Hursa написа: ↑14 Юни 2022 19:00
И защо трябва да бъде монтирано под настилката?
Защото ако се приеме подобен подход, това ще е най-логичното.
Но, без да се засяга никой, едва ли ще е в нашия "жизнен цикъл".
Аз съм си мислил в тази насока, и ако трябва да посоча аргументи "ЗА" подобно решение, те са следните:
Жиците са много по-евтини от самия път. Кабелите и в момента ги има, но са под пътя и служат за да захранват околните сгради. В градовете няма улица без кабел в нея. Има ги и под или около (над) междуградските пътища и служат за захранване на населените места.
Т.е. кабелите са си там, трябва само да са проектирани така, че да са съвсем близо до пътя и да не са в канална мрежа под него или на стълбове над него, а *във* него.
Остава да се измисли подходящ начин тази енергия да се предава към превозното средство.
Не се знае какво решение за предаване на енергия от пътя до превозното средство може да се появи. Въпросът е генерално погледнато кое е по-ефективно, а не кое е по-лесно да се направи (защото батерия се опитват да направят от 50 години и още не могат). Кое е принципно по-ефективно, от философска гледна точка.
Имаш три неизбежни елемента от системата:
1. Генератор на ел. енергия
2. Транспорт на тази ел. енергия до автомобила
3. Автомобил
И имаш потенциално четвърти елемент - съхранение на енергията вътре в автомобила, който може в значителна степен да се избегне. Батериите пак ще си ги има, но няма да има нужда да са с огромен капацитетм защото пробега на батерии ще е само във времето между преминаването от един електрифициран път до друг
Инфраструктурата за пренасяне на енергията (т.2) е неизбежна, а в момента никой не повдига въпроса за нея. Всеки си смята разхода за ток за колата все едно нищо няма да се промени. За момента колите на ток са толкова малко, че електромрежата не ги усеща.
Но ако автомобилите минат на ток, електромрежите трябва да се удвоят, а в големите населени места- утроят. Не си мислете, че просто ще си включите колата в контакта. Ако всички го направим, ще стопим кабелите и ще претоварим централите. Не дай си боже да искаме да идем на работа на 21-ви януари с колите си, когато предната нощ температурата е била -20C и енергосистемата едва е успявала да произведе ток за отопление.
Има три начина за изграждане на тази мрежа и трябва да се избере един от тях, за който ще трябва да платим (с цената на тока за колите, със самите коли, с данъка за тях, с тока изобщо, или по друг начин):
1. Да се увеличи двойно разпределителната мрежа до всеки един дом, за да можем да си зареждаме колите, докато са паркирани пред блока.
2. Да се изградят далекопроводи до "бензиностанциите", които ще имат нужда от мегавати захранване. За това си е нужен далекопровод, не става от контакта. Всяка крайпътна чарджинг станция ще има нужда от половин до един мегават пренос, местен генератор и/или от еквивалентен разход за батерии, способни да акумулират и отдават този ампераж.
3. Тази мощност да се разпредели равномерно по пътищата и да се предава в автомобилите по време на тяхното движение.
Третият вариант, макар и най-бавен за изпълнение и нуждаещ се от най-сериозна промяна в парадигмата (пътят да не е само настилка, а активен участник), е най-ефективен, с най-голямо КПД. Затова и смятам, че в далечно бъдеще ще бъде приложен. Междинният вариант (с електро-бензиностанциите и повсеместно акумулиране на енергия в колите и в чарджинг станциите) ще си остане междинен - разходът за изграждане на такава инфраструктура, която да е в състояние да зарежда ВСИЧКИ коли (а не само 1%) е колосален.
Енергията за стигане от София до Бургас е константа и не зависи от това как точно ще я вкараш в машината. Все до някъде трябва да ги докараш тези кабели. Ако зареждаш в София, преди да тръгнеш за Бургас, ще трябва да ги докараш от Козлодуй до София (сегашните няма да стигнат). Ако зареждаш по пътя, ще ти трябват по пътя. А за да стигнат до мотел Ихтиман, те трябва да минат по целия път от София до Ихтиман. Защо, тогава, да си отдават мощността чак в Ихтиман, а не по пътя до там?