Чип тунинг

Дискусии, коментари, идеи, предложения, срещи, история, интересни факти
zzecov
Мнения: 75
Регистриран на: 24 Авг 2006 16:46

Чип тунинг

Мнение от zzecov » 24 Окт 2007 17:02

Здравейте,
От много време ми се върти в главата въпроса за чип тунинг на мойта тойотка - авенсис модел Т34В (последните от първия авенсис) с двигател 2.0Д4Д 116к.с. До момента ме спира факта, 4е след прочетеното в нета се обърках и вече незнам към кого да се обърна. Второ - ще ми се да е на прилична цена (не 1500лв. в диджитал тунинг, например). Друго което ме спира е, че колата е на 50 000 и ме е страх да не я прецакам.
Дайте некъв съвет, плийз...
П.С. Ще се радвам, ако някой който го е правил ми пише.

Аватар
Me4oKyX
Мнения: 2201
Регистриран на: 10 Яну 2007 14:16
Местоположение: Пловдив
Получена  благодарност: 1 път
Обратна връзка:

Мнение от Me4oKyX » 24 Окт 2007 20:14

Чип тунинг или PowerBox ?! happy.gif Има разлика от едното до другото, но ефекта е същия - вдига мощност и пада разход(зависи от чипа в някои случаи). Чип тунинг е да смениш изцяло софта на колата, като можеш да постигнеш и 180к.с., но вече е заложено дълголетието на двигателя. При PowerBox-a се постига по-малко повишение на мощността, но това не вреди от другата страна на двигателя. Аз на моята Корола 1.4 Д4Д съм с PBox от 12000км и нямам никакви проблеми happy.gif С PBox ще стане 116к.с./280Нм на 146к.с./340Нм happy.gif Цената е по-поносима - 600лв, немско производство е и има 3 години гаранция. Като за форумджия, имаш и 10% отстъпка, та смятай biggrin.gif Ако решиш, може да дойдеш, ще го монтираме, ще го пробваш, ако ти хареса взимаш, ако не - здраве да е happy.gif Много хора казват, че имало последици от боксовете, но явно има бокс и бокс, защото много хора си карат и ние си караме нашите коли с тях и нито едно не е имала проблем happy.gif Ако си гледаш/поддържаш колата както трябва няма да имаш ядове :thumbsup:

P.S. PowerBox-a не променя налягания и показателите на двигателя, докато чип тунинга променя изцяло начина на работа на двигателя, на турбо, на интеркулер и т.н....

diver
Мнения: 3528
Регистриран на: 18 Авг 2007 10:35
Местоположение: София

Мнение от diver » 24 Окт 2007 22:04

Май някой иска да забогатее бързо. Нали целта на тоз форум не е да правим бизнес а да споделяме опит?!

http://cgi.ebay.de/Toyota-Avensis-2-2-D ... dZViewItem

http://cgi.ebay.de/CR-Powerbox-fuer-all ... dZViewItem

Ето малко актуални цени на префаления пауарбокс...само ако знаете кво има вътре....

zzecov
Мнения: 75
Регистриран на: 24 Авг 2006 16:46

Мнение от zzecov » 24 Окт 2007 22:14

Понеже Me4oKyX ме амбицира да потърся и в други форуми открих две неща:
1. Me4oKyX бая дървен си го ял преди няколко месеца в тунинг форума от някакъв варненец

Пуснато на: Сря Авг 29, 2007 16:57 Заглавие:

--------------------------------------------------------------------------------

Me4oKyX написа:
Да, знам на какъв принцип действат моите, знам как действа дизеловият двигател, изрично съм коментирал този въпрос с човек, който 40 години с ремонти на коли се занимава, с човек, който от 15 години прави чипове и слага боксове говорих, така че айде стига спам и глупости. Който не му харесва идва при вас да си сложи чип. Имена на хора няма да споменавам, понеже изрично ме помолиха! Моля ви се като човек - стига коментари и спам! Пробвал съм го, има някои странични неща, за които предупреждавам хората, но далеч не са строшени двигателите..... АЗ слагам ТОЧКА на тази дискусия и толкоз! Кой не вярва - жив и здрав, да слага друго, ако не - нищо да не слага и да си кара дизела така.


