Как да направим шофирането удоволствие?!

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 16 Фев 2008 19:48

Карал съм така 750км, 9 часа с едно спиране от 15 мин на бензиностанция, в 3часа през ноща.

Не казвам че и всеки трябва да кара така, мен ме устройва - така карам на писта, така карам по улиците. В скоро време и ще сложа 4-5 точкови колани, седалка тип корито - където си се залепил за седалката и няма мърдане напред/назад.

Помислете малко и за безопасността на околните - влизането в колата е отговорност, както за тези които возите, така и за околните. Има прости правила, които ако спазвате ще намалите значително вероятността за инцидент.... За 15000км в САЩ само две лелки не ме видяха че съм в съседната лента, спазвайте достатъчно дистаниция, бъдете търпеливи към околните и така....

А това че го пише в книгите/ учебниците - ами това са неща които използват на практика всичи състезатели и сигурно има защо, карането на лимита със сигурност е по-трудно и уморително от карането по магистралата wink.gif. Ако в състезателна кола се чувстваш неудобно, тогава няма как да караш бързо, защото няма да можеш да се концентрираш върху пистата, а например в болката в гърба....

Сега си го представи и всичко това без хидравлична кормилна рейка....
Последно промяна от lz2lps на 16 Фев 2008 19:54, променено общо 2 пъти.
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
desSs
Мнения: 3289
Регистриран на: 02 Окт 2007 23:11
Местоположение: Варна

Мнение от desSs » 16 Фев 2008 19:51

lz2lps написа:
desSs написа:
lz2lps написа:Ама като видя накой да държейки волана отдолу (6 часа) и то с една ръка, настръхвам...
що бе, найш кво ми е удобно така :whistle:
Защото движението ти е ограничено само в едната посока... Ако кажеш и че го държиш с дланта надолу wacko.gif....
не, държа го с палеца на дясната ръка, а лявата ми е отпусната в скута. ако съм в задръстване, си подпирам с нея главата с лакът на прозореца laugh.gif
ама съм с автоматичка, ако ще ме оневини донякъде :whistle:

Аватар
kristian
Мнения: 931
Регистриран на: 27 Авг 2006 17:09
Местоположение: Варна

Мнение от kristian » 16 Фев 2008 19:55

ВладиЧ написа:Позата леко легнал назад със силно изпъната лява ръка сложена върху най-горната част на волана, а дясната ръка да държиш непрекъснато върху скоростният лост е най-вредният и опасен начин да караш кола. wink.gif Аз я наричам тази поза "селски бабаит". ......
И колата най-вероятно е:
1.Голф-2
2.Опел Вектра или Кадет GSI
3.BMW 316
Задължително е с ауспух направен от тръби за бурии.Стъклата са затъмнени и целите във въздушни мехурчета.Лети дванти и изтрити гуми обаче поне 205 ширина.Споилери с мрежа и просвет колкото да не сурка по земята.Напоследъкк е мно-о-о-о-го модерно "бабаита" да е с качулка така че да вижда на не-повече от 30градуса в ляво и дясно. biggrin.gif biggrin.gif
http://www.vbox7.com/play:124bedab
TOYOTA PICNIC 3S-FE
"TOYOTA" 807

Аватар
hyankov
Мнения: 1417
Регистриран на: 11 Сеп 2006 22:05
Местоположение: София
Обратна връзка:

Мнение от hyankov » 16 Фев 2008 20:01

kristian написа:
ВладиЧ написа:Позата леко легнал назад със силно изпъната лява ръка сложена върху най-горната част на волана, а дясната ръка да държиш непрекъснато върху скоростният лост е най-вредният и опасен начин да караш кола. wink.gif Аз я наричам тази поза "селски бабаит". ......
И колата най-вероятно е:
1.Голф-2
2.Опел Вектра или Кадет GSI
3.BMW 316
Задължително е с ауспух направен от тръби за бурии.Стъклата са затъмнени и целите във въздушни мехурчета.Лети дванти и изтрити гуми обаче поне 205 ширина.Споилери с мрежа и просвет колкото да не сурка по земята.Напоследъкк е мно-о-о-о-го модерно "бабаита" да е с качулка така че да вижда на не-повече от 30градуса в ляво и дясно. biggrin.gif biggrin.gif
Хъх, познаваме ли се? wacko.gif
Subaru Impreza III Hatchback (2009) - 2.0R MT, 150 hp
Toyota Avensis (2000) - 2.0 D-4D (личен рекорд - 4.1л/100км) - SOLD
Toyota Corolla LE (2000) - 1.8, 125 hp - SOLD

