Как да направим шофирането удоволствие?!

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Аватар
hyankov
Мнения: 1417
Регистриран на: 11 Сеп 2006 22:05
Местоположение: София
Обратна връзка:

Мнение от hyankov » 17 Фев 2008 00:49

я виж кой ги пускаше laugh.gif не съм аз laugh.gif
Subaru Impreza III Hatchback (2009) - 2.0R MT, 150 hp
Toyota Avensis (2000) - 2.0 D-4D (личен рекорд - 4.1л/100км) - SOLD
Toyota Corolla LE (2000) - 1.8, 125 hp - SOLD

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 17 Фев 2008 02:31

Темата за състезателно каране (и тук наистина имам в предвид състезателно каране - което означава каране на предвиденото за това място, а не по пътищата... Повечето от нещата са приложими основно на пистите, но и дават поглед как изглежда карането в екстремната си крайност, там където наистина трябва да дадеш всичко от себе си - което пък не значи че няма какво да се научи от това...) изобщо не се изчерпва с въртене на геврека, натискане на педалите....

Един цитат:
"Едно от нещата, които ми харесва в състезателното каране е, че целта е да изпиташ лимита на възможностите на човека.

За да успееш е нужно да тренираш всичките си възприятия, а това те прави не само по-добър пилот но и човек като цяло. Карането ти помага да се развиваш в всички области на живота, защото те кара да се бориш с недостатъците си... Адреналина е хубаво нещо, но в моторните спортове има много по-важни неща."

Трениране на слух, чувство, зрително възприятие, усещане на сцеплението, усещане на скоростта, каране на подъзнателно ниво, адаптируемост спрямо поведението на колата, усъвършенстване на всеки малък детайл, познаването на всеки сантиметър от пистата, каране на лимита на сцеплението на гумите навсякъде по трасето, гледане далече напред, правилна техника на спиране, превключване на предавки, боравене с волана, справяне с understeer/ oversteer, избор на идеалната траектория, справянето с грешките, изпреварване, умения да си настройваш добре колата, разбиране на физичните принципи и динамиката на автомобила и още куп неща, които се изискват от всеки пилот за да кара що годе бързо.

Може би карането на състезателна кола е спорта, който изпитва лимита на човешкит физически и умствени способности - трябва да си добър във всяко едно отношение за да успееш.... Добър пилот не се ражда - добър пилот се става след усилена работа, както физическа, теоретична, практическа на пистата, така и умствена.

За да караш на подсъзнателно ниво (както и се кара състезателна кола, защото нямаш време да мислиш за стотици неща едновренно при тези скорости) трябва да си преминал през всички предишни нива....

Казано е - "Запомнете, практиката не ви прави перфектен – само перфектната практика прави перфектен. Ако практикувате правенето на грешки, ще станете по-добър само в правенето на грешки."

Ето и още малко цитати:
"Всеки преминава през 4ри етапа когато се учи да прави нещо - да кара колело или да управлява състезателна кола.
1. Несъзнателна некомпетентност
2. Съзнателна некомпетентност
3. Съзнателна компетентност
4. Несъзнателна компетентност

Изображение

Звучи познато? Когато за първи път сте започнали да се състазавате, сте преминали през всяко ниво с всяка нова техника. Например heel&toe. Докато някой не ви е казал за тази техника, или сте прочели за нея, не сте знаели че съществува - ниво 1: несъзнателна некомпетентност. След това знаете за техниката, но не знаета как да я изпълнявате - ниво 2: съзнателна некомпетентност. Когато започвате да я практикувате, трябва да мислите за всеки детайл - ниво 3: съзнателна комптентност. Накрая, след като сте я практикували отново и отново, става автоматична и вече не е нужно да мислите за нея; току що сте достигнали четъртото ниво: несъзнателна компетентност.