Пич що реагираш като ощипана госпожица не моа да разбера само Както виде няколко поста по нагоре съвсем човешки те попитах няколко неща, ти не благоволи да отговориш, което съответно значи че или не си на ясно или нещо криеш. Аз нито съм най добрия в областта нито нищо, просто знам как работят ВСИЧКИ видове пауърбоксове, знам и каква е разликата с истинския чиптунинг за това и се наемам да споря. А че с пауърбокс могат да се вдигнат коне без пушек......забрави Пауърбокс сложен на кола с ФАП филтър......забрави......като се освятка компютъра от грешки в следствие на запушен ФАП вече е късно и ремонта за съжаление струва няколко хилядарки, особенно на по новите модели
И все пак аз никой не карам да избира чиптунинга пред "бокс" тунинга, просто двете неща нямат нищо общо и също така има чиптунинг който реално е с много по лошо качество от който и да е пауърбокс, на мен всяка седмица ми се случва да махам такива "чипове" и 99% от тях са правени "на вън" т.е така е внесена колата Това разбира се е съвсем нормално, ако човек си е сложил 50-100 евров "чип" купен от някой Ибей сейлър.......резултата е точно такъв, така че има и по лошо от пауърбокса За съжаление в БГ чиптунерите също взеха да никнат на всеки ъгъл и хора които преди въртяха километражи, зануляваха грешки и т.н сега взеха да слагат и чипове........е аз като човек който се занимава вече доста време само с тунинг мога да кажа че точно тези хора са най опасни, глупаво е да повериш колата си, често чисто нова на човек който даже не знае на какъв принцип работи пустио мотор който се намира под капака, а като не знаеш на какъв принцип работи мотора, ти просто не можеш да го тунинговаш, напротив, можеш да го счупиш супер лесно
Всичко по темата http://www.tuning.bg/forum/viewtopic.ph ... box#867944

2. Открих това

ЧИПТУНИНГ
част 1


При всеки автомобил снабден със система за електронно управление на двигателят съществува устройство (най-често обозначавано като “компютър”), което управлява всички процеси осъществяващи се по време на работа на мотора. Компютърът отчита данни на редица сензори, като: обороти, сигнал от ламбда сондата, количество въздух подавано към двигателя(чрез дебитомер), моментно положение на разпределителния вал, налягане на турбо-компресора (при наличен такъв) температури и други. Съществуват различни наименования на това устройство: Електронен блок на управление, Motorsteuergerät , ECU, Centralina, компютър... и т.н. За да изпълнява компютърът работата си както трябва и да управлява двигателят по оптимален начин той (компютърът) се нуждае от точно oпределен алгоритъм на работа или с други думи нуждае се от Логика по която да си върши работата. Алгоритъма на работа всъщност е една програма, която можем грубо казано да оприличим на BIOS-програмата при персоналните компютри. Във всяко от тези устройства (ECU) се намира чип на който е записана съответната управляваща програма. Класическият чиптунинг представлява подмяна на този чип с друг чип, който носи друга ''оптимизирана / променена'' програма.
Реда на работа на ECU-то накратко е следния:
1. Запалваш колата и двигателя започва да работи, първоначално по специална програма, по която се стартира мотора. Двигателя се командва от ECU-то в което има чип с памет (нещо като схема по която работи двигателя).
2. Различни сензори подават сигнали на ECU-то за състоянието на двигателя.
3. Въз основа на подадените сигнали, ECU-то реагира контролирайки двигателя по друг начин като с това се осигурява максимално ефективна работа на двигателя. Начина по който реагира ECU-то на променящите се условия се определя от софтуера записан на чипа, който се намира в ECU-то (този чип се сменя при тунинг).
Да вземем за пример Ламбда сондата. Това е сензор който отчита състоянието на изгорелите газове. В тях винаги има малко количество неотработени газове(наличие в тях на неизгоряло гориво), което количество се отчита от ламбда сондата. Ако има прекалено много неизгорели газове ECU-то променя сигналите си така, че в двигателя започва да се впръсква по малко гориво което от своя страна изгаря по-пълноценно (така се понижава разхода и се подобрява екологичността на мотора) и обратно при други стойности на ламбда коефициента може да се подава повече гориво.
В чипа има определени таблици по които се смята при кои стойности на ламбдасондата колко гориво да се впръска. Ако се промени софтуера (таблиците) може да се постигне по-голяма мощност като се впръсква повече гориво (но не прекалено, защото идва момент в който не стига въздух за пълноценно горене), тоест при същите сигнали на сензорите ECU-то реагира по друг оптимизиран начин.

Какво всъщност е необходимо за да се повиши мощността на един мотор?