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 16 Фев 2008 20:05

desSs написа:не, държа го с палеца на дясната ръка, а лявата ми е отпусната в скута. ако съм в задръстване, си подпирам с нея главата с лакът на прозореца laugh.gif
ама съм с автоматичка, ако ще ме оневини донякъде :whistle:
Естествено и аз като чакам на светофар си махам ръцете от волана.... Но при скорости от порядъка на 60-70 и с шофьори, които са непредвидими предпочитам да си карам с двете ръце на волана... Мога да ви изкопая видео от Top Gear където джип удря странично Хонда Сивик с 30 мили/ час и от Хондата нищо не остава, а джип се преобръща.... Понякога подценявате какво може да се случи при миг невнимание...

Ето и един превод, който неотдавна правех на една книга...

Speed Secrets 1 - Professional Race Driving Techniques:

"Използвайте здрав но отпуснат захват на волана – с ръце на 9 и 3 часа. Леко свийте палците над “спиците” (spokes) на волана ако ви е удобно. Като държите волана в същата позиция, ще знаете колко сте го завъртели и къде е право напред. Ще видите колко е важно това, когато колата започне да се завърта и вие не знаете къде е право напред.

С захват “9 и 3” ще можете да завивате във почти всеки завой без да местите ръцете си от тази позиция. Това ще доведе до плавно, по-контролируемо управление Вероятно чрез този захват, в няколко големи производствено-базирани състезателни седана, може да не можете да завиете достатъчно рязко за някои трудни hairpin завои. В този случай репозиционирайте ръцете си малко преди завоя (например в позиция “7-1” за десен завой), което ще ви позволи да направите едно движение на волана без да плъзгате ръцете си около волана.

Когато въртите волана и двете ви ръце трябва да вършат еднаква работа. Докато едната дърпа надолу волана, другата го натиска нагоре плавно. Винаги дръжте двете си ръце на волана (освен когато превключвате предавки, очевидно – но дори тогава върнете ръцете си обратно на волана между превключванията). Правете малки корекции на управлението с китката, не с ръката. Всяко движение на волана трябва да се прави плавно и прогресивно – никога не правете резки движения в завой. Завийте толкова волана, че да генерирате лека, плавна дъга в завоя.

Помислете за това. Всеки път когато предните гуми са под ъгъл на пътя, те намаляват скоростта. Очевидно, нали? Но какво точно означава това? Как може да минете през завоя без да въртите волана? Гледайте и мислете напред, планирайки вашия път или тракетория през завой, така че да можете да завъртите волана възможно най-малко, изправяйки завоя, колкото се може повече. Ако чувствате или чувате предните гуми да се търкат или свирят в завоя, опитайте се да върнете волана (изправете го).

Speed Secret #5:
Колкото по-малко въртите волана, толкова по-бързо ще се движите


Веднъж след като сте завили, опитайте се да върнете волана възможно най-рано. Разбира се, това означава да използвате цялата ширина на пътя. Дори може да практикувте това на улцата (в границите на закона), завивайки плавно при влизане и излизане от завоя, като държите предните колелета възможно най-изправени.

Speed Secret #6:
Намалете движенията на волана до минимум.
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 16 Фев 2008 20:10

Ето ви и още:

Зад волана

Ако искате да управлявате добре състезателна кола, за да спечелите Indy car състезание или просто да се забавлявате като се състезавате в средата на пакета в аматьорско състезание, трябва да седите правилно в колата. На първо място, трябва да ви е удобно, в противен случай ще бъде твърде уморително и трудно да се концентрирате. Много състезания са били загубени, просто защото пилота е загубил концентрация поради дискомфорта от лошо поставена седалка.