Когато подобрявате техниката, често се връщате към нивото на съзнателна компетентност и така в цикъл. Това е процеса на учене и практикуване. Обаче на някои състезатели им е трудно да преминат от нивото на съзнателна компетентност към нивото на несъзнателна компетентност, тъй като мислят твърде много какво правят - никога не става програма. Други оперират само в нивото на несъзнателна компетентност, и никога не подобряват способностите си. Те никога не позволяват на съзнанието да наблюдава, или вижда нещата които могат да се правят по-добре.

В реалността една от разликите между някой, който се справя добре и истинска суперзвезда или майстор на техниката, е че майстора може да обясни как го прави. Той може да изпълнява техниката на нивото на несъзнателна компетентност докато наблюдава - докато съзнава какво прави."

П.П. Цитата е от Speed Secrets 3: Inner Speed Secrets - Mental Strategies to Maximize Your Racing Performance. Автор е Ross Bentely - треньор на доста състезатели, бивш пилот от Indycar, .... Тъй като нямам дар слово предпочитам да цитирам
Последно промяна от lz2lps на 17 Фев 2008 03:39, променено общо 4 пъти.
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 17 Фев 2008 03:19

Горе се споменава техника наречена Heel & Toe:

За тези които си мислят че само с въртенето на волана и натискане на педалите се изчерпва карането - даже и в натискането на педалите има изкуство....

http://www.youtube.com/watch?v=Zu6TAeB9OZA

Ето и как се прави и по друг начин (когато педалите са делече един от друг, за разлика от тези на Radical SR3 от горния клип):
http://www.gtchannel.com/content.php?cid=4100

Всъщност от тук идва и името на техниката (педала на спирачката се натиска с пръстите, педала на газта с петата)

Та тази техника дава отговор на въпроса как с 2 крака, да натиснеш 3 педала едновременно biggrin.gif Забележете че с десния крак натиска спирачка и газ едновременно, а с левия натиска съединителя. Една от целите е при превключване да се изравнят оборотите и да няма ситуации като - спираш на 3та предавка, превключваш на 2ра но оборотите на двигателя не са подходящи за скоростта с която се движи колата и колата забива нос (губи баланс, защото двигателя започва да работи като спирачка, натоварването/теглото се преняса на предните гуми, задницата олеква....), да не говорим за натоварване на трансмисията (въпреки че при съвременните скоростни кутии си има синхронизатори..., вършещи подобна работа)

Този ефект между другото се използва за иницииране на дрифт - техниката се нарича shift lock (и е доста натоварващо за колата...):

http://www.gtchannel.com/content.php?cid=4099
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

slona
Мнения: 134
Регистриран на: 19 Ное 2006 20:04
Местоположение: shumen

Мнение от slona » 17 Фев 2008 10:50

njakoi moje li da kaje na kolko sm. trjabva da sa pedalite edin ot drug i koi vav kakva pozicia trjabva da e
AKINA SPEED STARS

Аватар
hyankov
Мнения: 1417
Регистриран на: 11 Сеп 2006 22:05
Местоположение: София
Обратна връзка:

Мнение от hyankov » 17 Фев 2008 12:52

slona написа:njakoi moje li da kaje na kolko sm. trjabva da sa pedalite edin ot drug i koi vav kakva pozicia trjabva da e
Педалите са на колкото са ти ги нагласили от завода wink.gif

А за позициите:
* Когато най-десния е натиснат - главата отива назад
* Когато средния е натиснат - главата отива напред
* Когато левия е натиснат - десния не работи

laugh.gif
Subaru Impreza III Hatchback (2009) - 2.0R MT, 150 hp
Toyota Avensis (2000) - 2.0 D-4D (личен рекорд - 4.1л/100км) - SOLD
Toyota Corolla LE (2000) - 1.8, 125 hp - SOLD

Аватар
Toyota_DX
Мнения: 480
Регистриран на: 14 Окт 2007 19:38
Местоположение: Sofiq

