Азот в гумите

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Азот в гумите

Мнение от Hursa » 15 Сеп 2024 19:50

Двигателист написа: 15 Сеп 2024 18:58 Закон на Шарл.
Имате предвид този закон за идеалния газ при постоянен обем - P/T = const? (Има разминавания в названията.) И считате, че гумата е напомпана на около 2 бара?
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Двигателист
Мнения: 554
Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
Местоположение: София
Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
Благодарил/а: 23 пъти
Получена  благодарност: 61 пъти

Азот в гумите

Мнение от Двигателист » 15 Сеп 2024 21:56

Да.

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Азот в гумите

Мнение от Hursa » 16 Сеп 2024 12:55

► Виж съдържание
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Двигателист
Мнения: 554
Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
Местоположение: София
Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
Благодарил/а: 23 пъти
Получена  благодарност: 61 пъти

Азот в гумите

Мнение от Двигателист » 16 Сеп 2024 20:45

► Виж съдържание

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Азот в гумите

Мнение от Hursa » 16 Сеп 2024 22:56

► Виж съдържание
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Двигателист
Мнения: 554
Регистриран на: 13 Окт 2008 23:32
Местоположение: София
Автомобил: Avensis 3S-FE,RAV4 XA30 1AZ-FE
Благодарил/а: 23 пъти
Получена  благодарност: 61 пъти

Азот в гумите

Мнение от Двигателист » 16 Сеп 2024 23:37

Приемам забележката.
Трябва да е абсолютно налягане. Коректно беше да напиша процентна, а не абсолютна стойност на изменението, защото базовото налягане има значение, особено ако става въпрос за товарни, авио и т.н. гуми.
За азота е ясно, че причините за употребата му са други.
Извинявам се за некоректно подадената информация.

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Азот в гумите

Мнение от Hursa » 17 Сеп 2024 09:27

► Виж съдържание
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
zorbata
Мнения: 335
Регистриран на: 11 Юни 2024 19:15
Местоположение: София
Автомобил: RAV4 GR PHEV
Благодарил/а: 45 пъти
Получена  благодарност: 58 пъти

Азот в гумите

Мнение от zorbata » 19 Сеп 2024 17:57

Hursa написа: 15 Сеп 2024 13:06
zorbata написа: 14 Сеп 2024 19:33 Няма значение кой какво е чел видял и т.н.
Колега, имах предвид, че в нета всеки си пише грубо казано каквото му скимне, информация от трета ръка и т.н. И някои хора го взимат за чиста монета.
caryЦар

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Азот в гумите

Мнение от Hursa » 20 Сеп 2024 10:24

Въртим се около едно и също. Ето форума е част от това интернет "пространство", но с възможност евентуално за обратна връзка с пишещия. Прочетох мнението, което сте написали за напомпването с азота. И ме интересува дали се базира на някакви аргументи. Или е прочетено нещо подобно, от някой който му е "скимнало" да го напише някъде, може би защото е заинтересован и му се плаща за подобна услуга - за да помпим вместо с "безплатния" въздух, да плащаме за "напомпване с азот". smile.gif Но и така да е, може би все пак там човека се е аргументирал. Може би сте прочели тези аргументи и сте ги приели, може би са основателни - споделете ги. А може написаното от вас не е прочетено, а са ваши изводи на базата на вашите познания - споделете ги.
А какво пишете - гумите на самолета ги помпили с азот, добре - явно и други го правят. Но за самолетите пишат - правят ги така, че и да летят. Като го прочетем трябва ли да полетим с автомобилите.
Пишете
zorbata написа: 14 Сеп 2024 19:33 също се нагряват при движение и спиране. Тези 20% кислород определено влияние на разширението вследствие на температурната разлика.
Даже и датчиците го регистрират.
добре, какво са мерили тези датчици, къде и как е проведен експеримента, цитирайте го. Защото има закони, първоначално експериментално получени закони вярно, но които се изучават от ученици и студенти, които са многократно проверявани в експерименти, описвани в научна литература от около столетие (не някъде в "нета") - и написаното е прието от научната общност още тогава.
Има и популярни статии, има учебници - по теория на автомобила с различна степен на сложност - и се описва гумата, като пневматично устройство, но поне аз не съм срещал в такива (не съм изчел много) - препоръки да се напомпват гумите с азот, поне не и за "нормално" експлоатиращи се автомобили, в "нормалното" ни ежедневие (включително товарни автомобили).
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
zorbata
Мнения: 335
Регистриран на: 11 Юни 2024 19:15
Местоположение: София
Автомобил: RAV4 GR PHEV
Благодарил/а: 45 пъти
Получена  благодарност: 58 пъти

Азот в гумите

Мнение от zorbata » 20 Сеп 2024 13:43

Азота като газ има най-малко обемно разширение при промяна на температурата и почти не реагира с други химични елементи(това второто важи предимно за F1 и самолетите заради джантите) - справка учебника по химия.
Това с датчиците(на колата) са мои наблюдения преди и след азота - преди него играеха с 0,3-0,4 бара сега с 0,1.