Когато започнах да се състезавам за първи път, ми казаха че седалка която пасва добре е равносилна на половин секунда на обиколка. След много години състезания, все още вярвам че това е истина. Спомням си 2 състезания в моята кариера, където загубих позиции поради седалка, която ми причиняваше толкова болка, че не можех да карам ефективно. Първото беше Trans-Am състезание в Portland, Oregon, където скобата на седалката се счупи, което позволи на седалката да се гъне и мести. Трябваше да използвам толкова усилия и енергия опитвайки се да държа тялото си стабилно, че не можех да се концентрирам на това което правя. Втория път беше в Indycar състезание в Long Beach през 1993. Все още не бяхме направили седалка, която да осигури достатъчна опора на кръста и хълбока/бедрото; след 30 обиколки в състезанието прищипах нерв в бедрото, което доведе до цялостно сковаване на десния ми крак.

Състезателната седалка, и позицията ви в нея, е по-важна отколкото повечето състезатели си мислят – особено в началото на кариерата си. Много пилоти са толкова улисани в подготовката си за първите няколко състезания и в правенето на колата бърза, че забравят да обърнат внимание на това седалката да приляга правилно.

Удобството в кола е критично. Ако не ви е удобно, не само че ще ви коства повече физическа енергия за да карате, но също ще се отрази и на мисленето. Болки в тялото ще намали нивото ви на концентрация.

Топ пилоти в Indycar, F1, спортни коли, и NASCAR ще прекарат предварително 10часа работейки върху това седалката да им пасне точно, и след това ще донастройват цяла година.

Dr. Block Walker казва: “Тялото на пилота има само три точки на контакт с колата: седалката, волана и педалите. Оптималната стойка на пилота, в правилна система за седене (seating system – вероятно сложно наименование на седалка  ), евентуално ще активира количеството контрол, чувствителност, сила, и общо въздействие, което пилота ще притежава над волана и педалите. Контролирано плавно, ефективно движение в кокпита е свързано директно с постоянни резултати и по-бързи обиколки”.

Получавате повечето от обратната връзка от колата чрез седалката. Когато седите правилно в добре проектирана седалка ще бъдете по-чувствителни към различните вибрации и g-ускорения, които са ви нужни, за да интерпретирате какво прави колата.

Трябва да използвате такава позиция в седалката, която води до колкото се може по-голям контакт на тялото ви с колата. Искате да седите в седалката, не върху нея, с възможно най-много странична упора – ограничаващия фактор е способността да движите ръцете си свободно.

Трябва да седите възможно най-изправено, с раменета назад (не пригърбен напред) и с брадичката нагоре. Разбира се, колкото по-ниско седите в колата, толкова по-добре. Това е най-ефективния начин да карате състезателна кола – където сте най-силен и чувствителен към колата. Също така това е и най-безопасния начин.

Тази позиция на седене трябва да ви позволи да въртите волана на 180градуса, без никакви пречки и без да движите ръцете си по или от волана. За да направите това, трябва да можете да поставите ръката си отгоре над волана (в позиция 12часа) и все още лактите ви да са сгънати, без да дърпате раменете си от седалката. Проверете това след като сте стегнали коланите. Много пилоти седят твърде далече от волана, с почти опънати ръце. Това не ви дава силата да въртите волана правилно. Също така е много уморително, да карате в тази позиция.

Докато сте в седалката, проверете дали може удобно да стигате скоростния лост. Може да е необходимо да го модифицирате или настроите.


Dr. Brock Walker казва: “Стойката и положението в кокпита определят дизайна на седалката. Твърде често виждаме обратния опит. Стойката на пилота и/или положението никога не трябва да се определя от волана, скоростния лост, или позицията на падалите. Винаги се концентрирайте първо върху положението на пилота – след това преместете всичко останало спрямо пилота.”

Също така трябва да можете да натиснете педалите напълно и все още да имате лека сгъвка в краката. Това е не само най-малко изморяващата позиция, но позволява идеална модулация на педалите, тъй-като ще можете да ги натискате като ги движите от глезена, а не мърдате целия си крак във въздуха.


Говорейки за покриване на седалката, не се занимавайте с много меки подплънки. Само ще се смачка и изкриви от g-ускоренията на вашето тяло, и резултата ще бъде хлабава седалка. Освен това, необходимо е да чувствате вибрациите и силите от колата. Дебелите попдлънки ще намалят чувствителността ви. Ако използвате подплънки, използвайте само тънък слой от гумена пяна с висока плътност (high-density foam rubber).

Използвайте “balls” (ей това си нямам идея как е на български. Ето какво казва wikipedia: Това е мястото където палеца на кракът се съединява с останалата част от кракът. Абе с две думи меката част под палеца) на краката си върху педалите. Те са най-силната част от кракът, както и най-чувствителната. Когато не използвате съединителя, левия крак трябва да е на “мъртвия” педал (стойката най-вляво, ако има колата такава  ). Това ще ви помогне да придържате тялото си при силно спиране и странични ускорения, които изпитвате. Обаче, някои едноместни състезателни коли са твърде тесни в областта на педалите, че е почти невъзможно да имате “мъртъв” педал. Направете всичко възможно да имате дори и много малък. Но ако не можете, тогава е дори по-важно да имате добре конструирана седалка. Бъдете сигурен, че има добра опора пред задника ви, която да спре тялото ви от пързаляне при силно спиране.

Преди да влезете в колата и да се насочите към пистата, бъдете сигурен, че както педалите, така и подметката на обувките ви са сухи и чисти. Много пилоти са катастрофирали, тъй като краката им са се изплъзнали от педала на спирачката при приближаване на завой.

Предпазните колани и състезателна кола са там не само в случай на катастрофа, но също да помогнат поддържането на тялото ви. Използвайте само най-добрите колани в колата си, и се грижете добре за тях. Пазете ги чисти и ги инспектирайте често за износване или повреди. Настройте ги така, че да държат тялото ви плътно и удобно. И запомнете, те ще се разтегнат и разхлабят по време на състезанието – конкретно коланите за раменете – така че бъдете сигурен че може да ги стигнете и да ги стегнете докато карате.

Бъдете сигурни че всяка част от предпазната клетка или кокпита, с която контактувате по време на катастрофа са покрити гумена пяна с висока плътност (high density foam rubber). Много пилоти са сериозно наранявани просто от удара с предпазната клекта. Може да се изумите колко много пилота се движи в кокпита по време на катастрофа, дори когато сте стегнати здраво с коланите. Главите на някои пилоти са се удряли в волана!!.
Последно промяна от lz2lps на 16 Фев 2008 21:28, променено общо 1 път.
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
hyankov
Мнения: 1417
Регистриран на: 11 Сеп 2006 22:05
Местоположение: София
Обратна връзка:

Мнение от hyankov » 16 Фев 2008 20:12

Леле мале...
Subaru Impreza III Hatchback (2009) - 2.0R MT, 150 hp
Toyota Avensis (2000) - 2.0 D-4D (личен рекорд - 4.1л/100км) - SOLD
Toyota Corolla LE (2000) - 1.8, 125 hp - SOLD

Аватар
desSs
Мнения: 3289
Регистриран на: 02 Окт 2007 23:11
Местоположение: Варна

Мнение от desSs » 16 Фев 2008 20:25

lz2lps написа: Когато не използвате съединителя, левия крак трябва да е на “мъртвия” педал (стойката най-вляво, ако има колата такава  ). Това ще ви помогне да придържате тялото си при силно спиране и странични ускорения, които изпитвате. Обаче, някои едноместни състезателни коли са твърде тесни в областта на педалите, че е почти невъзможно да имате “мъртъв” педал. Направете всичко възможно да имате дори и много малък. Но ако не можете, тогава е дори по-важно да имате добре конструирана седалка. Бъдете сигурен, че има добра опора пред задника ви, която да спре тялото ви от пързаляне при силно спиране.
ей на туй пък да ме убиеш, не мога да се науча wacko.gif в началото ми правиха забележки, че не трябвало така, ама...unsure.gif единия ми крак е на газта, другия на спирачката. имам чувството че ако левия си почива безгрижно, а с десния ми се наложи да спра внезапно, ще загубя поне 2-3 секунди от преместването unsure.gif може и да не съм права, но така го усещам. затуй левия крак в готовност

Аватар
hyankov
Мнения: 1417
Регистриран на: 11 Сеп 2006 22:05
Местоположение: София
Обратна връзка:

Мнение от hyankov » 16 Фев 2008 20:34

desSs написа:
lz2lps написа: Когато не използвате съединителя, левия крак трябва да е на “мъртвия” педал (стойката най-вляво, ако има колата такава  ). Това ще ви помогне да придържате тялото си при силно спиране и странични ускорения, които изпитвате. Обаче, някои едноместни състезателни коли са твърде тесни в областта на педалите, че е почти невъзможно да имате “мъртъв” педал. Направете всичко възможно да имате дори и много малък. Но ако не можете, тогава е дори по-важно да имате добре конструирана седалка. Бъдете сигурен, че има добра опора пред задника ви, която да спре тялото ви от пързаляне при силно спиране.
ей на туй пък да ме убиеш, не мога да се науча wacko.gif в началото ми правиха забележки, че не трябвало така, ама...unsure.gif единия ми крак е на газта, другия на спирачката. имам чувството че ако левия си почива безгрижно, а с десния ми се наложи да спра внезапно, ще загубя поне 2-3 секунди от преместването unsure.gif може и да не съм права, но така го усещам. затуй левия крак в готовност
Ти спирая с левия крак, така ли? wacko.gif В кой град каза че живееш? Да знам да не минавам от там... laugh.gif

(Сега ще последва лекция че на пистата се спира и с левия крак laugh.gif )
Subaru Impreza III Hatchback (2009) - 2.0R MT, 150 hp
Toyota Avensis (2000) - 2.0 D-4D (личен рекорд - 4.1л/100км) - SOLD
Toyota Corolla LE (2000) - 1.8, 125 hp - SOLD

Аватар
desSs
Мнения: 3289
Регистриран на: 02 Окт 2007 23:11
Местоположение: Варна

Мнение от desSs » 16 Фев 2008 20:40

hyankov написа:Ти спирая с левия крак, така ли? wacko.gif В кой град каза че живееш? Да знам да не минавам от там... laugh.gif

(Сега ще последва лекция че на пистата се спира и с левия крак laugh.gif )
с левия спирам, да. два педала, два крака, що да не ги ползвам smile.gif
кво му е лошото не разбрах smile.gif

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 16 Фев 2008 20:41

Пробвай да покараш с големи странични ускорения на тялото и да видиш дали ще можеш въобще да си държиш левия крак на спирачките. Слага се на мъртвия педал за опора и за да не се държиш за волана. Волана винаги трябва да го държиш с отпуснати ръце, а натоварването да го отнася кракът в случая. В противен случай ще се вкопчиш във волана и ще ти е много трудно въобще да контролираш колата.

Ляв крак се използва и при състезателно каране (термина е Left Foot Braking) - и се използва за балансиране на колата в завоя на границата на сцеплението, както и за намаляване на времето за вдигане на десния крак от газта и преместването му на спирачките - както и за запазване на оборотите двигателя. Но тогава трябва да си сигурна че левия ти крак е толкова чувствителен, колкото и десния - защото обикновенно си свикнал да натискаш рязко и непрецизно съединителя. Но трябва да имаш какво да те държи да не се залепиш за вратата - много пъти съм пробвал с Хондата си на писта, в опитите си за пързаляне - но е страшно трудно без седалка имаща странична опора и състезателни колани. Дали обаче е удачно за нормално каране.... ако тренираш за състезания на улицата - може би да, но иначе мисля че времето за реакция е достатъчно добро и с десния крак...
Ето малко и за LFB от Speed Secrets 2:

Спиране с ляв крак (Left Foot Braking – LFB)
През последните няколко години, стана очевидно че ако искате да спечелите в която и да е форма на автомобилни състезания, където се използват специално подготвени състезателни коли (F1, Champ Car, Indy Lights, Formula Atlantic, Prototype Sports cars, Formula Ford), трябва да спирате с левия крак. Защо е това, и какво се е променило за да доведе до верността на това твърдение?
Имаше време, когато някои от състезателните коли които даваха предимство при използване на съединителя. Това вече не е така. Повечето сега са с последователно превключване. Идеята е че не трябва да използвате съединителя за да превключвате предавките. Не само че не ви трябва, но всъщност ще забави превключванията ви.
Разбира се, основната техника за тази промяна в използваната техника използвана от днешните побеждаващи пилоти е свързана с техния опит. Много от днешните пилоти са прекарали много години състезавайки се с картинг. И какво правите с краката си в картинг? Десния крак е на газта, а левия на спирачката. Многото години трениране на чувствителността на левия крак е това, което води до добро спиране с левия крак в състезателни коли по-късно в тяхната кариера.

Изображение
Спирането с ляв крак е една техника, която трябва да развиете, ако искате да стигнете до Formula 1, Indy Car, или NASCAR.

Ако един пилот не е прекарал много години използвайки левия си крак за спиране в картинг, пилота може и никога да не придобие чувствителността и точността на спирането с ляв крак, на необходимото ниво. И, тези тренировки трябва да станат на по-ранна възраст за да стане добре програмирана, несъзнателна техника. Защо? В книгата си, “Защо Michael не може да удря”, невролога Dr. Harold L. Klawans разкрива защо Michael Jordan не може да удари бейзболна топка достатъчно добре, че да пробие в главната лига по-времето когато се беше оттеглил от баскетбола. В крайна сметка, според Klawans, е че ако една физическа техника не е била програмирана от ранните до средните тийнейджърски години, мозъка, както и тялото няма да могат да възпроизведат психомотирните умения необходими за функционирането на най-високо ниво. С други думи, Michael Jordan не е удрял достатъчно топки като дете.
Следната статия написана от Matt Bishop в броя от 8 Юни 2000, на списанието Autosport разглежда спирането с ляв крак от гледна точка на Formula 1.

Ако има един час от целия F1 сезон, който разделя мъжете от момчетата, това е квалификацията в Monte Carlo. Предната неделя, стартиращите от първа редица в този напрегнат час бяха Michael Schumacher и Jarno Trulli. Всички знаем за Michael. Но какво можем да научим от заслепяващото каране на Jarno? Добър въпрос. И ще се върнем към него.
Три обиколки от началото на състезанието миналата година, Damon Hill излезе от тунела, намали за шикана, сгреши, и леко удари своя Jordan в мантинелата. По това време седях до басейна, и след 10 минути Damon се появи с намръщено лице. Той вървя 20 метра след позицията където бях аз, и спря. Той стоеше там, мълчалив, в продължение на още 10 минути, гледайки колите преминаващи на скорост.
На следващото състезание, го попитах какво е видял. “Стоях на Tabac”, ми каза той, “но не можех да видя нищо защото преградите бяха твърде високи. Така че отидох до входа на басейна, бързия ляв-десен, и там вече можеш да видиш нещо. Michael (Schumacher) и Mika (Hakkinen) – но в частност Michael – преминаваха много по-бързо.
“Когато отидох до изхода на басейна, десния-ляв, наистина можех да видя че Michael правеше нещо съвсем различно с колата. Наистина, наистина, очевидно различно. Но знаете, не можех да разбера какво. Не можех да кажа дали understeer-ваше или oversteer-ваше, или как спираше или какво правеше с газта. Всичко което мога да ви кажа е че той беше различен и по-бърз.”
Вътрешен човек от Ferrari по-късно ми разкри че Michael спираше с ляв крак. И повече от това. Тъй като за него, спирачките не са просто механизъм за намаляване на скоростта на колата. Не. “За Michael, спирачките са един елемент от фино, но в същото време подсъзнателно сливане на техно- динамични компоненти”, ми каза моя източник.

Така че докато Ferrari-то с 3ти номер преминаваше покрай объркания поглед на Damon този ден, вътре в кокпита краката на Michael са танцували върху педалите с пъргавината и чувствителността на ръцете на Боливийски джебчия. За да бъдеш изключително бърз в днешни дни, каза косвено моя човек, това е което трябва да можете да правите.
Което ни води обратно към Trulli. Класически пилот с минало в картинга, Jarno вероятно никога през живота си не е спирал F1 кола с десния си крак. Jarno също така може да прави техно-динамично сливане.
Съгласен съм, ще кажете, но повечето F1 пилоти спират с ляв крак в днешни дни.
Да, така е, но за много това е нещо което са били принудени да направят. Някои от тях никога не му хващат цаката. През 1998, например, съотборник на Hill в Jordan беше Ralf Schumacher – като Trulli, човек който е започнал да кара картинг като малко дете, човек за когото спирането с ляв крак логично е толкова лесно, колкото и ходенето. Попитах тогавашния технически директор на Jordan защо Damon не спира с ляв крак. “Мисля че е случай на: ‘Знам че е по-бързо, но съм на 38 и не мога да му свикна добре’”, отговори Ирландеца.
Тази забележка звучеше зловещо както и Rubens Barrichello тази година.
“Michael спира с левия си крак точно до апекса на завоя”, призна Rubens в Monaco, “докато аз трябва да вдигна десния си крак от спирачките по-рано, за да натисна газта в същото място както и той. Спирам с десния си крак поради чувството. Опитах се да използвам левия си крак и просто не изглежда правилно (lz2lps: явно е трябвало да седне в кола с предно :whistle: ). Трябва да правите това, при което се чувствате най-комфортно”. Между другото най-добрата обиколка на Rubens предната неделя беше с 1 секунда по-бавна от тази на Michael.
Вероятно е време Rubens да направи стъпка напред и даде всичко от себе си (lz2lps: на английски ‘put his best foot forward’). Левия си крак. Просто да попита Damon.


Така че, според тази теория, ако не сте прекарали доста време в карането на картинг, до момента когато вземете шофьорска книжка, никога няма да бъдете Schumacher или Montoya. Въпреки че вярвам че има много истина в това изречение, определено не мисля че ако не сте израснали карайки картинг трябва да седите далече от карането на състезателна кола. С работа, както физическа така и умствена, можете адекватно да тренирате левия си крак. Разбира се, времето, концентрацията, и енергията която влагате в това са време, концентрация, и енергия прекарана далече от работата върху други области от вашето каране. Но, все още си струва много.
Така че, имайки в предвид всичко това, защо точно спирането с ляв крак превъзхожда спирането с десен крак?

Изображение
Сравнете графиките на газта и спирачката на тези двама пилота в края на една права. Пилот A спира с десния крак. Както можете да видите, при спирането с десен крак се губи време – времето необходимо да махнете десния си крак от газта и да го преместите над и върху педала на спирачките (от точка “a” до точка “b” на графиката). При спирането с ляв крак, няма загубено време – преминаването (transition) от газ към спиране е мигновено.

На първо място, спирането с ляв крак ви позволява да променяте скоростта на колата – това за което използвате спирачките – без да нарушавате баланса толкова много. Така е по-лесно да карате плавно. И по-всяко време когато можете да карате плавно, нарушавайки по-малко баланса, толкова по-висок че ви бъде лимита на сцепление. И това означава че можете да карате по-бързо.
На второ място, този начин на спиране печели време в прехода от газ към спирачки, и след това пак към газ. За това говореше Barrichello. При спиране с десния крак, кракът ви трябва да се премести от педала на газта върху педала на спирачките и обратно. В края на правата, това ще доведе до необходимостта да започнете спирането по-рано. При прехода от спиране към ускоряване, частицата от секундата която е необходима за преместването на десния ви крак от педала на спирачките към газта е изключително ценна. Когато използвате левия си крак за спиране, това движение или преход дори не съществува.
Всъщност, е възможно дори да препокриете края на спирането с началото на ускоряването (постепенно подаване на газ) така че да няма никакво закъснение. Ако се направи правилно, промяната в баланса ще бъде незабележима. Това спестява време и държи колата по-добре балансирана.
При спиране с ляв крак, също така е възможно да държите десния си крак натискайки газта до пода, и просто да променяте скоростта или балансирате леко колата, като спирате в същото време с левия крак. Това е нещо което не препоръчвам да се прави често, тъй като рано или късно спирачките ще прегреят. Обаче, ако ви трябва просто да накарате предницата да “захапе” малко по-добре при turn-in за бърз, широк завой, понякога кратко, бързо натискане на педала на спирачките с левия крак, докато натискате газта до ламарината ще свърши работа. Или, ако трябва да намалите съвсем малко скоростта, но не искате да загубите инерцията на двигателя, същото използване на левия крак може да работи.
Може ли един пилот да бъде конкурентоспособен без спиране с ляв крак, използвайки десния си крак да спира? Определено. Dario Franchitti, например, използва десния си крак за спиране, освен ако не кара на овал. В броя на списание Race Tech за Октомври/ Ноември 1999 той каза, “Ако завоя го изисква, може би от време на време докосване с левия крак, но не много често...спирам с левия крак тук (овалът в Chicago) така че нямам толкова голямо чувство на педала. Мога да почувствам когато гумите започват да блокират, но левият ми крак определено все още не е толкова чувствителен колкото десния. Аз съм по-скоро традиционалист”. Разбира се, човек се чуди какво може да направи Franchitti, ако се беше научил да спира с ляв крак преди години.
Последно промяна от lz2lps на 16 Фев 2008 20:52, променено общо 3 пъти.
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
newmiro
Мнения: 1360
Регистриран на: 03 Апр 2006 21:59
Местоположение: Варна