Мнение от Toyota_DX » 17 Фев 2008 14:35

hyankov написа:
slona написа:njakoi moje li da kaje na kolko sm. trjabva da sa pedalite edin ot drug i koi vav kakva pozicia trjabva da e
Педалите са на колкото са ти ги нагласили от завода wink.gif

А за позициите:
* Когато най-десния е натиснат - главата отива назад
* Когато средния е натиснат - главата отива напред
* Когато левия е натиснат - десния не работи

laugh.gif
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
TOYOTA COROLLA EE80 1.3 12v

Аватар
max-2
Мнения: 2089
Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
Местоположение: Пловдив
Благодарил/а: 42 пъти
Получена  благодарност: 110 пъти

Мнение от max-2 » 17 Фев 2008 16:34

Сядам в колата, изтеглям волана към мен и надолу(за да ми е удобно на краката-да са по-изправени и същевременно да не ми е далече волана). Нагласям седалката така, че ръцете ми да са леко свити в лактите, когато са на 3 и 9 часа, левият крак да е почти изпънат, когато натисна съединителя до долу, и бедрото на левия крак да се облягя(да си почива) на седалката. Стремя се да седя плътно в седалката, като кръста и гърба ми са прилепнали по нея и като мина доста километри-200-400 наведнъж, коригирам настройката на лумбалната опора-за разнообразие-помага. По този начин съм минавал по 1000-1200км. на ден, без да ме боли и да ми се схваща нещо, като с тойотата ми е най-гот. С шкода октавия почва да ме боли дясната ябълка ohmy.gif , с форд мондео пътувам по-добре от шкодата но пак неможе да се сравнява с тойотата(това са автомобилите, с които съм имал по-дълги пътувания). Естествено в колата трябва да имам чаша хубаво еспресо и бутилка минерална вода. :thumbsup:
Carina E 4AFE LB 1992

slona
Мнения: 134
Регистриран на: 19 Ное 2006 20:04
Местоположение: shumen

hi

Мнение от slona » 17 Фев 2008 17:46

za ne prosvetenite ima razlika vav poziciata na pedalite i na raztoianieto im edin ot drug ama koi da znae sleep.gif az stoikata dokato se shofira ia znam samo me interesuva na kakvo nivo da si naglasja pedalite i da si korigiram razstoianieto mejdu tjah
AKINA SPEED STARS

Аватар
newmiro
Мнения: 1360
Регистриран на: 03 Апр 2006 21:59
Местоположение: Варна

Мнение от newmiro » 17 Фев 2008 21:28

както ти е удобно е пич;)
stay up and keep shining!!


slowtraveler каза: Срещу мен на около 150м имаше спрели фарове - един мерцедес с модните по него време (пък май и сега) борци, които на въпроса ми дали имат лопата отговориха, че имат само пистолети и бухалки tongue.gif

slona
Мнения: 134
Регистриран на: 19 Ное 2006 20:04
Местоположение: shumen

hi

Мнение от slona » 17 Фев 2008 21:49

iavno nikaoi ne e naiasno po dobre da si tursja otgovorite drugade
AKINA SPEED STARS

Аватар
newmiro
Мнения: 1360
Регистриран на: 03 Апр 2006 21:59
Местоположение: Варна

Мнение от newmiro » 18 Фев 2008 02:00

на мен например, ми е по-удобно да натискам газта и спирачката, като не отлепям петата си от пода, както беше описано по-рано в тази тема. само че аз си мислех че това е грешно, защото за пръв път тук прочетох че е по-правилно, и правих така, защото ми беше удобно. затова има много и най-различни варианти на настройки на уредите около теб, за да ти е удобно, защото всеки е различен и на всеки по различен начин му е удобно. мисля че в края на краищата до това се свежда въпросът. :thumbsup:
stay up and keep shining!!


slowtraveler каза: Срещу мен на около 150м имаше спрели фарове - един мерцедес с модните по него време (пък май и сега) борци, които на въпроса ми дали имат лопата отговориха, че имат само пистолети и бухалки tongue.gif

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: Ahrefs [Bot] и 4 госта