KVAF ( Дебитомер ) и защо не трябва да се чисти

Аватар
Bass_Man
Мнения: 5559
Регистриран на: 15 Сеп 2007 20:38
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 1 път

KVAF ( Дебитомер ) и защо не трябва да се чисти

Мнение от Bass_Man » 30 Мар 2009 04:09

Споделям опита си от този weekend с надеждата да се намалят зулумите в бъдеще :whistle: .
Воден от идеята да си постегна малко кошника ( МК3-ката ) реших да си сменя разни вакумни маркучи и въздухуводи и да поизчистя малко старите . Всичко беше много хубаво докато не се огледах в дебитомера wacko.gif . Който наистина си беше доста мърляв и беше целия в някаква лепкава и черна гадост . Все едно е въргалян в калта .
Първия етап беше само външно грубо почистване със сухи и чисти хартий . Но вместо да се почисти мръсотията се замаза още повече и позапълни разни важни отвори . Общо взето стана видно , че почистването по този начин няма да стане . И от нещата , които бях чел за KVAF дебитомерите си спомнях , че тези дебитомери би трябвало да нямат нищо , което да може да се повреди от едно "мокро" почистване . И в общи линий това е така ( ама само в общи ) . Малко след , като го почистих разбрах , че всъщност не съм съвсем прав и съвсем скоро и вие ще разберете , че това е така .
След доста експерименти дебитомера така и не заработи , както си работеше преди почистването . И се наложи да се вземет по крути мерки за задвижването на парахода . Поне да може да се прибере до вкъщи на самоход ако не друго .
Ще започна с леко въведение в KVAF дебитомерите .
Както ще видите малко по-надолу от разреза на дебитомера имаме няколко важни неща за да работи този дебитомер :
-свето диод с леща
-фототранзистор с леща
-огледало
-пластинчата пружина
-дупки
-пластмасова фигура служеща за формиране на завихрянето
-решетка с формата на пчелна пита
-електронен блок
-термо-резистор , като в случая няма пряка връзка с дебитомера
Това са градивните елемнти на един Karmen-Vortex дебитомер (AFM - Air Flow Meter ) .

Следва ...............
Прикачени файлове
AFM KVAF.JPG
AFM KVAF.JPG (71.22 KiB) Преглеждано 2268 пъти
Последно промяна от Bass_Man на 30 Мар 2009 05:18, променено общо 1 път.

Аватар
kopeldaka
Мнения: 102
Регистриран на: 18 Юни 2007 03:33
Получена  благодарност: 1 път

Мнение от kopeldaka » 30 Мар 2009 04:14

Има спрейове специално за почистване на дебитомери. На моя Авенсис от време на време го почиствам със спрея и не съм имал проблеми, но след твоя случай почвам леко да се притеснявам дали повече да го правя.

Аватар
Bass_Man
Мнения: 5559
Регистриран на: 15 Сеп 2007 20:38
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 1 път

Мнение от Bass_Man » 30 Мар 2009 04:48

Как работи това чудо ?
Значи когато въздуха започне да се движи през тръбата на дебитомера първо пчелната пита се опитва до колкото е възможно да създаде един ламинарен поток ( равномерен , хомогенен и тн ) . След това въздушния поток попада на специално конструирания елемент ( с точна форма и размери ) , който завихря въздуха по точно определен и желан от нас начин . Като в зоната преди и след вълната се получват разлики в налягането . Което всъщност ни е нужно . Точно тези разлики в налягането се улавят от едно много финно огледало , чиито задни краища висят точно над два отвора . Чрез тези два отвора потенциалните разлики в налягането оказват натиск върху краищата на огледалото , като го накланят наляво надясно около неговата ос ( пластинчатата пружина ) и го карат да трепти . От другата страна на огледалото ( отгоре ) имаме фокусирани един светодиод и един фототранзистор . Когато огледалото започне да си сменя наклона ( да трепти ) се получава циклично осветяване и прекъсване на осветяването на фототранзистора от фотодиода . Демек получваме генератор чиято честота зависи от честотата на трептене на огледалото . След , което информацията от фототранзистора се обработва от електрониката и се подава към ЕКУ-то във формата на триъгълен сигнал . Чиято честота зависи от количеството на въздуха , който минава през дебитомера . Като колкото повече въздух минава толкова по-висока честота имаме на изхода на дебитомера .

До тук всичко е ясно и реално не би трябвало да има причина да се чупи дебитомера от едно почистване ?!?!? Обаче не е точно така .
След , като видях , че нещата така или иначе отиват към stand-alone ЕКУ реших поне да отворя дебитомера и да видя къде теорията се среща с практиката .
След , като отворих капачката на кутията на дебитомера видях едно голямо нищо rolleyes.gif . Една много малка платка с метална кутийка на нея , температурния сензор запоен към печатната платка , краката на фотодиода и фототранзистора запоени на платката и краката на буксата и те запоена на платката . И всичкото това нещо залято мноооооооооого солидно с нещо меко наподобяващо силикон .
Както и да е бях прежалил вече дебитомера така , че път назад нямаше вече . Разпоих каквото можах , изчоплих заливката и отдолу намерих винтчета . След , като развих няколко от тях успях да сваля платката с металната кутийка към нея ( електрониката ) . Като всичко до тук е толкова солидно направено , че въобще не може и да си помисли човек , че може да се намокри някой елемент .
След това остана една планка на дъното на кутията , която дори и след , като изчоплих напълно не можах да отлепя по никакъв начин. То просто няма от къде да се вземе опора за да се напъне достатъчно силно за да може да се отлепи от заливката тази планка .
Реших да счупя една от стените до основата на кутията за да мога да запъна хубаво с отвертката :whistle: . Така и направих и с доста зор и чоплене но вече от доста по-благоприятен ъгъл успях да отлепя планката от основата на кутията на дебитомера . И какво намерих там ?
Ето на този линк може да видите снимките :
http://www.usefully-info.com/7mgte/kvaf/