Има едно правило за голяма мощност при моторите, а то е: Максимално количество гориво което изгаря ПЪЛНОЦЕННО. Тоест опитваме се да изгорим впръсканото гориво възможно най-пълно, а за да изгорим дадено количесто гориво трябва достатъчно въздух. От всичко това следва “много гориво” + “много въздух” = “много мощност” Трябва обаче да се спазва отношението гориво/въздух, което е около 1:14,5. Трябва да се внимава да не се обедни сместта при бензиновите мотори, защото при смес в която горивото е много малко се получават детонации и тогава може да има повреди в мотора.
Друг начин за повишаване на мощността е чрез увеличаване на предварението. По този начин фазата през която се подава гориво се увеличава, което води до по-голямо средно индикаторно налягане( респективно работата), но и по-високо Pz =Pmax, т.е. максимално налягане на сгъстяване. Това натоварва механично двигателя(шпилките който задържат главата са подложени на по-силно ударно натоварване/опъване, самата глава и буталата на натиск, защото парциалното налягане върху площта се увеличава), поради което той трябва да е в добро техническо състояние преди тунинга. Поради тези причини предварението( градусите на който се подава искрата пред ГМТ за бензинови мотори) не може да се увеличава произволно и не трябва да превишават позволените за конкретния двигател.

Какво прави всъщност тунинг-чипа?
1. При атмосферните мотори промяната се състои главно в промяна на аванса и слабо увеличение на впъсканото гориво (сместа е малко по-богата в определен диапазон на оборотите). По този начин се изразходват някои резерви на двигателя.
2. При турбомоторите се постига по-дълъг импулс на впръскване (увеличава се времето на впръскване) и се вдига налягането на което работи турбото (което пък значи повече постъпващ в мотора въздух), както и други по-малки промени.

Съществуват различни начини на чиптунинг:
1. Смяна на EPROM чип (класическият начин подходящ за повечето коли).
2. ОБД2-тунинг (подходящ за по-новите модели коли, при които вместо да се сменя чипът, просто програмата която е записана в ECU-то се заменя с друга - оптимирана. Заменя се само програмата, а чипа си остава същия.
3. Resistortuning – най-често е вреден за двигателя. Нарича се още POWERBOX. При този тип тунинг се поставя аналогов преубразувател или определена комбинация от съпротивления. Възможни са две схеми на свързване: 3.1. Това устройство се поставя между двигателя и определени сензори, при което ECU-то получава ФАЛШИВИ данни и командва двигателя по друг начин.
3.2. Устройството се поставя между компютъра и двигателя при което подадените от компютъра сигнали и команди биват преобразувани и двигателя получава ФАЛШИВИ команди, което от своя страна води до определено, но не винаги контролируемо повишаване на мощтността.
Смяната на чип е добър вариянт, защото сменяш цялата логика на ECU-то. Така е по-ефективен двигателя, защото всичко работи по определени закономерности(таблици). Той се прилага най-често при автомобили произведени до 2000 година.
Автомобилите произведени след 2000-та година се тунинговат основно чрез втория метод. Реда на работа е следния: презаписва се оригиналния софтуер от колата на лаптопа, което означава че при желание след това могат да се възстановят оригиналните настройки. След това чипа се изстрива и се препрограмира с новите настройки. Този начин е по-добър.
Последния 3-ти тип тунинг не е за препоръчване, защото сигналите се променят по една и съща закономерност и не е толкова ''гъвкава'' логиката на ECU-то. Също така тази ситема може да бъде вредна при определени условия, защото при различен тип на каране се изисква понякога различна закономерност, по която трабва да се промнят сигналите.

Видове чипове:
При по-старите автомобили софтуера контролиращ двигателя се съхранява в EPROM-чип (Erasable Programmable Read-Only-Memory), тази технология е сравнително стара (много от BIOS-ите на компютрите са с такива чипове). Проблемът при тази технология, е че не може многократно да се записва информация на един чип. Записаните данни могат да се изтрият от такъв чип, ако бъде облъчен с UV-светлина(10 - 30 минути). Заради това неудобство е нужно при по-старите модели СМЯНА на чипа с друг(вариянт 1). При по-новите коли се използват ЕЕPROM-чип (Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory) или някаква FLASH-памет. Тези чипове позволяват многократно записване и триене на софтуера по електронен път или иначе казано с компютър и подходяща техника(вариянт 2).

