Каква е била ситуацията - бус тегли леко ремарке... Леко - товарът - около 300-400кг, т.е. предполагам ремаркето общо е било около 750-800кг.
При изпреварване на ТИР и малко по-висока скорост започва ефекта на разлюляване, заради който и е настъпила аварията - за щастие - без физически поражения, а само с материални върху техниката на 'изпълнителя' на пируетите...
Просто са имали невероятен късмет, а също така насрещният и попътният трафик (включително ТИР-а) са били внимателни и са успели да спрат...
Първият опасен фактор - ремаркето е дълго около 10м - голяма инерция на 'завиващият' момент.
Вторият - високо около 3.5м над пътя - голяма ветрилна площ, при което вихрите и вятъра от големи МПС с които се разминаваш, биха го наклонявали и 'избутвали'.
При претоварване на част от ремаркето забелязах грешка при третият опасен фактор - грешка при натоварването или центровката на ремаркето - балансирано с много малък, дори и отрицателен натиск върху теглича.
Последния фактор, който е раздвижил и 'сработил' цялата тази система разбира се е бил повишената скорост (и наличието на голямо МПС в близост).
Та да си припомним основните фактори, които е добре да се спазват, а някои - задължително трябва да се спазват, при теглене на ремарке:
1. Гумите и на ремаркето да са правилно и равномерно напомпани, добре притегнати.(няма смисъл да споменаваме техническата изправност, наличие на светлини, защитни вериги, изправни спирачки ако има, и т.н.. - това се подразбира)
2. Масата на ремаркето с товара да съответства на техническите параметри на ремаркето (параметрите ги има в талона на ремаркето).
3. Теглещото МПС да е достатъчно тежко (поне 80% от масата на ремаркето с товара) и техническите му параметри да позволяват теглене на такова ремарке (пише го в талона).
4. Товарът върху ремаркето да е правилно разпределен - да е достатъчно 'напред' за да 'натоварва' теглещата ябълка. При натоварено ремарке усилието да е поне двадесеттина килограма (американците например посочват разстоянието между теглича и земята да се намали с ПОНЕ 2.5см при закачането на ремаркето. Това е МНОГО важен фактор за поведението на ремаркето и намаляване вероятността за разлюляването му.
5. Товарът да не стърчи от края на ремаркето - да няма 'дълъг участък след оста на ремаркето, защото големата инерция (въртящ момент на масата) зад оста на ремаркето увеличава вероятността от разлюляване.
6. Поддържане на ниска скорост (под 80км/ч). При усещане на нестабилност, люлеене - моментално намаляване на скоростта с едни 10-20км/ч
7. Плавно спиране и ускоряване, за предпочитане без напълно спиране - това товари повече автомобила, съединител и т.н...
Ако случайно започне сериозно разлюляване - моментално отнемане на газта. НЕ СЕ ПОЛЗВАТ спирачки - те могат да влошат/задълбочат разлюляването. Не се подава газ (с увеличаване на скоростта разлюляването се задълбочава... Воланът се държи направо (корекциите могат да влошат разлюляването, и с волана се действа при спадане на скоростта)..
Вероятността да се получи такова разлюляване е по-голяма при по-висока скорост и/или при наличие на смущаващ страничен фактор - например вятър, разминаване с МПС и т.н...
Да, някои автомобили имат система за контрол на ремаркето (на Джипа изрично пишеше, че към 'подготовката за ремарке' влиза и специален режим на ЕСП, предотватяващ разлюляване на ремарке), но не бих бил много убеден, че дори и такава система би се справила с по-сериозно разлюляване...
Добре е да се отбележи, че дори празно ремарке може да предизвика разлюляване (по-надолу в клипчето можете да видите на 1:30м)...
А обичайният финал на такова разлюляване е потрошено ремарке и често - неколкократно превъртане на теглещият автомобил през таван....
Шофирайте безопасно
