skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
max-2
-
- Мнения: 555
- Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
- Местоположение: София
- Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
- Благодарил/а: 23 пъти
- Получена благодарност: 63 пъти
skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
Мнение от Двигателист » 27 Сеп 2024 22:47
За шлайфането не мога да кажа нищо, защото нито знам каква е термообработката на "пънчето" на повдигача, нито знам на каква дълбочина е изпълнена. Лично аз бих сменил повдигач, за да съм сигурен, но също така, при каране на пропан-бутан ще подбера хлабината на горната граница.
Двигателист
-
- Мнения: 5668
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
Мнение от Hursa » 01 Окт 2024 12:05
Бегло съм запознат с подобни механизми. И до колкото знам и разбирам профила на гърбиците е такъв, че в момента на контакта, при обирането на хлабината „наклона“ да е възможно малък. Така контакта е по-плавен. Същевременно именно в момента на контакта – силата, която трябва да се преодолее е най-голяма – пада на налягането на клапана е най-голям. Налягането на отработените газове във все още „затворения“ цилиндър е високо. След отваряне, дори с малко – налягането в цилиндъра рязко пада, а налягането над клапана се повишава от изтичащите газове и разликата в наляганията, които му действат - рязко намалява. Освен това до контакта – клапана е неподвижен. Колегата пише за „освободено от странични натоварвания стебло на клапана“. Но между чашката и нейните водещи повърхности има хлабини – тази хлабина води до отклонение от натиска „строго“ по оста. Между стеблото и водещите му повърхности – също има хлабина. Усилието на пружината също води до отклонение от оста, още повече – до колкото знам, бе коментирано и тук - отварянето и затварянето води до неголямо завъртане на клапана за само почистване на контактните повърхности между клапана и седлото. (За да се минимизира това отклонение на усилието от съосноста – водещо до по-голямо триене, частично „заклинване“ и износване – е тази „пъпка“ в чашката, до колкото разбирам. За да е контакта между чашката и стеблото на възможно малка повърхност, близо до оста му. Поради това - предполагам, че тази повърхност е сферична и повърхностно закалена – при шлайфането и тази закалка може би е „обрана“, а и дали вече повърхността е така сферична и съосна. При подобни механизми – вместо такава „пъпка“ често поставят закалена „сачма“, като в гнездото и може дори да се запазва подвижност и играе роля на „сферичен лагер“.) Та в момента на контакта – клапана е неподвижен, има и така нареченото триене на покой между водещите и водените повърхности, макар и смазани, усилието на газовете е сравнително най-голямо голямо, от колкото при вече дори частично отворилия клапан, действа и пружината – за да се преодолеят всички тези усилия в първия момент възможно „най без ударно“, възможно най-плавно – „наклона“ на гърбицата спрямо контактната повърхност на чашката - трябва да е минимален. И след това бързо да нарасне за да се отвори клапан на пълния си ход за да осигури възможно най-добро вентилиране на цилиндъра. Ако „направим“ хлабината по-голяма – можем да попаднем на този по-голям наклон на контактната повърхност на профила на гърбицата.( Според мен това задава най-вече максималната хлабина.) Това, според мен, може да доведе до по-голям удар в момента на контакта, съответно до по-значимо износване и деформации. От начало, след ремонта това може и да е незабележимо. Но при максимални обороти тези „удари“ са около и над 50 в секунда. При нормални експлоатационни обороти са около 20, а това са стотици хиляди „удари“ дори при едно непродължително пътуване.
Hursa
- max-2
- Мнения: 2090
- Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
- Местоположение: Пловдив
- Благодарил/а: 42 пъти
- Получена благодарност: 111 пъти
skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
Мнение от max-2 » 01 Окт 2024 14:59
Първо пъпката на чашката е плоска и контактува на цялата повърхност на клапана.
Второ радиалната хлабина на чашката е почти идентична с тази на клапана във водача. Чашката се върти заради това, че вала не я натиска точно в центъра.
Трето, клапана се върти заради пружината, така е
проектирана.
max-2
-
- Мнения: 5668
- Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
- Местоположение: Козлодуй
- Благодарил/а: 26 пъти
- Получена благодарност: 169 пъти
skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
Мнение от Hursa » 02 Окт 2024 09:52
Hursa
- skydiver
- Мнения: 652
- Регистриран на: 05 Май 2015 23:55
- Местоположение: София
- Автомобил: Rav4.2
- Благодарил/а: 3 пъти
- Получена благодарност: 1 път
skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
Мнение от skydiver » 20 Окт 2024 18:21
Intake 0.19 to 0.29 mm (0.007 to 0.011 in.)