Малко се разтегна темата в не много правилната посока, но поне си чешем и пръстите ;). Съгласен съм че е добре да има някакви доказателство ама все пак ние тук не пишем научни трудове.
Затова още в началото казах на колегата да си ги напомпа с азот и после, че така го правят на самолетите(справка не мога да дам кой го е измислил, но не са малко хора и е факт).

"А какво пишете - гумите на самолета ги помпили с азот, добре - явно и други го правят. Но за самолетите пишат - правят ги така, че и да летят. Като го прочетем трябва ли да полетим с автомобилите." - не ми се влиза в този спор защото например самолетите и корабите имат много общи неща, а пък едните летят, а други те плават.
caryЦар

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6162
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Азот в гумите

Мнение от slowtraveler » 20 Сеп 2024 13:58

zorbata написа: 20 Сеп 2024 13:43 Това с датчиците(на колата) са мои наблюдения преди и след азота - преди него играеха с 0,3-0,4 бара сега с 0,1.
Възможно е - вкарали сте по-сух 'въздух' - няма чак толкова влага, която да се разширява и свива... Затова и посътветвах да се помпат гумите зимата - когато въздухът е по-сух :)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Азот в гумите

Мнение от Hursa » 20 Сеп 2024 16:36

zorbata написа: 20 Сеп 2024 13:43 Азота като газ има най-малко обемно разширение при промяна на температурата
Посочете къде го пише, особено така както сте го написали вие. Едва ли ще намерите някаква подобна формулировка в учебниците по химия - но там ще намерите формулировка на закона на Авогадро, който отрича подобна. В широки граници от температури и налягания, като тези граници се простират много над наляганията, които имаме в гумите, дори авиационните и много, много под температурите, при които се експлоатират, както автомобилите, така и самолетите. smile.gif Самолетите и корабите - може да имат много общо, но поне аз не съм чул да помпят гумите на колелата на корабите с азот, така че дали имат отношение към темата. smile.gif
slowtraveler написа: 20 Сеп 2024 13:58 Възможно е -
Някой монтажници вкарват вода при монтажа на гумите.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
slowtraveler
Мнения: 6162
Регистриран на: 28 Май 2006 21:44
Местоположение: Варна
Автомобил: Nissan Qashqai 2008/2.0/AWD
Благодарил/а: 334 пъти
Получена  благодарност: 364 пъти

Азот в гумите

Мнение от slowtraveler » 20 Сеп 2024 20:36

Hursa написа: 20 Сеп 2024 16:36 Някой монтажници вкарват вода при монтажа на гумите
Ами с въздуха щеш не щеш - вкарваш вода... А процесите са много бързи - знаеш ли колко е интересно да си точно под базата на облаците (на 5-10м) в нехерметизиран самолет, и за няколко секунди да навлезеш в малко по-влажна зона, която не е кондензирала навън - за части от секундата кабината е запотена... След 10 секунди пак може да е суха :)
Toyota Avensis 1.6 VVT-I / 2002г --> Mazda6 /2008 --> JGC 3.0/2014 --> ???
Chevrolet Kalos 1.4/16V/2004-> Nissan Qashqai 2.0 4x4 2008

Hursa
Мнения: 5663
Регистриран на: 10 Окт 2011 21:22
Местоположение: Козлодуй
Благодарил/а: 26 пъти
Получена  благодарност: 168 пъти

Азот в гумите

Мнение от Hursa » 20 Сеп 2024 21:01

Все пак е различно, когато се вкара директно вода, количеството може да е в пъти повече от колкото може да се вкара, във вид на водни пари с въздуха (дори, ако непосредствено се напомпва в гумата, както обикновено помпим, ползвайки помпа или "обикновен" компресор). А след като е вкарана веднъж, трудно се изкарва.
Auris Е15 Hybrid; Corolla E210 HB 2.0 hybrid

Аватар
max-2
Мнения: 2089
Регистриран на: 08 Дек 2005 19:15
Местоположение: Пловдив
Благодарил/а: 42 пъти
Получена  благодарност: 110 пъти

Азот в гумите

Мнение от max-2 » 20 Сеп 2024 23:26

Напълнихте ли азота? Хайде стига вече, стана кръжок млад учен форума.
Въздуха си е добре. На студено около 11 часа помпиш 1 път в месеца, като напънеш на магистрала налягането се вдига с 0.2 бара примерно и това е добре за условията при които се използва гумата.
Carina E 4AFE LB 1992

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 6 госта