
При автомобила - тази зависимост се "прехвърля" на триенето на колелата с настилката и в лагерите на главините.

И къде действа силата-теглото при търкаляне?
Нарочно пуснах два линка по темата, ама явно не е достатъчно. Знам, че ел. инженерите учеха един семестър обща физика и не могат да знаят колкото физиците. А пък във форума май има такива.Съответното съпротивление, дължащо се на търкалянето, с добро приближение може да се смята независимо от скоростта (както ще се изясни по-долу). То е
пропорционално на теглото mg на колата и можем да го изразим с формулата Fr = Crmg, където Cr е подходящ коефициент.
L. J. F. Hermans, Leiden University, The Netherlands, Europhysics News, 35, 4, 2004, p. 130.
Както при всеки друг случай при равномерно и хоризонтално движение - строго надолу от центъра на масата към точката на допир.. И колкото по-'надута' гумата (с по-малко петно, и по-близко до 'идеално кръглото тяло', и по-твърда основата/пътя (която за леките автомобили реално е 'идеално твърдо тяло' без деформация), толкова по-малко става рамото, върху което действа 'деформацията' на гумата, и в следствие на която е и съпротивлението при търкаляне...
А пък теглото пропорционално на масата....
Диаметърът няма значение... Единственото, предизвикващо съпротивление при търкаляне е деформацията... Май не си направихте труда да видите простата илюстрация от линка...
Затова и при натоварен автомобил обикновено имаме указани от производителя други налягания в гумите, а и добрата шофьорска практика подсказва особено при по-високи скорости да се повиши налягането още повече...slowtraveler написа: ↑13 Юни 2023 21:15 при които масата не е фактор (поне не пряк - навярно при повишено налягане на гумите дори и повишената маса няма да им промени съществено съпротивлението).
Как да не е фактор - вижте формулата, в линка който сте дали. Ако се увеличи два пъти, силата на триене при търкаляне - ще се увеличи два пъти - при избраните условия - определящи коефициента на триене при търкаляне.slowtraveler написа: ↑13 Юни 2023 21:15 на гумите при търкаляне и т.н., при които масата не е фактор (поне не пряк - навярно при повишено налягане на гумите дори и повишената маса няма да им промени съществено съпротивлението).
За да имаме "нулева" деформация - при различните натоварвания - трябва да имаме идеално твърди колела (в случая и настилка), такива не съществуват. Дори стоманените колела търкалящи се по стоманени релси изпитват триене при търкаляне, далеч не пренебрежимо и също зависи от натоварването на вагонната тележка.slowtraveler написа: ↑14 Юни 2023 17:59 Защото при нулева деформация и съпротивлението ще е нула, независимо от масата...
Но не са идеално твърди, триенето и зависи пропорционално от натоварването в "оста".slowtraveler написа: ↑14 Юни 2023 19:17 За триенето при осите - там нещата са пренебрежимо незначителни - и двете части на лагера приличат на 'идеално твърди тела'...
Какво виждаме там - според писанията - усилието/съпротивлението при търкаляне е около 10(десет)кг/тон тегло на автомобила...
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 7 госта