Exhaust 0.30 to 0.40 mm (0.012 to 0.016 in.
skydiver
-
- Мнения: 555
- Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
- Местоположение: София
- Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
- Благодарил/а: 23 пъти
- Получена благодарност: 63 пъти
skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
Мнение от Двигателист » 07 Ное 2024 23:08
skydiver, знам че цитирам много старо мнение и не знам дали ще се сетиш, как е протекъл ремонта, но има нещо, което ме смущава. Когато освободиш веригата от разпределителните валове би трябвало разтоварения обтегач да изкочи докрай. После как го прибираш без да го свалиш? Защото ако остане напълно излязъл не виждам как ще монтираш зъбните колела, защото веригата ще е преопъната... Поправи ме, ако греша, или пропускам нещо.skydiver написа: ↑17 Сеп 2018 22:14 Бях споменал в друга тема, че след 120к км на газ изпускателните клапани доста се обяха "окопали" - на един от тях луфтът беше намалял до 0.12мм.
Ремонтът беше планиран иначе, но след като спрях Rav-ката от движение и изкарах една кола от неприкосновения запас, за три дни тя претърпя две щети( някой ще каже , че са просто леки ожулвания, но други ще ме разберат). Явно няма как , каквато и кола да взема , все св оказва широка за половинката...
Това доведе до рязка промяна в плана - извърших ремонта сам.
Разглобих и извадих пуловете, шлайфахме ги, както е писано в дебелите книги и сглобих обратно.
Опитът ми с Нисански двигатели ми помогна и извърших ремонта, без да свалям обтегачи, странични капаци на двигател и т.н.
Мога определно да констатирам следното - 1AZ FE ( поне този ,който аз пипнах) е запазил доста от онова прословуто старо японско инженерно творчество. Масивна верига, зъбни колела, хубава отливка на валове, масивни пети, отливка на самата глава , липса на лагери на разпределителни валове!
Двигателят е доста чист, дори след повече от 200к км пробег. Следвашият ремонт ще е по-обстоен.
Превъртяхме на ръка до точно съвпадение на белези според service manual:
Какво ви е необходимо:
1."Гедоре" и гаечни ключове.
2. Динамометрични ключове 5-25Nm и един да "покрие" диапазона над 25Nm ( зъбно колело към изпускателен вал например)
3. Магнитен инструмент, за да извадите пуловете.
4. Гарнитура капак на двигателя.
5. Лаптоп/ таблет/ телефон, откъдето да следвате manual-a , както и самият service manual( имаме си тема за това)
6. Масло, с което да омаслите пуловете, преди монтажа( може и с break-in oil).
7. Малко търпение и внимание биха помогнали.
8. Правилна преценка на уменията .
Рапорт даден!
Едит: не твърдя, че това е най-правилния ремонт, при такъв вид проблем.Всеки взима решение на база на информацията , с която разполага.
Не съветвам да го правите, но идеята на форумите е да споделяме.
Та ако ви се налага да отложите правилния ремонт на главата поради ред причини - "кратката" версия ще свърши работа, особено когато (както в този случай) интервенцията по сваляне на обтегач е спестена.
Следващата пролет ще отворя , ще измеря отново и ще пиша.Предвид , че една цяла глава с валове е на цена под 800лв, не виждам място за притеснение.
Продължавам да твърдя, че тестът си заслужава.
Двигателист
- skydiver
- Мнения: 652
- Регистриран на: 05 Май 2015 23:55
- Местоположение: София
- Автомобил: Rav4.2
- Благодарил/а: 3 пъти
- Получена благодарност: 1 път
skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
Мнение от skydiver » 08 Ное 2024 00:22
Покрай хобито ми с основно един Нисански двигател (SR20 във всякаквите му перформанс варианти) съм си избработил едно дървено "клинче", което леко заклинвам в тясната част на ангренажната верига

Клинчето съм изработил от дървена материал с дебелина 12мм ,останалото съм начертал долу:

Засеците на клинчето ти трябват , за да монтираш нешо, с което да го издърпаш обратно, аз съм изпозвал "свински опашки".
Не твърдя, че това е най-умният/разумният начин, но на мен ми е вършил работа всеки път,когато се е налагало.
