКО! тоест колкото е необходимо а не "До дупка"!!!! ако ABS`a се задейства това означава че сте прекалили със спирачките (това най често се случва при паническо спиране) но в нормално условия трябва да избягвате да натискате педала толкова че да се включва ABS`a ;)
2. Противно на хорското мнение - ABS'а се слага на колите със следната цел - при екстремна ситуация и паническо натискане на спирачките
със всичка сила от страна на шофьора - да не блокират колелата на колата - и тя да остане управляема до колкото е възможно! съответно спирачния път с ABS е много по малък от този с
блокирали колела! но е сравнително еднакъв а при определени ситуации дори по голям от който може да постигне някой опитен шофьор на сухо с добър усет към спирачките!
3. на лед ABS`a просто не е ефективен и трябва педала да се натиска много леко - както съм написал в предния пост! - разбирасе кола без ABS не спира по добре на лед - но кола с ABS и силно натиснат педал спира много по зле от същата с леко натиснат педал ;)
справка -
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system
за тези които ги мързи да четат:
On high-traction surfaces such as bitumen, or concrete, many (though not all) ABS-equipped cars are able to attain braking distances better (i.e. shorter) than those that would be easily possible without the benefit of ABS. In real world conditions even an alert, skilled driver without ABS would find it difficult, even through the use of techniques like threshold braking, to match or improve on the performance of a typical driver with a modern ABS-equipped vehicle. ABS reduces chances of crashing, and/or the severity of impact. The recommended technique for non-expert drivers in an ABS-equipped car, in a typical full-braking emergency, is to press the brake pedal as firmly as possible and, where appropriate, to steer around obstructions. In such situations, ABS will significantly reduce the chances of a skid and subsequent loss of control.
In gravel, sand and deep snow, ABS tends to increase braking distances. On these surfaces, locked wheels dig in and stop the vehicle more quickly. ABS prevents this from occurring. Some ABS calibrations reduce this problem by slowing the cycling time, thus letting the wheels repeatedly briefly lock and unlock. The primary benefit of ABS on such surfaces is to increase the ability of the driver to maintain control of the car rather than go into a skid — though loss of control remains more likely on soft surfaces like gravel or slippery surfaces like snow or ice. On a very slippery surface such as sheet ice or gravel, it is possible to lock multiple wheels at once, and this can defeat ABS (which relies on comparing all four wheels, and detecting individual wheels skidding). Availability of ABS relieves most drivers from learning threshold braking.
относно П.П.
идеята ми беше че когато си блокирал колелата и се опитваш да завиеш - колата няма да завие

но ако пуснеш спирачката - о чудо! колата все пак ще завие - колкото е възможно де ;)