Ефективност, приложение, проблеми:
1. При атмосфернитe двигатели няма особена промяна, тя е обикновено в границите 7-9%
2. При турбомашините повишаването е по-сериозно, то е обикновено между 15-30%. Не трябва да се прекалява с повишаването на мощността, защото са възможни повреди по двигателите.
По принцип прилагането на чиптунинг се препорачва само за технически изправни и неизносени мотори. Тунинговането натоварва топлинно и механично двигателя(изразходват се резервите му) и ако той не е в добро техническо състояние е възможно да се проявят дефекти. Препоръчва се още след тунинговане да се ползват само качествени горива. Ако автомобила се кара при нормални условия без претоварване разхода обикновено пада, а ако се кара на предела леко се повишава спрямо разхода преди чипосването му.
При атмосферни двигатели трябва да се внимава с какво гориво се кара. По принцип след чипосване трябва да се кара с високо октанов бензин, който е по устойчив на детонаций. Ако чипът изисква високооктанов бензин, а се кара с нискооктанов може да има много детонации (запалвания на горивото не когато трябва) и може да се повредят буталата. Важно е след тунинговане поне 2 седмици параметрите на двигателя да се следят постоянно, за да се избегнат подобни проблеми. При някои чипове е премахнато ограничението по максимални обороти и ако така се кара продължително настъпват повреди.
По-опасно е при турбо машините. При повечето компресори има един клапан (Байпасклапан), който се отвара при определно налягане. При отваряне на клапана изгорелите газове минават по друг път, без да задвижват перката на турбото (заобикаля се турбото). Това се прави поради факта, че колкото по-високи са оборотите толкова по-голямо налягане се създава от турбото и се стига до там че турбото се чупи. Всеки турбо компресор има оределен максимум налягане при което може да работи без да се повреди. Тези граници не трябва да се минават. Трябва също всички клапани и механизми при туробо да са изправни защото те са направени да предпазват турбото от повреди. Ако не са в ред може да дефектира.
Понякога след смяна на чипа колата не пали. Това може да се дължи на няколко причини. Често когато се преработва оригиналният файл чексумата(прави се сумиране в таблиците и е добавена още една колона в която се записва сумата от битовете в реда, при проверка се сравнява и ако има разлика се изработва сигнал за грешка) е друга и не е като оригиналната. Това често се случва, ако чипа се прави от непрофесионалист. При някои коли се прави проверка на чексумата и ако не е като оригиналната колата не пали...един вид защита против промени по електрониката на автомобила. Това обаче е много рядко.

автор: Brezel
корекции: Багрян Бахнев

И третото което открих е това : http://cement1000.hit.bg/

НАКРАТКО - МОЛЯ АКО НЯКОЙ ЗНАЕ КАДЕ МОГА ДА ПОЛУЧА КОМПЕТЕНТЕН СЪВЕТ ДА МИ КАЖЕ, АКО НЕ ЖИВИ И ЗДРАВИ. КОЛАТА Е НА 50 000, НЕ НА 550 000, И ИСКАМ ДА СИ Я КАРАМ, НЕ ДА ТЪРЧА ПО МАЙСТОРИ.

diver
Мнения: 3528
Регистриран на: 18 Авг 2007 10:35
Местоположение: София

Мнение от diver » 24 Окт 2007 23:27

zzecov написа:благодаря и на двамата. diver - ти купувал ли си от ебай или само си гледал като мене? Щото ако си поръчам тоя бокс и дойде после някой трябва и да го монтира?
Купувал съм, но тойоти имам от скоро. Баш в тва не виждам изобщо каква е философията. Последно бяхме пръснали някво такова и вътре имаше чаркалак за имя няма 20лв....И изобщо не разбирам, ако искаш бърза кола вземи някоя бензинарка турбинирай и карай, ама да съсипваш здрава права тойотка не го разбирам....

Аватар
Me4oKyX
Мнения: 2201
Регистриран на: 10 Яну 2007 14:16
Местоположение: Пловдив
Получена  благодарност: 1 път
Обратна връзка:

Мнение от Me4oKyX » 24 Окт 2007 23:55

Ооооох боже.... Толкова съм забогатял от боксовете, че вече няма къде да си събирам парите!!! laugh.gif Ае момчета, що си мислите, че тези неща не са писани точно с цел да се осере бокса и да слагаш чип?? Нали чипа е 1000лв или 600+ евро, а един бокс и то много хубав е ~350 долара! Ако признаят, че са хубави и имат наистина такъв ефект, за къв дявол да дадеш 1000лв за чип??? И никакво дърво не съм ял, хората на които съм сложил боксове са мноогоо, стават все повече, имам достатъчно поръчки, така че дали ще сложите един-два или не изооообщо няма да ме катурне, не се тревожете happy.gif Както вече споменах - ксеноните и боксовете не са ми основен бизнес, че да се боря с всеки и да се мъча да направя всички коли biggrin.gif Напротив - това ми е занимание, дето се вика "За спорта" и главно, за да има нещо качествено на реална цена! Щото лично на мен ми писна да давам пари, много при това, за нещо, което е посредствено качество! Не очаквам, че ще ми повярвате, защото честни хора останахме много малко, но вие си го решавате :thumbsup: Затова има голям пазар, за да може един да се опари, после втори и евентуално след това ще намерят верния избор rolleyes.gif Но това ще ви струва време и пари. Все пак трябва да го има и това, иначе нямаше да има работа за хората wink.gif А това дето сте ми го дали като линк на цемент1000 е наистина вярно! Много такива говна се предлагат на пазара, но моите определено нямат нищо общо. Моите са напълно електронни, цифрови устройства, които си действат в рамките на възможностите на двигателя, но не и повече, че да пречиняват поразии. И все пак това няма как да се уверите, но един клиент с една А8-ца вече година и половина си джътка, над 40000км е минал с бокса, пък нищо му няма wacko.gif Да му се неначудиш! Аз съм минал поне 12000км, като станат 120000км пак ще ви припомня, като все още нищо ми няма! И интересното е, че същите тези които цитирате плюят K&N филтрите, като цял свят е признал тяхните качества и предимства, както и положителната промяна в колата, след като се сложи такъв филтър biggrin.gif Има една приказка - "Майсторе, майстореее..... викам ти Майсторе, щото не ти знам името, ама като ти гледам майсторлъка, да те е*а и майстора!" .... Вие си знаете, вие си решавате, но имайте предвид, че в ebay има много лайняни боксове smile.gif Аз лично съм хвърлял няколко боклука, докато стигна до тези, които са наистина добри :thumbsup:

P.S. Ако имате проблеми с монтажа, звъннете ми и ще ви помогна на драго сърце, като цялата услуга е безплатна, нито стотинка дори wink.gif Всички видове Тойоти съм слагал боксове, така че няма какво да ме изненада общо взето happy.gif Абсолютно сериозно ви казвам - звънкате и ще помагам с каквото мога - 0899868618 - Петър :thumbsup: Успех и дано да попаднете на нещо качествено!

zzecov
Мнения: 75
Регистриран на: 24 Авг 2006 16:46

Мнение от zzecov » 29 Окт 2007 19:35

сори ако съм те обидил, не съм искал...

Аватар
Me4oKyX
Мнения: 2201
Регистриран на: 10 Яну 2007 14:16
Местоположение: Пловдив
Получена  благодарност: 1 път
Обратна връзка:

Мнение от Me4oKyX » 29 Окт 2007 22:04

zzecov написа:сори ако съм те обидил, не съм искал...
Далеч не съм толкова тънкообидчив laugh.gif Просто се опитвам да обясня нещо, на което съм сигурен, че много хора няма да повярват, но все пак аз го казвам, за да съм чист пред мен си happy.gif Нормално е да са настроени така хората, защото много търгаши има, но аз затова и се захванах - за да им правя гадно и реално да има нещо наистина много добро и на много добра цена happy.gif Прегледай темата която даде от тунинг форума - там съм отговарял много пъти на всякакви "забележки", така че съм свикнал :thumbsup: И пак ще го кажа - само аз имам отворена тема, в която реално всеки клиенто може да напише коментар по услугата която съм предоставил и по продукта, но от над година няма нито един реален отрицателен коментар, а само приказки от разбирачи и свалячи на цени biggrin.gif Аз знам, че това което казвам е вярно, много хора го потвърждават, а и нали знаеш - Блажени са вярващите laugh.gif Поздрави колега, насреща съм ако искаш мнението ми, ще помогна с каквото мога biggrin.gif :cheers:

spiritch
Мнения: 70
Регистриран на: 13 Ное 2007 12:56
Местоположение: Stara Zagora
Обратна връзка:

Мнение от spiritch » 19 Ное 2007 15:32

абе някой знае ли дали в програмата на чипа (оригиналния) е заложено да се намали малко мощността при двигател под 1000 или 10000км. Така да се каже като за разработка.
Avensis 1,8 VVT-i MT Comfort 2007

Аватар
Me4oKyX
Мнения: 2201
Регистриран на: 10 Яну 2007 14:16
Местоположение: Пловдив
Получена  благодарност: 1 път
Обратна връзка:

Мнение от Me4oKyX » 19 Ное 2007 20:35

Има си период на разработка на двигателя и има някакви, не незнам точно какви ограничения, като падат след 1000, 3000, 5000, 10000 и така последния пада на ~26-30хил. км. Но дотогава е абсолютно задължително, че колата ще се отпушва biggrin.gif Въпреки, че има незнам колко километра заводско на стенд, пак има ограничения, които трябва да паднат, но падат след време и километри :thumbsup:

Публикувай отговор

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта