Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
-
- Мнения: 281
- Регистриран на: 28 Май 2022 19:14
- Местоположение: България
- Автомобил: RAV4 Plug in hybrid
- Благодарил/а: 15 пъти
- Получена благодарност: 93 пъти
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Мнение от Мирослав Петков » 13 Фев 2025 21:21
Мирослав Петков
- slowtraveler
- Мнения: 6209
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 345 пъти
- Получена благодарност: 375 пъти
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Мнение от slowtraveler » 14 Фев 2025 08:19
Многократно съм споделял усещанията с многогодишна употреба на автомобил, доста по-висок клас от РАВ-ката - и по-висок, и по-широк... И по-тежък де... Ами масата си казва думата - завоите са проблем...Mr.Valentin написа: ↑13 Фев 2025 20:36 с Дачия Докер и Пежо 308 нямам това безпокойство в завой. Да не говорим за коли среден или висок клас
Джипа не се накланяше, не се люлееше (пневматично окачване), стоеше абсолютно стабилно, но с 20'х265 или 275 гумите в завой просто не можеха да го задържат и на сухо - като започнеш по-агресивно шофиране в завой гумите започваха да бучат(дори не свирят) и треакторията да се изправя...
Да, с Кашкая, който като маса прилича на Дъстъра (и по-старите РАВ-ки


Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
Hursa
- slowtraveler
- Мнения: 6209
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 345 пъти
- Получена благодарност: 375 пъти
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Мнение от slowtraveler » 14 Фев 2025 12:20
Предполагам точно разбрах какво има предвид колегата и не става въпрос дали му работи задното предаване... Джипът бе с предимно задно предаване (т.е. задното бе включено постоянно, а процентът към предното бе около 50% но през управляема муфа)... И въпреки 'задно-ориентираното' предаване, имаше тенденция да отваря завоите заради голямата маса като го понапънеш... Да, неприятно усещане, но всичко се плаща


Предимствата на високият автомобил пък не може да ги докара нито една 'лагерна количка'


Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
-
- Мнения: 106
- Регистриран на: 21 Яну 2021 18:19
- Местоположение: Пловдив
- Автомобил: Camry
- Благодарил/а: 1 път
- Получена благодарност: 23 пъти
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Мнение от planetarydrive » 14 Фев 2025 12:30
planetarydrive
- slowtraveler
- Мнения: 6209
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 345 пъти
- Получена благодарност: 375 пъти
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Мнение от slowtraveler » 14 Фев 2025 12:34
А 'травмата на корема' се решава с усилване на защитата на батерията...

Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
-
- Мнения: 106
- Регистриран на: 21 Яну 2021 18:19
- Местоположение: Пловдив
- Автомобил: Camry
- Благодарил/а: 1 път
- Получена благодарност: 23 пъти
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Мнение от planetarydrive » 14 Фев 2025 13:08
planetarydrive
-
- Мнения: 5670
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Мнение от Hursa » 14 Фев 2025 13:17

Но мен ме интересуваше другоslowtraveler написа: ↑14 Фев 2025 12:20 Предполагам точно разбрах какво има предвид колегата и не става въпрос дали му работи задното предаване...

В случая - това е по-лошия вариант, по-добре с предно, а задното задвижване през управляема муфа. При движение по пътя, когато сцеплението е добро - реализацията със задно и ако предното се включи в завой е проблем. Средната скорост на колелата на предния мост в завой е по-голяма. С муфа - няма как да им се предаде по-голяма скорост. При муфа към задния мост, колелата на който се въртят с по-ниска средна скорост от предните - може разликата да се "дозира" с частично приплъзване в муфата. При хибридния рав - евентуално с подаване на захранване с по-ниска честота. Но честотата да е точно зададена - нито по-голяма, ще занесе, нито по-малка, ще задържа, до определена степен - може, но може да доведе до приплъзване и загуба на сцепление (и пак да занесе). Т. е. до колкото разбирам, нужно е много прецизно управление (допълнително силно затруднено от това, че се управлява средната скорост на двете колела, но всяко от тях има различна ъглова скорост в завоя, в зависимост от траекторията, както и от това, че двете все пак приплъзват различно, и се деформират различно). (При варианта муфа е по-облекчено, но пак си трябва бърза реакция, прецизно управление от страна на електрониката.)slowtraveler написа: ↑14 Фев 2025 12:20 Джипът бе с предимно задно предаване (т.е. задното бе включено постоянно, а процентът към предното бе около 50% но през управляема муфа)
Влошава си я. Трябва да се погасят тези сили от тази допълнителна маса. Това е допълнително голямо странично натоварване (по-голям проблем при висок профил, както на колата, така и на гумата) в местата на контакт. Колкото и да са добри гумите си имат предел. Особено при излизане от завой, когато все още автомобила завива, но шофьора вече подава "газ" и към страничното натоварване в петното на контакт се добави и натоварването от теглителната сила на двигателни колела, значителна поради тежкия автомобил, ако е мощен и се настъпи "здраво" (има го и при влизане в завоите, при "забавяне в последния момент" и не само).planetarydrive написа: ↑14 Фев 2025 13:08 Всъщност 300кг. батерия нито подобрява, нито влошава стабилността.
Hursa
- slowtraveler
- Мнения: 6209
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 345 пъти
- Получена благодарност: 375 пъти
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Мнение от slowtraveler » 14 Фев 2025 14:20
Не съм съгласен, но и това е част от предпочитанията на шофьора за баланса на автомобила... Някои обичат 'предно предаване', а други - 'повече задно' - задното спомага за 'завъртането' в завоя, и при повече газ дори можеше да поизправиш волана, а колата сама си 'влиза' в завоя... Но в случая коментирах точно достигане на границата на сцепление на тежък автомобил - тогава всякакво по-голямо усилие на предният мост 'отваря' още повече завоя