И да, винаги съществува процент риск нещо да се обърка.Успех!
skydiver
-
- Мнения: 97
- Регистриран на: 24 Ное 2015 17:05
- Местоположение: Бургас
- Получена благодарност: 1 път
skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
Мнение от AlexPP » 08 Ное 2024 16:59
AlexPP
-
- Мнения: 555
- Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
- Местоположение: София
- Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
- Благодарил/а: 23 пъти
- Получена благодарност: 63 пъти
skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
Мнение от Двигателист » 08 Ное 2024 20:03
Много хитро, наистина! Не бях срещал такъв метод.
Двигателист
-
- Мнения: 555
- Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
- Местоположение: София
- Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
- Благодарил/а: 23 пъти
- Получена благодарност: 63 пъти
skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
Мнение от Двигателист » 13 Ное 2024 20:10
Двигателист
- skydiver
- Мнения: 652
- Регистриран на: 05 Май 2015 23:55
- Местоположение: София
- Автомобил: Rav4.2
- Благодарил/а: 3 пъти
- Получена благодарност: 1 път
skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
Мнение от skydiver » 13 Ное 2024 21:14
На база на това стигам до заключението, че обработката на чашките вероятно е изцяло, а не повърхностно,като това не е ангажимент за достоверност.
skydiver
- Akima
- Мнения: 7449
- Регистриран на: 09 Юни 2009 17:28
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Altezza
- Благодарил/а: 97 пъти
- Получена благодарност: 178 пъти
skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
Мнение от Akima » 13 Ное 2024 23:32
Akima
-
- Мнения: 2
- Регистриран на: 06 Фев 2025 09:12
- Местоположение: Кюстендил
- Автомобил: Rav4/03 D4D & Rav4/08 2L vvti
skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
Мнение от nemanemoga » 17 Фев 2025 10:39
Нова придобивка RAV4 ACA30 2.0 vvti с мотор 1AZ-FE на 230к. Внос от Италия карана на газ от неизвестно време. На студено сутрин компресия на 2ри цилиндър с 20% под другите. Работи грубо и тресе, грешки за misfire. Работи 10 мин и като загрее, компресията става равна със другите цилиндри, грешките спират и кара без проблем.
След leak-down тест на студено установих че издиша през клапаните. Свалих главата и намерих нацепен изпускателен клапан. Снимки по-долу.
Въпроса ми е следния във връзка с ремонта на главата:
Аз съм от Кюстендил, тук има двама майстора които правят глави. Не знам защо, но не ми вдъхват много доверие с опит в японските дивгатели.
Мислех да поръчам оригинален клапан, легло, водач + уплътнения за всички клапани и да ги оставя да свършат работата и да ремонтират главата.
Но се чудя дали да не изпратя главата на майстор който има опит с тия глави и може сам да провери всички параметри точно и да замени това което е нужно а не просто така да се сменят неща грубо.. или да се неглежират други.
И по-конкретно въпроса ми е, според вас, да действам ли с локалните майстори или да търся по-специалист? Ако е второто, препоръки?
Благодаря предварително.
- Прикачени файлове
-
- IMG_6018.jpg (739.23 KiB) Преглеждано 5599 пъти
-
- 1739646239358865.JPG (203.78 KiB) Преглеждано 5599 пъти
nemanemoga
- Akima
- Мнения: 7449
- Регистриран на: 09 Юни 2009 17:28
- Местоположение: Варна
- Автомобил: Altezza
- Благодарил/а: 97 пъти
- Получена благодарност: 178 пъти
skydiver's Toyota RAV4 XA20 2.0 VVTi 1AZ-FE
Мнение от Akima » 17 Фев 2025 11:10
Akima
- Всичко за TOYOTA
- ↳ Общи теми
- ↳ Клубни срещи
- ↳ Toyota Мания
- Технически въпроси
- ↳ Общи технически въпроси
- ↳ Двигатели
- ↳ Газови уредби
- ↳ Електрическа система, навигация, музика
- ↳ Хибридно задвижване - Hybrid Synergy Drive (HSD)
- ↳ Трансмисия
- ↳ Спирачна система
- ↳ Окачване
- ↳ Интериор/екстериор
- Електрически автомобили
- ↳ Общи разсъждения
- ↳ Електрически автомобили Тойота
- ↳ Зарядни станции
- LEXUS
- ↳ Общи теми
- ↳ Технически въпроси
- Отдел Subaru
- ↳ Subaru + MX5
- Пазар, магазини и услуги
- ↳ Купува части
- ↳ Продава части
- ↳ Купува / Продава автомобил
- ↳ Сервизи / Магазини / Услуги
- ↳ Черен списък на некоректни търговци и сервизи
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 гост