След , като го отворих не ми трябваше много време да разбера защо се е скапал дебитомера . Както ще видите от снимките пластинчатата пружина и огледалото всъщност представляват едни много финни изрязани от много тънко фолио детайли . Също така реално при влизането на някаква течност през двата отвора тя навлиза доста навътре в конструкцията на дебитомера и реално няма начин да излезе от там . При много малките луфтове при , които функционират елементите на дебитомера всяка една течност уплътнява доста добре и залепва огледалото и пружината в някакво положение . Дори и самата тежест на течността деформира много силно самия трептящ механизъм . Който така конструиран сигурно има маса по-малка от 1/100 от грама . И е една много финна и чуствителна част към механични въздействия . При всякакви опити да се изкара течността от там или да се суши дебитомера се предизвикват огромни деформаций на цялата трептяща система . Дори и течността да бъде оставена да изсъхне отвътре ( за , което ще е необходимо страшно много време ) със сигурност ще залепи и/или деформира някой от компонентите - огледало , пружина и/или лещи . Същото се отнася и за попадане на твърди частици или прах в дебитомера . Просто няма никакъв начин те да бъдат извадена от там . А дори и една прашинка е напълно достатъчна да извади цялата система от строя .
Реално идеята за този тип дебитомер не е лоша и изпълнението и не е скъпо . Но конкретното решение въобще не е изпипано от ремонтна гледна точка . И заради едно тънко фолио , което не струва повече от 10лв. е нужно да се подменя целия детайл . Който със сигурност струва много повече .
Разбира се не оставих така нещата и след няколко часа експерименти и опити успяхме да залепим трептящата система по някакъв начин. Който разбира се е далеч от идеалния/оригиналния но все пак ни позволи да се приберем на самоход :thumbsup: .

Извода е , че тези дебитомери не могат да се почистват вътрешно без да се скапят . Така , че само много внимателно външно почистване и то със сухи и не прахоотделящи материали и средства .
Последно промяна от Bass_Man на 30 Мар 2009 17:36, променено общо 2 пъти.

Аватар
Bass_Man
Мнения: 5559
Регистриран на: 15 Сеп 2007 20:38
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 1 път

Мнение от Bass_Man » 30 Мар 2009 05:15

kopeldaka написа:Има спрейове специално за почистване на дебитомери. На моя Авенсис от време на време го почиствам със спрея и не съм имал проблеми, но след твоя случай почвам леко да се притеснявам дали повече да го правя.
Виж след твоето мнение какво съм писал :thumbsup: .
Трябва да провериш какъв тип е твоя дебитомер . Ако е VAF , MAF , MAS може да го чистиш сравнително спокойно само трябва да подбереш правилен спрей . Ако е KVAF не го барай !

Аватар
LordDigital
СупраДжия
Мнения: 3190
Регистриран на: 18 Окт 2004 17:04
Местоположение: Chicag0-Land

Мнение от LordDigital » 30 Мар 2009 08:12

Bass_Man написа:
kopeldaka написа:Има спрейове специално за почистване на дебитомери. На моя Авенсис от време на време го почиствам със спрея и не съм имал проблеми, но след твоя случай почвам леко да се притеснявам дали повече да го правя.
Виж след твоето мнение какво съм писал :thumbsup: .
Трябва да провериш какъв тип е твоя дебитомер . Ако е VAF , MAF , MAS може да го чистиш сравнително спокойно само трябва да подбереш правилен спрей . Ако е KVAF не го барай !
KVAF не мисля ,че е слаган на некоя друга Toyota освен много малко V8 двигатели и разбирасе знаменията 7М.
Изображение

Аватар
Petar
Мнения: 2029
Регистриран на: 16 Юни 2007 21:20
Местоположение: Велико Търново

Мнение от Petar » 30 Мар 2009 17:10

Tozi debitomer nese li namira sled droselovata klapa ?Zahtoto az sym se problav dago 4istia no pole4e ot 5-6sm. sled droselovata klapa nemojah da po4istia i tam naistina behe trahna mrysotia

Аватар
Bass_Man
Мнения: 5559
Регистриран на: 15 Сеп 2007 20:38
Местоположение: София
Благодарил/а: 2 пъти
Получена  благодарност: 1 път

Мнение от Bass_Man » 30 Мар 2009 17:29

Petar написа:Tozi debitomer nese li namira sled droselovata klapa ?Zahtoto az sym se problav dago 4istia no pole4e ot 5-6sm. sled droselovata klapa nemojah da po4istia i tam naistina behe trahna mrysotia
Не точно след въздушния филтър се намира .

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 9 госта