Не съм карал плъгина, но хибридният Лексъс RX с подобна мощност имаше типично 'предноприводно' поведение като го настъпиш - директно тръгва да отваря завоя, а не както при преобладаващо задно - да ти помогне да влезеш в завоя

Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
- zorbata
- Мнения: 351
- Регистриран на: 11 Юни 2024 19:15
- Местоположение: София
- Автомобил: RAV4 GR PHEV
- Благодарил/а: 53 пъти
- Получена благодарност: 65 пъти
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Мнение от zorbata » 14 Фев 2025 14:26
Колко тежат тези коли?Mr.Valentin написа: ↑13 Фев 2025 20:36 Интересното е, че с Дачия Докер и Пежо 308 нямам това безпокойство в завой.
Една от предишните ми коли беше ХС90 което е малко над 2 тона и спрямо PHEV-а е по-нестабилна нищо че гумите бяха 255.
Показва всичко.
И я подобрява - защото при по-голяма тежест има и по-добро сцепление. Гумите го отнасят, но пък те стават все по-добри.
zorbata
-
- Мнения: 5670
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Мнение от Hursa » 14 Фев 2025 14:31
Това е по-лош вариант на шосето в завой, ако се задейства това "4х4". Но си има предимства. Задното си има предимства за ускорение - не напразно спортните автомобили, почти изключително са със "задно". Има си предимства и при проходимост, особено при тежки автомобили - затова няма и тежкотоварни автомобили само с "предно".
Hursa
- slowtraveler
- Мнения: 6209
- Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
- Благодарил/а: 345 пъти
- Получена благодарност: 375 пъти
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Мнение от slowtraveler » 14 Фев 2025 14:38
Доста хора обаче бъркат устойчивостта с 'накланянето' на автомобила... Имахме служебна Зафира с доста мека реактивна щанга - това нещо се накланяше в завой до определено положение (притеснително за някои), след което стоеше като залепена за асфалта... Разбира се - разположението на масите си оказва влияние, и а при PHEV заради нискоразположената батерия логично има по-малка тенденция да се накланя 'по принцип'...
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008
slowtraveler
-
- Мнения: 5670
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Мнение от Hursa » 14 Фев 2025 16:15
- Fтр = kтр*N = kтр*m*g (kтр - коефициент на триене, m - "частта" от масата на автомобила, действаща на това колело, g - земно ускорение). Но в завоя - на колата действа сила "равна" на М*v2/r (М - масата на автомобила, v - скоростта на автомобила, r - радиус на завоя). Така масата се изключва. При по-тежкия автомобил - триенето в петното на контакт се увеличава, но се увеличава пропорционално на масата и действащата на автомобила сила, която трябва да се погаси от триенето в петната на контакт на колелата. Увеличава се натоварването на колелото, неговата деформация се увеличава и се увеличава натоварването на протектора в петното на контакт.

Същото може да се разпише за ускорение и забавяне - и този случай масата се "изключва", по-голямата маса изисква пропорционално по-голяма теглителна/спирачна сила - М*a (М - масата на автомобила, a - ускорение на автомобила). Така при потегляне в петното на контакт на двигателните колела трябва да се увеличи пропорционално на масата - действащата теглителна сила за предаване на автомобила едно и също ускорение. При забавяне съответно също, но разпределено на всички колела (при изправни спирачки).
Така, не може да се каже, че по-тежкия автомобил има по-добро сцепление с пътя (не гумите му, а автомобила). А само, че се влошава поради по-голямото натоварване на колелата, поради тяхната по-голяма деформация, поради по-голямото натоварване в "петната" на контакт на протекторите с настилката.
Твърде опростено е разписано, но като от прост човек, толкова. Трябваше някак да компенсирам глупостта, която бях написал по-горе.

Hursa
zorbata
-
- Мнения: 5670
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
Toyota RAV4 Prime 2021 - Мечтаният автомобил?
Мнение от Hursa » 14 Фев 2025 17:34
Hursa
- Всичко за TOYOTA
- ↳ Общи теми
- ↳ Клубни срещи
- ↳ Toyota Мания
- Технически въпроси
- ↳ Общи технически въпроси
- ↳ Двигатели
- ↳ Газови уредби
- ↳ Електрическа система, навигация, музика
- ↳ Хибридно задвижване - Hybrid Synergy Drive (HSD)
- ↳ Трансмисия
- ↳ Спирачна система
- ↳ Окачване
- ↳ Интериор/екстериор
- Електрически автомобили
- ↳ Общи разсъждения
- ↳ Електрически автомобили Тойота
- ↳ Зарядни станции
- LEXUS
- ↳ Общи теми
- ↳ Технически въпроси
- Отдел Subaru
- ↳ Subaru + MX5
- Пазар, магазини и услуги
- ↳ Купува части
- ↳ Продава части
- ↳ Купува / Продава автомобил
- ↳ Сервизи / Магазини / Услуги
- ↳ Черен списък на некоректни търговци и сервизи
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: Semrush [Bot] и 6 госта