Страница 2 от 3
Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 14 Авг 2016 20:44
от Hursa
Но дори така, защо е нужно на неподвижната скоростна кутия да се охлажда за няколко минути по интензивно, по скоро е нежелателно. А турбото и егр съм, (почти) сигурен, че е нежелателно да се охлаждат бързо при спрян двигател. (По скоро биха взели мерки да се охлаждат бавно тези механизми

)
Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 14 Авг 2016 20:51
от slowtraveler
Абсолютно съм съгласен...
Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 14 Авг 2016 20:55
от Hursa
Само, че загубихме питащия

. Той научи каквото го интересуваше още от първия отговорил
Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 14 Авг 2016 21:27
от memorex
При мен се е случвало на не един автомобил , вентилатора да остава да работи след гасене и напускане на автомобила.Приемам го за напълно нормално и мога да го обясня но не искам.Но, ако се включва вентилатор след гасене и напускане на автомобила аз бих търсил проблема във контактите на реленцата а също и за наличие на вода във кутията.
Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 14 Авг 2016 23:39
от Scott
slowtraveler написа:Освен това на някои автомобили вентилаторите са преди радиатора - тогава какво правят - вкарват горещ въздух при двигателя за да компенсират загубата на въздушен поток или ускоряват охлаждането на радиатора?...
Ако се замислиш и въздушния поток който вентилаторите компенсират е пред радиатора - т.е. ако има налични условия за включването им просто се поддържа текущото състояние за известно време. А температурата на катализатора при регенерация е над 500 градуса, така че ако се остави да изстива от самосебе си бая пластмасарии в двигателния отсек ще се нагърчат.
Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 15 Авг 2016 08:46
от Hursa
Все пак датчиците които включват вентилатора са в антифриза, на изхода от радиатора. И мисля, че работят в независима схема. Но не съм сигурен.
По цялата си дължина генерацията, а при изходящия колектор дори на празен ход температурите мисля надвишават 500 (т.е. винаги и на всички автомобили би трябвало тогава да се включват вентилаторите при спиране), е отделена от шасито с топлинен щит и отражател.
Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 15 Авг 2016 08:54
от memorex
Аз мисля че датчиците не командват директно вентилатора затова проблема е /ако има такъв/ след тях.Също мисля нормално няма захранване/при изваден ключ/ към командния модул и релетата.
Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 15 Авг 2016 09:32
от slowtraveler
Scott написа: А температурата на катализатора при регенерация е над 500 градуса, така че ако се остави да изстива от самосебе си бая пластмасарии в двигателния отсек ще се нагърчат
Те колегите са го казали - генерациите не от последните години се нагряват, пък пластмасите не се гърчат ако няма проблем (запалване на гориво или масло в моторния отсек)...
Просто въртенето на вентилатора при изгасен автомобил за мен е безсмислено харчене на ток/товарене на акумулатора...
И лично аз съм го виждал 'заводски' само на Рено 19 и още някои стари Рена (не твърдя, че те са единствените, но само те са ми правили впечатление)...
На Тойотата твърдо не съм го наблюдавал... Затова и си мисля, че или някой е пипал по ел-инсталацията, или има някакъв проблем, при който остава напрежение там, където не би трябвало да има при изключен контакт...
Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 15 Авг 2016 13:00
от kostadinnm
memorex, преди се включваха(дори до 2 пъти) след гасене и изключване на автомобила. А сега ги няма никакви - щом завъртя ключа прекъсват. Температурата на таблото винаги е била около средата на индикатора. Има едно подскачане на стрелката за което четох някъде, но не мисля да го ровим и него сега. Малко ме съмняват нашите горива с парафин, дето покачват температурата на горене(държа около 3000-оборота, което за тоя двигател мисля, че не е много стига всичко да е изрядно и с качесветни антифриз и масло).
Като проверя релето, ще пиша. Не твърдя, че на королата трябва да се включват, но ми изглежда по-логично, щом преди са се включвали и сега да го правят(при положение че съм загрявал мотора стабилно). А и мисля, че преди, като въртят и изключвам си довършваха цикъла, сега - цъ. Разбира се, ако е нормално захранването към fusebox-a да прекъсва при гасене на двигателя, няма как да е от релето.
slowtraveler, разтягахме го в hwbg въпроса дали е резонно да се включват, но изглежда на различните автомобили е различно. Разбрах, че при тези, на които термо-датчика е близо до водната помпа, не би трябвало да се включва. На други датчика може да им е при радиатора(не мога да си обясня защо) - там можело да се включва след гасене, можело и да не се.
Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 15 Авг 2016 13:16
от slowtraveler
kostadinnm написа: На други датчика може да им е при радиатора(не мога да си обясня защо)
На повечето автомобили от предишните поколения датчика си бе в радиатора... Причината е много проста - целта на вентилатора е да охлажда точно радиатора - когато температурата в радиатора се покачи, вентилатора спомага за обдухването му...
Да се вентилира самия двигател не виждам никакъв смисъл, защото в края на краищата температурата на двигателя спада отвътре навън, като между горещите части и външната обвивка е охладителната система, която отдава топлината си точно на радиатора...
Но местоположението на датчика няма никакво значение, ако при изключване на контакт ти отпадне общото захранване

Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 15 Авг 2016 13:29
от memorex
Релето на вентилатора си има постоянно 12 В към него.Когото от компютърния модул му се подаде маса то ще се задейства и перката тръгва.Масата обаче може и да доде от както казах наводняване,влага и друг подобен вид контакт или просто контактите на релето залепват.Може обаче и компютъра да се бъгва.За да разбереш релето ли е заминало ще трябва да разкачиш жиците идващи от компа.Ако не спре перката релето е за смяна.Ако обаче спре или контактите на релето са се оправили или компютърния модул го захранва поради окъсен датчик температура или бъг.
Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 16 Авг 2016 08:08
от Scott
slowtraveler написа:...Не, искам да кажа, че на ... Джипа... никога не се включват вентилаторите когато автомобила не е на контакт...
Погледни на страница 40 на допълнението за дизелов
Джип 2014
NOTE: Under certain conditions the engine fan will run after the engine is turned off. These conditions are under high load and high temperature conditions.
Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 16 Авг 2016 09:30
от slowtraveler
Явно +112С при катерене на баири на понижаващи предавки не са heavy load

Може температурата да е била ниска
Но си прав - наистина така пише в книжката
Може наистина да не съм достигнал условията....
Друг е въпроса, че във всяка редакция на тази книжка нещата се променят (например кога да мериш и колко да ти показва щеката на маслото, и още някакви други такива детайли)...
Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 16 Авг 2016 21:48
от Hursa
Оказва се, че системите за охлаждане на съвременните двигатели са доста по сложни от колкото съм си мислел. Управлението на вентилаторите също.
Май Scott е прав. Така нареченото „реле за охлаждане на двигателя след изключване” управлявано от борд компютъра (освен ако не е нещо по-сложно), присъства в почти всички съвременни модели. Липсата на такава функция е доста рядко изключение и тойота вероятно не е сред тях.
Но и май доста от системите са с голям запас по охлаждаща способност на радиатора и сравнително рядко се нуждаят от помощта на вентилатора. И дори при изключване на силно нагрят двигател системата успява да се справи и да предотврати кипенето „пасивно”. Но пък някой многоцилиндрови двигатели (особено v образни и боксери) имали дори помощни електропомпи, които освен вентилаторите поддържат и известна принудителна циркулация на охлаждащата течност с изключване на двигателя.
memorex и той е прав, вентилаторите се командват от компютъра (на някой се управляват и оборотите, или поне имат „бърза” и „бавна” скорост, при изключен двигател, ако се налага работят най-често на „бавна” и може почти да не се чуват). Изходните данни за управлението при работещ двигател се вземали от доста датчици. Термодатчиците при повечето системи са на изхода от двигателя и на изхода от радиатора. Но при изключване на двигателя, до колкото разбрах, ако компютъра е „решил”, че се налага работа на вентилатора след изключване (да не спират, ако са работили или дори да се включат), подава сигнал и след това управлението се предава на датчиците след радиатора, които изключват вентилатора, когато им се достигне прага на изключване (обикновено май са бипластини). Но можело да се стигне и до повторно включване, под управлението на термодатчиците – работят „пасивно”.
Влагата, по скоро „влязла вода” също можело да е причина за включване на вентилатора. Но тогава, до колкото разбирам трябва да работи или докато „изсъхне” релето или да не спира да работи. Ако е влагата какво ще го включи няколкократно, поне на човека щеше да му направи впечатление „прекъсването” в работата на вентилатора при изсъхване, според мен. И може би ще се забележи, че вентилатора се включват при дъжд или измиване.
След като май няма други или почти няма такива, които са забелязали работата на вентилатор при корола след изключване на двигателя, да не би системата да не е работила добре – преди, когато са работили вентилаторите след изгасяне. Да е била на границата и да не е можела да поддържа температурата без включване на вентилаторите при натоварване? Да е сменян антифриза, да е почистван и промиван радиатора – отвътре и отвън, да е сменяна „водната” помпа, ремъка или „шайбата” и.
Извинявам се за спама. Само любопитствам, че ми стана интересна темата.
Корола Е12 - бушон перки
Публикувано на: 17 Авг 2016 13:04
от kostadinnm
Да, имах смяна на водната помпа и антифриза. Специална промифка не е правена. Най-странното е, че (не)зацепването не се влияе от никакви странични фактори(вода в релето, етц), нито има индикации че не е наред. Просто си промени поведението.
Да разясня, че май не съм разбран напълно - преди СЕ включваха, сега НЕ СЕ включват след изключване, като колата е загрявана стабилно. Сякаш е разкачено нещо, което не се следи от еку-то за грешка. Точно тая версия на королата я произвеждат 2 години, но и по международните форуми НЕ откривам идентичен казус. И за да съм напълно изчерпателен - еку-то също не е пипано, че да си смени поведението.
Та затова и клоня към релето - възможно ли е еку-то да разпознава системата като ОК, но контрола на перката при изключен мотор да е заминал?!