Мнение от newmiro » 16 Фев 2008 20:44

desSs написа:с левия спирам, да. два педала, два крака, що да не ги ползвам smile.gif
кво му е лошото не разбрах smile.gif
малее:)
ти като на картинг, с двата крака:) карала ли си някога кола, която не е автоматик?
stay up and keep shining!!


slowtraveler каза: Срещу мен на около 150м имаше спрели фарове - един мерцедес с модните по него време (пък май и сега) борци, които на въпроса ми дали имат лопата отговориха, че имат само пистолети и бухалки tongue.gif

Аватар
desSs
Мнения: 3289
Регистриран на: 02 Окт 2007 23:11
Местоположение: Варна

Мнение от desSs » 16 Фев 2008 20:47

newmiro написа:
desSs написа:с левия спирам, да. два педала, два крака, що да не ги ползвам smile.gif
кво му е лошото не разбрах smile.gif
малее:)
ти като на картинг, с двата крака:) карала ли си някога кола, която не е автоматик?
ами взех книжка преди 12 години, и оттогава дали съм карала 5 пъти и аз не знам laugh.gif тъй че вашите рефлекси и навици със съединителя ги нямам. ся кат взех ярито директно се метнах с двата крака, тъй ми е удобно и тва е положението smile.gif

Аватар
lz2lps
Мнения: 654
Регистриран на: 12 Дек 2007 10:59
Местоположение: гр. Разград
Обратна връзка:

Мнение от lz2lps » 16 Фев 2008 20:52

А и е опасно ако в завоя натиснеш с левия крак спирачките по погрешка докато си натиснала газта - разкото натискане спирачките (когато осбено левия ти крак не е толкова чувствителен) води до пренасяне не натоварването/ тежестта на предните гуми и задницата олеква - има голяма верятност да се завъртиш. Аз бих ти препоръчал ако няма да караш на писта да се отучиш от този навик. Същото се и отнася за рязкото пускане на педала на газта в завои - може да доведе до т.нар throttle oversteer и пак да се завъртиш...
Последно промяна от lz2lps на 16 Фев 2008 20:58, променено общо 2 пъти.
"Одни трусят, бросают вёсла, ложатся на дно баркаса, и их разбивает о скалы! А другие крепче берутся за весла, и гребут, гребут, навстречу ветру, наперекор буре гребут, и они побеждают стихию!" (с) "Повесть о настоящем человеке"

Аватар
newmiro
Мнения: 1360
Регистриран на: 03 Апр 2006 21:59
Местоположение: Варна

Мнение от newmiro » 16 Фев 2008 20:56

а и мисля че не е хубаво да натискаш газ и спирачка едновременно. а когато ползваш един крак няма как да стане това. много ми е чудно как я правиш тая магия. ти си първият човек, който чувам че кара така:)
stay up and keep shining!!


slowtraveler каза: Срещу мен на около 150м имаше спрели фарове - един мерцедес с модните по него време (пък май и сега) борци, които на въпроса ми дали имат лопата отговориха, че имат само пистолети и бухалки tongue.gif

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: BOz и 5 госта